Gå til innhold

Årets første snøfall, og folk kjører med sommerdekk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Perfume said:

Det gjør man vel leeenge før man skal legge om, skjønner du vel? 

Skulle tro det. Burde bestilles i det man bytter dekk. Vi bestiller iallfall nye sommerdekk allerede nå

Anonymkode: 53111...710

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om man har piggfrie vinterdekk, som de fleste har i bynære strøk, der det er de verste køene for dekkskift så kan man jo bytte i god tid. Man MÅ ikke vente til snøen har kommet...

Anonymkode: a4314...e36

Jeg har pigger, og tror regelverket er problemet. Dato må ut!

Anonymkode: 52202...227

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dato er ikke problemet fordi det kommuniseres veldig tydelig at hvis man skifter til piggdekk på grunn av vær og føre der man skal kjøre før fastsatt dato så medfører ikke det noen sanksjoner. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leo skrev (10 minutter siden):

Dato er ikke problemet fordi det kommuniseres veldig tydelig at hvis man skifter til piggdekk på grunn av vær og føre der man skal kjøre før fastsatt dato så medfører ikke det noen sanksjoner. 

Men man må planlegge dekkskift lang tid i forveien, på et tidspunkt da msn ikke vet når snøen kommer.

Så selvfølgelig er datofastsettingen problemet om man ikke skifter selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skadebehandler i forsikring og her hjelper ingen unnskyldninger, det blir avkortning i erstatning ved skade.

Anonymkode: 05b23...3ba

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg er skadebehandler i forsikring og her hjelper ingen unnskyldninger, det blir avkortning i erstatning ved skade.

Får håpe det er snakk om 100 %.

Anonymkode: 2d026...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men man må planlegge dekkskift lang tid i forveien, på et tidspunkt da msn ikke vet når snøen kommer.

Så selvfølgelig er datofastsettingen problemet om man ikke skifter selv.

Nå håndheves ikke dette i perioden det faktisk er risiko for snø/glatte veier så det bør ikke være noe problem. Datoen er satt for at folk ikke skal kjøre rundt med piggdekk når det er nærmest 100% sikkert at det ikke er glatt. Og står man der og ikke har skiftet til vinterdekk når snøen melder sin ankomst så spiller det ingen rolle om vinterdekkene er med eller uten pigger. Da må man la bilen stå. Mine piggdekk har vært på den siste drøye uken fordi værmeldingen sier nedbør og tidvis nattefrost og når den gjør det sier også politi og vegmyndigheter at man ikke trenger å tenke på det. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Piggdekk kan kun brukes fom 1.nov på Østlandet, tidligere i Nord-Norge. Datoen er jo teit. 

Anonymkode: 371ac...d81

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Piggdekk kan kun brukes fom 1.nov på Østlandet, tidligere i Nord-Norge. Datoen er jo teit. 

Anonymkode: 371ac...d81

Hva er det som er "teit" med den datoen? :klo: Hvis vær og føre der man faktisk skal kjøre tilsier det så kan man bytte tidligere. Hadde man sagt at det var fritt frem hele året så hadde man sikkert hatt en del luringer som ville ha kjørt med piggdekk året rundt og det er enda "teitere". 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er nytt her, sammenlignet med alle andre år tidligere?

Anonymkode: da1f6...fc3

det er vel problemet - at det alltid er noen idioter som utsetter andre for fare fordi de "skal bare" ? Rart at de aldri kommer inn på riktig spor egentlig..

Anonymkode: 4a72c...f66

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (4 timer siden):

Klarer ikke folk legge om dekk selv?? 🤭 

Det er jo super enkelt og går på 30 minutter Max! Gratis! 

De gidder ikke sånt lengre :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket min lille snøkalender (ikke oppdatert hvert år) og de siste 10 årene har det snødd minst halvparten av gangene før 1. november.  Så sjansen for snø tidlig er ganske stor.  (jeg bor på Østlandet sør for Oslo)  Vi byttet i helgen - selv.  Har piggdekk på enebilen fordi det var vinterdekkene som fulgte med bilen da vi fikk den så følte vi måtte vente. 

Anonymkode: de7bd...0ad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

🚙🚗Noen er alltid tidlig ute, slik som meg.Jeg kan ikke fordra å stå i kø og kaos. Jeg bruker dekkhotell pga kroppen som ikke lenger klarer jobben, og hjulene er store og tunge, så det er greit, men de har altfor liten plass utenfor og veldig dårlig orden i køen.  Andre folk er bare kronisk trege med å få ordnet dette. De glemmer og utsetter.  Folk er forskjellige 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Sofakona said:

Fordi de venter til siste sekund..som idag..og kanskje de bestillere time idag... kommer til å bli fylt opp denne og neste uke med folk som skal bytte dekk...og ikkje kjører de pent heller 

Siste sekund? I sør er det ikke lov å bytte før 1 november... Noe som er tullete. Men slik er reglene 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Dette snøfallet har vært varslet i minst en uke, så hvorfor har ikke de som vet de må kjøre allerede byttet?

Anonymkode: 38619...9f3

Fordi om du kjører pigg er det ikke lov til å bytte før 1 november i de fleste kommuner. Jeg selv måtte drite i regla og bytte til pigg før tiden, dermed risikerer jeg bot

Anonymkode: 4846c...33c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Problemet er lange ventetider på dekkskifte hos dekkhotellene. Selv betaler jeg kun for vask, vurdering og lagring av dekk (bor i en liten leilighet). Fordelen her er at jeg kan bare drop-in når som helst og skifte dekkene selv. Trenger ingen planlegging og kalkulering av lange ventetider på dekkskifte. 

Anonymkode: 412bf...b73

Men om man ikke har skiftet så kan man ikke kjøre. Forstår at folk skal på jobb og alt det der, men man kan ikke risikere andres liv.

Anonymkode: caffd...6b2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Leo said:

Jo, dersom snøen tiner bort får du bot. Det skal bli plussgrader igjen 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jaja. Hvis man er så dum å er ærlig til gribbene i forsikringsselskapet har man seg selv å takke. 

Hadde byttet dekk med 2 brukne bein før dere hadde fått sett på den

Anonymkode: 4846c...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreaJohan skrev (3 minutter siden):

Jo, dersom snøen tiner bort får du bot. Det skal bli plussgrader igjen 

Men nå er det første november på onsdag, så ingen problemer med det nå 

Anonymkode: 38619...9f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...