Gå til innhold

Letrozol

Christine0012

Anbefalte innlegg

Jeg og forlovede har prøvd i ett år og bli gravid. Jeg fikk påvist pcos, men egga mine ser fine ut. Jeg startet på letrozol nå 22.oktober, og fikk mensen 20.oktober. Før dette hadde jeg ikke mensen på 2månder. Jeg tok siste tabletten 26.oktober, men blør enda. Ikke så mye hvor tampong må brukes, men er rosa og har røde slimklumper/strimler i. Jeg bare lurer på om tablettene ikke vil ha effekt fordi ej blør dagene etter jeg tok siste tablett, eller om den fortsatt gir ut samme effekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christine0012 skrev (10 timer siden):

Jeg og forlovede har prøvd i ett år og bli gravid. Jeg fikk påvist pcos, men egga mine ser fine ut. Jeg startet på letrozol nå 22.oktober, og fikk mensen 20.oktober. Før dette hadde jeg ikke mensen på 2månder. Jeg tok siste tabletten 26.oktober, men blør enda. Ikke så mye hvor tampong må brukes, men er rosa og har røde slimklumper/strimler i. Jeg bare lurer på om tablettene ikke vil ha effekt fordi ej blør dagene etter jeg tok siste tablett, eller om den fortsatt gir ut samme effekt

Eggløsning kan komme 10-25 dager etter siste pille 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du småblør nå vil nok ikke påvirke den eventuelle effekten av Letrozol. Eggløsning kan komme så raskt som 5 dager etter siste pille, men som oftest mellom 10-25 dager etter. 

Siden du ikke har hatt mensen de siste 2 mnd før kan kroppen tulle litt når den først kommer i gang igjen. Kan ta noen sykluser med Letrozol før syklus stabiliserer seg - ikke alle den gjør det på og dose må økes Mn, men det er vurderinger lege/gyn gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (4 timer siden):

Det at du småblør nå vil nok ikke påvirke den eventuelle effekten av Letrozol. Eggløsning kan komme så raskt som 5 dager etter siste pille, men som oftest mellom 10-25 dager etter. 

Siden du ikke har hatt mensen de siste 2 mnd før kan kroppen tulle litt når den først kommer i gang igjen. Kan ta noen sykluser med Letrozol før syklus stabiliserer seg - ikke alle den gjør det på og dose må økes Mn, men det er vurderinger lege/gyn gjør. 

Hvor har dere hørt at EL som oftest kommer 10-25 dager etter siste pille?

Ut i fra det jeg har lest på nett finner jeg at EL bør komme 5-8 dager etter siste pille dersom man er på en tilstrekkelig høy dose letrozol. Jeg fikk EL på CD 19 med enkel dose letrozol fra dag 3-7, så 12 dager etter siste pille, og gyn mente det var for lang tid og jeg har nå tatt dobbel dose i 6 dager i stedet for å få EL tidligere.

Anonymkode: 999b7...6e9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvor har dere hørt at EL som oftest kommer 10-25 dager etter siste pille?

Ut i fra det jeg har lest på nett finner jeg at EL bør komme 5-8 dager etter siste pille dersom man er på en tilstrekkelig høy dose letrozol. Jeg fikk EL på CD 19 med enkel dose letrozol fra dag 3-7, så 12 dager etter siste pille, og gyn mente det var for lang tid og jeg har nå tatt dobbel dose i 6 dager i stedet for å få EL tidligere.

Anonymkode: 999b7...6e9

Det har jeg hørt fra min gyn og ivf lege, og det var det som stod i mine tidlige planer fra sykehuset under prøving før IVF. Jeg ble fortalt at det var sterkt ønskelig at EL kommer raskere og helst innen 10 dager etter siste pille, men ikke alle får kortere sykluser med Letrozol, dersom de har syklus som normalt sett er lengre enn 28-30 dager, men det kan hjelpe på slik at  syklusen blir stabil i det minste, om den ikke bli kortere.  Jeg kan kun gå ut ifra hva jeg er blitt fortalt. Hos meg kom EL mellom CD 17-22 ved Letrozol bruk. Men vi gikk vekk i fra Letrozol siden det øker sjangsen for cyster på eggstokkene, noe jeg fikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk eggløsning bare noen dager etter siste mensen! Min første positive eggløsningstest siden vi startet å prøve! Ble så glad, skulle tru det var en positiv graviditetstest jeg tok🥹 nå gjennstår de bare å vente og se om de blir noe positiv Gtest🫣 skulle jo så klart ønske man kunne sjekke sånt dagen etter😂 men får bare holde hode kaldt å vente😩 takk til alle som svarte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du tar medisiner som Letrozol for å stimulere eggløsning, kan det påvirke menstruasjonssyklusen din. Det er ikke uvanlig å oppleve blødning eller spotting etter å ha tatt siste tablett. Det er best å kontakte legen din for å få råd og forsikre deg om at alt går som det skal.

Anonymkode: 4353b...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine0012 skrev (8 timer siden):

Jeg fikk eggløsning bare noen dager etter siste mensen! Min første positive eggløsningstest siden vi startet å prøve! Ble så glad, skulle tru det var en positiv graviditetstest jeg tok🥹 nå gjennstår de bare å vente og se om de blir noe positiv Gtest🫣 skulle jo så klart ønske man kunne sjekke sånt dagen etter😂 men får bare holde hode kaldt å vente😩 takk til alle som svarte!

Fikk du positive test mens du gikk på letzerol?

Og husk at med pcos er det stor sjanse å få falsk positiv eggløsning tester 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (1 time siden):

Fikk du positive test mens du gikk på letzerol?

Og husk at med pcos er det stor sjanse å få falsk positiv eggløsning tester 

Eneste grunnen for jeg testet meg for EL så tidlig etter mensen var fordi jeg hadde en del blank slim. Og da fikk jeg positiv ELtest. Har testet meg for El i ett år nå men aldri fått en positiv test. Men skal ha de i bakhode sånn jeg ikke blir skuffet om testen bare var falsk😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...