Gå til innhold

Oppdragervold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Født 1980, aldri blitt utsatt for vold.

Anonymkode: e24b9...007

Videoannonse
Annonse
Skrevet

89, opplevd fysisk og psykisk mishandling hjemme. Alenemor som lider av pf og nok var deprimert store deler av oppveksten. Husker stort sett kun kjefting, og hun dro i håret, knipset, slo, riset. Siste gang var jeg 15 år og tok igjen. Da turte hun ikke fysisk. Hun opplevde selv det samme da hun vokste opp. Så klassisk arv der. Bodde hos pappa et halvt år, og ellers på samvær, hørt han veldig sint èn gang. Ellers aldri høynet stemmen eller vært fysisk.

Anonymkode: 643bd...9b1

Skrevet

Født i 1977. Ikke opplevd fysisk avstraffelse. Tror ikke det var vanlig blant mine jevnaldrende heller. Husarrest var en klassiker, vet ikke om det brukes lenger.

Anonymkode: e9740...8f0

Skrevet

Født i 91. Kan ikke kalle volden oppdragervold, men min far sleit med sine egne traumer fra barndommen og det gikk utover oss i form av psykisk og tidvis fysisk vold. En mor som også kommer fra en dysfunksjonell familie som lot det skje uten å beskytte oss er nok det som er vanskeligst å svelge i dag. Ser en klar sammenheng med min oppvekst og mine foreldres dysfunskjonelle familier. Traumer og vold som går i arv. Nå i dag er alle søsken splittet, men enige om at det vi opplevde ikke var ok. Alle søsken har varierende grad av psykiske problemer. Vi har kontakt med foreldrene våre og er i dag en "normal" familie. Kommer nok aldri til å få et veldig nært forhold til mine foreldre, og har delvis godtatt det, men det er vondt. Å vokse opp i en slik familie er svært komplisert og de som ikke har opplevd vold fra omsorgspersoner vil aldri kunne sette seg inn i eller forstå hvor mye motstridende følelser vi sitter med.

Anonymkode: 14f24...c66

• Hjerte 2
Skrevet

Født i 90. Ble banket daglig hjemme.

Anonymkode: 4b10c...dac

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er født i -83, og jeg har aldri opplevd noen form for vold fra mine foreldre. Litt kjeft, den bare når det var på sin plass. 

Anonymkode: 622a3...3be

Skrevet

Jeg fikk ris innimellom, jeg er født i 81.

Jeg jobber med barn nå og har sett hva oppdragervold gjør med de. Hadde jeg vært vitne til det i offentligheten hadde jeg flydd på den voksne. Alle konsekvenser for meg hadde vært verdt det for å stoppe den galskapen. 

Anonymkode: 1dba6...de6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...