Gå til innhold

Boligeiere i Norge kan bli ruinert pga nytt EU-direktiv.

kat-e

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

GP950mAh skrev (På 1.11.2023 den 12.35):

EU bestemmer ikke alt i Norge, det er det våre folkevalgte på Stortinget som gjør. Ingen EU-lover eller direktiver blir norsk lov før våre folkevalgte har debattert og vedtatt det.

Det har du helt rett at olje-og gassforkomstene - vannkrafta - fiskeriene  forvaltes fortsatt  av Norge,og eies  av Norge, men det er ikkje det som det handler om.

01, januar 2024 er det 30 år sidan EØS avtalen trådde i kraft, men debatten om EØS begynte allerede tidleg på 90 tallet. Iden anledning var det folkemøte rundt om i landet. Her i bygda var det også arangert folkemøte og oppsluttningen var stor av både bedrifteledere, og "vanleg folk"  Under dette folkemøte vart det både dem som var i "mot" og dem som var "for" EØS medlemskap. 

Vilkårene for at Norge skulle bli EØS medlem var følgende:

EU skulle få tilgang til vannkrafta.

EU skulle få tilgang til fiskerikvoter.

EU skulle få tilgang til Olje-og Gassforekomstene.

EU  hadde forlengst innført fri flyt av arbeidskraft, og Norge skulle bli del av den.

Umiddelbart etter at Norge blei medlem av EØS vart Norge innvadert av rimeleg  østauropeisk arbeidskraft,på midlertidige ansettelser, og sosialdumping. Mange  norske arbeidstakere blei sendt ut portene ved. norske  bedrifter til fordel for østauropeiske arbeidskraft, og  en av grunnene til at England valgte å gå utav EU https://www.nrk.no/urix/dette-er-grunnene-til-at-britene-forlater-eu-1.13013381

Norge blei omtalt som "ANNERLEDES LANDET t" som ikkje ønsket å bli  tilsluttet EU, og alternativet vart EØS-medlemskap. 

Folkeavstemningen om Norges tilslutning til Den europeiske union fant sted mandag 28. november 1994. 52,2 % stemte mot norsk tilslutning, mens 47,8 % stemte ...

Når inngikk Norge EØS-avtalen? Avtalen ble inngått i 1992, og trådte i kraft 1. januar 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (2 timer siden):

Når inngikk Norge EØS-avtalen? Avtalen ble inngått i 1992, og trådte i kraft 1. januar 1994

Altså før folkeavstemningen om EU-medlemskap.

Umiddelbart etter at Norge blei medlem av EØS vart Norge innvadert av rimeleg  østauropeisk arbeidskraft,på midlertidige ansettelser, og sosialdumping. Mange  norske arbeidstakere blei sendt ut portene ved. norske  bedrifter til fordel for østauropeiske arbeidskraft, og  en av grunnene til at England valgte å gå utav EU https://www.nrk.no/urix/dette-er-grunnene-til-at-britene-forlater-eu-1.13013381

Det ble vi ikke, økningen kom på midten av 2000-tallet med de nye østeuropeiske landene sine medlemskap i EU. Det har gitt oss større tilgang på arbeidskraft som har holdt inflasjonen og renta lavere enn den ville vært uten tilgangen på denne arbeidskraften i en tid hvor arbeidsmarkedet var overopphetet.

Vilkårene for at Norge skulle bli EØS medlem var følgende:

EU skulle få tilgang til vannkrafta.

EU skulle få tilgang til fiskerikvoter.

EU skulle få tilgang til Olje-og Gassforekomstene.

EU  hadde forlengst innført fri flyt av arbeidskraft, og Norge skulle bli del av den.

Tilgangen til vannkraft er det norske politikere som bestemmer, og det var norske politikere som i 2014 bestemte at de nye kablene skulle bygges og det er norske politikere som kan stanse eksporten om forsyningssikkerheten er truet.

EU's felles fiskeripolitikk er ikke Norge medlemmer av gjennom EØS, men vi har enkelte særavtaler gjennom EØS som sikrer oss lavere tollsatser på eksport av norsk fisk og sjømat, noe som skaper titalls tusen arbeidsplasser over hele Norge,

Oljen og gassen er lite verdt i en tid hvor EU jobber for å fase ut gammeldags, skitten energi og har satt en sluttdato for nye kontrakter for import av olje og gass fra land utenfor EU slik som Norge. EU trenger ikke vår olje og gass, men Norge trenger EU for å selge våre varer og tjenester, 70% av norsk eksport går til nettopp EU. Dette vet nordmenn flest også som med et klart flertall har støttet EØS-avtalen siden den ble innført, de ønsker ikke nasjonalistenes reversering til avtalen fra 70-tallet som vil gi oss dårligere handelsvilkår og færre samarbeider.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal altså investere alt fra 500.000,- opp til 1.500.000,- (eller høyere), for å spare noen titusener i året i energi.

Har drevet med renovering selv og dersom man regner på det så er det få tiltak som faktisk lønner seg dersom arbeidet skal gjøres av håndverkere (varmepumpe er omtrent det eneste unntaket). Det skal f.eks være særdeles dårlige vinduer før det lønner seg økonomisk å skifte vinduer uansett, ofte det samme med etterisolering dersom boligen er nyere enn ca 50 år og har noenlunde god vindtetting.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 hours ago, Larsern said:

Man skal altså investere alt fra 500.000,- opp til 1.500.000,- (eller høyere), for å spare noen titusener i året i energi.

Har drevet med renovering selv og dersom man regner på det så er det få tiltak som faktisk lønner seg dersom arbeidet skal gjøres av håndverkere (varmepumpe er omtrent det eneste unntaket). Det skal f.eks være særdeles dårlige vinduer før det lønner seg økonomisk å skifte vinduer uansett, ofte det samme med etterisolering dersom boligen er nyere enn ca 50 år og har noenlunde god vindtetting.

Jeg kikker i krystallkulen min og spår: Noen land kommer til å tilpasse kravene og finne kreative løsninger. Norge kommer til å lage tilskuddsordninger der 80% går til byråkrati og de resterende 20% til utbedringer for de rikeste. 

Endret av Tiuren
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig hvordan folk fortsetter å stikke hodet i sanda og se hvordan ALLE Norske (bare i navnet) politikere på storting og regjering driter i oss.

Jeg skal nok klare meg. Bygger hus i Thailand og har nå ordna meg. Jobber så lite som jeg trenger i Norge og samtidig tjene opp nok til å klare oss.

Skjønner godt at mange ikke ser vitsen i å yte noe for dette landet. Før var jeg veldig sånn "NAV er snylting" osv osv. Spesielt som fastlege og måtte sykmelde det ene etter det andre. 

Nå har de min fulle sympati og jeg gir muntlige råd til folk om hvordan strekke ut Arb-avkl og ordne seg ufør, de som vil.

Det er ikke min ting, men jeg skjønner at folk ikke gidder. 

Og har Norge noen kroner igjen skal det kjøpes våpen, eller gis bort mer gass

-for Ukraina-

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om dette tidligere.  Jeg stoler overhodet ikke på våre politikere sine evner til å se denne galskapen. Her bør det oppfordres til sivil ulydighet i stor skala for å presse politikerne til å ta til fornuft. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (17 timer siden):

Har hørt om dette tidligere.  Jeg stoler overhodet ikke på våre politikere sine evner til å se denne galskapen. Her bør det oppfordres til sivil ulydighet i stor skala for å presse politikerne til å ta til fornuft. 

Man vel ingen ting, men dersom regelverket sier man ikke får selge eller leie ut boligen uten at den har en gitt energimerking, blir man låst til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med dette er at dette neppe er praktisk gjennomførbart i Norge. Vi har ikke i nærheten av nok håndverkere til dette, i tillegg til at en slik regning vil være et politisk selvmord. Sånn sett er jeg ikke bekymret for dette.

Da er jeg mer bekymret for er etterslep på annen infrastruktur. Kommunale avgifter for å dekke vann og avløp vil nok bli ekstremt dyrt i årene fremover. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

kat-e skrev (12 timer siden):

https://www.nettavisen.no/okonomi/nytt-eu-direktiv-dette-kommer-til-a-smelle/s/5-95-1599283

Jeg er ikke så sikker om vi slipper helt unna, Norge burde trekke seg ut helt av EØS.

Trekker Norge seg ut av EØS får vi dårligere handelsvilkår, mister en rekke samarbeider nordmenn er fornøyde med og får dårligere levestandard og velstand, noe flertallet av nordmenn ikke ønsker. Det burde er å melde oss inn i EU så vi får stemmerett og innflytelse og kan påvirke eller stanse direktiver før de blir vedtatt.

Så lenge vi ønsker handel og samarbeid må vi forholde oss til EU sine lover og direktiver. Slik det også er for nasjonalistenes fyrtårn Sveits og Storbritannia som innfører akkurat de samme lovene og direktivene som oss, men får langt dårligere handelsvilkår.

Endret av GP950mAh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Norge får stemmerett betyr lite opp i mot gigant nasjoner som Frankrike og Tyskland, EU produserer en mengde mislykkede direktiver til stor ulempe for medlemslandene.  

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spent på hvordan det skal finansieres isåfall. Vi har nylig oppgradert vårt 60-tallshus med nye vinduer, etterisolering og nytt tak. Er nå i energiklasse D. Det kostet oss 1 mill når vi gjorde mye av jobben selv. Det blir en drøy regning for alle som sitter i gamle hus. Det er jo gjerne de som ikke har råd til dyre oppgraderinger også. 
Og hva er konsekvensen av at huset ikke blir oppgradert? Tvangsriving? Jeg har vanskelig for å se det for meg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huseierne (organisasjonen) anslår at dette gjelder ca 210 000 av de totalt 1,4 millioner eneboliger her i Norge. Dette treffer ikke de fleste av oss. 
mange gamle hus får unntak på grunn sv alder mv. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (7 timer siden):

At Norge får stemmerett betyr lite opp i mot gigant nasjoner som Frankrike og Tyskland, EU produserer en mengde mislykkede direktiver til stor ulempe for medlemslandene.  

Tyskland og Frankrike har ikke flertall alene og kan ikke tvinge de små landene til å vedta noe de ikke ønsker, i verste fall har små land vetorett de kan bruke for å stanse direktiver.

EU bygger på omvendt proporasjonalitet, hvor små land har langt større makt enn størrelsen skulle tilsi, og det er helt bevisst. EU bygger på tanken om at alle land skal bli hørt og medbestemmelsesrett og innflytelse. Og våre små naboland Sverige og Danmark er svært fornøyde med makten og innflytelsen de har i EU, og ønsker seg ikke tilbake til nasjonalisme og proteksjonisme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ha reservasjonsrett fra direktiver må man bli medlem i EU ... Utdyp....? Hvem har snakker om ut av EØS uten nye og forbedrede avtaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...