Gå til innhold

Så bekymret for barnet mitt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tipper de hadde mye tid til dette barnet frem til de fikk to småbarn til. Da ble det mye styr med de små, foreldrene ble slitne, og eldste ble satt foran skjermen. Sannsynligvis økte kravene til gutten selv om han kanskje ikke var klar for det. Typ "nå må du klare å dra alene til håndballtrening" selv om han kanskje ikke var enig i det. Eller "nå er du så stor at du klarer å gjøre leksene uten vår hjelp", dette hører jeg myye som lærer. Så gikk årene, og de mistet litt kontakten med ham rett og slett. Veldig trist! 

Anonymkode: 42b4e...66a

Disse er to, så dem kan fint dele på og være med 10 åringen når leksene skal gjøres, og ha alene tid. Dem må sette sv tid til han. Her hjemme har vi en liten på 3 og neste er 12 og et par oppover. Har 5 barn og alle får alenetid. Når yngste er lagt , vi er to så da deler vi på om det yngste skal legges. Her er det leksefri kommune, men vi satt alltid med leksene sammens med dem tidligere. Vi kan se serier/film på kvelden sammen med dem større barna. Et par ganger i mnd kan vi gjøre noe med barna hver for seg eller to og to, mine liker det også. Det at man har to små krevende er ingen unnskylding til og overse den elste. Dem må faktisk nå ta et skikkelig tak. Det finnes råd og veiledning og få om man synes det er vanskelig. 

Anonymkode: e8fb5...1a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ungen er 10 år! 
selvfølgelig kan man stille grenser. 
Grensene bør være godt begrunnet. Feks "pappa og jeg synes det har blitt alt for mye spilling i det siste, vi ser tydelig at dette ikke er bra for deg og vi mener det er lurt at du tar en pause noen uker nå" 

Så får man stå i frustrasjonen og sinnet som kommer. Og hjelpe gutten ut av avhengigheten

Gutten må få hjelp

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Disse er to, så dem kan fint dele på og være med 10 åringen når leksene skal gjøres, og ha alene tid. Dem må sette sv tid til han. Her hjemme har vi en liten på 3 og neste er 12 og et par oppover. Har 5 barn og alle får alenetid. Når yngste er lagt , vi er to så da deler vi på om det yngste skal legges. Her er det leksefri kommune, men vi satt alltid med leksene sammens med dem tidligere. Vi kan se serier/film på kvelden sammen med dem større barna. Et par ganger i mnd kan vi gjøre noe med barna hver for seg eller to og to, mine liker det også. Det at man har to små krevende er ingen unnskylding til og overse den elste. Dem må faktisk nå ta et skikkelig tak. Det finnes råd og veiledning og få om man synes det er vanskelig. 

Anonymkode: e8fb5...1a0

Ja jeg er jo helt enig med deg. Men jeg tror likevel det er sånn det har skjedd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tipper de hadde mye tid til dette barnet frem til de fikk to småbarn til. Da ble det mye styr med de små, foreldrene ble slitne, og eldste ble satt foran skjermen. Sannsynligvis økte kravene til gutten selv om han kanskje ikke var klar for det. Typ "nå må du klare å dra alene til håndballtrening" selv om han kanskje ikke var enig i det. Eller "nå er du så stor at du klarer å gjøre leksene uten vår hjelp", dette hører jeg myye som lærer. Så gikk årene, og de mistet litt kontakten med ham rett og slett. Veldig trist! 

Men de er to foreldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke meg som skrev dette, men gutten trenger helt tydelig avvenning, han spiller hver dag på låst rom fra han kommer fra skolen og til langt over sengetid. Han lager mat selv og spiser på rommet og roter som den verste tenåringen. Jeg tenker at spillemaskinen bør ut jeg også, om så bare for en periode. Tiåringer er ikke så modne i hodene sine at de klarer å stå imot en fristende datamaskin på rommet sitt som de har fått beskjed om å ikke bruke. Det er som å sette frem kokain til en misbruker og si «ikke rør». 

Mener det du skriver er like naivt som å tro at en ekstra fritidsklubb løser all kriminalitet på Mortensrud. «De stakkars barna» på 14 som raner og banker opp folk og truer de med macheter og skytevåpen. Ja, dialog og omsorg er veldig viktig, men det trengs nok en grad av intervensjon også. 

Anonymkode: 638eb...d2f

Joda du kan selvfølgelig si det. Er bare at jeg snakker av erfaring 💙.

Dog jeg måtte ty til ekstreme harde grenser pga at jeg hadde en datter som ikke ville spise. Så synes du skal være litt forsiktig med hvordan du ytrer deg.

Heldigvis så tåler jeg en trøkk. Gaffeltruck faktisk 🤣

Mye som kan fungere som dop.....

Gå i deg selv du ❤️.

Hjernen til guttungen er under ombygging 💙.

Det er helt magisk faktisk 💙

Hedvig Montgomery er mitt forbilde 💙

Så er jeg litt nysgjerrig på hvilket forbilde du har? Hvor henter du inspirasjon fra?

HM vet faktisk hva hun snakker om 💙

Så jeg vet ikke hvem som er mest naiv her jeg.....

Gidder ikke å brette ut mitt privatliv her..,.

De er velkommen til å ta kontakt på pm hvis de ønsker det ❤️.

Vil alle bare godt jeg ❤️

Vet hvor vanskelig det kan være ❤️

Alle som prøver å kødde med meg får svar på tiltale uavhengig om det er den som har skrevet tråden eller ikke.

Er jo det som er så fint med meg ❤️

Jeg gir blanke 🤣. Er veldig trygg på meg selv ❤️

Er en skikkelig løve mamma ❤️

Psst jeg er god nok som jeg er om jeg ikke vart som jeg sku 🤣🙈❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jytte skrev (6 minutter siden):

Men de er to foreldre. 

Ja jeg er klar over det. Men de kan ha prioritert "egentid" knallhardt likevel. En hjemme med tre barn, en på vinkvelder og trening. Eller en med tre barn mens en jobber eller sover. Ikke vet jeg. Mulig jeg tar feil også. Men HI skriker ikke akkurat "to foreldre som har prioritert ti-åringen sin".

.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rucula skrev (11 minutter siden):

Hva skjer med måten du skriver på ❤️

Å kalle folk et troll med hjerte bak ❤️

Du må definitivt lide av ett eller annet, ingen skriver på denne måten ❤️

Og hva mener du med bring it on? Du virker ustabil ❤️

Oioioi ❤️.

Jeg viser bare at jeg ikke finner meg i å bli trøkka på....Tar ikke imot dritt fra andre mennesker ❤️. Det er jeg ferdig med ❤️.

Jeg er langt ifra ustabil kjære deg ❤️.

Jeg er bare VELDIG tydelig 🤣🙈.

På seg selv kjenner man kanskje andre? 

Vet ikke jeg.......

Det vet du best selv 😉😘

Tenker ikke at jeg er bedre enn alle andre....bare at jeg er annerledes ❤️.

Ja jeg utfordrer i bøttevis og er fullstendig klar over det 🤣❤️

Take it easy 😉❤️

Er bare veldig gla i emojier ❤️

Så er det opp til deg om å synes evt om du tenker at jeg har en skrue løs 🤣😉❤️.

Jeg bryr meg katten jeg ❤️

Ja jeg er en skikkelig trollejente og er ikke redd for å si det ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (4 minutter siden):

Joda du kan selvfølgelig si det. Er bare at jeg snakker av erfaring 💙.

Dog jeg måtte ty til ekstreme harde grenser pga at jeg hadde en datter som ikke ville spise. Så synes du skal være litt forsiktig med hvordan du ytrer deg.

Heldigvis så tåler jeg en trøkk. Gaffeltruck faktisk 🤣

Mye som kan fungere som dop.....

Gå i deg selv du ❤️.

Hjernen til guttungen er under ombygging 💙.

Det er helt magisk faktisk 💙

Hedvig Montgomery er mitt forbilde 💙

Så er jeg litt nysgjerrig på hvilket forbilde du har? Hvor henter du inspirasjon fra?

HM vet faktisk hva hun snakker om 💙

Så jeg vet ikke hvem som er mest naiv her jeg.....

Gidder ikke å brette ut mitt privatliv her..,.

De er velkommen til å ta kontakt på pm hvis de ønsker det ❤️.

Vil alle bare godt jeg ❤️

Vet hvor vanskelig det kan være ❤️

Alle som prøver å kødde med meg får svar på tiltale uavhengig om det er den som har skrevet tråden eller ikke.

Er jo det som er så fint med meg ❤️

Jeg gir blanke 🤣. Er veldig trygg på meg selv ❤️

Er en skikkelig løve mamma ❤️

Psst jeg er god nok som jeg er om jeg ikke vart som jeg sku 🤣🙈❤️

Men dette handler ikke om deg. Spiseforstyrrelser er ikke en avhengighet, det er en sykdom. Og ja, du måtte nok bruke en grad av tvang der også, med sondemat i ytterste konsekvens. Det er uansett ikke sammenlignbart - spissemaskinen er et uro/avhengigshetsmoment som er enkelt å løse: ta bort spillemaskinen.

Du trenger ikke være ufin med ❤️💙bak, hva er det du mener å uttrykke med det? Kalle meg idiot uten at jeg oppdager det?

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare for å poengtere at det er mange paralleller når det kommer til grensesetting.

Hva er det du sier? Har ikke sagt noe stygt om noen jeg? 

Prøver bare å dele en erfaring for å illustrere at man kan sette grenser som faktisk gagner både barn og voksne her.....

At du evt ikke evner å se det er ikke mitt problem....

Jeg blir utrolig provosert av at voksne mennesker tenker at barna er problemet. For slik virker det på meg....

TS sier jo selv at det er mye kjefting og en relasjon som ikke er noe god.....

Du har selvfølgelig lov til å ha dine meninger akkurat som meg.....

Vi har jo ytringsfrihet heldigvis ❤️.

Ja nå fikk du et hjerte 😉

Er veldig glad i å uttrykke meg med emojier ❤️. Er bare for å forsterke meningene mine ❤️. Er ikke det lov? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (12 minutter siden):

Oioioi ❤️.

Jeg viser bare at jeg ikke finner meg i å bli trøkka på....Tar ikke imot dritt fra andre mennesker ❤️. Det er jeg ferdig med ❤️.

Jeg er langt ifra ustabil kjære deg ❤️.

Jeg er bare VELDIG tydelig 🤣🙈.

På seg selv kjenner man kanskje andre? 

Vet ikke jeg.......

Det vet du best selv 😉😘

Tenker ikke at jeg er bedre enn alle andre....bare at jeg er annerledes ❤️.

Ja jeg utfordrer i bøttevis og er fullstendig klar over det 🤣❤️

Take it easy 😉❤️

Er bare veldig gla i emojier ❤️

Så er det opp til deg om å synes evt om du tenker at jeg har en skrue løs 🤣😉❤️.

Jeg bryr meg katten jeg ❤️

Ja jeg er en skikkelig trollejente og er ikke redd for å si det ❤️

Det var godt du selv innrømmer at du har utfordringer i bøttesvis, det er ganske lett å se også. Håper du får hjelpen du trenger 

Ønsker deg lykke til og god bedring. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (2 minutter siden):

Det var godt du selv innrømmer at du har utfordringer i bøttesvis, det er ganske lett å se også. Håper du får hjelpen du trenger 

Hvor har jeg innrømmet det?

Prøver bare å dele en erfaring for å prøve å hjelpe andre.......

Har et ekstremt stort ❤️ for andre jeg selv om de ikke fortjener det ❤️.

Spesielt barna 💙. De er helt forsvarsløse....

Er barnas advokat jeg 💙❤️

Og jeg har utdanningen som gjenspeiler det.

Så ikke prøv deg!

Hva du velger å tro er opp til deg selvfølgelig ❤️

Dette opplever jeg som et feigt svar av deg. Er du saklig så kan vi diskutere.....

For å få respekt MÅ du faktisk vise respekt ellers så får du så hatten passer av meg....

Har hjulpet mange sårbare barn som ikke har blitt sett av voksne......

De responderer med å åpne seg, gi meg klemmer, vil være sammen med meg uansett hva jeg gjør og jeg prøver å vise dem at jeg ser dem ❤️

Kjærlighet for meg er ubetinget ❤️.

Jeg elsker mine barn fra månen og tilbake ❤️🌜. Og det merker de ❤️.

Dog er de gode på å uttrykke kjærlighet ❤️ og meningene sine ❤️.

Så ja jeg er sikker på at det kommer til å gå dem godt i livet ❤️

Hilsen stolt mamma ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (19 minutter siden):

Irak skrev (9 minutter siden):

Så ikke prøv deg!

Dette opplever jeg som et feigt svar av deg. Er du saklig så kan vi diskutere.....

For å få respekt MÅ du faktisk vise respekt ellers så får du så hatten passer av meg....

De responderer med å åpne seg, gi meg klemmer, vil være sammen med meg uansett hva jeg gjør og jeg prøver å vise dem at jeg ser dem ❤️

Hilsen stolt mamma ❤️

Slutt å spore av, vær så snill! Dette er ikke deres tråd!

Anonymkode: 054fd...d07

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slutt å spore av, vær så snill! Dette er ikke deres tråd!

Anonymkode: 054fd...d07

Så nå får jeg ikke lov å svare på tiltale heller nå? 

Du er meg en fin enn du 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jytte skrev (1 time siden):

Hvorfor lar dere han spille, er det for at dere selv spiller? Mener ikke være frekk. 

Vet at samfunnet har endra seg fra da jeg hadde barn i en alderen, eller egentlig ikke, men en time daglig var maks med spilling. 

Et foreldrepar jeg kjenner, var bekymret, helt til barnet ble på topp ti lista i Fourtnite. De innså at de måtte ha et helt team rundt hen. 

Og millionene har rent inn. 

Men tilbake til saken. Jeg ville nektet hen å spille. I alle fall i lengre tid. Selv spilte jeg av og til etter leggetid i smug. 

Rot på rommet ville jeg oversett. 

Velg dine kamper. 

Tenker det stikk motsatte: La ungen spille men krev at det ryddes på rommet, måltid spiser man sammen, leggetid følges, lekser må gjøres osv.

Jeg ser ikke helt poenget i å ta fra ungene noe de liker og finner glede i, for å la være å oppdra dem/grensesette der problemet ligger. For utfordringen er ikke at han spiller men at han unnlater å gjøre alt annet. Han vil ikke automatisk begynne å rydde fordi han nektes å spille. Du sier det så fint selv i ditt eget innlegg: du spilte i smug.

Du spør også om foreldrene spiller selv. Jeg ser ikke helt relevansen, det kan leses slik at du antyder at hvis foreldre spiller selv får de barn slik som TS beskriver. Det er nok neppe tilfellet. Det handler mer om å sette krav og følge opp. Det er mer slitsomt å få en sur 10-åring til å sitte ved middagsbordet enn å la være. Det er mer slitsomt å hjelpe en umotivert 10 åring med leksene, enn å la være. Det er mer slitsomt å sørge for at en misfornøyd 10 åring går i seng til rett tid enn å bare la han fortsette å spille til han selv er utslitt. Foreldre som velger «lettvint» løsninger (den minst slitsomme veien) - gjør det av ulike grunner, altså ikke nødvendigvis at de gamer selv. TS sier allerede i HI at de har tre barn og at de to minste «får mer» og den eldste får mindre. Så slik jeg leser det har TS allerede begrunnet hvorfor de velger «lettvint» løsninger med 10 åringen; de har ikke ressurser eller ork eller organisert seg godt nok til at han også ivaretas. Så akkurat nå ivaretar han seg selv. 

——

TS: Jeg mener du og barnefar må samsnakke dere mellom og en tar ansvar for de to minste og den andre tar ansvar for 10 åringen.

Den som tar ansvar for 10 åringen må da være i stand til å ha tålmodighet og gi tid, ikke bli oppfarende eller gi opp.

Den som tar ansvar for 10 åringen må også ha tillit til at den andre foreldren med ansvar for de to minste gjør jobben bra nok der også. Og den med ansvar for de to minste bør sørge for å gi mest mulig plass til 10 åringen og foreldren som skal ivareta 10 åringen sine behov.

Jeg ville satt meg ned med 10 åringen og snakket om at jeg var bekymret for at rutinene har sklidd ut og at det er ikke bra for noen.

Skal man ha det fint på skolen, etter skolen m.m trenger man nok søvn, gode måltider, gjøre lekser.

Også må dere bli enige om noen ting dere velger å fokusere på, kanskje først og fremst sengetid og lekser? Eller eventuelt måltid og lekser? Dere vet best hvor skoen trykker. Så ville jeg snakka med skolen, (de må jo merke at han ikke gjør lekser? Er han trøtt på skolen? M.m) - kanskje har de leksehjelp? 

Gutten kan selv legge inn alarm på mobilen, klokka 15.30 gjør jeg lekser, og går en tur etterpå, e.l. kl 21.00 begynner jeg å avslutte spillet og klokka 21.15 er data avskrudd, tenner pusset osv.

Og en av de voksne har ansvar for å påminne gutten hvis det sklir ut. «Nå er klokka 21.00» … 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (6 minutter siden):

Så ikke prøv deg!

Hilsen stolt mamma ❤️

Men set er jo ingen her som mener det du diskuterer i mot? Hvor har noen skrevet kast ut spillemaskinen OG smell igjen døra til rommet og så kan 10-åringen passe seg selv (som før)? 

Vi andre tenker at man tar bort maskinen eller begrenser spilling I TILLEGG til at foreldrene må begynne å bry seg og bruke tid på sønnen sin. Men du mener altså man bare skal prate for det er jo utelukkende synd på 10-åringen?

Og ja, jeg er enig i at det er synd på ham altså, og jeg mener egentlig foreldrene er på grensa til omsorgssvikt om det er så ille som beskrevet, men en stor del av jobben som må gjøres er å snu en dårlig vane og fylle livet med annet enn skjerm og spill. Og det får man nok ikke til uten en eller annen grad av tvang (for han kommer til å bli sint). Og kanskje er det lurt å ta helt pause, på samme måte som du ikke gir en alkoholiker en flaske vin hver lørdag, eller at en narkoman får en stripe kokain fordi «nå har du vært flink». Belønning skal naturligvis ikke være det man skal bort fra.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonyme-meg

Her høres det ut som det er et barn som ikke blir sett av sine egne foreldre. 

Eneste han får av dere er kjeft. Ikke rart han melder seg ut. Vet du i det heletatt hvordan han har det, hva som skjer på skolen? 

Selvom han er størst er han fortsatt liten, han trenger foreldrene sine! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (1 time siden):

Denne gutten opplever jeg trenger å bli sett ❤️.

Det er de voksnes ansvar å bygge relasjoner ❤️

Vil dere ha rett eller vil dere bevare relasjonen?

Ved å gi det gutten deres trenger så har jeg tro på at han kommer sakte men sikkert tilbake ❤️.

Dog kommer han til å trenge mye tid og kjærlighet fra dere ❤️

Tenker at lekser og skole kommer i andre rekke faktisk ❤️. Høres ut som han har mye uro inni seg ❤️. Barn kan ofte da ty til skjerm siden det øker dopamin nivået i hjernen. Så nei det er ikke rart at gutten deres gamer så mye når dere bare klager på han ❤️. Høres ut som han har det vondt.

Hadde dere som voksne mennesker likt å blitt klagd på hvis dere hadde hatt det vondt?

Vet selvfølgelig ikke årsaken. Sier bare hva jeg tenker om situasjonen ❤️. Håper jeg tar feil dog jeg tror ikke det ❤️.

Elsk meg når jeg fortjener det minst ❤️

Det er da jeg trenger det mest ❤️

Psst har lagt ut innlegg om div følelser og hvordan klare å stå i dette for det kan være vanskelig ❤️.

Jeg tenker ikke at jeg er bedre enn dere bare annerledes ❤️. Viktig for meg å få fram ❤️

Min bønn til dere

vær så snill og hjelp gutten deres ❤️

Han trenger dere 💙

Irak skrev (1 time siden):

Da håper jeg du tåler juling 💙.

Spørs om ikke barnet hadde flydd på deg i sinne 💙.

De kan bli ganske så sinte serru 💙

Så er du ikke redd for å evt bli slått/sparket så be my guest ❤️.

Jeg hadde ikke turt det. Er altfor glad i meg selv her ❤️

Bygge relasjon først ❤️

Så kan du sette grenser ❤️

Hva kom først?

Høna eller egget? 

Slutt å gi råd hvis du ikke har peiling ❤️.

Skikkelig troll er du ❤️

Psst bare bring it on....

Men da MÅ du faktisk begrunne svara dine ❤️

:ler:

Anonymkode: ca711...33e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grenser uten omsorg hjelper ikke. Dette er et barn som ikke har det bra. Omsorg sammen grenser.

Feks:

- Tirsdag er spillefri dag, da drar pappa og Per i butikken og ukeshandler sammen. Kanskje drikker de kakao på kafe sammen også.

- Fredag er spillefri dag, da er Per med og lager taco/pizza og bestemmer film for kvelden.

- Søndag er spillefri dag. Da gjør hele familien noe sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men set er jo ingen her som mener det du diskuterer i mot? Hvor har noen skrevet kast ut spillemaskinen OG smell igjen døra til rommet og så kan 10-åringen passe seg selv (som før)? 

Vi andre tenker at man tar bort maskinen eller begrenser spilling I TILLEGG til at foreldrene må begynne å bry seg og bruke tid på sønnen sin. Men du mener altså man bare skal prate for det er jo utelukkende synd på 10-åringen?

Og ja, jeg er enig i at det er synd på ham altså, og jeg mener egentlig foreldrene er på grensa til omsorgssvikt om det er så ille som beskrevet, men en stor del av jobben som må gjøres er å snu en dårlig vane og fylle livet med annet enn skjerm og spill. Og det får man nok ikke til uten en eller annen grad av tvang (for han kommer til å bli sint). Og kanskje er det lurt å ta helt pause, på samme måte som du ikke gir en alkoholiker en flaske vin hver lørdag, eller at en narkoman får en stripe kokain fordi «nå har du vært flink». Belønning skal naturligvis ikke være det man skal bort fra.

Se lenger opp i tråden ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...