Gå til innhold

Så bekymret for barnet mitt

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 hour ago, Full Ugle said:

Sorry, men dette høres så fiktivt ut for meg og overhodet ikke balansert. Gutten elsker å spille men fredag kveld skal dette være forbudt fordi da er det «spillefri kveld»..? Og hvordan skal mamma og pappa følge opp dette? Låse av dataen annenhver dag? Hva med å heller skape balanse i hverdagen først og fremst? Det virker som du og flere i tråden tenker at tar de bort spill så er problemet løst. Jeg er enig i at spillbruk bør reduseres men ikke tas bort som straff. Det skaper ikke god dialog og samspill mellom foreldre og barn.

Hva om heller pappa/mamma spilte sammen med gutten etter felles middag som gutten har hjulpet til med å lage? 

Må si meg enig her. Gutten bør få være med på å lage plan for spillfri kvalitetstid. Spill er en del av barne- og ungdomskulturen nå. Kanskje fredagskveld er en viktig spilldag for vennegjengen hans. Mange barn tilbringer tid med vennene sine over nettchat. Litt deprimerende er det. Det kan være underliggende grunner til at han trekker seg sånn tilbake, som ligger utenfor hjemmet. Mobbing for eksempel. 

Anonymkode: ccbfb...1ee

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er det en selvfølge at barn skal game? Fjern pc og Internett, han er åpenbart avhengig og trenger detox. Han er ti år! Dere er foreldrene og bestemmer. Nå legger dere opp til at han blir en av disse taperne som sitter og spiller hjemme hos mor i all evighet og glemmer egen hygiene og sosial omgang. Bare fjern spill utstyret og ta kontroll. Så får dere stå i reaksjonen som kommer med ro.

Anonymkode: b5e7f...005

Nesten alle barn spiller dataspill nå. Disse foreldrene kommer ikke til å klare å snu en samfunnstrend. Å fjerne alt ville mest sannsynlig isolert han fullstendig fra vennene sine, som han sikkert prater med over nettet. Det mest rasjonelle vil vel heller være å sette en mengdegrense på hvor mye han får lov til å spille, og lage en plan for familietid. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det en selvfølge at barn skal game? Fjern pc og Internett, han er åpenbart avhengig og trenger detox. Han er ti år! Dere er foreldrene og bestemmer. Nå legger dere opp til at han blir en av disse taperne som sitter og spiller hjemme hos mor i all evighet og glemmer egen hygiene og sosial omgang. Bare fjern spill utstyret og ta kontroll. Så får dere stå i reaksjonen som kommer med ro.

Anonymkode: b5e7f...005

Huff, jeg synes det er trist når jeg leser slike kommentarer. Her er det mye negativt stigma og manglende kunnskap.

Anbefaler deg (samt alle som er så kritiske til gaming) - denne videoen med Stian Blipp:

https://fb.watch/nZ-IqpkWzs/

Han sier det veldig godt innledningsvis: «Hvis du som foreldre er negativ til gaming er terskelen skyhøy for å komme til deg hvis det er noe som har skjedd» (løst formulert fra videoen) 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
PGMVL skrev (2 timer siden):

Nesten alle barn spiller dataspill nå. Disse foreldrene kommer ikke til å klare å snu en samfunnstrend. Å fjerne alt ville mest sannsynlig isolert han fullstendig fra vennene sine, som han sikkert prater med over nettet. Det mest rasjonelle vil vel heller være å sette en mengdegrense på hvor mye han får lov til å spille, og lage en plan for familietid. 

Enig, men jeg mener at en 10-åring ikke trenger og kanskje slett ikke bør game på rommet sitt - flytt det ut i stua. Som forelder bør man følge godt med, det er mye rare folk man kan komme i kontakt med på nett. Gutten er fortsatt 3 år unna Snapchat og Facebook, så som forelder har man et stort ansvar for sikkerheten her. Kanskje iPad på rommet, men pc/PS eller hva han nå bruker i stua? Og så må det være regler for spilletid og kanskje man må skru av internett eller sette på skjermtid for å få det satt ut i praksis.

Hadde vært enig med deg om gutten hadde vært 15, men ikke 10.

Anonymkode: 638eb...d2f

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig, men jeg mener at en 10-åring ikke trenger og kanskje slett ikke bør game på rommet sitt - flytt det ut i stua. Som forelder bør man følge godt med, det er mye rare folk man kan komme i kontakt med på nett. Gutten er fortsatt 3 år unna Snapchat og Facebook, så som forelder har man et stort ansvar for sikkerheten her. Kanskje iPad på rommet, men pc/PS eller hva han nå bruker i stua? Og så må det være regler for spilletid og kanskje man må skru av internett eller sette på skjermtid for å få det satt ut i praksis.

Hadde vært enig med deg om gutten hadde vært 15, men ikke 10.

Så da er argumentet ikke at gaming er skadelig for helsa men at det er farlig mtp pedofile? 10 er ungt ja, men ser ikke hvordan det å flytte en svær datamaskin e stuen skal hjelpe noe. Mange spiller jo på konsoll, som bruker tv. Hvor skal den andre tv'en stå? Upraktisk løsning spør du meg.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så da er argumentet ikke at gaming er skadelig for helsa men at det er farlig mtp pedofile? 10 er ungt ja, men ser ikke hvordan det å flytte en svær datamaskin e stuen skal hjelpe noe. Mange spiller jo på konsoll, som bruker tv. Hvor skal den andre tv'en stå? Upraktisk løsning spør du meg.

Min kommentar over. Legger til: Begrenset spilletid skrev jeg også. De fleste som tar spilling i forsvar her er jo enige i det. Leit at man faktisk må skru av hele internett for at sønnen skal følge reglene, men hvis det er slik TS har det så er jeg enig i at det sikkert må til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, spilling er ikke farlig. Men om gutten er superavhengig og ikke takler å prioritere tid til annet enn det burde han hatt en pause på noen uker eller en måned. Så kan man innføre gradvis spilletid igjen, de maskinen forsvinner umiddelbart dersom han ikke gjør det han ellers skal gjøre og har blitt bedt om. Evt en samlet spilletid per uke (som han er med til å bestemme), og så er det stopp når det er tomt for spilletid.

Men det er en grunn til at det er 13-årsgrense på mange tilsynelatende uskyldige spill og sosiale medier - og det er  jo akkurat dette med chattetjenester og lignende der man ikke vet hvem man prater med. Som 10-åring er man ikke moden og reflektert nok til å forstå dette eller konsekvensene av det man selv formidler. Siden TS har plassert gutten på rommet sitt alene med låst dør uten å følge med i det hele tatt er det en økt risiko for at dette kan ende i katastrofe, og da er det ikke ufarlig lengre.

Og så er jo spille farlig i den forstand at det har tatt over for fysisk aktivitet, sosial aktivitet, utdanning og soving for denne gutten - det er virkelig ikke bra og ja, faktisk er det nok skadelig. Særlig når man legger til at foreldrene nesten ikke prater med gutten utenom kjefting.

• Liker 1
Skrevet

Jo mer han sitter foran skjerm, jo dårligere mental helse får han. Ærlig talt, dere kan ikke bare la han sitte foran skjermen og glo til langt på natt? Han kommer til å bli skikkelig deprimert!!!

Anonymkode: db4c7...305

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har en tiåring som jeg føler jeg glir mer og mer fra. Han er eldstemann i en søskenflokk på tre. De to andre trenger naturlig nok foreldrene mye mer enn eldstemann. Han har gradvis begynt å tilbringe mer og mer tid på rommet sitt. Låser seg inn og gamer fra han kommer hjem fra skolen og til langt over leggetid. Kommer ut til middag, men har nærmest sluttet å gjøre lekser, vil ikke lenger delta på fritidsaktiviteter og bruker mindre og mindre tid med venner. 

For noen år siden hadde vi gode rutiner. Nå er spilletid, lekser, leggetid, fysisk aktivitet, sosial omgang og enkle oppgaver i huset grunnlag for heftige krangler. Det ligger klær og håndklær slengt rundt i omtrent alle rom, brukt service tårner seg på rommet hans og det blir mangler i skapene på kjøkkenet. Når han har lagd mat står det alltid et kaos igjen på kjøkkenbenken og på bordet. Det er altså null evne til å rydde etter seg og uansett hvor ofte vi snakker om det, går det ikke inn.

Nå er nesten all dialog preget av at han er sint (og at vi klager på for mye spilling, lekser som ikke er gjort og ekstremt med rot). Vi er også bekymret for hans psykiske og fysiske helse når han nå ikke lenger ønsker å spille håndball slik han har gjort i mange år, han vil heller ikke begynne med en ny idrett, han sier han er for sliten til å være sammen med venner og spilling tar all hans tid. Ser for meg at han innen kort tid er venneløs, overvektig og spilleavhengig. Har ikke inntrykk av at det har skjedd noe alvorlig som har ført til dette. Det har skjedd gradvis.

Skjønner at han muligens er på vei inn i tenårene, men må det virkelig bety at vi skal miste helt den gode relasjonen vi en gang hadde med han? 

Anonymkode: f8f43...a56

Jeg har lest hele tråden, og det er mange som har gode poenger her.

Hvor gamle er småsøknene? Et de så små at de må ha tilsyn hele tiden?

Jeg har selv en 12-åring som fort kunne endt opp som din sønn, om vi ikke hadde satt grenser og krav tidlig nok.

Han er ikke så spillegal, men kan fort mure seg inne på rommet sitt og se på YouTube, TikTok etc.

Vi har derfor satt en del krav til han. Leksene skal gjøres, uansett hva. Om han må sitte kl. 21.00  en torsdagskveld for å levere inn ukeleksen så må det bare til. Om vi må sitte rett ved siden av han og passe på at han pllutselig ikke bruker ipaden til å gjøre andre ting enn lekser når det er leksetid, så gjør vi det.

Han SKAL også drive med minst 1 fritidsaktivitet. Han har spilt fotball siden han var 6 år gammel, og motivasjonen har variert veldig. Han kan plutselig si rett før en trening at han har lyst til å slutte på fotball, pga at skjermen er mer spennende. Da sier jeg: "Ja du kan gjerne slutte på fotball, men da må du finne en annen fritidsaktivitet å holde på med. Og hvis du vil fortsette med fotballen, så må du gå på trening." Å holde på med skjerm fremfor fritidsaktiviteter eller lekser er IKKE et alternativ.

Dere må bare sette krav her. Lekser skal gjøres, og han må gå på minst 1 fritidsaktivitet. Han må også spise måltider sammen med dere. Tiden utenom dette kan han få lov til å bruke skjerm/spille, så lenge han gjør det han skal.

Anonymkode: b51bc...b2a

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo mer han sitter foran skjerm, jo dårligere mental helse får han. Ærlig talt, dere kan ikke bare la han sitte foran skjermen og glo til langt på natt? Han kommer til å bli skikkelig deprimert!!!

Anonymkode: db4c7...305

Eh   Nei det er da ikke sikkert

Anonymkode: 6a927...57d

Skrevet

Noen er mindre modne og trenger å bli vist, helt konkret, hva de skal gjøre. For å bygge opp forståelse for hvordan de skal gjøre det selv. Om han sliter så er det dumt å kjøre ren disiplin. Da kan man bli sint på foreldrene og gjøre stikk motsatt "fordi de ikke skjønner det uansett." 

Sliten, sint, slutter med hobbyer, isolerer seg, gjør ikke lekser, klarer ikke dagligdagse rutiner og gjøremål. Dette høres jo ikke bra ut? Har du spurt lærerne hvordan han oppfører seg på skolen? Gått til legen med han?

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

.

Endret av PGMVL
Skrevet
Irak skrev (På 29.10.2023 den 10.03):

Hvor har jeg innrømmet det?

Prøver bare å dele en erfaring for å prøve å hjelpe andre.......

Har et ekstremt stort ❤️ for andre jeg selv om de ikke fortjener det ❤️.

Spesielt barna 💙. De er helt forsvarsløse....

Er barnas advokat jeg 💙❤️

Og jeg har utdanningen som gjenspeiler det.

Så ikke prøv deg!

Hva du velger å tro er opp til deg selvfølgelig ❤️

Dette opplever jeg som et feigt svar av deg. Er du saklig så kan vi diskutere.....

For å få respekt MÅ du faktisk vise respekt ellers så får du så hatten passer av meg....

Har hjulpet mange sårbare barn som ikke har blitt sett av voksne......

De responderer med å åpne seg, gi meg klemmer, vil være sammen med meg uansett hva jeg gjør og jeg prøver å vise dem at jeg ser dem ❤️

Kjærlighet for meg er ubetinget ❤️.

Jeg elsker mine barn fra månen og tilbake ❤️🌜. Og det merker de ❤️.

Dog er de gode på å uttrykke kjærlighet ❤️ og meningene sine ❤️.

Så ja jeg er sikker på at det kommer til å gå dem godt i livet ❤️

Hilsen stolt mamma ❤️

Slutt da, er jo håpløst å lese innleggene dine i skogen av alle hjertene.

Slitsomt og fullstendig unødvendig. 

Anonymkode: b1306...b65

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.10.2023 den 9.01):

Dere får i en periode deler dere og bytte på å ta dere av hhv 10-åringen og de to småsøsken. Skru av internett mens han er våken, ta bort tv/spillemaskin på rommet hans (10-åringer trenger ikke egen pc på rommet - gå over til PlayStation i stua og spill sammen), sett begrenset skjermtid på telefon, ta bort nøkkel til rommet så han ikke kan låse døra - evt ta av døra, premier god oppførsel, gå på tur og spis middag ute, spill fotball med alle tre barn, gå på kino, gå på bowling, kjør gokart, dra på paintball, klatrepark, escaperoom, badeland, sykkeltur, freesbeegolf, hyttetur osv osv osv osv osv.

Er enig i en del av dette, gode råd🙂 (Har ikke lest innlegge under ennå)

Fjern nøkkelen til døra hans, så han ikke kan låse seg inne. 

Men ikke fjern døra hans. Barn har også rett på privatliv, og det å kunne lukke en dør for å få fred fra småsøsken osv. 

Bank heller på oftere, for å se hvordan han har det❣️

Sørg for at en av dere har tid til, å sette seg ned inne hos ham, og snakke med han. Dette er ekstra viktig, hvis han sliter psykisk.
Han kan ha problemer med å sette ord på hva han føler. Og da er det ekstra viktig å gi han tid og rom, så han føler seg trygg.
Vær tålmodig, dette kan ta tid å snu. 

Ang. lekser, få med skolen på laget. Kanskje kan mindre lekser en liten periode kan være en ide? 
At han sperrer seg inne, og bare spiller, kan være har tegn på at alt har «toppet» seg for han. 
Hvis han sliter psykisk, kan  krav og tilsnakk om alt han skal klare, ha blitt til en «ball», som bare har vokst seg større. 
Da kan mindre mengder, kortere økter, kanskje gjøre det lettere i en overgangsperiode.
Det er tross alt bedre at han gjør litt lekser, enn ingen, som det er nå. 

Vær ikke redd for å ta i mot råd og hjelp, fra instanser som kan hjelpe han, hvis dere blir anbefalt dette av fastlegen og/eller skolen. 
Når man har havnet i en sånn «fastlåst» situasjon. Så kan det være en lettelse både for ham og dere, å få hjelp og støtte, så hverdagen på sikt kan bli bedre. 

Ønsker han og dere lykke til❤️

Skrevet

Det høres ut som en utfordrende situasjon, og jeg forstår at du er bekymret for barnet ditt. Kanskje det kan være nyttig å ha en åpen og ærlig samtale med ham om hvordan han har det og hva som kan være årsaken til endringene i oppførselen hans. Det kan også være lurt å involvere en profesjonell som kan hjelpe dere å finne ut av situasjonen. Ta vare på hverandre!

Anonymkode: 9fd6a...59a

Skrevet
mirjia skrev (På 29.10.2023 den 8.46):

Hele innlegget ditt er jo et soleklart argument mot påstanden om at de andre trenger dere mer enn ham. Han trenger dere åpenbart! Mer enn han får nå! Mer kjærlighet, mer samvær, mer kos! Sett av tid så han får være sammen med en av dere uten de andre søsknene.

Og mer grenser..

han er 10!!

Anonymkode: 6fb56...04b

Skrevet

vi har jente 11. Vi krevet at hun skal ryddet rommet sitt, kaste søppel, bære ut bestikk, tallerkner, glass osv. Vaske over skrivepulten. 

Ta av sengetøyet. vi legget på nytt. (hver 2 uke) 

Hun har ha orden i klærme og i lekne sine.  Skittentøy skal kastes i kurven og ikke på gulvet. 

Det skal være ryddig. Søpla skal kastes, ny pose skal oppi bøtten. 

Hun vasker over skrivepulten, dørkarmen og der det ellers er naturlig for at det skal bi rent. 

Dette får hun ikke noe penger fjor, vi fratar henne bare internett  til det er gjort. Fra å være vabskelig på dette så gjør hun det uten at jeg må mase/spørre em gang. OG veldig stolt og vil vise meg. Er blitt opptatt av bilder, figuerer og generet interiør. 

Merker hun får mer ro inni seg når det er ryddig, tenner duftlys og koser seg. 

Var en periode det ble mye spilling da hun fikk egen pc på rommet, men det gikk seg til. Hun er med venninner 1-4 gr i uken, og trening to kvelder i uken, samt kommer ut og spiser middag med oss. Vi har foreldrekontroll på ipad, tlf og pc. Så ikke lengre enn 20.30 på ukedager og 23 i helgene. 

Anonymkode: 985eb...683

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...