Gå til innhold

Hva skjer om Norge erklærer krig mot Israel?


Majer

Anbefalte innlegg

Sirisiri10 skrev (1 minutt siden):

Men enig, Hamas er ikke Gaza - håper snart Israel forstår det også. Så det korrekte blir gislene er Hamas eneste forhandlingskort. 

De har 2.4 millioner gisler, så sånt har de litt å ta av.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du synes det er en god idé å gå til krig mot de som kjemper mot terrorister? 
Jo takke meg til, jeg nekter å kalle meg norsk om vi skulle gått for noe sånt. 

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Gugglo skrev (Akkurat nå):

Og Hamas har vist at de er ikke til å stole på. Dermed er de ikke et forhandlingskort.

Det er helt korrekt. Hverken Hamas eller den israelske regjeringen er til å stole på. Likevel, hadde Israel og Hamas inngått en avtale hadde konsekvensen ved brudd fra Hamas side hatt, med stor sannsynlighet, enorme store konsekvenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (Akkurat nå):

Det er helt korrekt. Hverken Hamas eller den israelske regjeringen er til å stole på. Likevel, hadde Israel og Hamas inngått en avtale hadde konsekvensen ved brudd fra Hamas side hatt, med stor sannsynlighet, enorme store konsekvenser. 

Hvilke konsekvenser?

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (5 minutter siden):

Det er helt korrekt. Hverken Hamas eller den israelske regjeringen er til å stole på. Likevel, hadde Israel og Hamas inngått en avtale hadde konsekvensen ved brudd fra Hamas side hatt, med stor sannsynlighet, enorme store konsekvenser. 

Ubestemt antall. Hamas hadde bare trengt å frigi to gisler så hadde de levd opp til sin del av avtalen.

Det holder ikke. Det holder heller ikke at Hamas sier de skal frigi gisler. Israel må forhindre dette fra å skje igjen. Israel kan ikke si, "jaja, de drepte en masse mennesker, så kidnapped de noen hundre personer, men nå har de jo sluppet dem fri igjen så da er alt bra". Israel må forhindre at det skjer igjen.

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Gugglo skrev (1 minutt siden):

Ubestemt antall. Hamas hadde bare trengt å frigi to gisler så hadde de levd opp til sin del av avtalen.

Det holder ikke. Det holder heller ikke at Hamas sier de skal frigi gisler. Israel må forhindre dette fra å skje igjen. Israel kan ikke si, "jaja, de drepte en masse mennesker, så kidnapped de noen hundre personer, men nå har de jo sluppet dem fri igjen så da er alt bra". Israel må forhindre at det skjer igjen.

De hadde så klart blitt enige om antall før de hadde inngått en avtale.

Jeg er helt enig i at Israel må forhindre at det skjer igjen og at Hamas må bort. 

Det samme med den svært høyreorienterte israelske regjeringen. De må bort. Israel har behandlet palestinere så grovt og umenneskelig i mange år. Drept så mange uskyldige palestinere, tatt fra dem store landområder, torturerer barn, brutt menneskerettighetene deres etc. Mange i Israel er redde for den sittende regjeringen av god grunn. Og det er ikke bare palestinere de behandler dårlig. 

Skal det bli fred eller en mer neddempet konflikt må det inn andre makter i begge land som er villige til å forhandle og finne løsninger annet enn å angripe hverandre. Israel kan fortsatt forsvare grensene sine. 

Desverre har de aldri vært så langt unna en løsning som nå. Vi vil nok desverre se mer ekstremisme fra begges sider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirisiri10 skrev (Akkurat nå):

De hadde så klart blitt enige om antall før de hadde inngått en avtale.

Jeg er helt enig i at Israel må forhindre at det skjer igjen og at Hamas må bort. 

Det samme med den svært høyreorienterte israelske regjeringen. De må bort. Israel har behandlet palestinere så grovt og umenneskelig i mange år. Drept så mange uskyldige palestinere, tatt fra dem store landområder, torturerer barn, brutt menneskerettighetene deres etc. Mange i Israel er redde for den sittende regjeringen av god grunn. Og det er ikke bare palestinere de behandler dårlig. 

Skal det bli fred eller en mer neddempet konflikt må det inn andre makter i begge land som er villige til å forhandle og finne løsninger annet enn å angripe hverandre. Israel kan fortsatt forsvare grensene sine. 

Desverre har de aldri vært så langt unna en løsning som nå. Vi vil nok desverre se mer ekstremisme fra begges sider. 

Nå er jeg veldig enig med deg. Problemet er bare at høyrevridde avler høyrevridde. På begge sider av gjerdet. Hamas gjør at israelere støtter mer høyrevridde politikere som vil "sette hardt mot hardt". Høyrevridde israelske politikere som vil "sette hardt mot hardt", avler høyreekstreme på andre siden av grensen som vil svare tilbake med samme mynt.

Det er ikke bare et Israel-med-naboer-problem, sånn er det verden over.

Den beste måten å bekjempe dette på er ved å få i stand fred. Som sagt, veldig enig med deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (4 minutter siden):

De hadde så klart blitt enige om antall før de hadde inngått en avtale.

Jeg er helt enig i at Israel må forhindre at det skjer igjen og at Hamas må bort. 

Hamas må bort. Hvordan? Ungdomsklubber og pizza? Sende inn sosionomer.

Savner et praktisk forankret svar på hvordan man fjerner Hamas uten en militær intervensjon på Gaza.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det som ville skjedd er for det først en stor internasjonal skandale hvor folk ikke ville trodd sine egne ører. Det ville vært så kørka på alle plan at de fleste ville prøvd å forstå det som en symbolhandling. Kommentatorer ville sagt at det var den definitive slutten på Norges anseelse.

2.FN ville fordømt krigserklæringen med støtte fra alle oppegående land. Noen få land (Iran blant annet) ville støttet Norge åpent. Andre røverstater ville stemt blankt.

3. Hvis Norge var så mentalt tilbakestående at vi prøvde å sende soldater til  Israel ville vært et selvmordsangrep. Israel er mange ganger sterkere, og det er vanskeligere å angripe enn å forsvare seg. De ville full støtte av USA, England, Frankrike, Danmark etc. Det hadde ikke vært en krig, men en massakre.

 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (1 time siden):

Nei, Israel sa nei eller svarte ikke. Det var rett før sykehuset ble truffet. 

Her sier du at Israel sa nei eller svarte ikke. Hvor er kildene dine? 
 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det usannsynlige hadde skjedd at myndighetene hadde forsøkt å erklære Israel krig, ville det norske folk nektet å stille til krig og avsatt regjeringen til fordel for en ny, mindre krigshissig regjering.

Endret av Klossmajor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Norge erklærer krig mot Israel så må Regjeringen umiddelbart inn til mental sjekk.

Tror vi skal sitte meget stille i båten, vårt tidligere bidrag (Osloavtalen) er et skjellsord.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (2 timer siden):

1. Det som ville skjedd er for det først en stor internasjonal skandale hvor folk ikke ville trodd sine egne ører. Det ville vært så kørka på alle plan at de fleste ville prøvd å forstå det som en symbolhandling. Kommentatorer ville sagt at det var den definitive slutten på Norges anseelse.

2.FN ville fordømt krigserklæringen med støtte fra alle oppegående land. Noen få land (Iran blant annet) ville støttet Norge åpent. Andre røverstater ville stemt blankt.

3. Hvis Norge var så mentalt tilbakestående at vi prøvde å sende soldater til  Israel ville vært et selvmordsangrep. Israel er mange ganger sterkere, og det er vanskeligere å angripe enn å forsvare seg. De ville full støtte av USA, England, Frankrike, Danmark etc. Det hadde ikke vært en krig, men en massakre.

 

Dessuten:

For at et slikt tullete scenario skulle hatt noe rot i virkeligheten måtte jo i første omgang et overveldende flertall blant norske folk støttet Hamas, noe som er helt urealistisk. 
 

Skal jeg si hva jeg tror, er majoriteten av Norges befolkning drita lei av styret i midt-østen som har pågått hele min levetid som er en god mannsalder. Finnes vel knapt nordmenn som husker ei tid med relativ fred der nede. Det fører til at vi blir numne av hele konflikten og mange kunne ikke ha brydd seg mindre. Sikker på at om en atomeksplosjon hadde sprengt hele det omstridte landområdet til himmels er det en god del folk som nærmest hadde trukket et lettelsens sukk. Vet det er stygt å si, men ikke langt fra sannheten. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (3 timer siden):

Dessuten:

For at et slikt tullete scenario skulle hatt noe rot i virkeligheten måtte jo i første omgang et overveldende flertall blant norske folk støttet Hamas, noe som er helt urealistisk. 
 

Skal jeg si hva jeg tror, er majoriteten av Norges befolkning drita lei av styret i midt-østen som har pågått hele min levetid som er en god mannsalder. Finnes vel knapt nordmenn som husker ei tid med relativ fred der nede. Det fører til at vi blir numne av hele konflikten og mange kunne ikke ha brydd seg mindre. Sikker på at om en atomeksplosjon hadde sprengt hele det omstridte landområdet til himmels er det en god del folk som nærmest hadde trukket et lettelsens sukk. Vet det er stygt å si, men ikke langt fra sannheten. 
 

Man måtte ikke støttet Hamas, men tenkt at ethvert drap på en sivil palestiner er som et drap på en nordmann- at vi alle er like mye verdt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Menelaos

Israel ligger over 5000 km unna Norge, så jeg kan ikke helt se for meg hvordan en krig mellom Norge og Israel skulle ha skjedd.

Hadde vi levd i 1023, så kunne jeg sett det skje at en vikinghær reiste ned mot Israel og raidet.

Men i 2023, nei det har rett og slett ikke noen rot i virkeligheten.

Det er et så urealistisk senario, at det ikke en gang er vist å tenke på det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (11 timer siden):

Vi kan ikke sitte stille og se på folkemord. Det er veldig interessant at vi har dratt inn i land der sivilbefolkningen har hatt det langt bedre enn i Gaza. Vil en erklæring om krig få Israel til å stoppe? Jeg tenker ikke at vi drar og bomber Israel, men at vi hadde gjort klart personell og utstyr, samt sendt inn en eneste drone med sprengstoff. Hadde det vært et tydelig nok signal til at Israel hadde stoppet terroriseringen?

Det foregår ikke noe folkemord mot gaza, det er ingen intensjon om å utrydde palestinerne fra Israel som ligger i den internasjonalt anerkjente definisjonen på folkemord. 

Erklærer vi krig mot Israel vil vi få internasjonal fordømming og sanksjoner mot oss, en handelsblokade vil ødelegge norsk økonomi raskt. Så den angrepskrigen vil vi tape raskt.

Endret av GP950mAh
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Majer skrev (16 timer siden):

Vi kan ikke sitte stille og se på folkemord. Det er veldig interessant at vi har dratt inn i land der sivilbefolkningen har hatt det langt bedre enn i Gaza. Vil en erklæring om krig få Israel til å stoppe? Jeg tenker ikke at vi drar og bomber Israel, men at vi hadde gjort klart personell og utstyr, samt sendt inn en eneste drone med sprengstoff. Hadde det vært et tydelig nok signal til at Israel hadde stoppet terroriseringen?

Det er nå Palestina (Hamas) som startet dette! Folkmord er ikke greit, men støtter Israel i å få tatt Hamas å forhåpentligvis bli ferdige med drotten en gong for alle! 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/28/2023 at 9:53 AM, Majer said:

Vi kan ikke sitte stille og se på folkemord. Det er veldig interessant at vi har dratt inn i land der sivilbefolkningen har hatt det langt bedre enn i Gaza. Vil en erklæring om krig få Israel til å stoppe? Jeg tenker ikke at vi drar og bomber Israel, men at vi hadde gjort klart personell og utstyr, samt sendt inn en eneste drone med sprengstoff. Hadde det vært et tydelig nok signal til at Israel hadde stoppet terroriseringen?

Jeg er i sjokk at folk faktisk svarer posten din.... . Det er sannsynligvis den mest absurd post  jeg har lest.

1) ingen i regjeringen ville tenke om å angripe Israel

2) la oss si at regjeringen er sprø nok til å angripe Israel, ikke glem at Norge er en del av NATO. Du kan ikke bare angripe "uten å snakke med de først".

3) når du har sendt inn din drone med sprengstoff, hvordan skal du forklare dette til USA ? skal du også sende en liten drone med sprengstoff over PENTAGON ?

Jeg vet at Norge er rik men hæren er ikke akkurat prioritert. Har du peiling på hvor tøff IDF er ? (de har atomvåpen forresten, og beste vennen er den mektigste hær i verden)

Endret av NatNat
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skulle regjeringen fått militæret til å utføre en krig folket ikke finner verken legitim eller mulig å vinne? Det spiller ingen rolle om regjeringen erklærer krig hvis ingen i befolkningen er villige til å adlyde. Spørsmålet er bare hvor mange minutter eller timer det ville tatt før regjeringen blir avsatt etter en slik erklæring.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (På 28.10.2023 den 10.07):

For det første er det ikke folkemord og for der andre er der umulig for Norge å erklære krig mot Israel. Hvordan har du tenkt at den skulle foregå? 

Og for det tredje, hvordan kom du på en sånn absurd problemstilling?

Krig erklærer man ved å gjøre det politisk. Gjøres i henhold til Grunnloven av kongen i statsråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...