Gå til innhold

Hva skjer om Norge erklærer krig mot Israel?


Majer

Anbefalte innlegg

Sirisiri10 skrev (1 time siden):

Hadde de ønsket å kun ta Hamas hadde krigen vært anerledes, USA var vel nettopp i samtale om hvordan dette kan gjøres uten at så mange sivile liv går tapt. Men de svarte heller med å eskalere krigen til noe enda mer brutalt. 

Javel? Man sier dette men det høres bare ut som en floskel når det ikke substansieres.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sirisiri10
Trubadur skrev (1 time siden):

Ang gislene: Inngått avtalen med Hamas-hvilken avtale da? Det har aldri vært noen avtale!!

Nei, Israel sa nei eller svarte ikke. Det var rett før sykehuset ble truffet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (Akkurat nå):

Nei, Israel sa nei eller svarte ikke. Det var rett før sykehuset ble truffet. 

Kom med bevisene på dette da. Som du ble bedt om i den andre tråden, de kom ikke der heller. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (1 time siden):

De kan overvåke/etterretning, bruke mer målrettet våpen og droner, utvikle våpnene de har for å ta tuneller enda mer og bedre etc. De kunne ha inngått avtalen med Hamas om å slippe gislene imot at Israel sluttet å bombe. Så legge en mer strategisk og målrettet plan for å ta Hamas. Gislene vil også kunne gi noe info.

Eller som Marie Antoinette sa det: Kan de ikke bare spise kake?

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Gugglo skrev (1 time siden):

Nei, det er et land til som grenser til Gaza. De står fritt til å forsyne Gaza med strøm, mat, vann, alt mulig annet - gratis. Akkurat som Israel har gjort.

Israel er pliktig av folkeretten, men bryter det likevel.

Israel kontrollerer havner, luftrom og grenser og hva/hvem som kommer ut og inn av Gaza. Det er ikke slik at Israel forsyner Gaza av god vilje og gir dem det de trenger. De gir det minimale, forurenset drikkevann, svært ustabil strøm og Gaza er avhengig av bistand fra andre land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (3 minutter siden):

Israel er pliktig av folkeretten, men bryter det likevel.

Israel kontrollerer havner, luftrom og grenser og hva/hvem som kommer ut og inn av Gaza. Det er ikke slik at Israel forsyner Gaza av god vilje og gir dem det de trenger. De gir det minimale, forurenset drikkevann, svært ustabil strøm og Gaza er avhengig av bistand fra andre land. 

https://snl.no/Gaza
 

Her står det også om forsyninger til Gaza fra Israel.

Forurenset drikkevann. Wow. Hvor er kildene dine? 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirisiri10
Trubadur skrev (9 minutter siden):

Kom med bevisene på dette da. Som du ble bedt om i den andre tråden, de kom ikke der heller. 

Også var det det å diskutere sak fremfor person, sant?

Jeg har aldri blitt bedt om å linke til dette. 

"Hamas krever våpenhvile i bytte mot gisler

Det sier et medlem av Hamas-delegasjonen som er på besøk i Moskva, ifølge Al Jazeera.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/APyvnA/foelg-utviklingen-live-angrepene-i-israel-og-gaza?pinnedEntry=36266

" Talsperson for Hamas, Bassem Naeem, bekrefter til TV 2 at de er villige til å løslate sivile gisler, dersom Israel stanser bombingen av Gaza, umiddelbart.

– Som sagt så vil vi med en gang Israel stopper aggresjonen overfor Gaza, slippe løs sivile - både utlendinger og israelere, sier han.

Han understreker likevel at det ikke er en ny lovnad, og påstår at Hamas ga dette tilbudet til Israel da bombingen av Gaza startet forrige helg."

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/652ed821851c9fac97153d6c/The Kyiv Independent 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (6 minutter siden):

Også var det det å diskutere sak fremfor person, sant?

Jeg har aldri blitt bedt om å linke til dette. 

"Hamas krever våpenhvile i bytte mot gisler

Det sier et medlem av Hamas-delegasjonen som er på besøk i Moskva, ifølge Al Jazeera.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/APyvnA/foelg-utviklingen-live-angrepene-i-israel-og-gaza?pinnedEntry=36266

" Talsperson for Hamas, Bassem Naeem, bekrefter til TV 2 at de er villige til å løslate sivile gisler, dersom Israel stanser bombingen av Gaza, umiddelbart.

– Som sagt så vil vi med en gang Israel stopper aggresjonen overfor Gaza, slippe løs sivile - både utlendinger og israelere, sier han.

Han understreker likevel at det ikke er en ny lovnad, og påstår at Hamas ga dette tilbudet til Israel da bombingen av Gaza startet forrige helg."

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/652ed821851c9fac97153d6c/The Kyiv Independent 

Joda, jeg og andre ba deg mange ganger linke til påstander du kom med. 

Ikke kom med dette sak og person-sytet igjen, stå heller for det du skriver. 

Endelig kommer det linker, og som vi kan se viser linkene til påstander fra Hamas.

Jeg ba om link til at Israel ikke svarte eller at de sa nei. Det klarte du ikke finne. 

(Al Jazeera sender fra Qatar, forresten. Hvor Hamas-ledelsen får beskyttelse. Tenker at det er en kilde vi styrer utenom)

Edit: Al J er eid av Qatar. Ikke bare sender de derfra, Qatar eier hele kanalen. 

Endret av Trubadur
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (3 minutter siden):

Også var det det å diskutere sak fremfor person, sant?

Jeg har aldri blitt bedt om å linke til dette. 

"Hamas krever våpenhvile i bytte mot gisler

Det sier et medlem av Hamas-delegasjonen som er på besøk i Moskva, ifølge Al Jazeera.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/APyvnA/foelg-utviklingen-live-angrepene-i-israel-og-gaza?pinnedEntry=36266

" Talsperson for Hamas, Bassem Naeem, bekrefter til TV 2 at de er villige til å løslate sivile gisler, dersom Israel stanser bombingen av Gaza, umiddelbart.

– Som sagt så vil vi med en gang Israel stopper aggresjonen overfor Gaza, slippe løs sivile - både utlendinger og israelere, sier han.

Han understreker likevel at det ikke er en ny lovnad, og påstår at Hamas ga dette tilbudet til Israel da bombingen av Gaza startet forrige helg."

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/652ed821851c9fac97153d6c/The Kyiv Independent 

Bemerk at "gissel" her er ubestemt. Det er ikke snakk om "alle gislene", eller, "så og så mange gisler", det er ubestemt. Dermed kan de sette to gisler fri, eller tre, eller fem, og så hevde at de har levd opp til sin del av avtalen.

Israel vet at Hamas gjemmer gislene i tunnelene de bomber akkurat nå. Israel har ikke noe annet valg.

Alternativet er å gjøre ingenting. Da vil dette skje igjen og igjen og igjen.

Hamas kan løslate gislene når som helst, når de vil. Så humane er de ikke.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (13 minutter siden):

Israel er pliktig av folkeretten, men bryter det likevel.

Israel kontrollerer havner, luftrom og grenser og hva/hvem som kommer ut og inn av Gaza. Det er ikke slik at Israel forsyner Gaza av god vilje og gir dem det de trenger. De gir det minimale, forurenset drikkevann, svært ustabil strøm og Gaza er avhengig av bistand fra andre land. 

Nei, de er pliktige til å slippe gjennom, ikke til å forsyne med gratis. Om andre land vil forsyne Gaza med gratis strøm og vann så er Israel pliktig til å slippe gjennom dette til Gaza.

Men de er ikke pliktige til å forsyne Gaza med gratis vann og strøm.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Majer said:

Vi kan ikke sitte stille og se på folkemord. Det er veldig interessant at vi har dratt inn i land der sivilbefolkningen har hatt det langt bedre enn i Gaza. Vil en erklæring om krig få Israel til å stoppe? Jeg tenker ikke at vi drar og bomber Israel, men at vi hadde gjort klart personell og utstyr, samt sendt inn en eneste drone med sprengstoff. Hadde det vært et tydelig nok signal til at Israel hadde stoppet terroriseringen?

Hvorfor kan vi ikke sitte stille og se på folkemord? Det er det som er standarden, og vi gjør det hele tiden. Ofte hjelper vi til også, ved å sende ned våpen eller soldater.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Trubadur skrev (8 minutter siden):

Joda, jeg og andre ba deg mange ganger linke til påstander du kom med. 

Ikke kom med dette sak og person-sytet igjen, stå heller for det du skriver. 

Endelig kommer det linker, og som vi kan se viser linkene til påstander fra Hamas.

Jeg ba om link til at Israel ikke svarte eller at de sa nei. Det klarte du ikke finne. 

(Al Jazeera sender fra Qatar, forresten. Hvor Hamas-ledelsen får beskyttelse. Tenker at det er en kilde vi styrer utenom)

Edit: Al J er eid av Qatar. Ikke bare sender de derfra, Qatar eier hele kanalen. 

Joda, jeg og andre la ved flere linker. Vi fikk ingen linker fra deg og flere. 

Skal du diskutere meg så kan du like godt slutte å svare meg. Det er mot forumets regler og heller ikke noe jeg er interessert i å diskutere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (7 minutter siden):

Joda, jeg og andre la ved flere linker. Vi fikk ingen linker fra deg og flere. 

Skal du diskutere meg så kan du like godt slutte å svare meg. Det er mot forumets regler og heller ikke noe jeg er interessert i å diskutere. 

Det er ikke sant. Jeg la inn mange linker. 

Igjen, kan du linke til at Israel sa nei eller at de ikke svarte? 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majer skrev (3 timer siden):

Vi kan ikke sitte stille og se på folkemord. Det er veldig interessant at vi har dratt inn i land der sivilbefolkningen har hatt det langt bedre enn i Gaza. Vil en erklæring om krig få Israel til å stoppe? Jeg tenker ikke at vi drar og bomber Israel, men at vi hadde gjort klart personell og utstyr, samt sendt inn en eneste drone med sprengstoff. Hadde det vært et tydelig nok signal til at Israel hadde stoppet terroriseringen?

At Israel nå går inn og fjerner islamistorganisasjonen og terroristene i Hamas kan jeg leve helt fint med. Islam er en ideologi som burde sidestilles med nazisme, og forbys i den vestlige verden. Det er Hamas som bruker de sivile som skjold, det er Hamas som nekter sine sivile å evakuere til trygge områder, det er Hamas som heller graver opp vannrør og bruker de til raketter, og det er Islamistene som beskylder Israel for å bombe når de hjemmelagde rakettene deres feiler og treffer sine egne sivile.

 

Israel har heller ikke stengt inne folket på Gaza, de har kun stengt sin egen grense, som følge av gjetatte terrorangrep. Gaza har også grense mot Egypt, men gjett hva,- de har også gjort seg så upopulære i Egypt at Egypt har også måttet kontrollere denne grensen hardt. Hamas har også kunnet bruke utallige bistandsmidler til å gjøre livet for sine innbyggere levelig, men de bruker heller pengene til terrorvåpen. Det er også en grunn til at andre arabiske land ikke vil ta i mot palestinske flyktninger,- de vet at det blir trøbbel.

Heia Israel!

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Trubadur skrev (13 minutter siden):

Det er ikke sant. Jeg la inn mange linker. 

Igjen, kan du linke til at Israel sa nei eller at de ikke svarte? 

Nei, jeg har ikke lest noe svar, derfor skrev jeg det jeg skrev. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Gugglo skrev (32 minutter siden):

Bemerk at "gissel" her er ubestemt. Det er ikke snakk om "alle gislene", eller, "så og så mange gisler", det er ubestemt. Dermed kan de sette to gisler fri, eller tre, eller fem, og så hevde at de har levd opp til sin del av avtalen.

Israel vet at Hamas gjemmer gislene i tunnelene de bomber akkurat nå. Israel har ikke noe annet valg.

Alternativet er å gjøre ingenting. Da vil dette skje igjen og igjen og igjen.

Hamas kan løslate gislene når som helst, når de vil. Så humane er de ikke.

De har ingen avtale. 

Israel har valg jo. De har sagt at å ta Hamas går foran gislene. Hadde de ønsket å redde gislene hadde krigen sett anerledes ut. 

Gislene er det eneste forhandlingskortet til Gaza. Husk at Israel også sitter med mange palestinere som de torturerer, som Gaza vil ha frigjort. Dette har Israel holdt på med i mange år. Hvor er spørsmålet om deres humanitet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

RunM skrev (7 minutter siden):

At Israel nå går inn og fjerner islamistorganisasjonen og terroristene i Hamas kan jeg leve helt fint med. Islam er en ideologi som burde sidestilles med nazisme, og forbys i den vestlige verden. Det er Hamas som bruker de sivile som skjold, det er Hamas som nekter sine sivile å evakuere til trygge områder, det er Hamas som heller graver opp vannrør og bruker de til raketter, og det er Islamistene som beskylder Israel for å bombe når de hjemmelagde rakettene deres feiler og treffer sine egne sivile.

 

Israel har heller ikke stengt inne folket på Gaza, de har kun stengt sin egen grense, som følge av gjetatte terrorangrep. Gaza har også grense mot Egypt, men gjett hva,- de har også gjort seg så upopulære i Egypt at Egypt har også måttet kontrollere denne grensen hardt. Hamas har også kunnet bruke utallige bistandsmidler til å gjøre livet for sine innbyggere levelig, men de bruker heller pengene til terrorvåpen. Det er også en grunn til at andre arabiske land ikke vil ta i mot palestinske flyktninger,- de vet at det blir trøbbel.

Heia Israel!

"Fjerner" faktisk. Da jeg var i militæret lærte vi at ord som fjerne eller ta ut brukes for å gjøre så man får bedre samvittighet ved å drepe. Og det lærte jeg i militæret av alle steder.

Man kan ikke bruke mennesker som skjold. Det er også en ordlyd som skal gjøre det lettere å rettferdiggjøre drap på sivile.

At du støtter en stat som er i ferd med å redusere eget demokrati, og som dreper en haug av mennesker hvorav 60% er kvinner og barn sier mye om deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (Akkurat nå):

De har ingen avtale. 

Israel har valg jo. De har sagt at å ta Hamas går foran gislene. Hadde de ønsket å redde gislene hadde krigen sett anerledes ut. 

Gislene er det eneste forhandlingskortet til Gaza. Husk at Israel også sitter med mange palestinere som de torturerer, som Gaza vil ha frigjort. Dette har Israel holdt på med i mange år. Hvor er spørsmålet om deres humanitet? 

Hamas er ikke Gaza. Fortell oss om Hamas sin humanitet?

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Gugglo skrev (3 minutter siden):

Hamas er ikke Gaza. Fortell oss om Hamas sin humanitet?

Israel er ikke akkurat så mye bedre de heller. 

Men enig, Hamas er ikke Gaza - håper snart Israel forstår det også. Så det korrekte blir gislene er Hamas eneste forhandlingskort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (1 minutt siden):

Israel er ikke akkurat så mye bedre de heller. 

Men enig, Hamas er ikke Gaza - håper snart Israel forstår det også. Så det korrekte blir gislene er Hamas eneste forhandlingskort. 

Og Hamas har vist at de ikke er til å stole på. Dermed er de ikke et forhandlingskort.

Endret av Gugglo
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...