AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #21 Del Skrevet 28. oktober 2023 Jeg synes ofte bergensere og nordlendinger høres litt sure ut Anonymkode: a67aa...b7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 28. oktober 2023 #22 Del Skrevet 28. oktober 2023 Jeg har venninner fra Oslo, og jeg synes verken de eller andre derfra høres uvennlige ut. Men kanskje jeg ikke har hørt akkurat de som Ts viser til. Det er mange sosiolekter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #23 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vestlandet sånn Bømlo/Kvinnherad dialekt. Syns den er den beste dialekten å være sarkastisk på. Veldig fin dialekt da. Oslo dialekt er vel bare koselig? Anonymkode: d09c7...def E du løjen no?? Anonymkode: 9eb5e...b8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #24 Del Skrevet 28. oktober 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes ofte bergensere og nordlendinger høres litt sure ut Anonymkode: a67aa...b7f Ganske så stor variasjon mellom dialektene i nord da. Anonymkode: 62be9...b7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 28. oktober 2023 #25 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes ofte bergensere og nordlendinger høres litt sure ut Anonymkode: a67aa...b7f Fint du synes nordlendinger høres sure ut, jeg er drittlei av å høre at vi høres sosiale og vennlige ut. Men så er det også mange dialekter i Nord-Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruffen29 Skrevet 28. oktober 2023 #26 Del Skrevet 28. oktober 2023 Har du nylig blitt avvist av en dame fra Oslo? Hmm?🙃 Jeg elsker å bo i Oslo og måten folk snakker på❤️ Det er heller uti distriktene det høres ut som en sur røre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #27 Del Skrevet 28. oktober 2023 MyMichelle skrev (42 minutter siden): Fint du synes nordlendinger høres sure ut, jeg er drittlei av å høre at vi høres sosiale og vennlige ut. Men så er det også mange dialekter i Nord-Norge. Dialekten til Sophie Elise for eksempel, hun føres litt monoton og sur ut. Anonymkode: a67aa...b7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 28. oktober 2023 #28 Del Skrevet 28. oktober 2023 (endret) Jeg har snakket Oslodialekt hele mitt liv, og har aldri hørt noen si at den høres "uvennlig" ut. Men jeg vet jo ikke hva folk fra andre steder i landet måtte synes om dialekten folk snakker her. Da jeg bodde i Sverige, pleide folk å si det var så morsomt å høre meg snakke fordi det hørtes så "syngende" ut med norsk. Ikke uvennlig, altså. Man skal ikke langt utenfor Oslo (fremdeles sentrale deler av østlandet) før man kan høre at de ikke er fra Oslo. Den såkalte "Follo-L'en" for eksempel. Døtrene til en venninne av meg snakker sånn, de er født og oppvokst i Follo (min venninne og jeg er fra Oslo, og snakker ikke med den uttalen av L) Endret 28. oktober 2023 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Menelaos Skrevet 28. oktober 2023 #29 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er garantert et par enkeltindivider som snakker rent bokmål eller nynorsk – men for folk flest er det kun et skriftspråk. Anonymkode: dcbdb...6a5 Det er ingen som snakker bokmål eller nynorsk. Det er skriftspråk og kun skriftspråk Om du tror noen snakker det så tar du feil, så enkelt er det faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #30 Del Skrevet 28. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Dialekten til Sophie Elise for eksempel, hun føres litt monoton og sur ut. Anonymkode: a67aa...b7f Det er dama, ikke dialekten. Norges sureste narsissist. Anonymkode: 1af2c...c2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #31 Del Skrevet 28. oktober 2023 Fordi oslofolk generelt er uvennlige og egoistiske. Anonymkode: 68f11...ce1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #32 Del Skrevet 28. oktober 2023 For meg er det folk som er uvennlige og ikke dialektene. De rette personene kan få de særeste dialekter til å høres helt nydelig ut, og motsatt hvor de kjipeste får dialekter til å høres ut som du bør rygge tre meter for å være trygg. Har bodd i Tyskland, hatet omtrent tysk før, nå er det helt ok! Anonymkode: 52c67...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #33 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fordi oslofolk generelt er uvennlige og egoistiske. Anonymkode: 68f11...ce1 Særlig. Og vi snakker østnorsk. Anonymkode: e59e1...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #34 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Særlig. Og vi snakker østnorsk. Anonymkode: e59e1...c67 "Østnorsk" rommer jo mye mer enn Oslo-dialekt. Anonymkode: 4c294...173 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #35 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg synes ofte bergensere og nordlendinger høres litt sure ut Anonymkode: a67aa...b7f Det verste er sunnmøringer. Snakk om sære grinebitere. Anonymkode: 6a08e...e1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #36 Del Skrevet 28. oktober 2023 Million skrev (2 timer siden): Man skal ikke langt utenfor Oslo (fremdeles sentrale deler av østlandet) før man kan høre at de ikke er fra Oslo. Den såkalte "Follo-L'en" for eksempel. Døtrene til en venninne av meg snakker sånn, de er født og oppvokst i Follo (min venninne og jeg er fra Oslo, og snakker ikke med den uttalen av L) Alt er bedre enn Østfold-l, som nå også har spredt seg blant vestkantungdom. Kombinert med skj i stedet for kj, så er katastrofen komplett 😁 Anonymkode: 6a08e...e1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #37 Del Skrevet 28. oktober 2023 Million skrev (2 timer siden): Jeg har snakket Oslodialekt hele mitt liv, og har aldri hørt noen si at den høres "uvennlig" ut. Men jeg vet jo ikke hva folk fra andre steder i landet måtte synes om dialekten folk snakker her. Da jeg bodde i Sverige, pleide folk å si det var så morsomt å høre meg snakke fordi det hørtes så "syngende" ut med norsk. Ikke uvennlig, altså. Man skal ikke langt utenfor Oslo (fremdeles sentrale deler av østlandet) før man kan høre at de ikke er fra Oslo. Den såkalte "Follo-L'en" for eksempel. Døtrene til en venninne av meg snakker sånn, de er født og oppvokst i Follo (min venninne og jeg er fra Oslo, og snakker ikke med den uttalen av L) Litt nysgjerrig på hva du tenker på når du skriver om Follo-L’en? Jeg er oppvokst i Follo, men foreldrene mine er fra Oslo. Nå har jeg bodd i Oslo de siste 15 årene. Foreldrene mine har akkurat samme uttale av L’en som jeg har, selv om de altså er oppvokst i Oslo. Nå bor jeg i et typisk «vestkant»-område i Oslo, og her har også alle voksne samme L som meg. Sikker på at det ikke er det som kalles «Østfold-L’en» du tenker på? Dvs at man bruker lys L i ord der man normalt ville brukt mørk L. For eksempel at ordene bolle og holde uttales med samme L som skulle eller ville. I området her vi bor (Oslo vest) er det mange barn som har denne «talefeilen», og som ikke greier å bruke riktig L-lyd. Men det er altså ikke noe som er typisk for Follo - i min oppvekst kan jeg ikke huske at noen brukte denne L’en feil. I Østfold derimot, er denne L’en en normal del av dialekten. Anonymkode: 7371c...fb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 28. oktober 2023 #38 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fordi oslofolk generelt er uvennlige og egoistiske. Anonymkode: 68f11...ce1 Nei, det er fordi vi vet best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 28. oktober 2023 #39 Del Skrevet 28. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Litt nysgjerrig på hva du tenker på når du skriver om Follo-L’en? Jeg er oppvokst i Follo, men foreldrene mine er fra Oslo. Nå har jeg bodd i Oslo de siste 15 årene. Foreldrene mine har akkurat samme uttale av L’en som jeg har, selv om de altså er oppvokst i Oslo. Nå bor jeg i et typisk «vestkant»-område i Oslo, og her har også alle voksne samme L som meg. Sikker på at det ikke er det som kalles «Østfold-L’en» du tenker på? Dvs at man bruker lys L i ord der man normalt ville brukt mørk L. For eksempel at ordene bolle og holde uttales med samme L som skulle eller ville. I området her vi bor (Oslo vest) er det mange barn som har denne «talefeilen», og som ikke greier å bruke riktig L-lyd. Men det er altså ikke noe som er typisk for Follo - i min oppvekst kan jeg ikke huske at noen brukte denne L’en feil. I Østfold derimot, er denne L’en en normal del av dialekten. Anonymkode: 7371c...fb6 Det er vanskelig å beskrive den skriftlig Men de snakker ikke østfolddialekten, østfoldingene har jo masser av spesielle ord de uttaler på sin måte, men i Follo har de denne særpregede L'en som i alle fall jeg hører med en gang at de er fra Follo. Det pussige er at ikke ALLE som vokser opp i Follo har den. Endret 28. oktober 2023 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #40 Del Skrevet 29. oktober 2023 Jeg tror st om du har et dårlig forhold til en dialekt handler det om en assosiasjon til noe en (eller flere) negative opplevelser. Jeg selv har hatt så mye negative opplevelser med folk fra Rogaland, at jeg det rykker i meg når jeg hører dialekten. Da må jeg minne meg på at dette er fordommer og ikke skyldes mennesket forann meg. Anonymkode: 4c294...173 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå