AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #1 Skrevet 27. oktober 2023 Er det innafor av foreldre å droppe av barn med diagnose(Mest sannsynlig autisme/adhd) i barnebursdag og dra? Da typ et fremmed barn man ikke kjenner fra før og som man vet 0 om og foreldrene gir ingen info om diagnose eller behov/utfordringer barnet har. Barnet fungerer heller ikke i en stor gruppe og trenger egentlig en egen voksenperson som tar seg av det. Er det greit å neste gang be foreldrene være i bursdagen? Anonymkode: 7e4ae...bc3 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #2 Skrevet 27. oktober 2023 Du inviterer selvfølgelig og spør om foreldrene har tenkt til å være med. Anonymkode: 6ef55...aac 11
Gjest Marte79 Skrevet 27. oktober 2023 #3 Skrevet 27. oktober 2023 Forventer du at barn tar med seg assistent eller hva er du ute etter? Da jeg vokst opp (90-tallet) var adhd og andre «diagnoser» ikke så veldig kjent og alle lekte med alle uten noen problemer… Det er snakk om barnebursdag, ikke sommerferie opphold….
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #4 Skrevet 27. oktober 2023 Hvem faen gjør det mot sitt barn med slike diagnoser? Etterlater det med ukjente mennesker som ikke kjenner barnet og en ukjent situasjon? Idioter. Anonymkode: 87d6a...7ea 17 4
laviniabcn79 Skrevet 27. oktober 2023 #5 Skrevet 27. oktober 2023 er det du som diagnoserer eller er det bekreftet av foreldre? 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #6 Skrevet 27. oktober 2023 VET du at barnet har en diagnose. VET du at det har spesielle behov? Eller er du bare redd det skal ha det? Anonymkode: 4fc72...2a5 5
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #7 Skrevet 27. oktober 2023 Hvis du vet barnet har diagnose ber du foreldrene bli med neste gang om du synes det er vanskelig å ubehagelig å passe på barnet. Hvis du ikke vet om barnet har diagnose gir du foreldrene tilbakemelding om hvordan barnet har oppført seg i bursdagen som var. Og sier at neste gang er det flott om de stiller med en voksen om barnet skal i bursdag, for det har virkelig ikke vært hyggelig og føles veldig ubehagelig å passe på noen som oppfører seg slik som du ikke kjenner godt. Jeg tenker det er innafor. De verste barna i bursdag er gjerne de som blir sluppet av 10 min før bursdagen starter uten at foreldrene hilser på engang og hentes 15 min for sent uten et unnskyld eller en prat. Fri barneoppdragelse, lite involvering fra foreldrene og de synes bare det er deilig at barnet er oppbevart noen timer virker det som. Eplet faller sjelden langt fra stammen dessverre. De med diagnoser passes som regel godt på. Anonymkode: 13aca...6dc 4 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #8 Skrevet 27. oktober 2023 Jeg har et barn med autisme (asperger). Hun maskerer helt fint i et par timer, og virker helt normal, det er vi hjemme som får melt down å håndtere etterpå, når vi henter henne etter selskapet. Så da pleier jeg ikke opplyse. MEN når det er overnattingstur med skolen, eller andre situasjoner som er langvarige og gjør henne utslitt, sier jeg fra. Da holder det å si at hun må få gå på rommet/på et enerom når det blir for mye for henne, at de må la henne være i fred rett og slett. Hadde barnet hatt en tyngre diagnose og mer behov for hjelp, hadde jeg selvsagt informert foreldrene til bursdagsbarnet, og tilbudt meg å være med/hjelpe til/være en kjapp telefon unna dersom noe skulle skjære seg. Ellers ville jeg vært redd for at dette ble siste bursdagen barnet mitt ble invitert til.... Anonymkode: 063ab...9df 2 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #9 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det innafor av foreldre å droppe av barn med diagnose(Mest sannsynlig autisme/adhd) i barnebursdag og dra? Da typ et fremmed barn man ikke kjenner fra før og som man vet 0 om og foreldrene gir ingen info om diagnose eller behov/utfordringer barnet har. Barnet fungerer heller ikke i en stor gruppe og trenger egentlig en egen voksenperson som tar seg av det. Er det greit å neste gang be foreldrene være i bursdagen? Anonymkode: 7e4ae...bc3 Spørs jo litt på utfordringene da, mitt barn har disse diagnosene og vært i bursdag hun. Kan bare virke litt sjenert, skal den sjenerte ungen ha med foreldrene sine også? Og for og si det sånn, jeg har sett barn uten diagnoser lage bursdager veldig krevende for dem som arrangerer det. Fordømmer om sånt lever veldig høyt og ofte blir man dømt ut i fra diagnosen. Men som sagt har sett andre barn være en håndfull. Hva med og spørre foreldrene om det er noe det skal tas hensyn til her og om det går greit for barnet og komme alene uten foreldre. Jeg har sendt min i mange bursdager og ingen foreldre har lagt merke til noe spesielt. Jeg har jo vært med i noen og sett. Og som sagt det er alltid noen som lager noe krøll i dem bursdagene og hun har aldri vært en av dem Anonymkode: 6d11d...c62 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #10 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har et barn med autisme (asperger). Hun maskerer helt fint i et par timer, og virker helt normal, det er vi hjemme som får melt down å håndtere etterpå, når vi henter henne etter selskapet. Så da pleier jeg ikke opplyse. MEN når det er overnattingstur med skolen, eller andre situasjoner som er langvarige og gjør henne utslitt, sier jeg fra. Da holder det å si at hun må få gå på rommet/på et enerom når det blir for mye for henne, at de må la henne være i fred rett og slett. Hadde barnet hatt en tyngre diagnose og mer behov for hjelp, hadde jeg selvsagt informert foreldrene til bursdagsbarnet, og tilbudt meg å være med/hjelpe til/være en kjapp telefon unna dersom noe skulle skjære seg. Ellers ville jeg vært redd for at dette ble siste bursdagen barnet mitt ble invitert til.... Anonymkode: 063ab...9df Dette beskriver våres erfaring også, har selv en datter med autisme og adhd, hun er veldig flink til og maskere og ta seg sammen i sånne setninger. Anonymkode: 6d11d...c62 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #11 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem faen gjør det mot sitt barn med slike diagnoser? Etterlater det med ukjente mennesker som ikke kjenner barnet og en ukjent situasjon? Idioter. Anonymkode: 87d6a...7ea Dem kjenner barna som dem skal til på bursdag, dette er ofte klassen eventuelt barnehagen. Jeg har barn med diagnosene og ikke kall meg for en idiot, du kjenner ikke barnet eller hva det takler. Du overrekker jo selv barnet ditt til fremmende. Er jo ikke noe bedre eller værre om det har en diagnose eller ei. Mitt barn klarer det fint, og er med i leken og lager ingen problemer for dem som arrangerer det heller. Hadde aldri overlatt henne om jeg ikke visste det gikk bra. Har gitt tlf til foreldrene som arrangerer og sagt blir det noe er jeg rett i nærheten. Så pleier og være ca 5 min unna Anonymkode: 6d11d...c62 3
Arkana Skrevet 27. oktober 2023 #12 Skrevet 27. oktober 2023 Her virker det jo som om du synser en del og at barnet du snakker om ikke nødvendigvis har en diagnose (som nettopp kan være grunnen til at foreldrene ikke har fortalt om noen diagnose). Du sier det er et fremmed barn som du ikke kjenner og ikke vet noe som helst om, men likevel er du altså bombesikker på at barnet ikke kan være alene i bursdag hos dere. Hvordan vet du det? Er det noe du bare gjetter deg fram til eller baserer du det på rykter fra andre foreldre? Jeg må innrømme at jeg får en uggen smak av holdningen din fordi det er så tydelig at du ikke vet, du bare gjetter og behandler så et barn basert bare på antagelser og ikke fakta. Når det er sagt er det selvsagt greit å be foreldre bli værende i bursdagen hvis det gjelder et barn du ikke klarer å håndtere. Jeg har hatt viltre barn i bursdag og også barn som senere fikk en eller annen bokstavdiagnose. Jeg opplever at det faktisk går fint. Noen ganger må man tilpasse litt, det kan være så enkelt som at to stykker som trigger hverandre ikke sitter sammen ved bordet eller at man følger litt ekstra med på de som kan være utagerende (en av oss går litt rundt i huset og sjekker hvor alle er og hva de gjør mens den andre tar seg av matlaging/servering og slikt), men generelt opplever jeg at de aller fleste barn tar seg litt sammen når de er på besøk i hjem de ikke kjenner så godt og responderer greit når man gir beskjed om hva som er lov og ikke lov.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #13 Skrevet 27. oktober 2023 TS her. Barnet har klart en diagnose, har blant annet egen assistent på skolen. Barnet har også en tydelig atferd som avviker, det ser man med en gang. Barnet er selvfølgelig inkludert og invitert på lik linje som alle andre. Men når barnet ikke er kontaktbart, det leker ikke med andre barn, ønsker ikke å være i samme rom som resten av barna eller delta på noe. Barnet responderer ikke når man snakker til det, er helt i sin egen verden osv. Er ikke dette autisme da? Viltre barn er da noe helt annet. Ikke så lett å håndtere når man ikke kjenner barnet eller foreldrene, man står med ti andre 6-åringer (som kan kalles viltre, men uten diagnoser) samt to andre egne småbarn. Og man da er to voksne. Dette barnet nekter å oppholde seg i samme etasje som resten av selskapet, skal man da la dette barnet holde på for seg selv helt uten oppsyn? Anonymkode: 7e4ae...bc3 1 1
SPOCA Skrevet 27. oktober 2023 #14 Skrevet 27. oktober 2023 (endret) Jeg synes det er helt hårreisende å dra fra et barn med ganske krevende diagnoser. Det er helt uhørt å lempe barnet over til fremmede. Har barnet egen assistent er det ganske stor sannsynlighet for at eleven har en autismediagnose. Er selv stemor til en gutt med både autisme, lettere psykisk utviklingshemming og epilepsi. Jeg ville ikke funnet på å dra fra barnet. Vi fotfølger barnet 24/7, det kunne ikke falle meg inn å gjøre noe slikt. Stakkars barn, og stakkars alle andre rundt. Dette hadde jeg sagt i fra om. Det er ugreit. Endret 27. oktober 2023 av SPOCA 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #15 Skrevet 27. oktober 2023 SPOCA skrev (33 minutter siden): Jeg synes det er helt hårreisende å dra fra et barn med ganske krevende diagnoser. Det er helt uhørt å lempe barnet over til fremmede. Har barnet egen assistent er det ganske stor sannsynlighet for at eleven har en autismediagnose. Er selv stemor til en gutt med både autisme, lettere psykisk utviklingshemming og epilepsi. Jeg ville ikke funnet på å dra fra barnet. Vi fotfølger barnet 24/7, det kunne ikke falle meg inn å gjøre noe slikt. Stakkars barn, og stakkars alle andre rundt. Dette hadde jeg sagt i fra om. Det er ugreit. TS her. Takk! Første innlegg hvor jeg ikke beskyldes for utestengelse og mobbing av et barn jeg antar har en diagnose. Jeg har 0 peiling på autisme, og føler jeg fikk et ganske komplekst barn i uforberedt «i fanget» her. Vi er første ut med bursdag i 1. klasse, kjenner ingen, og mye er nytt. Vil gjerne ikke tråkke feil ved neste bursdag, men så klart invitere barnet, da helst med en forelder. Skjønner at de sikkert ønsker at barnet skal behandles som alle andre, og et par timers avbrekk for dem også er godt. Skulle også ønske de sa «barnet er sånn og sånn, og foretrekker sånn og sånn. Ikke bli overrasket over div atferd osv». Synes dette er minimum å opplyse om når man sender fra seg barnet til fremmede! Dette er dessverre ikke et ansvar jeg vil ha, jeg vet jo ikke hva dette barnet kan finne på utover det som er normalt for en 6-åring, barnet klatret feks mye på ting. Hva om det kommer seg ut, skrur på varmtvann på kranen på badet osv. kan jo skade seg også står vi ansvarlige, fordi vi rett og slett mangler kompetanse og har masse andre unger å passe på samtidig. Anonymkode: 7e4ae...bc3 6 1
Gjest Anonyme-meg Skrevet 27. oktober 2023 #16 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Spørs jo litt på utfordringene da, mitt barn har disse diagnosene og vært i bursdag hun. Kan bare virke litt sjenert, skal den sjenerte ungen ha med foreldrene sine også? Og for og si det sånn, jeg har sett barn uten diagnoser lage bursdager veldig krevende for dem som arrangerer det. Fordømmer om sånt lever veldig høyt og ofte blir man dømt ut i fra diagnosen. Men som sagt har sett andre barn være en håndfull. Hva med og spørre foreldrene om det er noe det skal tas hensyn til her og om det går greit for barnet og komme alene uten foreldre. Jeg har sendt min i mange bursdager og ingen foreldre har lagt merke til noe spesielt. Jeg har jo vært med i noen og sett. Og som sagt det er alltid noen som lager noe krøll i dem bursdagene og hun har aldri vært en av dem Anonymkode: 6d11d...c62 Oi, det var rett i forsvar. Hvis unge oppfører seg, så er det vel ikke noe problem.
Maskinfører Skrevet 27. oktober 2023 #17 Skrevet 27. oktober 2023 Sånt gikk bra før i tiden burde gjort det samme nå 😀 1
Gjest Anonyme-meg Skrevet 27. oktober 2023 #18 Skrevet 27. oktober 2023 Jeg syns alle barn skal inviteres. Men er det barn som er krevende og kan stelle i stand mye styr, burde foreldrene være der diagnose eller ei.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #19 Skrevet 27. oktober 2023 Du ringer foreldrene og ber de komme! Har hørt lignende historier så dette skjer faktisk. Var ett barn som ble avlevert og stod i et hjørne helt for seg selv til foreldrene hentet. Anonymkode: baf24...545 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #20 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvem faen gjør det mot sitt barn med slike diagnoser? Etterlater det med ukjente mennesker som ikke kjenner barnet og en ukjent situasjon? Idioter. Anonymkode: 87d6a...7ea Tenkte det samme. Har selv en med autisme. Kommer litt an på funksjonsnivå også da. Og alder, hvor gammelt er barnet? Anonymkode: f630d...114
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå