Gå til innhold

Jentebursdag uten alle

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det kan ikke være sant?!? Hvem i alle dager gjør sånn? Er det helt total hjernedød hos foreldrene eller hva skjer? Det hadde jeg tatt opp med skolen hvis disse grusomme foreldrene ikke skjønner selv at de er helt på bærtur, og så hadde jeg absolutt snakket med foreldrene som fortsatt har vettet i behold i klasse og boikottet bursdagen. Det er alltid sånn at det er flere utenfor «mobbekjerenen» enn inni, så da må det gruppejustisen  sette på plass de som tror de fortsatt er den kule gjengen på ungdomsskolen. 

Anonymkode: c2aed...a49

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg gikk på skolen hadde vi også sånn opplegg at man SKAL invitere alle sammen. Ingen unntak! 

Men problemet var jo selvfølgelig at ett par stykker ofte fant på unnskyldninger til hvorfor de ikke kunne komme. Men rett etter bursdagen min snakker de om hva de egentlig hadde holdt på med akkurat den dagen jeg skulle arrangere min bursdag. Så de løy, bare for å slippe å bruke tid på meg når jeg skulle feire bursdag. 

Eller folk dukket opp, selv om de åpenbart ikke hadde noe særlig ønske å egentlig være der i det hele tatt. Så de gidder aldri å synge bursdagssangen, eller være med på noen av lekene som jeg hadde planlagt å arrangere. Sånn oppførsel risikerer jo å gjøre en spesiell dag kanskje kjip for bursdagsbarnet.   

Anonymkode: c639d...f34

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei

Ville dere reagert på om alle jentene uten om 3 stykker i en hel klasse ble bedt i barnebursdag?

Anonymkode: 6bd1d...2d4

Snu det. Neste bursdag er det jenta di, og to til som ikke blir invitert. (-ennå «bedre», det er hun og to hun ikke omgås så mye, dvs de andre vennene hennes er inv) Mener du fortsatt det er ok, når det skjer? Alle snakker om det, neste dag, og ungen din var ikke der.

Evnt, venninnene dine har en sammenkomst. Du er utelatt. Ok? 
Trenger vel ikke utdype mer hva jeg mener.

Anonymkode: ffe34...f02

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når jeg gikk på skolen hadde vi også sånn opplegg at man SKAL invitere alle sammen. Ingen unntak! 

Men problemet var jo selvfølgelig at ett par stykker ofte fant på unnskyldninger til hvorfor de ikke kunne komme. Men rett etter bursdagen min snakker de om hva de egentlig hadde holdt på med akkurat den dagen jeg skulle arrangere min bursdag. Så de løy, bare for å slippe å bruke tid på meg når jeg skulle feire bursdag. 

Eller folk dukket opp, selv om de åpenbart ikke hadde noe særlig ønske å egentlig være der i det hele tatt. Så de gidder aldri å synge bursdagssangen, eller være med på noen av lekene som jeg hadde planlagt å arrangere. Sånn oppførsel risikerer jo å gjøre en spesiell dag kanskje kjip for bursdagsbarnet.   

Anonymkode: c639d...f34

Vet du hva, det er ikke barna sitt ansvar at noe barn oppfører seg kjipt. Det er igjen foreldre sitt ansvar.

Om barnet er kjipt eller man ikke innviterer alle, ingen av delene er greit, og begge deler er faktisk foreldre sitt ansvar.

Ikke rart det blir mobbing når noen går rundt og tenker sånn, og at det er greit.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Snu det. Neste bursdag er det jenta di, og to til som ikke blir invitert. (-ennå «bedre», det er hun og to hun ikke omgås så mye, dvs de andre vennene hennes er inv) Mener du fortsatt det er ok, når det skjer? Alle snakker om det, neste dag, og ungen din var ikke der.

Det er vårt barn som ikke ble innvitert.

Jeg mener  det ikke er greit, og derfor  oppretter jeg denne tråden for å høre om andre reakerer like sterkt som meg.

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vårt barn som ikke ble innvitert.

Jeg mener  det ikke er greit, og derfor  oppretter jeg denne tråden for å høre om andre reakerer like sterkt som meg.

Unnskyld! Da misforsto jeg! Trodde det var du som spurte, på vegne av din datter. Svaret mitt er det samme, til de som gjør sånt. Datteren vår har vært i samme situasjon. Vondt å være foreldre. 

Skrevet

Hva sier resten av foreldrene med inviterte barn på Facebook gruppen når de ser 3 stk er utelatt?

Anonymkode: f48cf...10e

Skrevet

Hvis mange har reagert på Facbook er det skikkelig fristende å legge ut et innlegg: "Siden tre er utestengt av helgens happening vil jeg gjerne ta de med på XXX (fyll inn det som er det aller morsomste og gjeveste hos dere nå) For ingen skal trenge å sitte hjemme og se på andre ha det gøy. Er det flere som ønsker å bli med er alle hjertelige velkomne, jeg spanderer. Og så lagt det samtidig som bursdagen.

Ødelegge for bursdagen? Nei det er det foreldrene hennes som gjør.

Anonymkode: 3c935...456

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Unnskyld! Da misforsto jeg! Trodde det var du som spurte, på vegne av din datter. Svaret mitt er det samme, til de som gjør sånt. Datteren vår har vært i samme situasjon. Vondt å være foreldre. 

Det værste er vel at jeg føler dette blir mer og mer vanlig rundt om.

At flere og flere foreldre tenker det er greit.

Derfor er jeg glad for å se alle svarene her som tar avstand fra det.

Skrevet

Hei

Ville dere reagert på om alle jentene uten om 3 stykker i en hel klasse ble bedt i barnebursdag?

Ja

Anonymkode: 84e8b...3df

Skrevet

bedritent gjort, rett og slett. Og dessverre er det noen hjernedøde høns der ute som kun tenker på egne barna og ikke ofrer fellesskapet en tanke. 

Det jeg hadd gjort var å ta med disse tre jentene på noe skikkelig gøy mens bursdagen var, slik at de også kunn kommet tilbake på skolen å fortelle om noe de har gjort når de andre jentene kommer til å snakke om bursdagen.

Anonymkode: 86e94...bbf

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

JA! Står midt oppi det nå, hvor jeg ved levering av 1-klassingen gjennom uken har fått med meg at flere jenter er invitert i bursdag i helgen, men ikke min datter. Det ble tatt opp på foreldremøte i høst om at det ikke er lov å utelate noen få. Jeg har nå sendt en saklig melding til lærer om en påminnelse til alle foreldre. Har to eldre barn, og har aldri opplevd denne type utestengelse før.

Anonymkode: 12b55...309

Har du ringt eller sendt melding til disse foreldrene? 

Du kan jo skrive noe om at "Hei, jeg har fått med meg gjennom uken at det skal være bursdagfeiring for xxx på lørdag, men jeg kan ikke se at xxx har mottatt noen invitasjon.  Har det skjedd en feil, eller er hun ikke invitert? Mvh xxx mammaen til xxx".

Skrevet

Jeg er av dem som mener at ikke alle må inviteres for enhver pris. Men dette tilfellet her er jo helt hårreisende. 

Jeg mener det er ok å utelate plageånder dersom barnet blir plaget/mobbet av en/noen i klassen. Å utelate fordi det bare passer sånn er ikke greit.

Det virker som det ikke er noen hjemme hos disse foreldrene. 

Jeg vil foreslå noe som dette på Facebook-siden til klassen: En av jentene har invitert til bursdag i klassen. Som flere av dere vet er 3 av xxx jenter  ikke invitert. Jeg har sjekket med riktig forelder at det stemmer at barnet mitt ikke er invitert. 

Selvsagt rår man over bursdagen sin selv. Bursdagsinvitasjoner som gjøres på denne måten har  innvirkning på klassemiljøet, slik vi snakket om på foreldremøtet. Barn på denne alderen trenger stødige voksenpersoner til å ta ansvar for å inkludere når det gjelder invitasjoner til fest. 

Jeg har informert kontaktlærer og meldt temaet inn til diskusjon til neste foreldremøte. 

Noe sånt. Ville sjekket med foreldrene til de to andre uinviterte om de synes det er ok. 

Jeg hadde tillatt meg å si til mitt barn at  Ikke alle voksne forstår,  ikke alle voksne klarer å være voksne på ordentlig, kan hende foreldrene  til bursdagsbarnet forstår etter hvert, men akkurat nå gjør de ikke det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du ringt eller sendt melding til disse foreldrene? 

Du kan jo skrive noe om at "Hei, jeg har fått med meg gjennom uken at det skal være bursdagfeiring for xxx på lørdag, men jeg kan ikke se at xxx har mottatt noen invitasjon.  Har det skjedd en feil, eller er hun ikke invitert? Mvh xxx mammaen til xxx".

Nei, har ventet på at det kanskje skulle komme noe, men når jeg leverte i dag toppet det seg når tre foreldre snakker om å samkjøre levering og henting til bursdagen på søndag. Da ble det til at jeg sendte melding til lærer så håper jeg at  foreldrene til bursdagsbarnet kjenner et stikk. Men også for å forebygge at det skjer igjen, når utestengelse starter allerede på 1.trinn så tør jeg ikke å tenke på fortsettelsen. 

Men takk for tipset, er mulig jeg gjør det også ❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, har ventet på at det kanskje skulle komme noe, men når jeg leverte i dag toppet det seg når tre foreldre snakker om å samkjøre levering og henting til bursdagen på søndag. Da ble det til at jeg sendte melding til lærer så håper jeg at  foreldrene til bursdagsbarnet kjenner et stikk. Men også for å forebygge at det skjer igjen, når utestengelse starter allerede på 1.trinn så tør jeg ikke å tenke på fortsettelsen. 

Men takk for tipset, er mulig jeg gjør det også ❤️

Du bør absolutt gjøre dette, og før søndagen sak at de får en mulighet til å rette opp i dette før det er for sent. Lærer har jo "egentlig" ikke noe med dette å gjøre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du bør absolutt gjøre dette, og før søndagen sak at de får en mulighet til å rette opp i dette før det er for sent. Lærer har jo "egentlig" ikke noe med dette å gjøre. 

Jo, lærer kan ha noe med det å gjøre i den forstand når det handler om regler som blir vedtatt på foreldremøter, og når den type utestenging kan ha en negativ effekt på klassemiljøet eller på enkeltelever. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, lærer kan ha noe med det å gjøre i den forstand når det handler om regler som blir vedtatt på foreldremøter, og når den type utestenging kan ha en negativ effekt på klassemiljøet eller på enkeltelever. 

Ja, men det er fredag i dag - og så sant ikke lærer ringer foreldrene til det aktuelle bursdagsbarnet for å sjekke - så hjelper det ikke nå.

For alt du vet så kanskje de bare har misset navnet til datteren din? At hun er glemt. Det er faktisk fort gjort. Og om det ikke arr tilfelle, så er det jo bra at du som mamma uansett. spør de om hvorfor de utelater ett barn.

Når man er foreldre så må man mange ganger gjøre ubehaglige ting for barna sine. Å ta den telefonen eller sende den meldingen kan være ubehagelig, men absolutt verdt det for din datter. 

Skrevet

Dette skjedde i klassen til min datter da de gikk i 1.trinn.

De er 10 jenter i klassen, og da en av jentene skulle feire bursdag, ba de alle unntatt 3 stk.(min datter var en av de som ble bedt)

Det ble selvfølgelig et rabalder uten like. Moren til en av de som ikke ble bedt la ut en lang melding i klassens facebookgruppe, og hadde også ringt og skjelt ut moren til bursdagsbarnet så hun begynte å grine(til pass for henne når de utestengte slik).

Foreldrene til bursdagsbarnet skyldte på at det skulle være en "familiebursdag" med bare de nærmeste vennene til datteren. Ble da videre rimelig sjokkert da jeg leverte datteren min i bursdagen, og det viste seg at de hadde bedt 4 stk fra lillesøsterens barnehage fremfor de 3 siste jentene i klassen.

Anonymkode: 22728...978

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette skjedde i klassen til min datter da de gikk i 1.trinn.

De er 10 jenter i klassen, og da en av jentene skulle feire bursdag, ba de alle unntatt 3 stk.(min datter var en av de som ble bedt)

Det ble selvfølgelig et rabalder uten like. Moren til en av de som ikke ble bedt la ut en lang melding i klassens facebookgruppe, og hadde også ringt og skjelt ut moren til bursdagsbarnet så hun begynte å grine(til pass for henne når de utestengte slik).

Foreldrene til bursdagsbarnet skyldte på at det skulle være en "familiebursdag" med bare de nærmeste vennene til datteren. Ble da videre rimelig sjokkert da jeg leverte datteren min i bursdagen, og det viste seg at de hadde bedt 4 stk fra lillesøsterens barnehage fremfor de 3 siste jentene i klassen.

Anonymkode: 22728...978

Sa du i fra da? 

Det hadde jeg gjort om jeg oppdaget noe slik. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var jo TS sin datter og to til som ikke ble invitert. 

Og det er ikke jentene selv som sto for utestengelsen, men foreldrene til bursdagsjenta.

Anonymkode: ec511...a5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...