AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #21 Del Skrevet 27. oktober 2023 2 hours ago, Sjokoladekosmos said: Det er ikke helt sant at man ikke har rett på noe form for hjelp før det har gått et år. Både jeg og andre som har svart her har faktisk fått det i det offentlige. Jeg fikk hjelp av gynekologisk poliklinikk på lokalsykehus, ikke en fertilitetsavdeling. Her fikk jeg medisinsk hjelp i form av Letrozol for PCOS før henvisning til fertilitetsklinikk på f.eks riksen, Porsgrunn, st Olav osv. Denne hjelpen kan for flere med PCOS gjøre at man faktisk får mulighet til å PRØVE, når man faktisk kan få eggløsninger å prøve på. Det er da ingen grunne til å ha sex annenhver dag i et helt år hvis man ikke har eggløsning! Men jeg sier som en over meg skrev at det her ikke er snakk om privat fertilitetsbehandling på mange hundre tusen kroner. For min del kunne jeg betalt 2000-3000 kr på volvat for gynekologisk undersøkelse, blodprøver og en resept 😊 (det trenger ikke være på en fertilitetsklinikk om du ikke har det i nærheten). Dette selvfølgelig i påvente av at det offentlige hadde henvist meg videre om det viste seg å være nødvendig. Og hadde jeg vært deg så hadde jeg lest meg opp på diagnosekriteriene for PCOS, anbefaler PCOSnorge.no for god og kvalitetssikret info. Å ha kunnskap selv kan hjelpe deg å ha i møte med leger som ikke vet alt om alt hele tiden! Som f. Eks å si at du ikke har det fordi du ikke er overvektig eller har økt behåring… Tusen takk for langt og utfyllende svar. Jeg forsøker som nevnt tidligere å ta en prat med fastlegen til uka, hvis ikke hadde kanskje en privat utredning ikke vært en så dum ide… har lest meg myye opp på pcos og har vært med i diverse forum og fått mye god informasjon, og har en del ganger måtte «korrigere» eller stille spørsmål til legens vurdering, uff… grunnen til at ting føles håpløst nå er nok det at vi har sex for å prøve å få barn, også vet begge innerst inne at sannsynligheten for treff er liten, veldig kjipt for begge to. Letrozol hadde gjort prosessen litt lettere og gitt meg mer mening. ts Anonymkode: 69ec8...dc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #22 Del Skrevet 27. oktober 2023 1 hour ago, Helene90 said: Med din forhistorie ville jeg ikke godtatt hvis dere blir henvist til gyn eller sykehus noe beskjed om at du er for ung. Du har samme rett som oss andre eldre. Er ikke noe aldersgrense sånn etter loven. Ville snakket med fastlege, får du lite hjelp eller forståelse der ville jeg gått til gyn og startet prosessen der. Du kan gå til gyn uten henvisning fra lege. Hva hjelp de vil starte deg på er vanskelig å si.. Gyn kan hjelpe med eggløsningsstimulerende medikamenter f.eks slik at syklusen din gjerne blir stabil, og at eggløsning skjer. For noen gir dette kroppen ett lite spark bak, for andre har det lite effekt. Veldig variabelt. De kan også gi andre typer medikamenter. Gyn er nok der du vil kunne få mest hjelp i form av legens kunnskap og erfaring med dine utfordringer. I forhold til videre om man blir henvist til sykehus vil du her inne kunne få mange ulike svar.. Det kommer rett og slett ann på hvor i landet du bor. Det er skremmende store forskjeller på rutiner og behandlingsmåter innen offentlig hjelp med fertilitet. Har en venninne, hun er 26 - noe samme problematikk som deg - ble henvist rett til ivf etter å ha prøvd i ca 10 mnd selv. Jeg 33 år, måtte prøve selv 12mnd, så bli henvist til gyn, for og så vente enda 12 mnd på henvisning til ivf.. for og så vente 5mnd på første time på sykehus før ballen rullet videre (selv om vi vet med 97% sannsynlighet at jeg ikke kan få flere barn på egenhånd) Så det er mye som spiller inn. Som par har vi pratet mye om dette, og ideelt sett ville jeg ventet noen år til før vi valgte å få barn. Likevel har jeg blitt proppet full av prevensjonsmidler, hatt flere store ødeleggende cystesprekk, akuttoperasjoner mm. så valget ble enkelt da ting ligger til rette for at et barn kan komme, for min del er frykten og risikoen ved å vente for lenge stor, selv om jeg bare er 22… Jeg ønsker ikke å dele akkurat hvor jeg bor, men jeg holder til i Agder. Regner med det kan bli aktuelt med hjelp i Porsgrunn da kanskje…?? har jo sånn sett slurvet med prevensjon i snart et år, men «prøvd» ordentlig i 4mnd nå. tusen takk for svar. ts Anonymkode: 69ec8...dc5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #23 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Åå, så man kan få privat utredning altså! Det hadde vært et alternativ. Har fint råd til det, men ikke fullt IVF. Anonymkode: 69ec8...dc5 Ja, og privat gyn henviser da til offentlig ivf Anonymkode: 856d5...bb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #24 Del Skrevet 30. oktober 2023 Hadde samme problem som deg, pcos men legen kalte det for «pcos lite» siden jeg ikke var overvektig eller hadde mye hårvekst. Men jeg hadde over 30 follikler i hver eggstokk (mellom 15 og 20 anses som normalt) Jeg gikk privat til gynekolog, og fikk letrozol. Riktignok i mellomtiden så skjedde det en del i privatlivet som gjorde at vi valgte å legge prøvingen litt på is og ikke tenkte så mye på det lengre. Plutselig ca et halvt år senere var jeg gravid uten letrozol Anonymkode: 03119...0be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå