AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #101 Del Skrevet 29. oktober 2023 (endret) Sosiale medier har mye skyld i at det vært så stor økning i antall personer som opplever kjønnsdysforia. Familier på Tik-Tok viser stolt fram sin lille sønn i sminke og kjole, og erklærer at han er en jente. Dette er foreldre som har behov for oppmerksomhet og derfor bruker de barnet sitt. Et annet eksempel er Jazz Jennings som er en 23 år gammel transkvinne med sin egen Tv-serie. Hun har blitt filmet gjennom hele oppveksten og har blitt fremstilt som et vellykket eksempel. Sannheten er at hun har hatt mange komplikasjoner etter operasjonene og hun sliter psykisk. Noen mener foreldrene burde vært anmeldt for barnemishandling. I dag får barn og unge tilbud om å bli satt på pubertetsblokkere og hormoner fra veldig ung alder, ofte etter kun 1 gangs konsultasjon. PKI Norge (pasientorganisasjonen for kjønnsinkongruens) ønsker at 14 åringer skal få bestemme selv om de ønsker denne behandlingen, uavhengig om de har støtte fra foreldre sine eller ikke. En ung person på den alderen har ikke mulighet til å forstå hvilke konsekvenser dette vil få for fremtiden deres. Det finnes heller ikke forskning på på hvilke skader disse preparatene kan gi. Pubertetsblokkere kan/vil gjøre dem steril. De som velger kjønnskorrigende operasjoner får fjernet friske kroppsdeler/blir kastrert. Ofte blir det komplikasjoner og infeksjoner i ettertid. Du kan ikke sammenligne det å være venstrehendt med kjønnsdysforia. Ja, før i tiden ble venstrehendte tvunget til å skrive med høyrehånden, men de fjernet ikke den venstre hånden deres. Anonymkode: 99995...656 Endret 1. november 2023 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #102 Del Skrevet 30. oktober 2023 Jeg tenker det er godt å bli eldre da jeg ikke vet hva i all verden dere prater om. Anonymkode: 9d142...811 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #103 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 3.13): Dette gjelder jo ifølge Wikipedia 98 til 99,9 % av verdens befolkning. https://no.wikipedia.org/wiki/Cisperson Anonymkode: 47351...ad4 Sitat: Det kan skilles mellom cismenn og ciskvinner. En cismann er en mann som ble registrert som gutt ved fødselen, og har det mannlige kjønnet som sin kjønnsidentitet. Tilsvarende er en ciskvinne, en kvinne som ble registrert som jente ved fødselen, og som har det kvinnelige kjønnet som sin kjønnsidentitet.[7][8] Problemet mitt med bruken av cis, er at jeg identifiserer meg ikke med mitt kjønn jeg har mellom beina og min kjønnsdrift. Begge deler er privat og jeg har ikke behov for å annonsere at jeg er en kvinne som liker menn, eller helst en mann, som jeg deler livet med. Jeg er en kvinne, jeg identifiserer meg ikke som en kvinne. Jeg kan av og til føle meg litt kvinnelig, feks når jeg er tent eller er ekstra feminint pyntet. Men jeg går ikke rundt å føler meg som en kvinne. Jeg er en kvinne. Å være kvinne, handler da vitterlig ingenting om hva slags kjønn jeg selv har mellom beina, eller hva jeg ønsker inn der. Så ingenting rundt begrepet cis er noe jeg identifiserer meg med. Fordi jeg har ingen kjønnsidentitet. Min identitet er hvem jeg er. Og ikke en millimeterer handler min identitet om at jeg har innover tiss, og kvinne i passet mitt Anonymkode: 82ddb...56b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #104 Del Skrevet 30. oktober 2023 Det er i 2023 høyt nivå av kollektiv aksept for de som er anerledes. Noen velger sine pronomen, sitt kjønn, eller å ikke ha noe kjønn samt sitt eget særegne estetiske uttrykk. Greit nok. Men.. Slike tråder og påstander som dette handler ikke om å få være seg selv, men om at dere vil få alle andre til å tilpasse seg det dere har skapt. Alle andre vil ikke ha nye ord for seg selv og sin identitet. Alle andre har friheten til IKKE å bli tiltalt med nye oppkonstruerte ord. Alle andre VIL IKKE og har rett til å slippe. I hvilket univers fikk en minioritetsgruppe rett til å lage nye regler og ord for flertallet? I hvilket univers fikk dere rett til å bestemme hva Alle andre skal kalles? Tråder som dette undergraver egen sak. Den er også smekkfull av hersketeknikker som vil vri det til at alle som ikke er enige er diskriminerende. Anonymkode: ef4cf...832 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 30. oktober 2023 #105 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sitat: Det kan skilles mellom cismenn og ciskvinner. En cismann er en mann som ble registrert som gutt ved fødselen, og har det mannlige kjønnet som sin kjønnsidentitet. Tilsvarende er en ciskvinne, en kvinne som ble registrert som jente ved fødselen, og som har det kvinnelige kjønnet som sin kjønnsidentitet.[7][8] Problemet mitt med bruken av cis, er at jeg identifiserer meg ikke med mitt kjønn jeg har mellom beina og min kjønnsdrift. Begge deler er privat og jeg har ikke behov for å annonsere at jeg er en kvinne som liker menn, eller helst en mann, som jeg deler livet med. Jeg er en kvinne, jeg identifiserer meg ikke som en kvinne. Jeg kan av og til føle meg litt kvinnelig, feks når jeg er tent eller er ekstra feminint pyntet. Men jeg går ikke rundt å føler meg som en kvinne. Jeg er en kvinne. Å være kvinne, handler da vitterlig ingenting om hva slags kjønn jeg selv har mellom beina, eller hva jeg ønsker inn der. Så ingenting rundt begrepet cis er noe jeg identifiserer meg med. Fordi jeg har ingen kjønnsidentitet. Min identitet er hvem jeg er. Og ikke en millimeterer handler min identitet om at jeg har innover tiss, og kvinne i passet mitt Anonymkode: 82ddb...56b Samme her. Jeg er kvinne, jeg føler meg som meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #106 Del Skrevet 31. oktober 2023 Jeg tenker at noen vil plasserer meg i en bås og vite om jeg er født i riktig kropp og tenner på motsatt kjønn. Det må de gjerne, samme for meg. Selv har jeg ikke behov for å plassere folk i båser. Anonymkode: 4abcc...ce4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #107 Del Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg tenker at noen vil plasserer meg i en bås og vite om jeg er født i riktig kropp og tenner på motsatt kjønn. Det må de gjerne, samme for meg. Selv har jeg ikke behov for å plassere folk i båser. Anonymkode: 4abcc...ce4 Cisperson handler kun om at kjønnsidentiteten og fødselskjønnet ditt er likt. Cispersoner kan være heterofile, homofile, lesbiske og bifile. Anonymkode: ff241...1e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 1. november 2023 #108 Del Skrevet 1. november 2023 (endret) Tråden er ryddet for avsporing, latterliggjøring, deltagelse med flere brukere, brukerdebatt, nedsettende ytringer, innlegg kun bestående av lenker og svar til slettede innlegg. Spørsmål i forbindelse med moderering besvares i Private forumhenvendelser. Rhodiola, adm. Endret 2. november 2023 av Rhodiola etterfølgende innlegg ble slettet for deltagelse med flere brukere den 02.11.23 kl. 14:14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #109 Del Skrevet 2. november 2023 On 10/29/2023 at 8:49 PM, Tone83 said: Er det utenkelig at de har litt fobi når man føler seg krenket av å bli kalt for cisperson? At man er i mot innføring eller bruk av slike begrep betyr ikke at man blir krenket. Anonymkode: f95c0...b40 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #110 Del Skrevet 2. november 2023 Nå igjen. Dette er verdens mest idiotiske diskusjon. Cis og trans er fagbegrep om kjønnsidentitet, ikke ideologi. Det blir som å klage på ordene heterofil og homofil. Anonymkode: a54ca...8df 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 2. november 2023 #111 Del Skrevet 2. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå igjen. Dette er verdens mest idiotiske diskusjon. Cis og trans er fagbegrep om kjønnsidentitet, ikke ideologi. Det blir som å klage på ordene heterofil og homofil. Anonymkode: a54ca...8df Dette er statistikk fra en faglitteratur database. Som du ser, så gikk det fint å bruke transgender uten å bruke cisgender i mange år. Ciskjønn er et nytt begrep, og det er ikke et faglig men kjønnsideologisk behov som har skapt ordet. Hva er en Transkvinne? 1. En mann som identifiserer seg som kvinne. 2. En kvinne som ble klassifisert som mann av andre ved fødselen. Som da er gitt av hva er definisjonen av en kvinne. Hvis enn transkvinne er 100 % kvinne, så trengs begrepet ciskvinne. I vitenskap skal man velge den enkleste løsningen på et problem. Det er at enn trankvinne er en mann som identifiserer seg som kvinne. Men her kommer ideologi inn og overstyrer. Endret 2. november 2023 av Fremmed fugl 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 2. november 2023 #112 Del Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå igjen. Dette er verdens mest idiotiske diskusjon. Cis og trans er fagbegrep om kjønnsidentitet, ikke ideologi. Det blir som å klage på ordene heterofil og homofil. Anonymkode: a54ca...8df Du ser vel at ditt eksempel om homofili og heterofili ikke var særlig vellykket. Klarer ærlig talt ikke å skjønne hva du egentligen tenkte når du skrev det. Det er begreper som beskriver seksuell attraksjon i relasjon til eget kjønn. Som er noe helt annet enn det som diskuteres i tråden. Men tenker du deg om, er det ikke på tide å fjerne disse to ordene? En person som har en mannlig kropp, og som tenner eksklusivt på personer med kvinnelig kropp, men som selv identifiserer seg som kvinne. Er det en lesbisk person? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #113 Del Skrevet 2. november 2023 Fremmed fugl skrev (33 minutter siden): Dette er statistikk fra en faglitteratur database. Som du ser, så gikk det fint å bruke transgender uten å bruke cisgender i mange år. Ciskjønn er et nytt begrep, og det er ikke et faglig men kjønnsideologisk behov som har skapt ordet. Hva er en Transkvinne? 1. En mann som identifiserer seg som kvinne. 2. En kvinne som ble klassifisert som mann av andre ved fødselen. Som da er gitt av hva er definisjonen av en kvinne. Hvis enn transkvinne er 100 % kvinne, så trengs begrepet ciskvinne. I vitenskap skal man velge den enkleste løsningen på et problem. Det er at enn trankvinne er en mann som identifiserer seg som kvinne. Men her kommer ideologi inn og overstyrer. Det kommer nye fagbegrep inn i faglitteratur hele tiden, nettopp fordi man mangler et begrep... Anonymkode: a54ca...8df 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #114 Del Skrevet 2. november 2023 Fremmed fugl skrev (21 minutter siden): Du ser vel at ditt eksempel om homofili og heterofili ikke var særlig vellykket. Klarer ærlig talt ikke å skjønne hva du egentligen tenkte når du skrev det. Det er begreper som beskriver seksuell attraksjon i relasjon til eget kjønn. Som er noe helt annet enn det som diskuteres i tråden. Men tenker du deg om, er det ikke på tide å fjerne disse to ordene? En person som har en mannlig kropp, og som tenner eksklusivt på personer med kvinnelig kropp, men som selv identifiserer seg som kvinne. Er det en lesbisk person? Igjen blander du fagbegrep med ideologi. Heterofil og homofil beskriver ulike typer seksuell tiltrekning, akkurat som cis og trans beskriver ulike typer kjønnsidentitet. Anonymkode: a54ca...8df 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 2. november 2023 #115 Del Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det kommer nye fagbegrep inn i faglitteratur hele tiden, nettopp fordi man mangler et begrep... Anonymkode: a54ca...8df Her er det tvert om. Begrepet kom inn fra utenfor fag, og har ikke gjort noen faglig nytte. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 2. november 2023 #116 Del Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Igjen blander du fagbegrep med ideologi. Heterofil og homofil beskriver ulike typer seksuell tiltrekning, akkurat som cis og trans beskriver ulike typer kjønnsidentitet. Anonymkode: a54ca...8df Den har jeg aldri hørt. Mener du at trans og cis beskriver to distinkte ulike kjønnsidentiteter? Har aldri sett det blitt brukt slikt. Det må du forklare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 2. november 2023 #117 Del Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Igjen blander du fagbegrep med ideologi. Heterofil og homofil beskriver ulike typer seksuell tiltrekning, akkurat som cis og trans beskriver ulike typer kjønnsidentitet. Anonymkode: a54ca...8df La oss si at vi ønsker å bruke 4 dimensjoner til klassifisering i enn eller annen studie. - Biologisk kjønn. Er enkel, finnes to i praksis (intersex er svært uvanlig) - Kjønnsidentitet. Her må vi bruke minst tre. Ser bort fra ditt uvanlige forslag. Så blir mannlig, kvinnelig og ikke binær hvis den siste gruppen ikke skal deles opp i flere. - Så kjønnsuttryk. Ok, la oss si at vi nøyer oss med en enkel likertskala med fem grupper. - Så seksuell legning. La oss igjen gjøre det enkelt å bruke tre grupper. Homo, hetero og bi. Da ender vi opp med 90 ulike unike kombinasjoner. Det å begynne å lage egne spesifikke benemnelser på en del av disse kombinasjonene vil øke usikkerhet og redusere eksakthet, sammenlignet med å ta hver dimensjon for seg selv. Når det gjelder de to første dimensjonene er det gjort studier som viser akkurat dette. Alle klarer å svare på spørsmålene når man skikker på dimensjonene. Men når man slår sammen dem, så begynner folk å ikke føle at dem kan svare på spørsmålet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #118 Del Skrevet 2. november 2023 Fremmed fugl skrev (1 time siden): La oss si at vi ønsker å bruke 4 dimensjoner til klassifisering i enn eller annen studie. - Biologisk kjønn. Er enkel, finnes to i praksis (intersex er svært uvanlig) - Kjønnsidentitet. Her må vi bruke minst tre. Ser bort fra ditt uvanlige forslag. Så blir mannlig, kvinnelig og ikke binær hvis den siste gruppen ikke skal deles opp i flere. - Så kjønnsuttryk. Ok, la oss si at vi nøyer oss med en enkel likertskala med fem grupper. - Så seksuell legning. La oss igjen gjøre det enkelt å bruke tre grupper. Homo, hetero og bi. Da ender vi opp med 90 ulike unike kombinasjoner. Det å begynne å lage egne spesifikke benemnelser på en del av disse kombinasjonene vil øke usikkerhet og redusere eksakthet, sammenlignet med å ta hver dimensjon for seg selv. Når det gjelder de to første dimensjonene er det gjort studier som viser akkurat dette. Alle klarer å svare på spørsmålene når man skikker på dimensjonene. Men når man slår sammen dem, så begynner folk å ikke føle at dem kan svare på spørsmålet. Jeg har ikke kommet med noen forslag. Og hvorfor lager du en fiktiv studie med 90 kombinasjoner? Ingenting av dette er relevant for diskusjonen. Anonymkode: a54ca...8df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #119 Del Skrevet 2. november 2023 For meg totalt ubrukelig ord, som jeg verken har brukt, eller kommer til å få bruk for, finnes allerede dekkende ord Anonymkode: 13a33...b88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 2. november 2023 #120 Del Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har ikke kommet med noen forslag. Og hvorfor lager du en fiktiv studie med 90 kombinasjoner? Ingenting av dette er relevant for diskusjonen. Anonymkode: a54ca...8df Du kom med et uvanlig forslag om at trans og cis skal brukes til å beskrive distinkte kjønnsidentiteter. Du kom påstand om at ciskvinne ikke handler om ideologi men et faglig behov. Prøvde med å vise hvordan fag er bygget opp, og hvilke behov man ha i faglig kommunikasjon. Men ser at det ble litt komplekst, så tar kun med biologisk kjønn, og kjønnsidentiteter. To løsninger, en med cis og enn uten. 1. Med cis (kvinne som eksempel) Ciskvinne Transkvinne Ikke binær biologisk kvinne 2. Uten cis. Kvinne Transkvinne Ikke binær kvinne Forslaget med cis inneholder ikke mer informasjon, er ikke mer eksakt, men bruker kun mer bokstaver. Da skal man etter alminnelig vitenskaplig doktrine bruke den enkleste løsningen som er den uten cis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå