Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. oktober 2023 #61 Del Skrevet 27. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 27.10.2023 den 9.57): Kjønn er et tvetydig begrep. Vi har fødselskjønn (sex) som er det du er født som, så har vi kjønnsidentitet (gender) som er hva du føler deg som. I tillegg har vi grammatisk kjønn, som igjen er noe helt annet. Jeg har alltid syntes grammatisk kjønn har vært komplisert, og er glad for at det nesten ikke er brukt i norsk. Da jeg skulle lære tysk var det faktisk noe jeg slet mest med. Anonymkode: 840b8...a83 Eh, grammatisk kjønn er da i stor grad i bruk på norsk. Det heter en bil og et bord og ei jente, og dette bestemmer hvordan disse ordene bøyes. At det kan være vanskelig i f.eks. tysk er jo fordi grammatisk kjønn ikke alltid er det samme på alle språk som bruker grammatisk kjønn (f.eks. er jente intetkjønn på tysk). Grammatisk kjønn er uansett noe helt annet, og handler om regler for hvordan ord skal bøyes, ikke for hvordan folk føler seg. Denne personen ser jo ut som ei jente "utenpå", men det er jo fordi hun aldri har gjennomgått en pubertet. Prepubertale jenter og gutter ser jo helt like ut bortsett fra mellom beina, det er som regel bare hårsveis og klesstil (og kanskje oppførsel) som gjør at vi klarer å skille dem fra hverandre når vi ser dem. Dersom man har vært gjennom en mannlig pubertet, vil man aldri kunne se ut som en kvinne (det finnes sikkert unntak dersom man er veldig liten og tynn). Og en lege vil jo selvsagt kunne se at puppene er laget av silikon og vaginaen er kunstig. Endret 1. november 2023 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #62 Del Skrevet 27. oktober 2023 Alt er bedre enn uttrykket født i feil kropp. Man er født i en kropp, og derfra og ut er det enklere å plassere seg ❤️ Anonymkode: a12ef...f0b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. oktober 2023 #63 Del Skrevet 27. oktober 2023 (endret) Det er fortsatt få som sier jenten og boken selv om de sier en jente og en bok. Og hankjønn og intetkjønn har jeg aldri hørt noe om at folk slutter med. Endret 1. november 2023 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #64 Del Skrevet 27. oktober 2023 Jeg er ciskvinne, bruker det dersom det skulle være relevant. Ellers trenger jeg faktisk aldri å definere meg som noe, ingen som ser meg til vanlig lurer på det tror jeg. Men er et nyttig ord i visse diskusjoner/samtaler. Anonymkode: d117a...12c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 27. oktober 2023 #65 Del Skrevet 27. oktober 2023 Deskriptivt og presiserende begrep om kjønnsidentitet. Tallene i ts er tøysete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #66 Del Skrevet 27. oktober 2023 Bare tull, vi har allerede begrepene mann, kvinne, transmann og transkvinne og det holder i massevis. CIS er helt unødvendig siden en biologisk kvinne som føler seg som en kvinne faktisk er en ekte kvinne, det å legge til slike idiotiske begreper for å beskrive en kvinne er noe som de mest fanatiske transaktivistene gjør for å sette ekte kvinner i bås. Andro skrev (20 minutter siden): Deskriptivt og presiserende begrep om kjønnsidentitet. Tallene i ts er tøysete. Hvorfor er tallene tøysete?, mener du at det ikke stemmer at mellom 0.1 - 0.6% av verdens befolkning er transpersoner?. Anonymkode: 15309...6be 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 27. oktober 2023 #67 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Bare tull, vi har allerede begrepene mann, kvinne, transmann og transkvinne og det holder i massevis. CIS er helt unødvendig siden en biologisk kvinne som føler seg som en kvinne faktisk er en ekte kvinne, det å legge til slike idiotiske begreper for å beskrive en kvinne er noe som de mest fanatiske transaktivistene gjør for å sette ekte kvinner i bås. Hvorfor er tallene tøysete?, mener du at det ikke stemmer at mellom 0.1 - 0.6% av verdens befolkning er transpersoner?. Anonymkode: 15309...6be Du har ikke dekket alle mennesker med de begrepene du ramser opp. Du utelater bl.a. interkjønn og ikke-binære. Det er flere enn transpersoner som ikke er CIS. Ca 2% av befolkningen har en interkjønnstilstand (kan ikke fastslås anatomisk om vedkommende er kvinne eller mann). Interkjønnspersoner er ikke CIS, men ikke nødvendigvis trans. De kommer altså i tillegg. Hvor mange som er transkjønnede eller ikke-binære kommer an på definisjonene, og ulike undersøkelser konkluderer litt ulikt. En nederlandsk undersøkelse fastslår at rundt 5% av befolkningen opplever en form for ambivalens rundt egen kjønnsidentitet. En tilsvarende belgisk undersøkelse lander på 2,2%. Skal vi tippe 3-4%? Det er helt fint å kunne beskrive seg som CIS. Bare tullinger beskriver folk som "ekte", som om de andre på noe vis er uekte. Transaktivist er et tøyseord. Det blir brukt til å stemple folk som kjemper for transfolks rettigheter som noe galt. Ofte som om det skulle dreie seg om en slags misjonsvirksomhet for å rekruttere flere transpersoner når det egentlig bare dreier seg om retten til å eksistere fritt, trygt og skamløst - uten frykt for diskriminering, trakassering, vold og drap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #68 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 3.32): Men det er jo ikke snakk om alternative kjønn. En transmann og transkvinne er jo fremdeles mann og kvinne, samme gjelder jo cismann og ciskvinne. Ordene er bare mer beskrivende om situasjonen. Dette blir litt som adjektiv. Hvis jeg f.eks. sier "blond kvinne" eller "høy kvinne", så er det jo fremdeles snakk om kvinner. Anonymkode: c9ebf...77b Cis er et unødvendig begrep. Det er åpenbart at en kvinne er en kvinne, så kan de kvinner som er alt mulig annet enn det åpenbare forklare hva de er. Vi kaller vår planet for jorden, ikke den runde jorden. Den er åpenbart rund. Så får de som tror den er flat kalle sin overbevisning for flat jord. Noe de gjør. Vi kaller hunder for hunder og ikke firbeinte hunder, selv om noen har amputert og har tre bein. Åpenbart at den fremdeles er en hund. Anonymkode: ef4cf...832 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #69 Del Skrevet 27. oktober 2023 (endret) Nei. Du er enten kvinne eller transkvinne. Du er enten mann eller transmann. Jeg er enig i at dette er noe det blir for dumt å lage en diskusjon ut av. Anonymkode: 6f949...397 Endret 1. november 2023 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 27. oktober 2023 #70 Del Skrevet 27. oktober 2023 (endret) Nei, en ikke-binær er ikke en transperson, Ja, en transperson mangler samsvar mellom tildelt og reelt kjønn. Det gjør også ikke-binære. En interkjønnsperson har ikke et klart kroppslig kjønn. Biologisk, anatomisk og genetisk kjønn kan mangle samsvar. Det gjelder også for cis-personer. De er ikke alltid den de tror. Endret 1. november 2023 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #71 Del Skrevet 27. oktober 2023 (endret) Folkens. Slutt med denne debatten om hunkjønn. Vet dere ikke at en jente er tillatt skrivemåte og ikke bare tillatt i Bergen er det slik det skrives og snakkes. Det er ikke hunkjønn i den bergenske dialekten OG det er tillatt å skrive OG det er sånn barna lærer å skrive det på skolen. Anonymkode: 504bf...a0c Endret 1. november 2023 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 27. oktober 2023 #72 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er jo ingen ord som har blitt endret på. Vi har bare fått mer presise ord som kan brukes i relevante sammenhenger. Ta "fly" for eksempel, som oftest holder det med det ordet. Men la oss si du skal kjøpe deg et fly, da bør du nok si ifra om du ønsker deg et jetfly, eller et propellfly, kanskje til og med ambulansefly. Samme greie her, du klarer deg fint med "mann" i de fleste tilfeller, men noen ganger må du klargjør om du mener cismann eller transmann. Anonymkode: 840b8...a83 Nei en må ikke klargjøre dette, det er mann eller transmann. Eksempelet ditt blir for øvrig helt feil, med mann har vi allerede definert hva en sikter til. Vi definerer ytterligere avviket ikke normen: Vi sier et hjerte, og ikke et hjerte med fire kamre. Vi sier en fot, og ikke en fot med fem tær. Vi sier en nese, og ikke en nese med to nesebor. Vi sier et øye, og ikke et øye med en iris og en pupil. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-AA Skrevet 27. oktober 2023 #73 Del Skrevet 27. oktober 2023 On 10/26/2023 at 3:13 AM, AnonymBruker said: Dette gjelder jo ifølge Wikipedia 98 til 99,9 % av verdens befolkning. https://no.wikipedia.org/wiki/Cisperson Anonymkode: 47351...ad4 Det er cis-fobiske ord 🤣 Utrykk for at folk som hører hjemme på institusjoner prøver å forme samfunnet i sin egen galskaps bilde. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 27. oktober 2023 #74 Del Skrevet 27. oktober 2023 Synes ikke så mye, men noen tolker det til at da er det mulig å tolke ting på to ulike måter: 1) du er cis-kvinne = kvinne som føler seg som kvinne. I noen diskusjoner kan dette være nyttig å legge ekstra vekt på 2) du er cis-kvinne, som betyr de andre er trans-kvinner. Du sier st begge er kvinner, men det stemmer ikke; "trans-kvinne" = mann som er medisinert/forkledd/operert inn i en kvinnekropp. Det spørs altså litt hvordan mottakeren ser på hva en trans-kvinne er, men å kalle en "vanlig" kvinne en cis-kvinne uten at det trengs å påpekes ekstra, VIL si at personen mener at begge er KVINNER. Noen er enige i dette, noen er uenige. Noen mener at "kvinne" er man født som, noen mener det er hva man føler seg som som teller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #75 Del Skrevet 27. oktober 2023 Jeg er en mann, født slik. Vokste opp slik. nå liker jeg å vere damekledd, helst i kjoler. Jeg er BARE en transe, ferdig med det. Anonymkode: 7a887...eab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #76 Del Skrevet 28. oktober 2023 Det er ord jeg aldri kommer til å bruke. Er det noe annet enn kvinne/mann så vil jeg si trans eller ikke-binær for omtalelser. Anonymkode: 2fcda...5e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #77 Del Skrevet 28. oktober 2023 Jeg er ingen underkategori av mitt eget kjønn. Så bare kutt ut det tullebegrepet cis. Anonymkode: 9df8b...f20 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #78 Del Skrevet 28. oktober 2023 Det er ikke fullt så teit som "født i riktig kropp" da, som høres fullstendig åndssvakt ut. Anonymkode: 6d086...4ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #79 Del Skrevet 28. oktober 2023 Jeg er kvinne. Har en trans sønn. Ingen av oss ser at vi må endre språk, eller at jeg må endre betegnelse på mitt kjønn fordi han gjorde det. Anonymkode: 52385...816 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ænema Skrevet 28. oktober 2023 #80 Del Skrevet 28. oktober 2023 idiotisk og unødvendig. holder med mann og kvinne. transmann og transkvinne. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå