Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Majer skrev (På 30.10.2023 den 9.42):

Saklig.... Kall en spade for en spade. Om den eneste jødiske staten vi har driver med apartheid og folkemord er det ikke rart folk blir skeptiske.

Jeg tenker forsåvidt at betegnelser som jødiske og muslimske stater bare er tull. 

Den enkleste løsningen på konflikten nå er vel at Vesten rydder Israel for folk. Da slipper man at folk skal lide i generasjoner (bruker deres retorikk). Men personlig tenker jeg vi bare må behandle Israel som et hvilket som helst annet land og tvinge dem til å skjerpe seg, samt tilby dem å flytte til Vesten. 

 

 

Og hva i alle dager driver de muslimske statene rundt i verden på med? 
Jeg har aldri lest om 17 år gamle jenter i Israel som blir drept av moralpolitiet fordi de ikke bruker hijab, eller kvinner som blir steinet til døde i Israel fordi de har blitt voldtatt. Jeg kunne fortsatt i det uendelige med eksempel. 
Men at muslimske statene driver med sharia hvor folk flest er fritt vilt, DET er du ikke skeptisk til. Ser man på antall terrorangrep rundt om i verden de siste 20 årene, hvor mange av terroristene er noe jøder?

Har du sett videoene etter terrorangrepet i Israel, der de har med fanger tilbake til Gaza? Det er ikke bare Hamas krigere som jubler og spytter på tilsynelatende døde mennesker, det er sivilbefolkningen også. Hva tenker du om en slik oppførsel? Kan du se for deg nordmenn stå å juble over drepte?

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindersen skrev (17 minutter siden):

Og hva i alle dager driver de muslimske statene rundt i verden på med? 
Jeg har aldri lest om 17 år gamle jenter i Israel som blir drept av moralpolitiet fordi de ikke bruker hijab, eller kvinner som blir steinet til døde i Israel fordi de har blitt voldtatt. Jeg kunne fortsatt i det uendelige med eksempel. 
Men at muslimske statene driver med sharia hvor folk flest er fritt vilt, DET er du ikke skeptisk til. Ser man på antall terrorangrep rundt om i verden de siste 20 årene, hvor mange av terroristene er noe jøder?

Har du sett videoene etter terrorangrepet i Israel, der de har med fanger tilbake til Gaza? Det er ikke bare Hamas krigere som jubler og spytter på tilsynelatende døde mennesker, det er sivilbefolkningen også. Hva tenker du om en slik oppførsel? Kan du se for deg nordmenn stå å juble over drepte?

Dette!

Har sett at noen her har sagt at jødene skal bruke oss som slaver osv. Javel, men HAR de gjort det? Eller vist tegn til det? Hvis dette er noe som skal skje etter vår død, spiller det noen rolle hva som evt står i Thoraen? Muslimene som dør i jihad skal få x antall jomfruer når de dør. Jeg tror ikke på det, så akkurat disse jomfruene er jeg ikke så bekymret for, men…
Islamistene TAR til seg sex-slaver! De selvmordsbomber og de myrder og er helt pg holdent jævlige! Da HAR det faktisk noe å si, når de sier de skal drepe jødene og ta landet de bor i. De har sannelig vist villigheten til det!

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Duraton said:

Nå vant Israel vestbredden ifra Jordan. Men israel sa seg enig i å gi slipp på vestbredden og la «palestinerne» få ha området i forbindelse med to-stat løsningen.

Men det sa «palestinerne» nei til, så da er teknisk sett vestbredden israelsk. Enkleste hadde vel vært at alle jordanerne, som kaller seg for palestinere, flyttet tilbake til Jordan. 
eller så får dem godta to-stats løsningen. 
Dem får ikke i pose og sekk

Det er vel kun Israel som beneketer at Vestbredden er okkupert land, og mener det er "disputed land". Likevel viser fredsforslagene i 2000 og 2008/2009 at Israel nok anser Vestbredden som ikke-israelsk land ettersom de er villige til å gi slipp på det i mulige tostatsløsninger. Problemet er at rabiate ortodoske jøder ser på bosettingene som religiøse oppdrag for å legge til rette for ankomsten av deres messias. Disse menneskene er like rabiate som de mest ekstreme muslimene, og den største utfordringen for varig fred i området.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WilliamB skrev (2 minutter siden):

Det er vel kun Israel som beneketer at Vestbredden er okkupert land, og mener det er "disputed land". Likevel viser fredsforslagene i 2000 og 2008/2009 at Israel nok anser Vestbredden som ikke-israelsk land ettersom de er villige til å gi slipp på det i mulige tostatsløsninger. Problemet er at rabiate ortodoske jøder ser på bosettingene som religiøse oppdrag for å legge til rette for ankomsten av deres messias. Disse menneskene er like rabiate som de mest ekstreme muslimene, og den største utfordringen for varig fred i området.

Der er vi enige. Ekstremismen i begge leirene ødelegger for sivilbefolkningen. 

Endret av caremore
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (41 minutter siden):

1000?  Tror nok mobben er flere enn som så. De som flokket seg rundt gislene som ble paradert gjennom Gazas gater. Og som du prøver å insinuere hengte seg på Hamas etter at gjerdene ble brutt. 

Det er ikke jeg som insinuerer noe. Det er det andre kilder som gjør. 
Klammere å insinuere at Hamas selv har skutt disse palestinske sivile som andre har nevnt i denne tråden, men hey, vi har da tydeligvis forskjellige moralske kompass 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

WilliamB skrev (4 minutter siden):

Det er vel kun Israel som beneketer at Vestbredden er okkupert land, og mener det er "disputed land". Likevel viser fredsforslagene i 2000 og 2008/2009 at Israel nok anser Vestbredden som ikke-israelsk land ettersom de er villige til å gi slipp på det i mulige tostatsløsninger. Problemet er at rabiate ortodoske jøder ser på bosettingene som religiøse oppdrag for å legge til rette for ankomsten av deres messias. Disse menneskene er like rabiate som de mest ekstreme muslimene, og den største utfordringen for varig fred i området.

Det har du nok helt rett i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (1 minutt siden):

Det er ikke jeg som insinuerer noe. Det er det andre kilder som gjør. 
Klammere å insinuere at Hamas selv har skutt disse palestinske sivile som andre har nevnt i denne tråden, men hey, vi har da tydeligvis forskjellige moralske kompass 👍

Det er ikke utidig å insinuerer at Hamas selv har skutt disse sivile når det ligger tweets ute som viser at disse ble skutt FØR IDF ankom området.

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (13 minutter siden):

Det er ikke utidig å insinuerer at Hamas selv har skutt disse sivile når det ligger tweets ute som viser at disse ble skutt FØR IDF ankom området.

Den kilden der er upålitelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (Akkurat nå):

Den kilden der er upålitelig. 

Javel, det er uansett helt usannsynlig at Israel skal ha postet disse bildene dager før de ankom, fordi de planla å plaffe ned sivile i fremtiden. Hvis du kan vise at det tydelig er israel som har gjort det,  så vær så god. Foreløpig tyder alt på at det enten er Hamas, eller et svært godt planlagt angrep fra Israel, dvs planlagt dager på forhånd. Jeg vet hva jeg tror er mest sannsynlig

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Aliquis said:

Jeg er nysgjerrig på hva alle som kritiserer Israel sterkt i denne saken mener de burde gjort helt konkret etter 7. Oktober. 
 

Skulle de sittet stille i båten uten å reagere?

Skulle de gått inn i Gaza uten noe forsøk på å svekke Hamas ved hjelp av luftangrep først? 

Skulle de gjort noe annet?

 

Ta med i beregningen at det er 200 gisler de føler en sterk plikt til å forsøke å redde her. 

For meg så virker det som om at idf ikke skal få lov til å bombardere stedet missiler blir skutt opp ifra, fordi sivile babier flokker seg rundt utskytingsstedet av en eller annen rar grunn. 
Og så skal idf gå inn, til fots, og automatisk vite hvem av de sivile er egentlig khamas eller jihad islamister, og kun skyte dem når dem er i ett tomt område med ingen andre sivile rundt seg. 
Og så skal idf bruke droner i tunneler og skyte khamas folkene nedi der uten å treffe noen av gislene.

Når det gjelder gislene, så er jeg redd for at det ikke blir å skje. 
Man forhandler ikke med terrorister.

Endret av Duraton
Skriveleif
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (35 minutter siden):

For meg så virker det som om at idf ikke skal få lov til å bombardere stedet missiler blir skutt opp ifra, fordi sivile babier flokker seg rundt utskytingsstedet av en eller annen rar grunn. 
Og så skal idf gå inn, til fots, og automatisk vite hvem av de sivile er egentlig khamas eller jihad islamister, og kun skyte dem når dem er i ett tomt område med ingen andre sivile rundt seg. 
Og så skal idf bruke droner i tunneler og skyte khamas folkene nedi der uten å treffe noen av gislene.

Når det gjelder gislene, så er jeg redd for at det ikke blir å skje. 
Man forhandler ikke med terrorister.

Dette. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (43 minutter siden):

For meg så virker det som om at idf ikke skal få lov til å bombardere stedet missiler blir skutt opp ifra, fordi sivile babier flokker seg rundt utskytingsstedet av en eller annen rar grunn. 
Og så skal idf gå inn, til fots, og automatisk vite hvem av de sivile er egentlig khamas eller jihad islamister, og kun skyte dem når dem er i ett tomt område med ingen andre sivile rundt seg. 
Og så skal idf bruke droner i tunneler og skyte khamas folkene nedi der uten å treffe noen av gislene.

Når det gjelder gislene, så er jeg redd for at det ikke blir å skje. 
Man forhandler ikke med terrorister.

For oss utenforstående så virker Israels krig brutal, svært brutal. Men jeg prøver som regel å se ting fra folks side når de handler, dvs hvorfor Israel gjør som de gjør. Utenfra kan det se ut som de gir f i palestinske sivile og bare kjører på uten å bry seg om hverken sivile eller verden, men jeg tror virkelig at Israel ser dette som en eksistensiell krig. Så trenger ikke vi være enig i dette, men det forklarer veldig mye synes jeg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/1/2023 at 4:13 PM, rebella81 said:

Men er det det samme som HAT da? Nå ligger sympatien min hos det palestinske folket. Jeg hater likevel ingen jøder, og jeg synes det er grusomt det som skjedde 7. okt. Men det er de palestinske sivile sympatien min ligger hos.

Jeg har også sympati med uskyldige palestinere. Det innslaget jeg så tidligere i dag, og refererte til her inne. 
Sivile som stormer mot IDF og ber om hjelp. Sivile som får eskorte og beskyttelse fra IDF for å komme seg sørover. Også alle de som aldri kom seg sørover. Det var en fransk journalist.

Ingen tvil om at det palestinske folket har min sympati, at barna i palestina har min sympati, man kan si det, fordi de er mange barn. 

Nå hører jeg at en BBC reporter var inne i en bygning hvor det var en våpen fabrikk, i leiligheten over var det en barne familie. Jeg så ikke dette selv, jeg vet ikke om familien var drept, overlevde, eller hadde greidd å evakuere. 

Det er ingen tvil om at jeg har sympati med de palestinske barna, eller det palestinske folket. 

De trenger Israel nå, og de trenger Israel i fremtiden. Israel må vinne dette slaget.

🇮🇱

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (10 minutter siden):

Jeg har også sympati med uskyldige palestinere. Det innslaget jeg så tidligere i dag, og refererte til her inne. 
Sivile som stormer mot IDF og ber om hjelp. Sivile som får eskorte og beskyttelse fra IDF for å komme seg sørover. Også alle de som aldri kom seg sørover. Det var en fransk journalist.

Ingen tvil om at det palestinske folket har min sympati, at barna i palestina har min sympati, man kan si det, fordi de er mange barn. 

Nå hører jeg at en BBC reporter var inne i en bygning hvor det var en våpen fabrikk, i leiligheten over var det en barne familie. Jeg så ikke dette selv, jeg vet ikke om familien var drept, overlevde, eller hadde greidd å evakuere. 

Det er ingen tvil om at jeg har sympati med de palestinske barna, eller det palestinske folket. 

De trenger Israel nå, og de trenger Israel i fremtiden. Israel må vinne dette slaget.

🇮🇱

Har du en link til dette innslaget, vil gjerne se det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 timer siden):

Det er ikke utidig å insinuerer at Hamas selv har skutt disse sivile når det ligger tweets ute som viser at disse ble skutt FØR IDF ankom området.

Nemlig! Israel har ikke noen (god) grunn til å skyte sivile slik. Gjør de det flykter sivile jo ikke slik de ber om, og da får de søkelyset mot seg for å drepe sivile når de angriper Hamas-militante. Hamas derimot har flere gode grunner til det. For det første, for å kunne peke på Israel etterpå og si, "se hva Israel gjør". Men også, ikke minst, for å skremme egen befolkning fra å lytte til Israels ordre om å flytte på seg. Ved å skremme egen befolkning både ved å si at, "de var forrædere som gjorde som Israel ba dem om, derfor fortjente de å dø", og ved å si at, "sånn går det for de av dere som lytter til Israel, de dreper dere", så skremmer de sivile til å bli der Hamas-militante er.

Det gir mening at Hamas har drept de. Det gir ikke mening at Israel har drept de.

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-67327079

Endret av Gugglo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Topsi skrev (2 timer siden):

Javel, det er uansett helt usannsynlig at Israel skal ha postet disse bildene dager før de ankom, fordi de planla å plaffe ned sivile i fremtiden. Hvis du kan vise at det tydelig er israel som har gjort det,  så vær så god. Foreløpig tyder alt på at det enten er Hamas, eller et svært godt planlagt angrep fra Israel, dvs planlagt dager på forhånd. Jeg vet hva jeg tror er mest sannsynlig

Jeg har aldri kommentert hvem som har gjort hva. Jeg kritiserer kildene som skal bevise hvem som har gjort det. Det er mye fake News i denne tråden. 

Endret av caremore
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (6 minutter siden):

Jeg har aldri kommentert hvem som har gjort hva. Jeg kritiserer kildene som skal bevise hvem som har gjort det. Det er mye fake News i denne tråden. 

Det er fordi en rekke journalister er medlemmer av Hamas. Det blir mye fake News av slikt.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-12729601/CNN-fires-freelance-Gaza-photojournalist-Hassan-Eslaiah-claims-three-embedded-Hamas-terrorists-invaded-Israel-Oct-7-prior-knowledge-attack.html

https://www.washingtontimes.com/news/2023/nov/8/ap-reuters-photographers-scene-hamas-attack-spurri/

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (3 timer siden):

Grusomme bilder fra terrorhandlingen. Men hvis ikke det er Hamas men sivile som står bak, så gir ikke dette mening, 

«The Times of Israel, som siterer den israelske nettavisen Ynet, skriver at Netanyahu ønsker å offentliggjøre filmen for å «sjokkere et verdensomspennende publikum, for å styrke Israels posisjon internasjonalt og for å rettferdiggjøre krigen mot Hamas i Gaza».»

 

Endret av caremore
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (På 1.11.2023 den 20.52):

Newsflash, krig og har også regler og lover. Heldigvis lærer de som skal forsvare Norge og som er spesial soldater dette under opplæringen. Hvorfor tror du vi har noe som heter «krigsforbrytelser»??

Hva er krigsforbrytelser ? Det er spørsmålet! Der får du like mange svar som de du spør over hele verden! Og i krig så lenge de sivile ikke er direkte mål så vil det finnes enorme gråsoner. Foregår det kamphandlinger i et område, der en fiende bruker sivile mål som en del av sin taktikk ? Det er ikke krigsforbrytelser å nedkjempe en slik fiende. Det har det aldri vært, og det kommer det aldri til å bli. Russland slik vi ser i Ukraina som bare rammer sivile mål, for å terrorisere sivile og det ikke militære mål som styrer kamphandlingene ? Da er det krigsforbrytelser. Ingen kan si at dette er tilfellet i Gaza! Flere og flere rapporter renner inn om at Hamas bruker Gaza metroen sin aktivt i kampen, og de går under sykehus og sivile installasjoner. Det er faktisk en krigsforbrytelse om det var en regulær hær som gjorde det. De er ikke dette, de er en terrororganisasjon, og desto verre er det faktisk. Israel er i sin fulle rett til å nedkjempe de, og det kan de bare gjøre på den måten de gjør nå.

Endret av Antiviruset
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...