Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

Topsi skrev (12 minutter siden):

Ja, er de ikke hyggelige? Viktig å huske på at palestinske dødstall inkluderer de som er drept av hamas og pij raketter, samt 1500 terrorister som ble drept i Israel.  Det er tragisk mange sivile,.Men bildet er langt mer nyansert enn at alle er drept av Israel. Faktisk ser vi at hamas bevisst dreper palestinske sivile og media fremstiller det som at det er Israel. Veldig merkelig at disse bildene kom frem i media akkurat når idf hadde nådd området...

Sant. 
Israel har en helt spesiell fiende. Det er folk som dyrker martyriumet, og ikke er redd for hverken sitt eget liv eller sine barns.

Tror ikke alle de (sikkert godhjerta) folka med Free Palestine på IG skjønner hvor forskjellig tankegang militante islamister har fra oss, og også fra israelerne for den saks skyld. 
 

Var det ikke en som sa tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør elns?

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NatNat skrev (13 minutter siden):

vent... sammenligner du Israel med en voksen mann og Palestina med et barn ????!!!!!!!!!!!!!!!!

Men det er vi som står med Israel som er rasistene sikkert. 🙄

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier Israel at hamas-lederen skal være isolert i sin egen bunker i Gaza by, jeg antar Israel har bomber som kan ta den bunkeren

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Madame Butterfly skrev (7 timer siden):

Det er jo helt innlysende at IDF ikke klarer å unngå sivile tap i Gaza. Det er umulig å unngå. Hamas bruker menneskelige skjold, og Hamas har sin militære infrastruktur blandet inn i det sivile liv. 
Påstanden er vel at de ikke går målrettet etter sivile, slik som motparten har gjort, fortsetter å gjøre, og lover mer av i fremtiden. 

•Det er umulig for IDF å forsvare Israelske borgere, både i nåtid og fremtid uten å fjerne Hamas sin omfattende militære infrastruktur. 
•Det er umulig å fjerne Hamas sin omfattende militære infrastruktur uten militær aksjon.
•Det er umulig å gjennomføre en militær aksjon mot et militært mål som til de grader er integrert i det sivile, og med uttalt bruk av menneskelige skjold.
•Hamas har lovet å fortsette sine angrep på den sivile befolkning i Israel.

 

Det store spørsmålet er hvordan kan Israel forhindre de kontinuerlige og de fremtidige angrep på sin egen befolkning på en annen måte, enn hva de gjør nå? Vi må ikke glemme at Hamas har programfestet folkemord på jøder, først i Israel, og senere resten av verden. 

Når det gjelder presisjonsbombing fra IDF, så kan du se her 

 

De tar den bygningen de sikter på. Ikke slik som motparten, som har hatt flere nedslag på egen befolkning, enn de har hatt i Israel. 

Så du har heller ingen kilder på det. Bare synsing. 

Hvordan vet du da at de ikke går målrettet etter både sivile og Hamas da? 

Og selv om Hamas skjuler seg under sykehus, skoler, boliger så har fortsatt Israel et ansvar om å føre en proporsjonal krig og veie for og imot når de bomber. 

Så klart blir sivile drept i krig, men ikke i denne grad. Å ta fra Israel alt ansvar kan man rett og slett ikke. 

Visste du at årsaken til at Hamas klarte å komme seg inn i Israel og gjøre såpass stor skade var pga de hadde endret militære strategien ved grensa til Gaza? Hadde de ikke gjort det hadde ikke Hamas hatt sjans. Israel er i utgangspunktet ganske godt beskyttet både mot raketter og angrep som 7. Oktober. 

Og hvis Israel ikke går etter sivile, hvorfor lar de ikke sivile få inn bistand, vann, mat, medisiner etc? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Topsi skrev (10 minutter siden):

Nå sier Israel at hamas-lederen skal være isolert i sin egen bunker i Gaza by, jeg antar Israel har bomber som kan ta den bunkeren

Er ikke han i Qatar? 

Ser nå at det var en annen.... Yehya Sinwar

Endret av Sirisiri10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, brukerdebatt, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (5 timer siden):

Lebanon
Syria
Jordan
Egypt

De er jo litt ulike, men man kan vanskelig si de demokratiske prosesser og rettsstaten fungerer i noen av dem. Ikke en gang for den mannlige halvdelen av befolkningen.

Påstanden var at det ikke var diktatur på Gaza, så utifra det du skriver her så er vi enige om det? Ikke demokratiske prosesser og rettsakten fungerer ikke. Innbyggerne velger ikke selv hvordan de skal leve livene sine, det er det Hamas som gjør. Å rasjonalisere drap på barn fordi de er «radikaliserte» basert på egen bias har ingen kredibilitet i debatten. 

Endret av caremore
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (1 time siden):

Var ikke den videoen av storskjermen i Gaza debunked som falsk for lenge siden da? Jeg har prøvd å google, men finner ikke nå, men mener å huske at det var i forbindelse med en fotballkamp eller noe. 

Skal lete litt til. 

Jeg har googlet og ser at det var noe tilsvarende fra Syria. Kilden som er oppgitt her er fra YouTube, finner ikke noe om storskjem og 7.oktober. Utenom denne ene upålitelige kilden.

Endret av caremore
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 time siden):

Jeg poster bildene fra twitter/x

 

Screenshot_20231107_182445_X.jpg

Screenshot_20231107_182430_X.jpg

Kilden er en Twitter side der hvemsomhelst kan legge inn tweets? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (2 timer siden):

Slutta. 
Når det er klima for å sende uhyrlige handlinger på storskjerm på torget i Gaza, og folk står og jubler, er det jo helt klart at det er snakk om mange radikaliserte. 
Eller at det er noe annet galt med dem. 
Da har du på en måte meldt deg ut av menneskeheten, på linje med Breivik. Apropos dehumanisering.
 

Denne storskjerm episoden er ikke verifisert, og hvis du bodde i en stat hvor du ble skutt eller kastet i fengsel for å ytre dine meninger som ikke samsvarer med myndighetene sine, hva hadde du gjort i tilsvarende situasjon? Og spar deg for denne Breivik argumentasjonen, han er den største terroristen på Norsk jord og etnisk Norsk, og drepte barn som både var etniske Norske og muslimske. Er det noen som driver med dehumanisering er det pro-Israelske. Finner opp historier og vrir på narrative for at det skal passe inn med det synet man har på alle muslimer. 

Endret av caremore
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (5 minutter siden):

Kilden er en Twitter side der hvemsomhelst kan legge inn tweets? 

Aner ikke, men det er talende at tweetene er lagt inn dager før IDF kom til området. Det sier vel alt egentlig 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirisiri10 said:

Så du har heller ingen kilder på det. Bare synsing. 

Trenger jeg en kilde på at når man slipper tusenvis av raketter på et relativt lite, svært tettbefolket stykke land, er det sannsynlig med sivile tap? Det sier seg jo selv. Jeg tviler ikke på bildene som kommer ut. 

9 minutter siden, Sirisiri10 said:

Hvordan vet du da at de ikke går målrettet etter både sivile og Hamas da? 

Du har selv referert til i innlegg at at IDF ber befolkningen dra sør. Jeg trenger ikke kilde på dette, det er velkjente informasjonskampanjer med flyveseddler etc. Det faktum at nesten 2 million mennesker har ankommet sør for elva, er også velkjent. 

 

10 minutter siden, Sirisiri10 said:

Og selv om Hamas skjuler seg under sykehus, skoler, boliger så har fortsatt Israel et ansvar om å føre en proporsjonal krig og veie for og imot når de bomber. 

Ja, og det har de nok også gjort. De har ikke bombet noe sykehus enda. Det er det PIJ som har gjort. Og om de på et tidspunkt kommer til at et mål, som for eksempel Jabalia, hadde x mengde Hamas og bare y mengde sivile igjen, og viktigheten av å ta ut x mengde Hamas, så har de vektet viktigheten av det annerledes enn deg. Jeg kom over en artikkel om at Jabalia var folketom, den var publisert dager før eksplosjonen, det var en spøkelsesby. De fleste hadde kommet seg sør for elva. De bombet heller ikke hele leiren. 

De kjemper tross alt en kamp om liv og død. 

18 minutter siden, Sirisiri10 said:

Så klart blir sivile drept i krig, men ikke i denne grad. Å ta fra Israel alt ansvar kan man rett og slett ikke. 

Klart Israel har ansvar, de har i alle fall ansvar for at hæren deres ikke oppførte seg som Hamas krigerne den 7. oktober. De har ikke ansvar for å gi dem våpen til å «forsvare» seg med. Et sted her i mellom vil det gå en grense. Vi har ikke kunnskap nok til å vite om den grensen er overtrådt eller ikke. Vi vet bare at de har en svært ond fiende, som slåss skittent, med en helsikkes vanskelig militær posisjon å beseire. 

25 minutter siden, Sirisiri10 said:

Visste du at årsaken til at Hamas klarte å komme seg inn i Israel og gjøre såpass stor skade…..

Finnes mange prnsjonerte og aktive militær folk, fra alle mulige land, Israel inkludert som analyserer alt dette, til alle som gidder å høre på, i egne podcaster eller som gjest i all verdens nyhetssendinger. 
Personlig utelukker jeg ikke korrupsjon eller ugler i mosen, men jeg har egentlig ikke forutsetning for å ha så mye mening om det. Det er heller ikke så fryktelig relevant.

 

31 minutter siden, Sirisiri10 said:

Og hvis Israel ikke går etter sivile, hvorfor lar de ikke sivile få inn bistand, vann, mat, medisiner etc? 

Fordi der er mat, vann og medisiner i Gaza, de har til og med drivstoff. 
Det er nå 32 dager siden det var en lege som sa det blir tomt med strøm i morgen. Sykehuset drives enda. Det dukket opp en lege i helt gullende ren uniform, og sa de verken hadde strøm, eller vann. 
Vi så 7000 mennesker gå over grensen. De så absolutt ikke ut til å ikke ha hatt tilgang på vann og mat i flere uker. 
Israrl sa tidlig det ikke var humanitær krise i Gaza. 
Det slippes inn hjelp gradvis. De vil gå tom etterhvert. Det hjelper ikke bare å slippe inn, om det ikke fordeles skikkelig.

Gaza har forresten over 80% av sitt vann fra egen kilde. Vi må ikke tro blint på alt. 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (1 minutt siden):

Aner ikke, men det er talende at tweetene er lagt inn dager før IDF kom til området. Det sier vel alt egentlig 

Det sier ingenting, du aner ikke hvem står bak tweetene. Det kan være hvemsomhelst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (Akkurat nå):

Det sier ingenting, du aner ikke hvem står bak tweetene. Det kan være hvemsomhelst.

Det endrer ikke poenget mitt, at de ble lagt ut dager før idf ankom området, mao det må ha vært Hamas som gjorde det. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (1 minutt siden):

Trenger jeg en kilde på at når man slipper tusenvis av raketter på et relativt lite, svært tettbefolket stykke land, er det sannsynlig med sivile tap? Det sier seg jo selv. Jeg tviler ikke på bildene som kommer ut. 

Du har selv referert til i innlegg at at IDF ber befolkningen dra sør. Jeg trenger ikke kilde på dette, det er velkjente informasjonskampanjer med flyveseddler etc. Det faktum at nesten 2 million mennesker har ankommet sør for elva, er også velkjent. 

 

Ja, og det har de nok også gjort. De har ikke bombet noe sykehus enda. Det er det PIJ som har gjort. Og om de på et tidspunkt kommer til at et mål, som for eksempel Jabalia, hadde x mengde Hamas og bare y mengde sivile igjen, og viktigheten av å ta ut x mengde Hamas, så har de vektet viktigheten av det annerledes enn deg. Jeg kom over en artikkel om at Jabalia var folketom, den var publisert dager før eksplosjonen, det var en spøkelsesby. De fleste hadde kommet seg sør for elva. De bombet heller ikke hele leiren. 

De kjemper tross alt en kamp om liv og død. 

Klart Israel har ansvar, de har i alle fall ansvar for at hæren deres ikke oppførte seg som Hamas krigerne den 7. oktober. De har ikke ansvar for å gi dem våpen til å «forsvare» seg med. Et sted her i mellom vil det gå en grense. Vi har ikke kunnskap nok til å vite om den grensen er overtrådt eller ikke. Vi vet bare at de har en svært ond fiende, som slåss skittent, med en helsikkes vanskelig militær posisjon å beseire. 

Finnes mange prnsjonerte og aktive militær folk, fra alle mulige land, Israel inkludert som analyserer alt dette, til alle som gidder å høre på, i egne podcaster eller som gjest i all verdens nyhetssendinger. 
Personlig utelukker jeg ikke korrupsjon eller ugler i mosen, men jeg har egentlig ikke forutsetning for å ha så mye mening om det. Det er heller ikke så fryktelig relevant.

 

Fordi der er mat, vann og medisiner i Gaza, de har til og med drivstoff. 
Det er nå 32 dager siden det var en lege som sa det blir tomt med strøm i morgen. Sykehuset drives enda. Det dukket opp en lege i helt gullende ren uniform, og sa de verken hadde strøm, eller vann. 
Vi så 7000 mennesker gå over grensen. De så absolutt ikke ut til å ikke ha hatt tilgang på vann og mat i flere uker. 
Israrl sa tidlig det ikke var humanitær krise i Gaza. 
Det slippes inn hjelp gradvis. De vil gå tom etterhvert. Det hjelper ikke bare å slippe inn, om det ikke fordeles skikkelig.

Gaza har forresten over 80% av sitt vann fra egen kilde. Vi må ikke tro blint på alt. 

Drepte Hamas  4000 barn? 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Topsi skrev (3 minutter siden):

Det endrer ikke poenget mitt, at de ble lagt ut dager før idf ankom området, mao det må ha vært Hamas som gjorde det. 

Poenget er at vi vet IKKE hvem som har gjort det. Fordi Israel nekter noen å observere eller dokumentere hva som skjer på Gaza. Og IDF er ikke en kilde med kredibilitet heller. Og en Twitter side man ikke kan ettergå kildene er ikke noe kilde. 

Endret av caremore
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (1 minutt siden):

Poenget er at vi vet IKKE hvem som har gjort det. Fordi Israel nekter noen å observere eller dokumentere hva som skjer på Gaza. Og IDF er ikke en kilde med kredibilitet heller. 

Vel, jeg tviler på at israel har postet bilder av drepte palestinere dager før de ankommer et område fordi de planlegger å plaffe ned sivile langs en evakueringsvei. Det er nesten ulogisk å ikke forstå at dette må være Hamas. 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (13 minutter siden):

Denne storskjerm episoden er ikke verifisert, og hvis du bodde i en stat hvor du ble skutt eller kastet i fengsel for å ytre dine meninger som ikke samsvarer med myndighetene sine, hva hadde du gjort i tilsvarende situasjon? Og spar deg for denne Breivik argumentasjonen, han er den største terroristen på Norsk jord og etnisk Norsk, og drepte barn som både var etniske Norske og muslimske. Er det noen som driver med dehumanisering er det pro-Israelske. Finner opp historier og vrir på narrative for at det skal passe inn med det synet man har på alle muslimer. 

Vet da godt at Breivik var hvit. Hva er poenget ditt? En psykopatisk massemorder er en psykopatisk massemorder, samme om han er hvit, brun eller whatnot. Det er irrelevant hva slags etnisitet eller religion vedkommende har, det er også irrelevant hvilken religion eller etnisitet folka han dreper har. 
7. oktober var det 2000 breiviker løs i Israel. 
 

Hvem som har undertrykt befolkningen på Gaza kan vel diskuteres, men jeg har aldri kommet til å stilt meg opp og jubla over direktesendte henrettelser på sivile, det kan jeg med hånden på hjertet si. 
Derfor dømmer jeg hardt de som gjør det. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, caremore said:

Drepte Hamas  4000 barn? 

Man kan ikke tenke et liv for et liv. Det er ikke slik forholdsmessighet blir beregnet.
De kan ikke gå inn å gjøre x antall voldtekter, x antall brente barn, og x antall andre grusomheter. Om det er forholdsmessig eller ikke kommer an på om det er egnet for å nå et godkjent militært mål, opp mot hvor tyngende det er, og andre muligheter for å bå målet. Spørsmålet ditt er ikke relevant.

Det er krig og det er jævlig. Vi vet ikke om det er 4000 barn. Vi har ingen peiling. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...