Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

Frisk Frosk skrev (1 minutt siden):

Uansett hvor bestialsk angrepet 7. oktober var, så kan ikke Israel komme bort fra det faktum at Israel i tiår har drept flere palestinere enn motsatt.

Det er også et faktum at Israel har valgt å bryte folkeretten i mange tiår, når det gjelder Gaza og Vestbredden.

Det er også et faktum at Israel i tiår har begått krigsforbrytelser med sin okkupasjon av Vestbredden.

 

Når Israel i tiår har valgt å gjøre dette, så er det dessverre ikke annet å forvente at ekstremisme utviler seg i de områdene som Israel gjør dette mot. Det er forventet - og likevel har Israel fortsatt og fortsatt.

Videre har Hamas langt mindre ressurser til rådighet enn hva Israel har. Det har også ført til at Hamas må foreta mer "personlige" angrep

Må?

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Atheena
Thanos skrev (4 timer siden):

Igjen, jeg støtter ikke bombingen av Gaza og dette har jeg gitt klart utrykk for en rekke ganger nå! Samtidig har jeg og flere forklart hvorfor så mange sivile dør av nettopp dette, men til døve ører! Følg nå med! Jeg har også gitt klar beskjed om hva jeg syntes om de sivile drepte langs motorveien vi så vg opplyste om, dersom det viser seg at IDF står bak. Men tross alt ser vi ikke jøder følge voldtekt, tortur, halshugging og lemlestelse på storskjerm i Jerusalem. Det er faktisk en jævla stor forskjell på partene, selv om flest sivile liv går tapt på palestinsk side. Og den forskjellen ER viktig!

Men om man ser konflikten i perspektiv og utenifra må og bør alle ta et standpunkt på hvilke krefter man støtter! Støtter du et lite demokratisk og velfungerende samfunn med vestlige verdier eller støtter du jihad og muslimsk terror!! Det vil nemlig få konsekvenser for oss alle dersom feil part får ture frem i lys av vestlig naivitet!

 

HJELP barna og de uskyldige uansett om de bor på Gaza eller i Israel, men sørg for Guds skyld å være på riktig side av konflikten!

Annekteres Gaza begynner det å bli vårt problem også. Da vil du få 2,4 mill palestinere på flukt inn i Europa. Traumatisert så det holder. 

Det er en grunn til at IDF ikke ønsker at det skal rapporteres fra Gaza, Israel er mer eller mindre blitt til en terrorstat.  Jeg må si at min sympati med de har så og si smuldret opp mtp hvordan de har håndtert denne konflikten. Det kan jeg bare ikke støtte. 

Det skaper terror og det gjør oss alle mer sårbare for terroraksjoner også her i Norge. Vold avler vold og jeg har ingen tro på at det Israel gjør nå fører noe som helst godt med seg. Snarere tvert om. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (8 minutter siden):

Må?

Ja, om Israel virkelig ønsker fred med palestinerne så må Israel innse at de selv er med på å drive konflikten.

Eller kanskje Israels ledere egentlig ikke ønsker en fred med palestinerne med palestinere på Gaza og Vestbredden?

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (Akkurat nå):

Ja, om Israel virkelig ønsker fred med palestinerne så må Israel innse at de selv er med på å drive konflikten.

Eller kanskje Israels ledere egentlig ikke ønsker en fred med palestinerne med palestinere på Gaza og Vestbredden?

Så du hva jeg uthevet eller bare overså du det?

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Madame Butterfly skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at det vil redde mange flere barn og andre liv i et fremtidsperspektiv. Ikke nødvendigvis et veldig langt perspektiv heller.   Hamas terrorisere ikke bare Israel, men også palestinere inne i Gaza, som dør under deres styre. 

Selvsagt hadde det vært det beste å fått det til med diplomati, og forhandlinger, samhandel, folkeopplysning og fred. Hamas setter en stopper for det. 

Venter spent å høre ditt løsningsforslag? 
Det er akkurat som om at det blir bra i Gaza bare IDF slutter å bombe. Det er ikke IDF som gjør livet i Gaza jævlig, det er islamismen. Det er islamismen som må bort, ikke IDF.

Barna som vokser opp i Gaza og Vestbredden blir traumatisert og skadet både fysisk og psykisk. Vet du hvordan det vil se ut i fremtiden? Og hvis ja, hvordan kan du si at dette redder mange liv i fremtiden? Hva slags planer tror du Israel har for Gaza, og da tenker jeg særskilt på den regjeringen Israel har i dag. 

Israel setter også en stopper for det. De er ikke interessert i noen fredsavtaler, gi slipp på den unødvendige kontrollen og ønsker bare mer land og kontroll. 

Også må man slutte å ta vekk ansvaret til Israel. Det er Israel som sender bomber. Det er de som angriper med store sivile tap. Omså Hamas gjemmer seg under en barneskole, har Israel et ansvar og skal veie opp. De kan forsvare seg på andre måter enn å drepe flere tusen barn på kort tid. De kan åpne opp slik at bistand kommet inn. Hvis de har et snev av medmenneskelighet. 

Det Israel holder på med kan ikke forsvares på noen som helst måte og bare kvalmt at folk fortsatt gjør det. Det finnes ikke et godt argument igjen for at Israel dreper så mange sivile. Ikke ett eneste ett. Den eneste måten man kan forsvare Israel er ved å fortelle seg løgner så mange ganger at man tror på de selv eller at man ser på palestinere som svært lite verdt. 

Og Israel ødelegger nå for seg selv, for israelere og jøder rundt om i verden. Det er kun sivile, israelere og palestinere, som er ofrene her. Og dette sitter man å heier på? 😡

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (5 timer siden):

Igjen, jeg støtter ikke bombingen av Gaza og dette har jeg gitt klart utrykk for en rekke ganger nå! Samtidig har jeg og flere forklart hvorfor så mange sivile dør av nettopp dette, men til døve ører! Følg nå med! Jeg har også gitt klar beskjed om hva jeg syntes om de sivile drepte langs motorveien vi så vg opplyste om, dersom det viser seg at IDF står bak. Men tross alt ser vi ikke jøder følge voldtekt, tortur, halshugging og lemlestelse på storskjerm i Jerusalem. Det er faktisk en jævla stor forskjell på partene, selv om flest sivile liv går tapt på palestinsk side. Og den forskjellen ER viktig!

Men om man ser konflikten i perspektiv og utenifra må og bør alle ta et standpunkt på hvilke krefter man støtter! Støtter du et lite demokratisk og velfungerende samfunn med vestlige verdier eller støtter du jihad og muslimsk terror!! Det vil nemlig få konsekvenser for oss alle dersom feil part får ture frem i lys av vestlig naivitet!

 

HJELP barna og de uskyldige uansett om de bor på Gaza eller i Israel, men sørg for Guds skyld å være på riktig side av konflikten!

Veldig enig @Thanos

Leste nylig beretningen til en journalist som har sett den 45 min lange videoen med filmklipp fra grusomhetene i det israelske konsulatet i Toronto. 
Mye av opptakene kom fra terroristenes go-pro-kameraer og også fra ofrenes mobiler som ble brukt av kHamas-jævlene. 
Hun sier at gjerningsmennene slett ikke oppførte seg som soldater og frihetskjempere, de minnet snarere om seriemordere som snek seg rundt, tittet i vinduer og viste kald likegyldighet med ofrene. Lekte seg med kroppsdeler, tok trofeer.  
Forsynte seg med brus fra en families kjøleskap der to små gutter lå gråtende på gulvet. Etter at faren nylig var sprengt i lufta og den ene sønnen nylig hadde mistet synet på ene øyet. 

  • Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

caremore skrev (4 timer siden):

Nei, det er ikke klart at det er en radikalisert befolkning. Det er en befolkning som lever under diktatur.

Slutta. 
Når det er klima for å sende uhyrlige handlinger på storskjerm på torget i Gaza, og folk står og jubler, er det jo helt klart at det er snakk om mange radikaliserte. 
Eller at det er noe annet galt med dem. 
Da har du på en måte meldt deg ut av menneskeheten, på linje med Breivik. Apropos dehumanisering.
 

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (32 minutter siden):

Så du hva jeg uthevet eller bare overså du det?

Det kommer ikke opp en utheving på min skjerm. Men om du mener siste setning, så ja, i meningen "må" som i at det blir følgen av å ha så mye mindre ressurser - som en motsetning til Israel som frem til nå har nøyet seg med å bombe tusenvis av barn og sivile fra trygg avstand.

Så du det faktum jeg skrev, at Israel i stor grad er med på å eskalere denne konflikten og har gjort det i mange tiår... eller overså du det med vilje? Overså du også det faktum at hvis Israel virkelig ønsker fred med palestinerne så må Israel starte med seg selv og innse sitt bidrag i konflikten?

Eller er det ikke så farlig at Israel i flere tiår har brutt menneskerettigheter til palestina, brutt folkeretten og begått krigsforbrytelser i sin okkupasjon av Vestbredden og blokkaden av Gaza?

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (16 timer siden):

En av grunnene var at hvis Israel fortsatte som okkupant så ville de være pliktig iflg. folkeretten å sørge for at innbyggerne i okkupert område fikk dekket en rekke grunnleggende menneskerettigheter.

Det ville bli dyrt for Israel som måtte tatt kostnadene for dette selv, uten hjelp fra verdenssamfunnet. Så trakk de seg ut, startet blokkaden istendenfor, og gjorde Gaza-stripen helt avhengig av verdens hjelp for å overleve.

Men forklaringen din forklarer jo ikke hvorfor de trakk seg ut til tross for en angivelig målsetning om at de vil ha Gaza. Du forklarer bare hvorfor de trakk seg ut, men ikke hvorfor de trakk seg ut til tross for en angivelig målsetning om at de vil ha Gaza 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frisk Frosk said:

Det kommer ikke opp en utheving på min skjerm. Men om du mener siste setning, så ja, i meningen "må" som i at det blir følgen av å ha så mye mindre ressurser - som en motsetning til Israel som frem til nå har nøyet seg med å bombe tusenvis av barn og sivile fra trygg avstand.

Så du det faktum jeg skrev, at Israel i stor grad er med på å eskalere denne konflikten og har gjort det i mange tiår... eller overså du det med vilje? Overså du også det faktum at hvis Israel virkelig ønsker fred med palestinerne så må Israel starte med seg selv og innse sitt bidrag i konflikten?

Eller er det ikke så farlig at Israel i flere tiår har brutt menneskerettigheter til palestina, brutt folkeretten og begått krigsforbrytelser i sin okkupasjon av Vestbredden og blokkaden av Gaza?

 

Nå tilhørte vel vestbredden og litt til, Jordan. Så tapte jordan området til israel. Så fikk jordan tilbake noe av området, mens israel beholdt vestbredden. Så hvorfor det i det hele tatt er såkalte «palestinere» på vestbredden er uforståelig, dem skulle ha vært kjeppjaget tilbake til Jordan. Samme med gazastripen og egypt.

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (20 minutter siden):

Det kommer ikke opp en utheving på min skjerm. Men om du mener siste setning, så ja, i meningen "må" som i at det blir følgen av å ha så mye mindre ressurser - som en motsetning til Israel som frem til nå har nøyet seg med å bombe tusenvis av barn og sivile fra trygg avstand.

Så du det faktum jeg skrev, at Israel i stor grad er med på å eskalere denne konflikten og har gjort det i mange tiår... eller overså du det med vilje? Overså du også det faktum at hvis Israel virkelig ønsker fred med palestinerne så må Israel starte med seg selv og innse sitt bidrag i konflikten?

Eller er det ikke så farlig at Israel i flere tiår har brutt menneskerettigheter til palestina, brutt folkeretten og begått krigsforbrytelser i sin okkupasjon av Vestbredden og blokkaden av Gaza?

 

Jeg fremhevet MÅ ift at Hamas angrep sivile på den måten de gjorde. Jeg har tatt avstand fra Israels handlinger på mange vis, i det innlegget forsøkte jeg å påpeke at terror ikke er noe en MÅ, det er noe en VELGER,  fordi man er en jævel.

Når det er sagt mener jeg Israel MÅ fjerne Hamas, de MÅ IKKE hindre forsyning av mat og medisiner eller bygge nye bosetninger 

Endret av Topsi
Skrivefeil
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke den videoen av storskjermen i Gaza debunked som falsk for lenge siden da? Jeg har prøvd å google, men finner ikke nå, men mener å huske at det var i forbindelse med en fotballkamp eller noe. 

Skal lete litt til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på Gaza Report på Twitter, hvis en går tilbake 4 dager, at de menneskene som var skutt på veien sørover var skutt av hamas. Det var ingen israelske tropper i området når det skjedde

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

caremore skrev (2 timer siden):

Er du overrasket!? Når argumentasjon og kverulering på at Israel ga over en million mennesker 24 timers varsel for å komme seg fra Nord til Sør, gjør at Israel er fritatt kritikk av massedrap på sivile. Så sier det sitt om oppfattelsen av realiteten. De gav altså kvinner, barn, syke, og gamle 24 timer på evakuering.

Hvor langt hadde du klart å fått syke, gamle imobile familiemedlemer tror du, dersom du måtte unngå å se dem bombet? Har du hørt sånt sprøyt! Der der er vilje eller nød, får man det til. 24 timer er lang tid!

 

caremore skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke klart at det er en radikalisert befolkning. Det er en befolkning som lever under diktatur.

Så du blandt annet videosnutten hvor hun unge lemlestede jenta ble fraktet avgårde på en pickup? Rundt lasteplanet løp det barn og ungdom som heiet , ropte Gud er stor og kappet om å få spytte på henne der hun lå halvdød. Om ikke det er radikalisering så vet ikke jeg hva er! Og det er bare et av mange klipp hvor man ser barn midt oppi de værste situasjonene hvor de åpenlyst deltar i feiringer over døde jøder.

 

caremore skrev (2 timer siden):

Så når det passer seg slik er Israel den eneste demokratiske landet i Midtøsten, hva er de andre landene rundt Israel da? Inkludert Gaza?

Ikke demokratiske? Har du i det hele tatt noe som helst begreper om historien og nabolandene rundt dem??

 

caremore skrev (2 timer siden):

Prøv igjen, denne er oppbrukt.

Nei den er ikke oppbrukt, vi har bare aldri fått ut noe svar på det fra deg.

 

rebella81 skrev (1 time siden):

Men blir det bra i Gaza MED bombinga da? HVA blir bra da? Og, man MÅ jo forholde seg til Israels fremferd og, det går jo beint frem ikke an å se dette på noe annet vis. 

Israel har alltid hatt knallhard nulltoleranse mot terrorisme. Se helt tilbake til akskjon Entebbe. Og de har lykkes. Problemet nå er at Israel må ta hensyn. Og ved å ta hensyn, får de ikke bukt med terroren.

Nå virker det som de har fått nok. Fullt forståelig!

 

rebella81 skrev (1 time siden):

Ingen grunn til å være nebbete. Men nei, jeg har ingen erfaring og ekspertise fra militæret å bidra med. Har du kanskje? 
Interessert i å høre hvordan Hamas bekjempes ved utstrakt terrorbombing. War on terror er jo forsøkt tidligere og, uten den aller største suksessen kanskje?

Men har du noen tanker om hva som bør gjøres? Jeg har det og jeg har vært tydelig på det. Jeg klarer ikke se at det skisseres andre løsninger når det ropes "stopp bombingen av Gaza!", fra de som åpenbart er imot Israel. Stopp bombingen....men hva nå? Hva er planen? Er det reflektert noe over hva som vil skje med staten Israel og alle jødene dersom all motstand fra Israels side opphører? Kan vi forvente at palestinerne selv avvæpner Hamas? Vil palestinerne ha en tostatsløsning i det hele tatt? Mye tyder jo på at det ikke engang er tema blandt araberne. For jødene har forsøkt en rekke ganger og araberne har avslått like mange ganger.

Jeg syntes det er et krav at når noen klager på hvordan noe blir gjort, bør man også kunne fremme forslag om hva som heller bør gjøres. Og for å få fred der borte nå, er jo alternative løsninger det som må til. Og for å være ærlig tror jeg ikke de fleste av dere engang har reflektert over hva som vil skje dersom bombingen faktisk opphører imorgen. Jada de sivile tap vil opphøre et par år, men så...?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (11 minutter siden):

Ser på Gaza Report på Twitter, hvis en går tilbake 4 dager, at de menneskene som var skutt på veien sørover var skutt av hamas. Det var ingen israelske tropper i området når det skjedde

Jeg poster bildene fra twitter/x

 

Screenshot_20231107_182445_X.jpg

Screenshot_20231107_182430_X.jpg

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (3 minutter siden):

Jeg poster bildene fra twitter/x

 

Screenshot_20231107_182445_X.jpg

Screenshot_20231107_182430_X.jpg

Noen som prøvde å flykte fra nord-Gaza, men ble stoppa av Hamas? 🤢

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bacteria skrev (4 minutter siden):

Noen som prøvde å flykte fra nord-Gaza, men ble stoppa av Hamas? 🤢

Ja, er de ikke hyggelige? Viktig å huske på at palestinske dødstall inkluderer de som er drept av hamas og pij raketter, samt 1500 terrorister som ble drept i Israel.  Det er tragisk mange sivile,.Men bildet er langt mer nyansert enn at alle er drept av Israel. Faktisk ser vi at hamas bevisst dreper palestinske sivile og media fremstiller det som at det er Israel. Veldig merkelig at disse bildene kom frem i media akkurat når idf hadde nådd området...

Endret av Topsi
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, caremore said:

Dette burde Israel ha tenkt på, før de begynte en krig basert på blodhevn. 

Er det en vits ? hva foreslår du ? oh.. Vent ! jeg vet ! De skulle ikke ha gjort noe, ikke sant ? 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bacteria said:

Veldig enig @Thanos

Leste nylig beretningen til en journalist som har sett den 45 min lange videoen med filmklipp fra grusomhetene i det israelske konsulatet i Toronto. 
Mye av opptakene kom fra terroristenes go-pro-kameraer og også fra ofrenes mobiler som ble brukt av kHamas-jævlene. 
Hun sier at gjerningsmennene slett ikke oppførte seg som soldater og frihetskjempere, de minnet snarere om seriemordere som snek seg rundt, tittet i vinduer og viste kald likegyldighet med ofrene. Lekte seg med kroppsdeler, tok trofeer.  
Forsynte seg med brus fra en families kjøleskap der to små gutter lå gråtende på gulvet. Etter at faren nylig var sprengt i lufta og den ene sønnen nylig hadde mistet synet på ene øyet. 

psykopater 😡

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, caremore said:

En voksen mann kan ikke banke et barn, selv om barnet sparket først. 

vent... sammenligner du Israel med en voksen mann og Palestina med et barn ????!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...