Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Thanos said:

Nei det er det ikke. Se på hva som skjer! Og se på de manglende reaksjonene fra samfunnet mot dette! Se hvor lite dere fordømmet dette, at sivile tortur og drap blit sendt på storskjerm på en åpen plass til forlystelse og heiarop fra palestinske menn, kvinner og barn! Det er så jævla perverst at slikt skaper så lite sinne hos oss. Det er ren skadefryd og djeveskap som den sivile befolkningen nyter. Jeg vet snart ikke lenger hvem som er uskyldige der nede foruten barn under 10 år. Samtlige er skrudd inn og hjernevasket til å heie frem død og tortur mot barn.

Jeg SPYR!

Jeg også men det har jeg visst for lenge siden. De er ikke som "oss". De er primitive og voldelige. De minner meg litt om galninger som lo mens de brente hekser på bål for 400/500 år siden.

Endret av NatNat
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skravlekaspar skrev (5 timer siden):

Hva synes dere om at Hamas sitt terrorangrep 7.okt ble vist live over en storskjerm i Gaza? En hyggelig kinoaften for folket i Gaza?

 

Dette rettferdiggjør IKKE drap på tusenvis av barn på Gaza. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, caremore said:

Dette rettferdiggjør IKKE drap på tusenvis av barn på Gaza. 

ummm......

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, caremore said:

Dette rettferdiggjør IKKE drap på tusenvis av barn på Gaza. 

Hvordan mener du IDF bør gå frem for å komme til de store lager av våpen inne i Gaza, hauger av våpen og tusenvis av soldater, som er ment for å drepe mest mulig uskyldige? 

Hvordan kan man unngå at uskyldige barn blir drept i Gaza, så lenge Hamas nekter å overgi seg? 

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (6 minutter siden):

Hvordan mener du IDF bør gå frem for å komme til de store lager av våpen inne i Gaza, hauger av våpen og tusenvis av soldater, som er ment for å drepe mest mulig uskyldige? 

Hvordan kan man unngå at uskyldige barn blir drept i Gaza, så lenge Hamas nekter å overgi seg? 

Dette burde Israel ha tenkt på, før de begynte en krig basert på blodhevn. 

«Folkeretten sier at et motsvar må være rimelig i omfang. Med andre ord, enkelt forklart: 

En voksen mann kan ikke banke et barn, selv om barnet sparket først. 

Israel har flere ganger sagt at de følger krigens lover og forsøker å skåne sivile.

Waage sier Israel ikke bryr seg om hva vi i Vesten sier. Hun eksemplifiserer med at folkeretten har blitt brudd av Israel i mange tiår». 
https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/eksperter-de-bryr-seg-ikke-her-ligger-nokkelen-til-fred/16190309/

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det farlig det som skjer i denne tråden. Palestinerne er ikke «som oss», de er middelalderske og tilbakestående. Virkelig? Er det slik vi skal diskutere? Og skal vi tro på alt av propaganda som spys ut kun når det gagner Israel? Den videoen med feiringa av angrep på storskjerm; det KAN også være manipulert! På SAMME MÅTE som videoen av de døde sivile KAN være manipulert. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Atheena skrev (2 timer siden):

Ja det er rett og slett grusomt at man støtter drap på barn. Flere tusen palestinske barn er døde og sprengt i filler. At noen syns det er greit er til å spy av. 
 

men, vent litt..... du blir kanskje bare kvalm av at det er israelske barn som dør? Så flott for deg for da slipper du å være kvalm konstant. 

For oss som også syns det er perverst og hjerteskjærende at også palestinske barn dør vi sliter nemlig med kvalme konstant. Tror vi må belage oss på flere måneder med kvalme. 

Igjen, jeg støtter ikke bombingen av Gaza og dette har jeg gitt klart utrykk for en rekke ganger nå! Samtidig har jeg og flere forklart hvorfor så mange sivile dør av nettopp dette, men til døve ører! Følg nå med! Jeg har også gitt klar beskjed om hva jeg syntes om de sivile drepte langs motorveien vi så vg opplyste om, dersom det viser seg at IDF står bak. Men tross alt ser vi ikke jøder følge voldtekt, tortur, halshugging og lemlestelse på storskjerm i Jerusalem. Det er faktisk en jævla stor forskjell på partene, selv om flest sivile liv går tapt på palestinsk side. Og den forskjellen ER viktig!

Men om man ser konflikten i perspektiv og utenifra må og bør alle ta et standpunkt på hvilke krefter man støtter! Støtter du et lite demokratisk og velfungerende samfunn med vestlige verdier eller støtter du jihad og muslimsk terror!! Det vil nemlig få konsekvenser for oss alle dersom feil part får ture frem i lys av vestlig naivitet!

 

HJELP barna og de uskyldige uansett om de bor på Gaza eller i Israel, men sørg for Guds skyld å være på riktig side av konflikten!

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mer spesifikt, akkurat hvordan kan IDF gå frem for å forhindre de pågående angrep, og fremtidige angrep på sivile? 

De har etter folkeretten lov til å forsvare seg på egnet og forholdsmessig vis. En forholdsmesdighetsvurdering er en kompleks greie, handlings alternativ er del av dette. Det er ikke bare å peike på hva som er galt, uten å skissere hva som er innenfor. 

Så hva skulle IDF gjort annerledes, for å forsvare seg på egnet og forholdsmessig vis? 

Du sier det er uforholdsmessig, men ingenting om hva som ville vært forholdsmessig. 

Skulle de voldtatt x antall kvinner? Brent x antall barn? Hugget hodet av x antall menn? Det hadde jo vært forholdsmessig i forhold til øye for øye, tann for tann, men det hadde ikke vært egnet, og derfor aldri forholdsmessig. 

Så hva skal de gjøre annerledes? Hvordan kan de få destruert våpen og uskadeliggjort soldater? 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (20 minutter siden):

Dette burde Israel ha tenkt på, før de begynte en krig basert på blodhevn. 

«Folkeretten sier at et motsvar må være rimelig i omfang. Med andre ord, enkelt forklart: 

En voksen mann kan ikke banke et barn, selv om barnet sparket først. 

Israel har flere ganger sagt at de følger krigens lover og forsøker å skåne sivile.

Waage sier Israel ikke bryr seg om hva vi i Vesten sier. Hun eksemplifiserer med at folkeretten har blitt brudd av Israel i mange tiår». 
https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/eksperter-de-bryr-seg-ikke-her-ligger-nokkelen-til-fred/16190309/

Motsvar må være rimelig i omfang?Blodhevn? Israel vil fjerne Hamas fra Gaza. For å forsikre seg om at det som skjedde 7. okt aldri skjer igjen.  Thats it. Hvordan ville du løst det om Norge ble stormet av hundrevis av jihadister over grensen og slaktet ned 1300 babyer, kvinner og andre uskyldige sivile i Halden og tok med seg et par hundre gisler tilbake?

Om du skal bruke folkeretten må din sti kanskje være renere. Du som er opptatt av folkerettens paragrafer…hva sier folkeretten om bruk av sivile skjold?

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (3 minutter siden):

Nå er det farlig det som skjer i denne tråden. Palestinerne er ikke «som oss», de er middelalderske og tilbakestående. Virkelig? Er det slik vi skal diskutere? Og skal vi tro på alt av propaganda som spys ut kun når det gagner Israel? Den videoen med feiringa av angrep på storskjerm; det KAN også være manipulert! På SAMME MÅTE som videoen av de døde sivile KAN være manipulert. 

Men hvorfor hadde Hamas jihadistene gopro-kamera festet på seg og hadde ingen betenkeligheter med å legge det ut på nettet? Alle kan jo se videoene. Mener du disse også er fake?

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, rebella81 said:

Nå er det farlig det som skjer i denne tråden. Palestinerne er ikke «som oss», de er middelalderske og tilbakestående. Virkelig? Er det slik vi skal diskutere? Og skal vi tro på alt av propaganda som spys ut kun når det gagner Israel? Den videoen med feiringa av angrep på storskjerm; det KAN også være manipulert! På SAMME MÅTE som videoen av de døde sivile KAN være manipulert. 

Jeg vet ikke om deg, men jeg hadde aldri stilt meg opp på et torg, for å se video av en massakre og juble «Gud er god» for hvert drap som rullet opp på skjermen.
Jeg hadde aldri stemt på et parti med samme manifest som Hamas gikk til valg på. 
Jeg vil absolutt forbeholde meg retten til å si at jeg ikke er som dem.
 

Det er mye vold i Gaza. Vold mot uskyldige kvinner og barn, og minoriteter. Vi må virkelig ikke fornekte islamismens vold og grusomheter. 

Når det er sagt, så finnes det rikelig med palestinere som ikke er sånn, men vi skal ikke fornekte at det finnes rikelig av dem også.

Det finnes rikelig av Palestinere i Gaza som hjelper IDF, de er informanter for IDF, det finnes mange som ventet på at IDF skal komme for frigjøring. La oss heie på dem, de er håpet for fred.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (5 timer siden):

Grunnen til at Israel er forsiktige med å sette fri Hamas fengslede, er jo nettopp at Hamas fangene er livsfarlige. Det har trolig også kostet israelske liv å få noen av dem fengslet i utgangspunktet.

Og ja, som du skriver, dette får vi direkte fra Hamas. Da er sjansen stor for at mye eller alt er ren løgn og propaganda. Israel har neppe hatt særlig håp om å få igjen sine gisler levende.

Det er bevist at en av fangene som ble frigitt ifm Gilad Shalit var med på å planlegge massakren 7 oktober, de er bokstavelig talt livsfarlige, dette er ikke uskyldige barn i fengselet vi snakker om. Men blodige terrorister 

caremore skrev (1 time siden):

Dette rettferdiggjør IKKE drap på tusenvis av barn på Gaza. 

Nei. Det gjør det ikke men det sier mye om mentaliteten i Gaza 

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (Akkurat nå):

Det er bevist at en av fangene som ble frigitt ifm Gilad Shalit var med på å planlegge massakren 7 oktober, de er bokstavelig talt livsfarlige, dette er ikke uskyldige barn i fengselet vi snakker om. Men blodige terrorister 

Nei. Det gjør det ikke men det sier mye om mentaliteten i Gaza 

Gjør det? Så alle innbyggere i Gaza er pro Hamas og mener at terror er helt ok? Også de 40% av innbyggerne som er under 16 år? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skravlekaspar skrev (33 minutter siden):

Motsvar må være rimelig i omfang?Blodhevn? Israel vil fjerne Hamas fra Gaza. For å forsikre seg om at det som skjedde 7. okt aldri skjer igjen.  Thats it. Hvordan ville du løst det om Norge ble stormet av hundrevis av jihadister over grensen og slaktet ned 1300 babyer, kvinner og andre uskyldige sivile i Halden og tok med seg et par hundre gisler tilbake?

Om du skal bruke folkeretten må din sti kanskje være renere. Du som er opptatt av folkerettens paragrafer…hva sier folkeretten om bruk av sivile skjold?

Folkeretten skiller mellom siviliserte og ikke siviliserte land, slik Israel og deres støttespillere agerer så kan man trygt si at sivilisert er det ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (3 minutter siden):

Gjør det? Så alle innbyggere i Gaza er pro Hamas og mener at terror er helt ok? Også de 40% av innbyggerne som er under 16 år? 

Nei, men det er helt klart en svært radikalisert befolkning, og det vil gi store utfordringer fremover, det er det ingen tvil om

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (39 minutter siden):

Nå er det farlig det som skjer i denne tråden. Palestinerne er ikke «som oss», de er middelalderske og tilbakestående. Virkelig? Er det slik vi skal diskutere? Og skal vi tro på alt av propaganda som spys ut kun når det gagner Israel? Den videoen med feiringa av angrep på storskjerm; det KAN også være manipulert! På SAMME MÅTE som videoen av de døde sivile KAN være manipulert. 

Er du overrasket!? Når argumentasjon og kverulering på at Israel ga over en million mennesker 24 timers varsel for å komme seg fra Nord til Sør, gjør at Israel er fritatt kritikk av massedrap på sivile. Så sier det sitt om oppfattelsen av realiteten. De gav altså kvinner, barn, syke, og gamle 24 timer på evakuering.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Topsi skrev (1 minutt siden):

Nei, men det er helt klart en svært radikalisert befolkning, og det vil gi store utfordringer fremover, det er det ingen tvil om

Nei, det er ikke klart at det er en radikalisert befolkning. Det er en befolkning som lever under diktatur.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (23 minutter siden):

Jeg vet ikke om deg, men jeg hadde aldri stilt meg opp på et torg, for å se video av en massakre og juble «Gud er god» for hvert drap som rullet opp på skjermen.
Jeg hadde aldri stemt på et parti med samme manifest som Hamas gikk til valg på. 
Jeg vil absolutt forbeholde meg retten til å si at jeg ikke er som dem.
 

Det er mye vold i Gaza. Vold mot uskyldige kvinner og barn, og minoriteter. Vi må virkelig ikke fornekte islamismens vold og grusomheter. 

Når det er sagt, så finnes det rikelig med palestinere som ikke er sånn, men vi skal ikke fornekte at det finnes rikelig av dem også.

Det finnes rikelig av Palestinere i Gaza som hjelper IDF, de er informanter for IDF, det finnes mange som ventet på at IDF skal komme for frigjøring. La oss heie på dem, de er håpet for fred.

Så du tenker at forholdsmessig er å drepe barn fordi de bor på Gaza og er prisgitt å være under Hamas sitt styre? 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (Akkurat nå):

Nei, det er ikke klart at det er en radikalisert befolkning. Det er en befolkning som lever under diktatur.

Under tidligere konflikter har de delt ut godteri når israelske sivile blir drept, sivile jublet når biler med gisler kom inn i Gaza, dette er ikke normal oppførsel, ei heller i et diktatur. Jeg tør si at det er svært få områder i den muslimske verden som har en så radikalisert befolkning som Gaza. 

Det er årsaken til at det ikke vil kunne være et ordinært demokrati i Gaza nå i ettertid, det må en annen styringsform til

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (Akkurat nå):

Så du tenker at forholdsmessig er å drepe barn fordi de bor på Gaza og er prisgitt å være under Hamas sitt styre? 

Så hva er din løsning på dette? Israel leverer inn alle våpnene sine, synger kumbaya, og håper at Hamas ikke angriper dem igjen?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...