Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

Gregarious skrev (1 minutt siden):

Sidestille? Det er snakk om et militært mål ikke hva du tillegger mest menneskelig verdi eller lignende.

Men jeg konstaterer at du ikke vil svare på spørsmålet,

Sidestille som militære mål. Som i berettiget og/eller hensiktsmessig. Det går an ikke å sammenligne symmetrien i noe som ikke er symmetrisk i utgangspunktet.

 

P.S.

Hank Amarillo skrev (15 minutter siden):

Men for all del, om noen sivile på Gaza finner ut at de skal starte å likvidere offiserer for å få avsluttet de sivile lidelsene så må de bare kjøre på. Det mest hensiktsmessige vil jeg tro er å ta ut Hamas-offiserer. Enig?

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ukrainerne oppfordres til å kjempe med nebb og klør og ikke overgi en tomme av sitt territorium til russerne, og aldri gi opp kampen. Mens palestinerne skal nøye seg med små områder som zionistene tilbyr som almisser uten å mukke.

Vestlig hykleri på sitt beste.

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (4 minutter siden):

https://www.newsweek.com/through-our-shared-grief-new-israeli-nation-being-born-all-its-citizens-opinion-1839540
 

En artikkel av Muhammad Zoabi, israelsk muslim bosatt i Tel Aviv. Se hva han skriver. 

Israels innbyggere står sammen. 

 

Man kan ikke brukte enkeltpersoner for å ilegge en stor gruppe en mening.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ruffen29 skrev (6 minutter siden):

Ukrainerne oppfordres til å kjempe med nebb og klør og ikke overgi en tomme av sitt territorium til russerne, og aldri gi opp kampen. Mens palestinerne skal nøye seg med små områder som zionistene tilbyr som almisser uten å mukke.

Vestlig hykleri på sitt beste.

Feil jevnførelse. Zelensky har helt rett.

image.thumb.png.5800708bd7b71721822e7f9982b77bca.png

https://www.aljazeera.com/news/2023/10/9/essence-is-the-same-ukraines-zelenskyy-likens-hamas-to-russia

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (5 minutter siden):

Man kan ikke brukte enkeltpersoner for å ilegge en stor gruppe en mening.

Hvis du leser hva han skriver, så står det også om målinger der. 
 

According to a large poll carried out after the Hamas attack, over 80 percent of Arab Israelis rejected Hamas's attack and almost 70 percent supported Israel's right to respond and defend its citizens. Only 5 percent of respondents voiced support for Hamas's actions.

Endret av Trubadur
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hank Amarillo skrev (47 minutter siden):

Sidestille som militære mål. Som i berettiget og/eller hensiktsmessig. Det går an ikke å sammenligne symmetrien i noe som ikke er symmetrisk i utgangspunktet.

 

P.S.

 

Jeg skal svare deg når du svarer meg.

For å servere dette på dine premisser : Er det moralsk greit å sende en rakett på en Israelsk barnehage å drepe 50 Israelske barn dersom det er en IDF offiser (en nøkkel person for den Israelske flyvåpenets angrep på Gaza som vil redusere IDF's kapasiteter ved sin bortgang) som er på besøk der.
Dette er gjort av en hypotetisk gruppe som ikke hadde noe ansvar for terroraksjonen utført Hamas, men de fremholder sin rett til å forsvare seg selv mot IDF's angrep som dreper dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (48 minutter siden):

Hvilken annen tilnærming? Annet enn at den Islandske statsminister ikke ville kalle det et angrep på en flykningleir?

Han sier da mer. 

«Hvis du ber meg å gi mitt syn på et angrep på en flyktningleir, så sier du at det var et angrep på en flyktningleir.

NRKs journalist Mats Rønning benyttet anledningen til å omformulere spørsmålet:

- Hvilke ord vil du bruke for å beskrive det Israel har gjort ved flyktningleiren Jabalia?

- Vel. Det kommer an på tilnærmingen. Slik jeg ser det, pågår det en krig mot terrorister. Det vi har sett i media i denne saken, er forferdelig, og noe som skal unngås, og som bryter med internasjonal lov. Men du kan ikke ta dette ut av kontekst, nemlig at det fortsatt er terrorister som angriper Israel. Vi har sett mange eksempler på at terroristene bruker sivile som skjold. Det er det som gjør dette så komplisert, svarte Benediktsson.»


Og at Sverige ikke sender fly ned for å hente ut svenske fra Gaza, grunnen han gir. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (9 timer siden):

Ja og det tror jeg dessverre er i ferd med å vokse. Det er noe med at vold avler vold. Hat avler hat. Hvis de fortsetter bombingen og bildene fortsetter å rulle med barn som lider og ligger såret og drept, mens familien gråter rundt så tror jeg det bringer frem stor sympati for det palestinske folk. Det blir hardt mot hardt: "jødene er ikke noe bedre selv". Det er sterke bilder som kommer fra Gaza og det skjer her og nå. Holocoust er lenge siden og har bleknet. Jeg har ikke møtt en person i det virkelig liv som støtter Israel i hva de driver med nå.  Så hva vi ser i denne tråden er definitivt ikke representativ for den jevne nordmann. 

Desto mer barbariske Israel blir desto mer hat skaper de mot seg. Den siste bombingen og kollapsen av flykningerleieren skaper ikke mer harmoni hvis du tror det? 

Problemet for Israel er at den arabiske verden er i vrede nå. Selv om lederne holder ro så er befolkningen harniske over Israel. Det spørs hvor lenge lederne i nabolandene kan se i bort fra egen befolkning. Desto mer de bomber ihjel palestinske sivile desto mindre sympati får de. Spørs hvor mange år til USA kommer til å støtte de. Det begynner også å vokse frem stor motstand blandt amerikanerne. Ingen kan lukke øynene for det de driver med nå. En mann er ikke verdt mange drepte barn. Det går ikke opp. 

Holocaust er heldigvis ikke glemt blant de fleste av oss. Dessverre finnes det en del jødehat på både venstresiden, ytre høyre og blant muslimer i Norge. Heldigvis klarer de fleste nordmenn å skille Israel fra jøder generelt, men del gjør ikke det. Her har venstresiden en fordømt plikt i å være tydelige på dette, så de avler mer vold mot jøder I Norge. Jeg synes i liten grad de klarer det utover det regjeringen sier.

I verden ellers det lite som har endret seg, sånn egentlig. Araberlandene har i stor grad holdt seg stille de suste tiårene, og det kommer de til å fortsette med. Sympatien med palestinerne har nok alltid vært der blant deler av befolkningen, og er bare mer synlig nå. De fleste av disse landene er såpass udemokratiske at det vil ikke bety det helt store.

USA er fortsatt ganske delt, hvor venstresiden i det demokratiske partiet er motstandere av Israel. Det er heller ikke nytt, men de blir heller ikke hørt. Det er også derfor Biden kjører den politikken han gjør, fordi han vil bli gjenvalgt. Han må ha med sentrumsvelgerne for det, og det er ikke de som er ute i gatene nå. Dersom det hadde vært en mer usikker primærvalgkamp i det demokratiske partiet, kunne denne saken fått betydning, men det er det ikke nå. Faren for å miste velgere mot høyre er mye større enn mot venstre for Biden. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (40 minutter siden):

Jeg skal svare deg når du svarer meg.

For å servere dette på dine premisser : Er det moralsk greit å sende en rakett på en Israelsk barnehage å drepe 50 Israelske barn dersom det er en IDF offiser (en nøkkel person for den Israelske flyvåpenets angrep på Gaza som vil redusere IDF's kapasiteter ved sin bortgang) som er på besøk der.
Dette er gjort av en hypotetisk gruppe som ikke hadde noe ansvar for terroraksjonen utført Hamas, men de fremholder sin rett til å forsvare seg selv mot IDF's angrep som dreper dem.

Jeg har svart. Hvorfor du ikke tar til deg svaret vet jeg ikke helt. Men det virker jo som du hverken forstår premisset for ditt eget spørsmål, det prinsippielle i dette og ei heller det praktiske.

Men for å svare: Bombing av militære mål som innebærer sivile tap er berettiget i den grad det er strategisk/militært hensiktsmessig.

Mao jeg stiller meg på linje med folkeretten.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frisk Frosk skrev (5 timer siden):

Hvor mange av de tusenvis av barna som nå er drept av israelsk bombing og pga. andre tiltak mener du ikke var sivile? Hvor lavt setter du alderen for barnekrigere?

Jeg gjentar - over 40 % av alle som er drept i Israels angrep på Gaza-stripen er barn. Over 40 %!

Og du mener det må bekreftes om de var sivile. Det er praktisk for Israel da, at ingen utenfra kommer inn og kan bekrefte grusomhetene som følger.

Jeg har stor sympati både for israelere og deres historie og hvordan de lever med den og frykten fremdeles. Men jeg har også stor sympati for palestinerne som blir tvunget til å leve som om de ikke hadde menneskeverd. At Hamas ble valgt for nærmere 20 år siden, det var nærmest forventet mtp. hvordan befolkningen på Gaza levde. Jeg tror ikke det er mange av de som den gangen stemte på Hamas som så for seg at de ved å velge Hamas også valgte bort egen stemmerett de neste 20 årene, og dermed også muligheten til å endre egen situasjon.

Masseslakting av barn kan ikke forsvares! Uansett hvem som utfører de grusomme handlingene.

Jeg gjentar, poenget er at ikke FN sier noe om hvor mange av de drepte i Palestina son er krigere. Hvorfor vet de ikke det? Jo, fordi Hamas ikke er interessert i å opplyse om det. Det er forøvrig all mulig grunn til å være skeptisk til alle tall som kommer fra Gaza nå, selv de FN rapporterer. De gjengir i stor grad tall fra Hamas.

Det skal også sies at selv disse tallene viser at barn rammes mindre enn voksne ut fra demografien på Gazastripen. Det tyder på at en del av de drepte er krigere.

Og nei, vi skal ikke kimse av døde barn. Det er forferdelig. Jeg skulle bare ønske at de som bruker barn som levende skjold og gjemmer seg blant barn fikk mer av vreden. Det fortjener de.

Kort og godt savner jeg et skikkelig oppgjør med Hamas fra norsk venstreside. Det sitter nok langt inne.

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Gregarious said:

Jeg snakker overhode ikke om Hamas terroraksjon. 

Hamas terroraksjon pågår. De lagrer våpen og militær kapabilitet i sterkt bebygde områder, sykehus og flyktningleirer.

Det er kontinuerlig terror, bare at det nå er Palestinere som betaler for Hamas' ISIS-aksjoner.

Endret av Anonio
  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
Example skrev (9 minutter siden):

Jeg gjentar, poenget er at ikke FN sier noe om hvor mange av de drepte i Palestina son er krigere. Hvorfor vet de ikke det? Jo, fordi Hamas ikke er interessert i å opplyse om det. Det er forøvrig all mulig grunn til å være skeptisk til alle tall som kommer fra Gaza nå, selv de FN rapporterer. De gjengir i stor grad tall fra Hamas.

Det skal også sies at selv disse tallene viser at barn rammes mindre enn voksne ut fra demografien på Gazastripen. Det tyder på at en del av de drepte er krigere.

Og nei, vi skal ikke kimse av døde barn. Det er forferdelig. Jeg skulle bare ønske at de som bruker barn som levende skjold og gjemmer seg blant barn fikk mer av vreden. Det fortjener de.

Kort og godt savner jeg et skikkelig oppgjør med Hamas fra norsk venstreside. Det sitter nok langt inne.

40% av de døde er barn. Gaza har blitt en gravplass av barn. Hvorfor nekter Israel en 72 timers pause og slipper inn nødhjelp? Jo fordi de har avhumanisert palestinerne. De bryr seg ikke om de massakrerer de så lenge de får sin hevn og får drept noen fra Hamas. 
 

Jeg hører ikke en eneste person si at det Israel gjør er rett. 

 


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Urwa skrev (16 timer siden):

 

IMG_0915.jpeg

Selvfølgelig ikke, men alle sier at Hamas er lovlig valgt i Gaza. Noe som selvfølgelig ikke stemmer fordi det var i 2006 og siden har det aldri vært flere valg. Omtrent slik Hitler gjorde det i Tyskland. Så da Hamas massakrerte 1400 jøder, skar hodet av spedbarn, halshugde en ung tysk/israelsk jente etter å ha kidnappet henne inn i Gaza, ja så er det det som har bragt dette ned over Gaza ! Hamas er direkte årsak til at hun drypper blod og barnet er dødt.

Men tror du at mange palestinere tenker over dette ? Neppe. Trist, tragisk og en direkte årsak en konsekvens av krig. Krig er å åpne portene til helvete på vidt gap, uansett hvem som driver frem en krig eller hvem som deltar i den.

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (Akkurat nå):

40% av de døde er barn. Gaza har blitt en gravplass av barn. Hvorfor nekter Israel en 72 timers pause og slipper inn nødhjelp? Jo fordi de har avhumanisert palestinerne. De bryr seg ikke om de massakrerer de så lenge de får sin hevn og får drept noen fra Hamas. 
 

Jeg hører ikke en eneste person si at det Israel gjør er rett. 

Israel gjør dette for å bekjempe Hamas punktum. Det å stoppe en krigføring når den er startet og man står midt opp i det med begge beine er å gi initiativet videre til fienden i dette tilfellet Hamas. De får da omgruppere, hvile ut, skaffe seg forsyninger og bli forsynt av "nødhjelpen" som kommer inn i Gaza. For tror du et øyeblikk at denne hjelpen bare går til sivile er du naiv. 

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (2 minutter siden):

Israel gjør dette for å bekjempe Hamas punktum. Det å stoppe en krigføring når den er startet og man står midt opp i det med begge beine er å gi initiativet videre til fienden i dette tilfellet Hamas. De får da omgruppere, hvile ut, skaffe seg forsyninger og bli forsynt av "nødhjelpen" som kommer inn i Gaza. For tror du et øyeblikk at denne hjelpen bare går til sivile er du naiv. 

Vel, det er ingen tvil i min sjel om at Hamas har måneder med vann og mat i sine tuneller. Jeg ser ikke hvordan det skal skade israel å slippe inn mat, vann og medisiner til sivile.

Endret av Topsi
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (10 minutter siden):

40% av de døde er barn. Gaza har blitt en gravplass av barn. Hvorfor nekter Israel en 72 timers pause og slipper inn nødhjelp? Jo fordi de har avhumanisert palestinerne. De bryr seg ikke om de massakrerer de så lenge de får sin hevn og får drept noen fra Hamas. 
 

Jeg hører ikke en eneste person si at det Israel gjør er rett. 

 


 

 

Gjennomgående holdninger blant enkelte  «Pro-israelere» her på KG? Fint å se at Egypt har åpnet grensene for skadde, så forsvinner argumentet om at « til og med Egypt vil ikke ha Palestinerne inn i landet sitt», eller «Nabolandene er så tilbakestående at de vil ikke hjelpe de Palestinske naboene» sine. 

Endret av caremore
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...