Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

Noen nevnte at Israel var demokratiets kanarifugl.

Her er hva Netanyahu ønsker å gjøre med demokratiet: https://lovdata.no/artikkel/hva_skjer_i_israel/4346

Riktignok utsatte Netanyahu rettsreformen, etter massiv motstand - men han la det ikke bort som uaktuelt. Følgene vil være at det vil bli langt vanskeligere å bli kvitt en statsleder av Israel, og kun hvis leder er fysisk eller psykisk ikke i stand til å lede landet - selv ikke kriminelle handlinger og korrupsjon vil med andre ord være grunner for å fjerne leder av Israel hvis/når Netanyahu gjennomfører denne rettsreformen.

Dette er jo beleilig når Natanyahu selv har flere korrupsjonssaker mot seg, og hans kone er dømt for misbruk av offentlige midler, samt dømt i en annen sak. Denne "hendelsen" kom vel for Netanyahu personlig ganske beleilig mtp. ev. flere rettssaker som stod for døren.

https://www.nrk.no/urix/netanyahus-kone-domt-for-misbruk-av-offentlige-midler-1.14590370

https://www.nrk.no/urix/israelsk-patalemyndighet-vil-tiltale-netanyahu-for-korrupsjon-1.14321386

https://www.dagen.no/nyheter/netanyahus-kone-domt-for-a-ha-herset-med-ansatte/

 

Hvis dette er kanarifuglen vestlig demokrati bør lytte til - da er det jammen dårlig stilt. Men det ser vi jo selv fra hvordan vår egen tidligere statsminister Solberg har kunnet herje, trenere, lyve, være inhabil...

 

Hamas bør og skal kritiseres - ikke minst det at lederne lever i luksus mens de lar befolkningen sulte og leve på nødhjelp. Dette er helt uholdbart for palestinerne. Men skal man snakke om udugelige ledere, så bør man også snakke om lederne på begge sider av denne krigen.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Atheena
Gugglo skrev (5 minutter siden):

Det var som et apropos det du påsto. At bildet sier mer enn tusen ord. Det gjør det jo.

Før september 1922 så området som ble kalt Palestina slik ut.

1920-mandate_for_palestine.jpg

September 1922 ble en stor del av området som ble kalt Palestina delt ut fra området, det skulle være et arabisk område. Det ble først kalt "Trans-Jordan", i dag bare kalt Jordan.

1922-mandate_for_palestine.jpg

Det området utgjorde 77% av det området som ble kalt Palestina.

Så når du prater om "ble tilbudt 44%" så er det direkte feil.

Jeg forholder meg til FN som var de som kom med delingsforslaget og ikke Eli E. Hertz. 

44% er hva som står i historiebøkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (1 minutt siden):

Jeg forholder meg til FN...44% er hva som står i historiebøkene. 

Er historiebøkene skrevet av FN?

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (4 minutter siden):


hvor har du kildene fine fra?

5,6 millioner palestinere er flyktninger og de fleste som lever på Gaza er flyktninger som ikke får vende hjem. 

Kravene er ikke eksakte uansett. Fordi Palestinerne aldri har hatt et land og territorium. De har bodd der som folkegruppe. Akkurat dom samene i Norge.  De har aldri organisert seg som en hel nasjon med styringsdyktig ledelse. De har ikke engang  opp gjennom historien hatt en egen myntenhet. Aldri utviklet området. Det er kun israelerne og Israel som har utviklet område. De tok over en ørken og sumpområder. Siden har de utviklet verdens mest avanserte desalineringsanlegg for vannforsyning. Plantet millioner av trær og gjort jorda fruktbar. 

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (Akkurat nå):

Nei, men det var de dom kom med forslaget. 

Men du forholder deg bare til FN? Det forenkler jo saken. FN ble opprettet i på slutten av -45. Det har ikke eksitert noe Palestina under FNs eksistens. Altså har det aldri eksistert noe Palestina.

Enten det eller så må du faktisk forholde deg til det som skjedde før FN ble opprettet.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gugglo skrev (4 timer siden):

Hvor i Genèvekonvensjonene står dette?

image.thumb.png.4978633575b8813dc9de725d5ada246e.png

https://lovdata.no/traktat/1949-08-12-4/a18

image.thumb.png.b7bbe643684710c1d1cc0b36630a55ce.png

https://lovdata.no/traktat/1949-08-12-4/a19

Jeg finner ikke begrepet "proposjonalitet" i lovteksten. Heller ikke noen variant av ordet. Hvor i lovteksten finner du dette?

 Artikkel 57 punkt .B.
"or that the attack may be expected to cause incidental loss of civilian life, injury to civilians, damage to civilian objects, or a combination thereof, which would be excessive in relation to the concrete and direct military advantage anticipated;"

 

PROTOCOL ADDITIONAL TO THE GENEVA CONVENTIONS
https://www.un.org/en/genocideprevention/documents/atrocity-crimes/Doc.34_AP-I-EN.pdf

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (1 minutt siden):

 Artikkel 57 punkt .B.
"or that the attack may be expected to cause incidental loss of civilian life, injury to civilians, damage to civilian objects, or a combination thereof, which would be excessive in relation to the concrete and direct military advantage anticipated;"

 

PROTOCOL ADDITIONAL TO THE GENEVA CONVENTIONS
https://www.un.org/en/genocideprevention/documents/atrocity-crimes/Doc.34_AP-I-EN.pdf

Strålende! Takk! Men... Du glemte de første par ordene der, like etter "or".

"MAY BE EXPECTED". Israel forventer at Hamas har lot de sivile få forlate området.

Uansett, bra @Gregarious!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamas forklarer hvorfor de mener de, i løpet av de 17 år de har hatt makten i Gaza, ikke har trengt å bygge noe bomberom til andre beboere enn til de som er medlemmer av Hamas.

Hamas mener det er FNs og Israels ansvar å beskytte alle andre der.

Endret av Gugglo
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (2 timer siden):

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest her inne så langt. De fleste i Israel kjenner noen personlig, som kjenner noen som ble massakrert den 7 oktober. I Israel har de levd med islamistisk terror i flere tiår. Intifada meg her, og intifada meg der. Lenge før vi i vesten sendte SMS til hverandre, gjorde israelere det. For å høre om venner og familie var OK etter selvmordsbombere på busser og nattklubber.

Israel er kanarifuglen i gruven for vestlig demokrati sitt møte med islamisme. Det er vel heller vi i vesten som har blitt skjermet for hva som egentlig skjer, selv om hundrevis av islamistiske terrorangrep i Europa de siste 20 årene burde vært en oppvekker for noen.

Det er vel statistisk svært lite sannsynlig. Litt i overkant av tusen mennesker ble drept og det bor en del millioner Israel. For at et flertall skal kjenne noen som kjenner noen som ble drept må hver person ha et ekstremt nettverk.

Endret av Majer
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
Gugglo skrev (23 minutter siden):

Men du forholder deg bare til FN? Det forenkler jo saken. FN ble opprettet i på slutten av -45. Det har ikke eksitert noe Palestina under FNs eksistens. Altså har det aldri eksistert noe Palestina.

Enten det eller så må du faktisk forholde deg til det som skjedde før FN ble opprettet.

Jeg snakker om delingsforslaget som kom fra FN i 1947. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (2 timer siden):

Det osmanske riket var der ikke først. Sånn apropos høna eller egget.

Arabere som ble værende igjen når Israel ble grunnlagt, ble arabiske Israelere. De araberne som flyktet, håpet på å returnere når de arabiske nabolandene skulle utrydde jødene i krig. Det gikk ikke. Betegnelsen "palestiner", som het araber før, kom først på 60 tallet.

Nå er ikke Israel bare en tilfeldig plass på verdenskartet for jøder, det er sentrum for Jødedom. Som muslimer ber mot Mecca, ber jøder mot Jerusalem.

Jeg tenker personlig det må være helt forferdelig å være en minoritet omringet av arabere uansett hvor man er på verdenskartet. Menneskerettigheter, likestilling, religionsfrihet, humanisme osv er ikke konsepter som er særlig utbredt i midtøsten.

Ser man på genvariantene til de jødene som kom tilbake etter flukt så viser de helt andre haplogrupper enn for jødene som ble igjen. De fleste jødene i Europa og det israelske statsapparatet er genetisk nærmere europeere enn jødene som ble igjen.

Skummelt at en såkalt demokratisk stat lyver om fakta. De 40 halshugde barna er et annet eksempel. Jeg tipper derimot det er langt flere enn 40 palestinske barn som har mistet hodet i bombingen. Man ser ganske mange stygge bilder om man leter.

Endret av Majer
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (1 minutt siden):

Jeg snakker om delingsforslaget som kom fra FN i 1947.

Jeg prater om historie. Slik at folk kan bli opplyst. Palestinerne har hatt en rekke sjanser. Mange sjanser. Men de har sagt nei, gang på gang på gang. Lederne deres har i alle fall gjort det på deres vegne.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Atheena

Gaza har blitt en gravplass for barn. Hadde Israel godtatt en 72 timers våpenhvile så kunne man spart 1000 barneliv, men det er ikke Israel interessert i. De fortsetter å drepe barn for å berge sin egen eksistens. 
 

Nå har de bombet den samme flyktningeleirene igjen. 11.000 bomber mot Gaza til nå. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (2 minutter siden):

Jeg prater om historie. Slik at folk kan bli opplyst. Palestinerne har hatt en rekke sjanser. Mange sjanser. Men de har sagt nei, gang på gang på gang. Lederne deres har i alle fall gjort det på deres vegne.

Som da Israel ble tvunget av USA til å delta i fredsforhandlinger? Det måtte frysing av 10 milliarder dollar til.

Det jeg synes er leit er at Norge kun fordømmer barnedrap, men ikke foretar seg noe mer. Vi blir alle altså delaktige i barnedrap. 

Endret av Majer
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (1 minutt siden):

Gaza har blitt en gravplass for barn. Hadde Israel godtatt en 72 timers våpenhvile så kunne man spart 1000 barneliv, men det er ikke Israel interessert i. De fortsetter å drepe barn for å berge sin egen eksistens. 
 

Nå har de bombet den samme flyktningeleirene igjen. 11.000 bomber mot Gaza til nå.

Det var lang våpenhvile frem til Israel begynte med sine militære aksjoner. I mellomtiden ba de sivile dra sør i Gaza. På arabisk. Mange ganger.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Majer skrev (1 minutt siden):

Ser man på genvariantene til de jødene som kom tilbake etter flukt så viser de helt andre haplogrupper enn for jødene som ble igjen. De fleste jødene i Europa og det israelske statsapparatet er genetisk nærmere europeere enn jødene som ble igjen.

Har du undersøkt genealogien til palestinerne i Gaza? Hva DNA viser, hvilke etternavn de har osv? Flere av disse er etterkommere etter arabiske gjestearbeidere som jobbet for britene, for cirka 100 år siden.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
Gugglo skrev (2 minutter siden):

Det var lang våpenhvile frem til Israel begynte med sine militære aksjoner. I mellomtiden ba de sivile dra sør i Gaza. På arabisk. Mange ganger.

Like latterlig som å be deg gå i kjellern mens jeg bomber huset ditt og tro det er humant. Må være den dårligste unnskyldningen jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (18 minutter siden):

Strålende! Takk! Men... Du glemte de første par ordene der, like etter "or".

"MAY BE EXPECTED". Israel forventer at Hamas har lot de sivile få forlate området.

Uansett, bra @Gregarious!

Så du mener seriøst at Israel tror at det ikke er sivile i flyktningleiren?
Hva må prøve å se objektivt på det en gang. 

Dette tror du ikke på selv.
 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...