Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

Hadde min bestefar kastet stein på tyskerne hadde han sannsynligvis blitt skutt. Vold mot soldater er vel som vold mot offentlig tjenesteman. Det  er andre jurdiske regler. Kaster man stein på statsministerens pansersikrede bil, vil man nok få fengselsdom.

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, Atheena said:

Jeg begynner å tro at dette egentlig handler om å stoppe islamismen for mange her inne. 

er det en dårlig ting å stoppe islamismen ? finn meg noe positiv med den !

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Atheena said:

Når Israel sitt innbyggertall var 800 000 i 1948 og nå er omtrent 5,5 mill og Gaza sitt innbyggertall er nå ca 2,3 mill. 

Så det var effektiv fordriving og rensing. Grusomt faktisk. Nå bor 2,3 mill mennesker stuet sammen på Gaza, 

Omtrent 5,5 millioner? Israels befolkning var ved midten av 2023 ca. 9 174 520 innbyggere, altså noe over 9 millioner. Av disse er ca. 7 millioner jødiske.

13 minutter siden, Atheena said:

Jeg begynner å tro at dette egentlig handler om å stoppe islamismen for mange her inne. 

Med tanke på hva islamisme faktisk er og hvordan den opererer også blant palestinere, så hadde det ikke vært så dumt om verden fikk stoppet det. Utdrag fra artikkel i Encyclopaedia Britannica:

Quote

Among the many disparate groups considered Islamist are reformist movements such as the Muslim Brotherhood as well as transnational jihadist movements such as al-Qaeda and the Islamic State in Iraq and the Levant (ISIL; also called Islamic State in Iraq and Syria [ISIS]). The term is sometimes applied to Iran’s velāyat-e faqīh system of government that arose out of the Iranian Revolution, the Saud dynasty’s strand of Wahhābism in Saudi Arabia, and the Taliban in Afghanistan, though these are often considered separate fundamentalist movements altogether.

https://www.britannica.com/topic/Islamism

(Med "reformist" i denne sammenhengen menes bort fra mer sekulære samfunn, og mot mer sharia-styrte samfunn.)

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (24 minutter siden):

Jeg begynner å tro at dette egentlig handler om å stoppe islamismen for mange her inne. 

Har islamisme, altså ekspanderende ekstrem islam, noensinne tilført menneskeheten noe godt? 
Islam ja, islamisme nei. Her må vi skille snørr og bart. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke noen her er så tankeløse at de tror at gislene blir/ble behandlet bra av Hamas fordi frigitte gisler sier de ble behandlet bra. Enhver kan jo tenke seg at de frigitte gislene har gislene som er igjen i Gaza i tankene. Og hvilke eventuelle represalier som venter de. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående at Leger uten grenser er en pålitelig kilde vil jeg bare minne om at vår egen Gilbert har sittet og hardnakket sagt at det ikke har vært noe Hamas på Al-Shaifa sykehuset. Det viste seg å være feil. Han gikk også raskt ut og fordømte IDF for å ha bombet sykehuset og drept 500. Feil det også. Hvordan kan Leger uten grenser da være en pålitelig kilde, når de bare melder det som Hamas sier? 
 

Litt rart med etnisk rensing som fører til enorm befolkningsvekst. Da er det ikke vellykket etnisk rensing. Hvordan kan man da kalle det det? Man kaster rundt seg med begreper som ikke hører hjemme her. 
 

En tendens i debatten her er at noe må ha vært skrevet ned for å kunne linkes til for å gjelde. Video er ikke bevis nok, og man snakker også om Hamas som «tåpelige». De har utført nedslakting, massevoldtekt, skjært og kappet av kroppsdeler, og ordet er «tåpelig». Det var i tillegg sagt i sammenheng med en kriger som gikk og dro en bundet og blodig kvinne etter håret. Og så slås det fast at «takk og lov har gislene blitt behandlet greit i fangenskap». Hvordan vet man det? Fordi de som ble sluppet fri vinket (sannsynligvis på kommando, visse ting er implisitt all den tid dette er barbariske terrorister), og fordi det ikke står skrevet i noen godkjent nettavis at de 100% sikkert ikke ble behandlet bra? Det ligger videoer av gisler som blir kastet bakpå en pickup med hhv ene armen og ene hånden sprengt av av en granat som ble kastet inn der vedkommende søkte tilflukt. Barn på 3 år har sett foreldrene bli nedslaktet, hvor søsken har gjemt seg i skap, og treåringen ble tatt som gissel av folk som ikke engang snakker språket deres. Hvordan kan man si at de har «tilsynelatende blitt behandlet bra»? 
 

 

  • Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Atheena skrev (52 minutter siden):

 

Har du kilder på dette? 

Alle nøytrale kilder jeg har lest sier nemlig at det var sionistene som fordrev de gjennom militære aksjoner og ikke et ord om det du skriver.

Regner med at det er lett for deg å finne noe nøytralt på dette siden du hevder det. Eller kommer det fra den Israelske propaganda maskineriet? 

Ja det er nok ubeleilig for Israel at de har vært flykninger i 70 år. men det er dessverre det de er. 

Khaled Al Azm. Syrisk president quote:

Since 1948 we have been demanding the return of the refugees to their homes. But we ourselves are the ones who encouraged them to leave. Only a few months separated our call to them to leave and our appeal to the United Nations to resolve on their return.
 

https://www.un.org/unispal/document/auto-insert-178010/

Endret av Sacramone
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Julebrunost said:

Angående at Leger uten grenser er en pålitelig kilde vil jeg bare minne om at vår egen Gilbert har sittet og hardnakket sagt at det ikke har vært noe Hamas på Al-Shaifa sykehuset. Det viste seg å være feil. Han gikk også raskt ut og fordømte IDF for å ha bombet sykehuset og drept 500. Feil det også. Hvordan kan Leger uten grenser da være en pålitelig kilde, når de bare melder det som Hamas sier? 
 

Litt rart med etnisk rensing som fører til enorm befolkningsvekst. Da er det ikke vellykket etnisk rensing. Hvordan kan man da kalle det det? Man kaster rundt seg med begreper som ikke hører hjemme her. 
 

En tendens i debatten her er at noe må ha vært skrevet ned for å kunne linkes til for å gjelde. Video er ikke bevis nok, og man snakker også om Hamas som «tåpelige». De har utført nedslakting, massevoldtekt, skjært og kappet av kroppsdeler, og ordet er «tåpelig». Det var i tillegg sagt i sammenheng med en kriger som gikk og dro en bundet og blodig kvinne etter håret. Og så slås det fast at «takk og lov har gislene blitt behandlet greit i fangenskap». Hvordan vet man det? Fordi de som ble sluppet fri vinket (sannsynligvis på kommando, visse ting er implisitt all den tid dette er barbariske terrorister), og fordi det ikke står skrevet i noen godkjent nettavis at de 100% sikkert ikke ble behandlet bra? Det ligger videoer av gisler som blir kastet bakpå en pickup med hhv ene armen og ene hånden sprengt av av en granat som ble kastet inn der vedkommende søkte tilflukt. Barn på 3 år har sett foreldrene bli nedslaktet, hvor søsken har gjemt seg i skap, og treåringen ble tatt som gissel av folk som ikke engang snakker språket deres. Hvordan kan man si at de har «tilsynelatende blitt behandlet bra»? 
 

 

Jeg føler at vi har debattert dette til døden, til ingen nytte. De pro-Palestina finner alltid unnskyldning til sånn oppførsel. Nå, vet jeg akkurat hvorfor jeg forsvarer Israel. Spørsmålet som jeg vil gjerne ha svar på er : hvorfor er dere, pro palestina så opptatt å forsvare de ? Ikke kom med : barn, lidelse, blabla... det skjer overall i verden men rart nok, det er kun Palestina som får folk til å marsjere i gata og oppføre seg som Israel hadde drept deres egen  familie. ? så... hvorfor ? Spørsmålet er til de som er ikke muslimsk, siden det er lettere å forstå hvorfor Muslimer ville forsvare Gaza.

Endret av NatNat
  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (1 time siden):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/5Bv7wz/redd-barna-palestinske-barn-behandles-som-dyr-i-israelsk-fangenskap
 

Eller drittunger, som @NatNat påpekte. 
Heldigvis har ingen israelske hjelmbærende soldater mista livet i kampen mot steinkasterne da. 
Men dette er vel ikke noe ny info vel? 
 

Noen som heller vil diskutere kjernen i konflikten? Jødehat, eller kamp om land?

Jeg vil det.
Jeg har skrevet et lengre innlegg i tråden der det etterspørres en «enkel» forklaring på konflikten, om du er interessert. 
Mitt syn på konflikten er at den opprinnelig handlet om land. Det er store muligheter for at FNs deling i 48 var urettferdig i palestinaaraberes disfavør. Jødene var mye bedre utrustet til å manipulere vestlig diplomati, og de red på en sympatibølge etter holocaust. Det var nok også en god del av dem som var dypt traumatiserte, så at noen palestinere ble utsatt for vold og tvunget til å forlate hus og heim er bra sikkert. 
Det er ifølge kilder også sikkert at de ble oppfordret til å dra for å være unna veien slik at araberlandene fikk bedre handlingsrom til å eliminere jødene. Har ikke disse kildene tilgjengelig på stående fot, men var ikke dette nevnt i podcastene til Seltzer? 
 

Det er to ting som i nyere tid har forgiftet konflikten og gjort den enda mer uløselig:

1. ekspanderende islamisme

2. Godt, gammaldags europeisk jødehat, som pga globalisme nå har spredt seg over hele verden.

Det siste er ikke mine ord, men religionshistoriker Torkil Brekke i podcasten til Henrik Bergheim (ja jeg vet at han er pro Israel men søren ikke lett å finne nøytrale kilder. Tror ikke noe sånt finnes her)

Endret av Bacteria
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (6 minutter siden):

Jeg føler at vi har debattert dette til døden, til ingen nytte. De pro-Palestina finner alltid unnskyldning til sånn oppførsel. Nå, vet jeg akkurat hvorfor jeg forsvarer Israel. Spørsmålet som jeg vil gjerne ha svar på er : hvorfor er dere, pro palestina så opptatt å forsvare de ? Ikke kom med : barn, lidelse, blabla... det skjer overall i verden men rart nok, det er kun Palestina som får folk til å marsjere i gata og oppføre seg som Israel hadde drept deres egen  familie. ? så... hvorfor ? Spørsmål er til de som er ikke muslimsk, siden det er lettere å forstå hvorfor Muslimer ville forsvare Gaza.

Det er her jeg mener jødehat kommer inn i bildet. 
Jødehat eller antisemittisme er et muterende virus. Det er enkelt;

Det er bare å finne en kjerneverdi i ditt samfunn og si at jødene står for det motsatte:

-er du i et kommunistisk samfunn; si at jødene er grådige kapitalister. 

-et kapitalistisk samfunn; da kan du si at jøder er kommunister.

-har samfunnet ditt humanisme og antirasisme som kjerneverdi (vårt samfunn). :

Da driver jødene med etnisk rensing, folkemord og apartheid. 
 

Bare å si at jødene står for det motsatte, og antisemittismen er ferdig pakka i boks. 

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (14 minutter siden):

Jeg vil det.
Jeg har skrevet et lengre innlegg i tråden der det etterspørres en «enkel» forklaring på konflikten, om du er interessert. 
Mitt syn på konflikten er at den opprinnelig handlet om land. Det er store muligheter for at FNs deling i 48 var urettferdig i palestinaaraberes disfavør. Jødene var mye bedre utrustet til å manipulere vestlig diplomati, og de red på en sympatibølge etter holocaust. Det var nok også en god del av dem som var dypt traumatiserte, så at noen palestinere ble utsatt for vold og tvunget til å forlate hus og heim er bra sikkert. 
Det er ifølge kilder også sikkert at de ble oppfordret til å dra for å være unna veien slik at araberlandene fikk bedre handlingsrom til å eliminere jødene. Har ikke disse kildene tilgjengelig på stående fot, men var ikke dette nevnt i podcastene til Seltzer? 

Nå har det vært nummeret før jeg gir beng i hele tråden her, makan til selvrettferdig vri og vending på ting jeg tydeligvis har sagt er det lenge siden jeg har sett maken til. Og greit det, er bare å fortsette det hvis det er viktig for noen å aldri komme seg videre og diskutere det samme igjen og igjen og i loop. 
Men så kommer du inn, og skriver et innlegg jeg godt kunne skrevet selv, saklig om hva dette faktisk dreier seg om. Takk skal du ha og kudos. 
Det siste; ja jeg tror og det ble sagt hos Seltzer, og det gir jo også mening. Og dette er også jmf det jeg linket til før i dag fra forskning.no.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (51 minutter siden):

Hvorfor er det færre døde ukrainske barn? Fordi ukrainske soldater ikke gjemmer seg bak barn, men tvert i mot kjemper for å beskytte barna.

Så du tror ikke det har noe å gjøre med at barna er innelåst på et område på støresle med dramen som blir bombet? Hvor lett tror du det er å sende barn og sivile vek fra slagmarken, når slagmarken er innelåst? Du tror heller ikke mangel på mat, van og medisiner har noe og si? Jeg synes din forklaring virker lit vel enkel... 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

rebella81 skrev (7 minutter siden):

Nå har det vært nummeret før jeg gir beng i hele tråden her, makan til selvrettferdig vri og vending på ting jeg tydeligvis har sagt er det lenge siden jeg har sett maken til. Og greit det, er bare å fortsette det hvis det er viktig for noen å aldri komme seg videre og diskutere det samme igjen og igjen og i loop. 
Men så kommer du inn, og skriver et innlegg jeg godt kunne skrevet selv, saklig om hva dette faktisk dreier seg om. Takk skal du ha og kudos. 
Det siste; ja jeg tror og det ble sagt hos Seltzer, og det gir jo også mening. Og dette er også jmf det jeg linket til før i dag fra forskning.no.

Det er en veldig betent konflikt, føler at ingen er nøytral her, alle har et bias. Jeg er i utgangspunktet pro-Israel, men jobber med meg selv for å se begge sidene. Så klart det er mye sårt på palestinsk side, der mange er drevet vekk fra sine forfedres hjem av israelere.  Vold, overgrep og massakrer har skjedd fra begge sider ila siste århundre. 
Men to ting har ingen fremtid: ekspanderende islamisme som Hamas og antisemittisme. Disse to er kreftsvulster i verden. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (3 timer siden):

Det som blir problemet med den artikkelen er rett og slett at viktige punkter, når det kommer til israelsk side blir hoppet rett over på en måte.

Han skriver noe slikt som, det kom mange jødiske migranter, derfor måtte arabere flykte. Eller det ble krig. Så ble det krig igjen.

Det belyser jo ikke situasjonen og blir veldig ensidig fremstilt. 
Orka ikke lese hele, for så fort at viktige momenter blir forlatt uten svar. 
Det har jo mye å si hvem som startet en krig for eksempel. Hadde jødene startet krig mot araberne rett etter Israel ble et faktum, så hadde jo det vært helt sprøtt av dem og på ingen måte greit.

Det er veldig problematisk å skrive noe som skal være korrekt, for så å utelate slike vesentlige fakta. Vanlige folk som skal forsøke å finne ut av konflikten får et veldig skjevt bilde. Ikke ok!

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som noe av dette kan være myntet på meg.

Julebrunost skrev (3 timer siden):

Angående at Leger uten grenser er en pålitelig kilde vil jeg bare minne om at vår egen Gilbert har sittet og hardnakket sagt at det ikke har vært noe Hamas på Al-Shaifa sykehuset. Det viste seg å være feil. Han gikk også raskt ut og fordømte IDF for å ha bombet sykehuset og drept 500. Feil det også. Hvordan kan Leger uten grenser da være en pålitelig kilde, når de bare melder det som Hamas sier? 

Gilbert er en medarbeider i en veldig stor orginasasjon, og han jobber ikke i PR avdelingen. Så han uttaler seg jo ikke på orginasasjonens veine. Du kan ikke hevde at en beskjed fra Gilbert personlig og orginasasjonen skal ha den samme tyngden eller troverdighet. Det blir som å si du ikke stoler på helseministeren fordi en lege har sakt noe uheldig en gang.

Så har han vel aldri garantert at det ikke er noen tuneller under sykehuset? Han har sakt at han ikke har sett noe til Hamas eller tuneller på sykehuset? Det at det var en tuneller der betyr jo ikke at Gilbert viste den var der. Hvorfor skule Hamas fortelle han noe slikt? 

Stoler du på Amnesti da? For de virker til å være enige med Leger uten grenser angående det jeg linket til?

  • Israels illegale blokade av Gaza fratar de rundt to millioner mennesker som lever der adgang til de mest grunnleggende ressursene og tvinger dem til et liv i ekstrem nød..

https://amnesty.no/israelpalestina

Julebrunost skrev (3 timer siden):

Litt rart med etnisk rensing som fører til enorm befolkningsvekst. Da er det ikke vellykket etnisk rensing. Hvordan kan man da kalle det det? Man kaster rundt seg med begreper som ikke hører hjemme her. 

 I følge FN sambandet anses det som etnisk rensing, hvorfor har du mer kunskaper en dem om temaet? 

"Store deler av den palestinske befolkningen ble fordrevet gjennom militære operasjoner, som i dag blir omtalt av historikere som etnisk rensing. Flyktningene utgjorde ca. halvparten av den palestinske befolkningen, og Israel har siden nektet dem å komme tilbake."

https://www.fn.no/konflikter/palestina

Julebrunost skrev (3 timer siden):

En tendens i debatten her er at noe må ha vært skrevet ned for å kunne linkes til for å gjelde. 

Synes du? For meg virker det som at tendensen er at man kommer med totalt udokumnetr påstander og meninger, og forventer at folk skal tro på det. Selv når jeg prøver å påpeke at ting som skrives ikke stemmer og viser til det jeg ser på som sikre kilder, så ignorere folk det og fortsetter å snake om sine egne teorier. Uten å forklare hvorfor de ikke stoler på kildene eller vise til noe som tyder på at artiklene jeg linker til er feil. Jeg synes det er meget spesielt og motsi ting som rapporteres av foreksempel NRK, uten å komme med noen forklaring på noe utover sin egne teorier. 

Hva er poenget med å diskutere om vi ikke forholder oss til noe dokumentert fakta? Det blir jo bare tankespinn og ville teorier av slikt.

Julebrunost skrev (3 timer siden):

Video er ikke bevis nok,

Har du hørt om kildekritikk? Nesten alt på KG er jo skrevet, det betyr ikke at alt på KG er bra bevist. Jeg tenker en video fra NRK nyhetene er bedre "bevis" en et innlegg her på KG. Mens en tilfeldig video på YouTube er et dårligere "bevis" end en utalelse fra internasjonalt anerkjenet orginasasjoner som Amnesty eller Leger uten grenser. 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

rebella81 skrev (3 timer siden):

«– Den sionistiske innvandringen til og koloniseringen av Palestina er konfliktens hovedårsak. Den begynte for alvor på 1930-tallet og resulterte i at 750.000 palestinere ble fordrevet fra sine hjem og gjort til flyktninger under krigen i 1948.

Olsen forteller at mange av de palestinerne som i dag bor i Gaza, faktisk er flyktninger fra landsbyer i områdene sør i Israel som lørdag ble angrepet av Hamas. 

– En svært stor del av konflikten handler om palestinernes ønske om å vende tilbake og deres helt legitime krav på en egen stat.»

Fra linken din ⬆️

Se her for eksempel. «Gjort til flyktninger under krigen». Plutselig var det altså bare krig. Hvem vet hvorfor?

Så er det snakk om hvor de bodde. Altså, man må kunne si at det er ganske lenge siden nå. Er ikke halvparten av Gaza barn? De har altså flyktet i en krig de selv startet. 
Ingenting nevnes heller om de 900000 jødiske flyktningene fra muslimske land..

Så til dette om egen stat. De har absolutt hatt muligheten til å forhandle om egen stat flere ganger. Men har stort sett bare forlatt forhandlingsbordet. Hvorfor blir ikke dette tatt med?

Slik går hele artikkelen. Og da er dette skrevet med bias. Og den viser ikke en nøytral side.

Endret av Sacramone
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (12 minutter siden):

Virker som noe av dette kan være myntet på meg.

Gilbert er en medarbeider i en veldig stor orginasasjon, og han jobber ikke i PR avdelingen. Så han uttaler seg jo ikke på orginasasjonens veine. Du kan ikke hevde at en beskjed fra Gilbert personlig og orginasasjonen skal ha den samme tyngden eller troverdighet. Det blir som å si du ikke stoler på helseministeren fordi en lege har sakt noe uheldig en gang.

Så har han vel aldri garantert at det ikke er noen tuneller under sykehuset? Han har sakt at han ikke har sett noe til Hamas eller tuneller på sykehuset? Det at det var en tuneller der betyr jo ikke at Gilbert viste den var der. Hvorfor skule Hamas fortelle han noe slikt? 

Stoler du på Amnesti da? For de virker til å være enige med Leger uten grenser angående det jeg linket til?

  • Israels illegale blokade av Gaza fratar de rundt to millioner mennesker som lever der adgang til de mest grunnleggende ressursene og tvinger dem til et liv i ekstrem nød..

https://amnesty.no/israelpalestina

 I følge FN sambandet anses det som etnisk rensing, hvorfor har du mer kunskaper en dem om temaet? 

"Store deler av den palestinske befolkningen ble fordrevet gjennom militære operasjoner, som i dag blir omtalt av historikere som etnisk rensing. Flyktningene utgjorde ca. halvparten av den palestinske befolkningen, og Israel har siden nektet dem å komme tilbake."

https://www.fn.no/konflikter/palestina

Synes du? For meg virker det som at tendensen er at man kommer med totalt udokumnetr påstander og meninger, og forventer at folk skal tro på det. Selv når jeg prøver å påpeke at ting som skrives ikke stemmer og viser til det jeg ser på som sikre kilder, så ignorere folk det og fortsetter å snake om sine egne teorier. Uten å forklare hvorfor de ikke stoler på kildene eller vise til noe som tyder på at artiklene jeg linker til er feil. Jeg synes det er meget spesielt og motsi ting som rapporteres av foreksempel NRK, uten å komme med noen forklaring på noe utover sin egne teorier. 

Hva er poenget med å diskutere om vi ikke forholder oss til noe dokumentert fakta? Det blir jo bare tankespinn og ville teorier av slikt.

Har du hørt om kildekritikk? Nesten alt på KG er jo skrevet, det betyr ikke at alt på KG er bra bevist. Jeg tenker en video fra NRK nyhetene er bedre "bevis" en et innlegg her på KG. Mens en tilfeldig video på YouTube er et dårligere "bevis" end en utalelse fra internasjonalt anerkjenet orginasasjoner som Amnesty eller Leger uten grenser. 

 

Ja, men det er Gilberts uttalelser som legges frem som fakta i media her til lands. Og en liten kikk på nettsiden til Leger uten grenser viser at de meldte om det samme som Gilbert, ang bombing av sykehuset og flere hundre drepte. Det står fortsatt, selv etter at det er avdekket at det ikke stemmer. Ingenting om at det var Hamas eller koblinger til Hamas som traff: 
 

https://legerutengrenser.no/nyheter/sykehusområde-angrepet-pa-gazastripen

Medias dekning går i Israels disfavør urettmessig, gang på gang. 

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (På 25.11.2023 den 20.10):

Ja de har fordrevet og stuet de sammen på Gaza uten noen muligheter så de har selvfølgelig vært helt grusomme mot palestinerne. Jeg har skrevet før at vold avler vold. Nå kommer de ikke seg ut av denne voldspiralen. 
 

 

 

Clefable skrev (På 25.11.2023 den 20.58):

Landet "deres"? Det er jo Israel som okkuperer Palestina. Men når Palestinere viser at de ikke godtar at landet blir tatt over, da er de "terrorister", ja... 

 

rebella81 skrev (12 timer siden):

«Det understrekes i dokumentet at kampen ikke er mot jødene på grunn av deres religion, men staten Israel på grunn av deres okkupasjon». 
 

Og ifølge Trygdekontoret sin Israelepisode var det Israel som trakk seg fra forhandlinger med Hamas i 2005 om en mulig tostatsløsning, fordi Israel «ikke forhandler med terrorister». 
 

Altså, jeg vet ikke altså. Synes bare det er greit med objektive fakta på bordet før man lar følelsene løpe av med seg.

 

rebella81 skrev (12 timer siden):

https://www.forskning.no/historie-krig-og-fred-midtosten/konflikten-mellom-israel-og-hamas-forklart/2266303
 

Dette er noe jeg anerkjenner som en god kilde, ihvertfall. Jeg vet mange i denne tråden har en stor forkjærlighet for X og YouTube for å forklare «hvordan ting virkelig er», men jeg personlig foretrekker en slik kilde. Og særlig en slik kilde som gir litt rett til begge sider. 

 

rebella81 skrev (10 timer siden):

Men seriøst, skal vi diskutere med følelser eller med fakta? Selvfølgelig går jo den bevisste bildebruken din right in the feels, her har du søte lubne israelske småbarn, uskyldige og yndige, mot de ekle ekstreme jihadistene, onde og fulle av skjegg. 
Jeg kan også finne bilder av små palestinske barn på fire år som behandles helt grusomt av IDF om du vil, hylgråtende og livredde. De er nøyaktig like søte som de israelske små, og like mye verdt. Men kanskje jeg bare skal la det være, fordi her diskuterer vi fakta og ikke følelser?

Dere forklarer det så godt! Men er dessverre redd for at noen folk er for hjernevasket..

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (27 minutter siden):

Ja, men det er Gilberts uttalelser som legges frem som fakta i media her til lands. Og en liten kikk på nettsiden til Leger uten grenser viser at de meldte om det samme som Gilbert, ang bombing av sykehuset og flere hundre drepte. Det står fortsatt, selv etter at det er avdekket at det ikke stemmer. Ingenting om at det var Hamas eller koblinger til Hamas som traff: 
 

https://legerutengrenser.no/nyheter/sykehusområde-angrepet-pa-gazastripen

 

Har du lest din egen kilde her? 

"Vi er sjokkert over bombingen ved Ahli Arab-sykehuset i Gaza by. Det er meldt om hundrevis av drepte. Dette er en massakre. Det er absolutt uakseptabelt."

Det står at det ble bombet, det står ingen ting om hvem som bomber. Jeg ser ikke at det står noe annet en sannheten. Folk trak til sykehuset for de trodde det var trykt, det slo en bombe ned, flere hundre døde, det er uakseptabelt. Om det er dette Gilbert har skrevet så ser jeg ikke problemet... Leger uten grenser sin hovedinterese er jo heller ikke politisk eller i krigen. De jobber med og rapporterer om sivilbefolkningen situasjon og utfordringer. Sivilbefolkningen ble bombet, så de rapporterer om bombingen.

Uanset jeg viste jo til at Amnesti sier det samme som Leger uten grenser angående blokaden. Lyger alle de store internasjonale orginasasjonene tror du? 

Julebrunost skrev (33 minutter siden):

Medias dekning går i Israels disfavør urettmessig, gang på gang. 

Det er en vanskelig sak for mediene når så mange har så sterke meninger om den. Uanset hvordan man formulerer seg vil noen mene det er urettferdig. Du støter Israel og derfor føler du Israel får for lite støtte, menesker som støter Palestina føler palestina får for lite støtte. 

Uanset om man ikke kan stole på Amnesti, leger uten grenser, FN eller media. Hvem kan vi stole på da? Er anonyme brukere på kvinneguiden de eneste med sannheten om hva som har skjedd? 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...