Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

Gugglo skrev (4 minutter siden):

Grunnen til at noen skriver helsemyndighetene og andre skriver Hamas er at "helsemyndighetene" bare er en maske som Hamas bærer. Det er Hamas som skjuler seg bak den masken.

Og det er en åpen "hemmelighet" som alle vet om.

Det er for øvrig ikke bare noe som "noen skrev", det er videoopptak av denne pressekonferansen.

Har du noen beviser for at "tallene ikke var kontrollert" denne ene gangen, som er et unntak, men at alle andre ganger så er tallene nøye kontrollert, gått gjennom, undersøkt opp og ned i mente av byråkrater, for å forsikre at det ikke skjer noen feil?

 

Må spare denne videoen, det er faktisk morsomt at de lagde stor ståhei etter at de selv bombet i stykker 3-4 biler 😂

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gugglo skrev (7 minutter siden):

Grunnen til at noen skriver helsemyndighetene og andre skriver Hamas er at "helsemyndighetene" bare er en maske som Hamas bærer. Det er Hamas som skjuler seg bak den masken.

Og det er en åpen "hemmelighet" som alle vet om.

Det er for øvrig ikke bare noe som "noen skrev", det er videoopptak av denne pressekonferansen.

Har du noen beviser for at "tallene ikke var kontrollert" denne ene gangen, som er et unntak, men at alle andre ganger så er tallene nøye kontrollert, gått gjennom, undersøkt opp og ned i mente av byråkrater, for å forsikre at det ikke skjer noen feil?

 

Det er så flaut med den videoen altså. Det er jo åpenbart at de ikke er til å stole på noen av de. Tenk at de bombet seg selv og gikk ut og snakket om hvem som har blod på sine hender.. hvem vet hvor mye de har bombet seg selv forresten!

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (4 minutter siden):

Tallene er selvsagt ikke til å stole på, men HVA er intensjonen med å påstå at de er det og komme med en lang utredning om det? Det er der jeg får opp ett par røde flagg.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordy skrev (22 minutter siden):

Må spare denne videoen, det er faktisk morsomt at de lagde stor ståhei etter at de selv bombet i stykker 3-4 biler 😂

Samtidig er det en veldig sterk video, følelsesmessig. Dette er tydelig folk som er veldig flinke til å manipulere og trykke på de rette knapper. Dette er slikt som får en del til å gråte og derfor gi Hamas sin uforbeholdne støtte, uten å tenke kritisk.

jordy skrev (6 minutter siden):

Tallene er selvsagt ikke til å stole på, men HVA er intensjonen med å påstå at de er det og komme med en lang utredning om det? Det er der jeg får opp ett par røde flagg.

Jeg aner ikke. Jeg svarer bare for at slike påstander ikke skal bli stående uimotsagt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirisiri10

"Hospital administrators say they keep records of every wounded person occupying a bed and every dead body arriving at a morgue. They enter this data into a computerized system shared with al-Qidra and colleagues"

"The Palestinian Authority, which controlled Gaza before Hamas overran the area in 2007, retains power over health and education services in Gaza, though it's based in the occupied West Bank." 

"Health Minister Mai al-Kaila in Ramallah oversees the parallel ministries, which receive the same data from hospitals. Her deputy is based in Gaza." 

https://www.google.com/amp/s/www.cnbc.com/amp/2023/11/07/what-is-gazas-ministry-of-health-and-how-does-it-calculate-the-wars-death-toll.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (5 minutter siden):

"Hospital administrators say they keep records of every wounded person occupying a bed and every dead body arriving at a morgue. They enter this data into a computerized system shared with al-Qidra and colleagues"

"The Palestinian Authority, which controlled Gaza before Hamas overran the area in 2007, retains power over health and education services in Gaza, though it's based in the occupied West Bank." 

"Health Minister Mai al-Kaila in Ramallah oversees the parallel ministries, which receive the same data from hospitals. Her deputy is based in Gaza." 

https://www.google.com/amp/s/www.cnbc.com/amp/2023/11/07/what-is-gazas-ministry-of-health-and-how-does-it-calculate-the-wars-death-toll.html

 

Hamas har selv sagt, nylig, at de ikke har oversikt. Likevel hevder du hardnakket at de tar feil.

Se mitt innlegg her: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1721878-israel-og-gazastripen/?do=findComment&comment=33327482

 

Hva er kilden din til at Hamas tar feil? En gammel artikkel som ikke gjelder lenger? Ja, 7.de november er gammelt, i og med at Hamas etter det har gått ut og sagt at de ikke har peiling på antall drepte mer, for det første, og at de tallene som kommer fra Vestbredden er ren løgn.

I tillegg blander Hamas sivile døde med sivile drepte. Om folk dør av slag på grunn av dårlig kosthold, alder, eller av andre grunner, så går det med i Hamas sin statistikk over "drept av Israel". Det finnes ingen måte å skille på Hamas-soldater som dør i kamp og sivile som dessverre blir brukt av Hamas og dør på grunn av Hamas.

Endret av Gugglo
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (4 minutter siden):

Samtidig er det en veldig sterk video, følelsesmessig. Dette er tydelig folk som er veldig flinke til å manipulere og trykke på de rette knapper. Dette er slikt som får en del til å gråte og derfor gi Hamas sin uforbeholdne støtte, uten å tenke kritisk.

Jeg aner ikke. Jeg svarer bare for at slike påstander ikke skal bli stående uimotsagt.

Akkurat denne hendelsen ble bare flau, men de er gode på å lage teater og det er klart mange lar seg manipulere. Skulle hatt en egen tråd der man samlet sammen alt, kanskje man hadde greid å få noen til å våkne. Er ikke kjempe optimistisk, men  muligheten er der... Har sett så mange bilder og videoer fra Syria de siste ukene, kjenner de raskt igjen siden de er flinke til å plukke ut de verste før de presenteres å være fra Gaza.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Human Development Index gjør Gaza det faktisk ganske godt. De er rett under "high development" (0.700).

image.thumb.png.3d8914ac5730725fd020a7eeef76f1ce.png

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_regions_of_Palestine_by_Human_Development_Index

 

Det er omtrent jevnførbart med de arabiske land som ligger i samme område.

image.thumb.png.f9449ebecc8f2a461c0ecca9fe12bc00.png

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_Human_Development_Index

Til å være et "fengsel" så har folk det ganske godt, med andre ord. Vel, hadde, frem til Hamas startet krigen mot Israel.

Så dette tøvet med at det er umulig å eksistere der, at folk må krysse grensen til Israel og voldta og myrde for å klare å overleve er bare ren og skjær løgn. De har hatt og har det ganske godt i Gaza. Der er ingenting som tyder på at det er denne krisesituasjonen som enkelte prøver desperat å fremstille det som.

Problemet er bare at uten denne løgnen så kan en ikke lenger forsvare Hamas. Da må en erkjenne at Hamas er terrorister og det de gjorde den 7de oktober var ren og skjær terrorisme.

Endret av Gugglo
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (5 timer siden):

Samtidig er det en veldig sterk video, følelsesmessig. Dette er tydelig folk som er veldig flinke til å manipulere og trykke på de rette knapper. Dette er slikt som får en del til å gråte og derfor gi Hamas sin uforbeholdne støtte, uten å tenke kritisk.

Jeg aner ikke. Jeg svarer bare for at slike påstander ikke skal bli stående uimotsagt.

Ja, de er utrolig flinke til det å spille på følelser og skaffe sympati, selv om de står der og lyver.
 

Jeg synes det er så spesielt at vesten er så pro-Hamas, instagram og facebook flyter over av Free Palestine, men ingen sier «fra Hamas». Om man nevner at Hamas er en viktig faktor her, blir det dratt opp at Israel har terrorisert Palestinerne i 75 år, og det er jo ikke sant engang. Og i hvilken verden gjør det at man har blitt begått urett mot rett til å torturere og brenne folk? Man kan jo spørre seg om narrativet ble litt annet om man begynte tidsregningen for grusomheter fem år før… 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (21 minutter siden):

På Human Development Index gjør Gaza det faktisk ganske godt. De er rett under "high development" (0.700).

image.thumb.png.3d8914ac5730725fd020a7eeef76f1ce.png

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_regions_of_Palestine_by_Human_Development_Index

 

Det er omtrent jevnførbart med de arabiske land som ligger i samme område.

image.thumb.png.f9449ebecc8f2a461c0ecca9fe12bc00.png

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_Human_Development_Index

Til å være et "fengsel" så har folk det ganske godt, med andre ord. Vel, hadde, frem til Hamas startet krigen mot Israel.

Så dette tøvet med at det er umulig å eksistere der, at folk må krysse grensen til Israel og voldta og myrde for å klare å overleve er bare ren og skjær løgn. De har hatt og har det ganske godt i Gaza. Der er ingenting som tyder på at det er denne krisesituasjonen som enkelte prøver desperat å fremstille det som.

Problemet er bare at uten denne løgnen så kan en ikke lenger forsvare Hamas. Da må en erkjenne at Hamas er terrorister og det de gjorde den 7de oktober var ren og skjær terrorisme.

Ja, så sant! 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke poenget med å diskutere historisk rett til landområdet. Jeg har lest bøker og artikler om dette siden før internett, jeg hører nå mye podcasts og foredrag på YouTube.
Historikere er ikke enige. Da skal det mye til for oss å vite best. 
Det alle ser ut til å være enige om er at området har vært befolket av ulike folkeslag opp gjennom årene, med ulik dominans, og ulik grad av å leve side om side.

Det vi derimot vet er at det per i dag bor ca 9 millioner israelere der, hvor av ca 2 millioner er arabere. Vi vet også at det bor ca 5. millioner palestinere uten statsborgerskap der. ca 2 millioner i Gaza og ca 3. millioner i Vestbredden. 

 

Vi vet at blant palestinere i Vestbredden og Gaza står ideen om «From the river to the sea, Palestine will be free» veldig sterkt. Vi vet at det er noe støtte blant arabere i Israel, men 80% av dem vil helst bo i Israel.
Vi vet at alle naboland har støttet dette militært tre ganger siden 1948. 


Vi vet at når naboland sluttet å forsøke å invadere Israel, og ta det over. Startet palestinere i Vestbredden og Gaza med å forsøke å kaste Israel innenfra med sine intifada.

Vi vet også at det for arabere mellom elven og havet, og i alle nabo land dreier seg om at hele landområdet skal være under islamsk styre og sharia lov. Dette er innholdet i «From the river to the sea». 

Det er derfor ikke rom for å dele landet med jøder, det er derfor ikke rom for en tostatsløsning fra arabisk hold. 
Vi vet også at alle forsøk på sådan har blitt sabotert fra palestinsk og arabiskenabolands hold. 

 

Spørsmålet er om hvor alle disse millioner av mennesker som faktisk er der skal bo, og hvordan de skal organisere seg. 

Jeg personlig har ikke mye til overs for religiøse krav på landområder. Det er primært Palestina som driver med dette.  De har gjort x antall militære forsøk på dette de siste hundre årene. Små angrep, store angrep. Det som er sikkert er at det er konstant. Når de slutter med den galskapen med jihad, martyrdom i søken etter sharia blir det fred.
Frem til det skjer av egen vilje, må de religiøse fanatikerne stoppes med makt. Om ikke blir det ulevelig for de 9 millioner mennesker som ikke ønsker å leve under sharia. 

Jihad og martyrdød for å leve i et religiøst diktatur med sharia, uten menneskerettigheter er ikke særlig verneverdig. 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Skravlekaspar said:

Hvorfor svarer ingen fra pro-palestina konkret på tunnelene som IDF fant under det sykehuset? 

Jeg er promindredreptesivilemennesker i Gaza, så jeg svarer deg. Tidligere statminister (99-01) i Israel sier dette, så Israel visste at de var der, da de har hjulpet de å bygge slike. Da er det vel inget sjokk at de fant denne.

Så er jo spørsmålet om Israel har plantet utstyr der eller ei? Vanskelig å svare på da en nøytral tredjepart ikke var der og kunne ettergå hva de fant og ikke. Journalister ble invitert i etterkant og videoen de har sendt ut er redigert. Jeg er ikke for Hamas eller Israels høyrevridde regjering, bare så det er sagt! Jeg stiller bare spørsmål til det man ser og leser.

https://www.google.com/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2023/11/17/middleeast/israel-al-shifa-gaza-what-we-know-intl/index.html

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CBN, CNN, SKY, etc etc har vært inne og sett selv. Et raskt google søk, så kan du få med deg alle.

Det er litt slitsomt å skulle ha diskusjon om kildene på alt. At det skjedde er angrep 7. oktober, at «Gaza metro» eksisterer, at det ble tatt gisler, at de angrep sivile, at de skyter raketter etc etc etc.

Jeg har aldri truffet en «flat earth» person i hele mitt liv, men bår jeg ser alt mulig folk diskuterer nå, forbauser det meg ikke lenger at de finnes.

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Madame Butterfly said:

CBN, CNN, SKY, etc etc har vært inne og sett selv. Et raskt google søk, så kan du få med deg alle.

Det er litt slitsomt å skulle ha diskusjon om kildene på alt. At det skjedde er angrep 7. oktober, at «Gaza metro» eksisterer, at det ble tatt gisler, at de angrep sivile, at de skyter raketter etc etc etc.

Jeg har aldri truffet en «flat earth» person i hele mitt liv, men bår jeg ser alt mulig folk diskuterer nå, forbauser det meg ikke lenger at de finnes.

Om du leser inne på cnn-lenken jeg delte så kom reportere inn i ETTERKANT, så ja, jeg har sjekket dette. Du får Google selv.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenketank skrev (11 minutter siden):

Jeg er promindredreptesivilemennesker i Gaza, så jeg svarer deg. Tidligere statminister (99-01) i Israel sier dette, så Israel visste at de var der, da de har hjulpet de å bygge slike. Da er det vel inget sjokk at de fant denne.

Så er jo spørsmålet om Israel har plantet utstyr der eller ei? Vanskelig å svare på da en nøytral tredjepart ikke var der og kunne ettergå hva de fant og ikke. Journalister ble invitert i etterkant og videoen de har sendt ut er redigert. Jeg er ikke for Hamas eller Israels høyrevridde regjering, bare så det er sagt! Jeg stiller bare spørsmål til det man ser og leser.

https://www.google.com/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2023/11/17/middleeast/israel-al-shifa-gaza-what-we-know-intl/index.html

Det bekrefter jo hvorfor det ikke er mer snakk om dette og ikke er blåst opp som om de fant hovedkvarteret til Hamas under sykehuset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (26 minutter siden):

Hvorfor er det ikke skrevet om i media? Jeg kan ikke svare på det ut i fra en YouTube video som kommer fra Israelsk propaganda. Jeg ser ikke på propaganda som legges ut i tråden. 
 

Når det blir bekreftet skal jeg svare. Kanskje du har en nøytral kilde? 

Tenker det forteller alt og litt til om media i Norge. 
De var på pletten når «IDF bombet sykehus, så og så mange døde».

De er ikke interessert å vise fakta.

Synd du ikke ser «israelsk propaganda», jeg ser begge sider. Vil ikke bare fores fra en side. Men kan gjerne opplyse deg om at israelsk «propaganda» er mye mer nøyaktig i det minste. Selv om de ikke viser mye lidelse fra palestinsk side. Så du intervjuet av al jazeera (eller hva kanalen heter) hvor en begynte å klage på Hamas. Da avbrøyt intervjueren brått. Tydelig at en side skal frem. 
 

Men, det kommer nok til hit til slutt får vi håpe..

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Tenketank said:

Jeg er promindredreptesivilemennesker i Gaza, så jeg svarer deg. Tidligere statminister (99-01) i Israel sier dette, så Israel visste at de var der, da de har hjulpet de å bygge slike. Da er det vel inget sjokk at de fant denne.

Så er jo spørsmålet om Israel har plantet utstyr der eller ei? Vanskelig å svare på da en nøytral tredjepart ikke var der og kunne ettergå hva de fant og ikke. Journalister ble invitert i etterkant og videoen de har sendt ut er redigert. Jeg er ikke for Hamas eller Israels høyrevridde regjering, bare så det er sagt! Jeg stiller bare spørsmål til det man ser og leser.

https://www.google.com/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2023/11/17/middleeast/israel-al-shifa-gaza-what-we-know-intl/index.html

Khamas kom i 2006? 
Blir nesten som å si at Norge hadde bygd vei og flyplasser klart for tyskerne da dem invaderte Norge. 
Intensjonen med å bygge veiene og flyplassene hadde ingenting med tyskerne å gjøre, dog.

Endret av Duraton
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...