Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

Atheena skrev (5 minutter siden):

Det er svært sjeldent i krig at man tar seg inn på sykehus og omringer det på denne måte. Det er helt klart et brudd på Folkeretten og vi får håpe for Israel sin del at de finner noe mer enn noen våpen. 

Det kan også føre til at grensene flyttes i hva som er akseptabelt i krig. Men det er tydelig at selv om IDF hadde valgt å bombe sykehuset så hadde det nok vært akseptert for flere i denne tråden som ledd i å ta Hamas. Så fikk de bare takke seg selv som valgte Hamas i 2006. 

Israel har tatt seg inn på Shifa-sykehuset – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

I tillegg er angrep på helsepersonell og deres pasienter brudd på humanitærretten. Når ble babyer i kuvøser Hamas krigere?https://www.nrk.no/urix/al-shifa-sykehuset_-_-premature-babyer-tatt-ut-av-kuvosen-1.16633917

Endret av caremore
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Atheena skrev (1 time siden):

Det er svært sjeldent i krig at man tar seg inn på sykehus og omringer det på denne måte. Det er helt klart et brudd på Folkeretten og vi får håpe for Israel sin del at de finner noe mer enn noen våpen. 

Det kan også føre til at grensene flyttes i hva som er akseptabelt i krig. Men det er tydelig at selv om IDF hadde valgt å bombe sykehuset så hadde det nok vært akseptert for flere i denne tråden som ledd i å ta Hamas. Så fikk de bare takke seg selv som valgte Hamas i 2006. 

Israel har tatt seg inn på Shifa-sykehuset – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

Faren er vel at Israel "finner" bevis, for å skape alibi for å angripe dette sykehuset. Det er så kamp om informasjon i denne konflikten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 minutt siden):

Faren er vel at Israel "finner" bevis, for å skape alibi for å angripe dette sykehuset. Det er så kamp om informasjon i denne konflikten. 

Det er nettopp derfor det er problematisk at det ikke finnes uavhengige kilder fra det som skjer på Gaza. Og at det spres så mye desinformasjon fra de som har tilgang til Gaza. Sånn sett er det enklere med Ukrania krigen, Russland kan ikke dele fake News like lett som partene på Gaza.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (1 time siden):

Det er svært sjeldent i krig at man tar seg inn på sykehus og omringer det på denne måte. Det er helt klart et brudd på Folkeretten og vi får håpe for Israel sin del at de finner noe mer enn noen våpen. 

Det kan også føre til at grensene flyttes i hva som er akseptabelt i krig. Men det er tydelig at selv om IDF hadde valgt å bombe sykehuset så hadde det nok vært akseptert for flere i denne tråden som ledd i å ta Hamas. Så fikk de bare takke seg selv som valgte Hamas i 2006. 

Israel har tatt seg inn på Shifa-sykehuset – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

Det handler vel også om at de fleste parter i en krig unngår å bruke sykehus som base for militære operasjoner. Det er Hamas man må bli forbannet på her, ikke Israel. 

At dette sykehuset har blitt brukt i tidligere konflikter er også antydet tidligere. Hamas vet jo at terskelen er høyere for å angripe sykehus og skoler, så da bruker de det.

  • Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (8 minutter siden):

Det handler vel også om at de fleste parter i en krig unngår å bruke sykehus som base for militære operasjoner. Det er Hamas man må bli forbannet på her, ikke Israel. 

At dette sykehuset har blitt brukt i tidligere konflikter er også antydet tidligere. Hamas vet jo at terskelen er høyere for å angripe sykehus og skoler, så da bruker de det.

Selvsagt har også Israel et ansvar, det er de som velger om de vil trykke på knappen eller ikke. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gugglo skrev (8 timer siden):

 

Er glad de ikke "går ut og verifiserer" detaljer om alt det grusomme som skjedde 7. okt., er bedre å bare la påstandene om fake news føye seg inn i rekken av alle andre slike påstander fra pro-palestina-gjengen. Leste at det ikke er alle pårørende som vil at slikt skal offentliggjøres, men samtidig er det viktig for Israel å vise verden hva som skjedde og slippe det i porsjoner så vi ikke glemmer. Det er også bare å forberede seg på alle fake news påstander som vil komme når bevisene fra Al Shifa legges frem. Har sett litt på Al Jazeera og de er i full gang, men det ser ut som at de er mer forsiktige med live intervjuer i dag 😅 

Apis skrev (6 timer siden):

Israel som et sivilisert land, må forholde seg til reglene for krigføring, bla tilsvaret på angrepet fra Hamas må være forholdsmessig, da må en bla vurdere sivile lidelser opp mot de militære målene en setter seg. 

Forholdsmessig er å gå på drapstokt i sivile hjem og barnehager for å voldta, drepe og kidnappe. Skyte på alt og alle som rører seg, brenne folk levende, likskjending osv. Men, som du skriver: Israel er et sivilisert land.

 

  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordy skrev (4 minutter siden):

Er glad de ikke "går ut og verifiserer" detaljer om alt det grusomme som skjedde 7. okt., er bedre å bare la påstandene om fake news føye seg inn i rekken av alle andre slike påstander fra pro-palestina-gjengen. Leste at det ikke er alle pårørende som vil at slikt skal offentliggjøres, men samtidig er det viktig for Israel å vise verden hva som skjedde og slippe det i porsjoner så vi ikke glemmer. Det er også bare å forberede seg på alle fake news påstander som vil komme når bevisene fra Al Shifa legges frem. Har sett litt på Al Jazeera og de er i full gang, men det ser ut som at de er mer forsiktige med live intervjuer i dag 😅 

Forholdsmessig er å gå på drapstokt i sivile hjem og barnehager for å voldta, drepe og kidnappe. Skyte på alt og alle som rører seg, brenne folk levende, likskjending osv. Men, som du skriver: Israel er et sivilisert land.

 

Kjenner jeg ikke orker å la meg provosere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (27 minutter siden):

Selvsagt har også Israel et ansvar, det er de som velger om de vil trykke på knappen eller ikke. 

I tillegg så foreligger det ingen bevis per nå at alle sykehusene som er bombet, har noe med Hamas å gjøre. Israleske myndigheter går hardt ut med info, slik som at det var 1400 ofre etter terroren men så var visst 200 av de terrorister. Eller at de ikke har kommet med tall på antall døde etter bombingen, det er de som har oversikten. Er det over 11.000 døde nå? Bør ikke informasjonen deles med allmennheten fra de som har tilgang?  

Endret av caremore
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (2 minutter siden):

Kjenner jeg ikke orker å la meg provosere. 

Var ikke ute etter å provosere, skrev hva som er forholdsmessig i forhold til handlingene som dessverre startet krigen.

Skravlekaspar skrev (1 time siden):

Hvilke kilder? Holder med journalister fra andre land? Eller journalistene må skrive under en nøytraliteterklæring el liknende?

Det er et godt spørsmål som jeg også lurer på. Opplever at det er urealistiske krav til kilder som kreves, men at det samtidig slenges ut påstander helt uten kilder.

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (22 minutter siden):

Det handler vel også om at de fleste parter i en krig unngår å bruke sykehus som base for militære operasjoner. Det er Hamas man må bli forbannet på her, ikke Israel. 

At dette sykehuset har blitt brukt i tidligere konflikter er også antydet tidligere. Hamas vet jo at terskelen er høyere for å angripe sykehus og skoler, så da bruker de det.

Enig der. Hadde jeg vært soldat hadde jeg skammet meg om jeg feks skulle søke dekning hos sivile for å kanskje unngå at fienden skulle skyte på meg. Ville ansett det som feig og ryggløs opptreden. 

  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (45 minutter siden):

Det handler vel også om at de fleste parter i en krig unngår å bruke sykehus som base for militære operasjoner. Det er Hamas man må bli forbannet på her, ikke Israel. 

At dette sykehuset har blitt brukt i tidligere konflikter er også antydet tidligere. Hamas vet jo at terskelen er høyere for å angripe sykehus og skoler, så da bruker de det.

Den unnskyldningen begynner å bli tynn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (38 minutter siden):

Den unnskyldningen begynner å bli tynn. 

Det kan man si. Unnskyldningen for å strupe informasjonsflyten gjennom satellittbilder begynner også bli rimelig tynn; 

«Ingen utenlandske journalister har mulighet til å reise inn i Gaza nå. Derfor har satellittbilder vært uvurderlige. De har gjort det mulig for mediene å vise frem noe av det Israel gjør inne på det avstengte området.Men nå er tilgangen til disse bildene blitt begrenset.» 

»Men kilden opplever at graden av forhåndskontroll og godkjenning av bilder fra Israel og Gaza er vesentlig strengere enn praksisen fra Ukraina.» 

https://www.aftenposten.no/verden/i/eJrveM/israelsk-press-foerer-til-sensur-av-satellittbilder-fra-israel-og-gaza

Endret av caremore
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Atheena skrev (53 minutter siden):

Den unnskyldningen begynner å bli tynn. 

Hva bør Israel gjøre?

Legg dem ut punktvis her nå.

Endret av Thanos
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Spådom:

  • I løpet av de neste 24-48 timene vil det komme tung dokumentasjon med bilder og videoer av Hamas-terrorister som gjemmer seg i Shifa-sykehuset, lagrer våpen og planlegger og utfører operasjoner derifra
  • Venstrevridd media i vesten vil bruke store krefter på å motbevise dette, blant annet ved å vise til Hamas-terroristenes egne påstander om at dette ikke er tilfelle, og basert på dette, begrave disse bevisene

 

  • I løpet av de neste 24-48 timene vil Hamas-terroristene komme med påstander om at Israel angriper sivile
  • Den påstanden vil bli slått opp som et faktum på VG, BBC, og andre vestlige medier
  • 72 timer etter det vil det komme en liten dementi nederst på bakerste side om at det har oppdaget at Hamas-terroristene løy. Nok en gang.
Endret av Epictetus
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brilliant satire: The "BBC" talks to Yahia Sinwar der han bl.a. forklarer litt mer om hvorfor Hamas ber om våpenhvile

I flere dager har det vært harde kamper mellom IDF og noen som har befunnet seg inne på Al Shifa. Det er bevis på at Hamas opererer der, hvem ellers skyter på soldater. Helsepersonell og pasienter? 

På klipp fra sykehuset som sendes på Al Jazeera ser man kun menn som løper rundt på innsiden, det er voldsomt med roping og løping på disse pasientene (de har på seg vanlige klær). Man kan også spørre seg om det en overvekt av syke menn vs kvinner i Gaza..

Men, det mest overraskende i dag og som jeg også ser på som bevis er at Gilbert nektet å snakke om Al Shifa.

I årevis har han snakket om dette sykehuset, men ikke i dag... I dag ville han heller snakke om "massedrapene på helsepersonell" som visstnok pågår.

– Hva sier du til påstandene om at det skjuler seg Hamas-personell under sykehuset?

– Jeg orker ikke svare på det mer.

– Jeg tror jeg heller ville vært i helvete enn på Shifa-sykehuset nå - itromso.no

 

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Epictetus skrev (10 minutter siden):

Min Spådom:

  • I løpet av de neste 24-48 timene vil det komme tung dokumentasjon med bilder og videoer av Hamas-terrorister som gjemmer seg i Shifa-sykehuset, lagrer våpen og planlegger og utfører operasjoner derifra
  • Venstrevridd media i vesten vil bruke store krefter på å motbevise dette, blant annet ved å vise til Hamas-terroristenes egne påstander om at dette ikke er tilfelle, og basert på dette, begrave disse bevisene

 

  • I løpet av de neste 24-48 timene vil Hamas-terroristene komme med påstander om at Israel angriper sivile
  • Den påstanden vil bli slått opp som et faktum på VG, BBC, og andre vestlige medier
  • 72 timer etter det vil det komme en liten dementi nederst på bakerste side om at det har oppdaget at Hamas-terroristene løy. Nok en gang.

100% og du bør begynne å ta betalt for å spå, dette kan du 👍

Endret av jordy
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting iallefal jeg lurer på er følgende: Hvordan kan det ha seg at hundrevis av "norske statsborgere " befinner seg på Gazastripen? Har ikke disse "nordmennene" en jobb de må skjøtte i Norge? Eller er alle disse forsørget av meg og andre skattebetalere? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epictetus skrev (42 minutter siden):

Min Spådom:

  • I løpet av de neste 24-48 timene vil det komme tung dokumentasjon med bilder og videoer av Hamas-terrorister som gjemmer seg i Shifa-sykehuset, lagrer våpen og planlegger og utfører operasjoner derifra
  • Venstrevridd media i vesten vil bruke store krefter på å motbevise dette, blant annet ved å vise til Hamas-terroristenes egne påstander om at dette ikke er tilfelle, og basert på dette, begrave disse bevisene

 

  • I løpet av de neste 24-48 timene vil Hamas-terroristene komme med påstander om at Israel angriper sivile
  • Den påstanden vil bli slått opp som et faktum på VG, BBC, og andre vestlige medier
  • 72 timer etter det vil det komme en liten dementi nederst på bakerste side om at det har oppdaget at Hamas-terroristene løy. Nok en gang.

Det hadde i såfall vært på tide, slik det er nå forsvarer folk krigsforbrytelser og det er bare sykt.

Endret av caremore
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordy skrev (49 minutter siden):

Brilliant satire: The "BBC" talks to Yahia Sinwar der han bl.a. forklarer litt mer om hvorfor Hamas ber om våpenhvile

I flere dager har det vært harde kamper mellom IDF og noen som har befunnet seg inne på Al Shifa. Det er bevis på at Hamas opererer der, hvem ellers skyter på soldater. Helsepersonell og pasienter? 

På klipp fra sykehuset som sendes på Al Jazeera ser man kun menn som løper rundt på innsiden, det er voldsomt med roping og løping på disse pasientene (de har på seg vanlige klær). Man kan også spørre seg om det en overvekt av syke menn vs kvinner i Gaza..

Men, det mest overraskende i dag og som jeg også ser på som bevis er at Gilbert nektet å snakke om Al Shifa.

I årevis har han snakket om dette sykehuset, men ikke i dag... I dag ville han heller snakke om "massedrapene på helsepersonell" som visstnok pågår.

– Hva sier du til påstandene om at det skjuler seg Hamas-personell under sykehuset?

– Jeg orker ikke svare på det mer.

– Jeg tror jeg heller ville vært i helvete enn på Shifa-sykehuset nå - itromso.no

 

Gode poeng! 
Der har vi faktisk beviset! Helsepersonell har altså tatt til våpen nå, og pasienter er med. 
Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være så vanskelig å tro at Hamas skjuler seg der, når alle ser ut til å være enig i hvor gale de er.

De fordømmer jo angrepet 7.10. Da bør ikke dette komme som et sjokk akkurat..

Hvorfor er det mest om å gjøre at Hamas ikke gjemmer seg bak sivile? Alle vet jo at de gjør det!? De ofrer regelrett nyfødte babyer, sine egne fortidligfødte babyer! Tenk å være så gal! 
Fantastisk satire forresten!!! 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...