Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

8 hours ago, rebella81 said:

Jeg tenkte å skrive akkurat dette tidligere, at det ikke er vanskelig å forstå ønsket om og behovet for en egen nasjonalstat for jødene. Sammenligningen din med Norge blir da kanskje litt feil, for nordmenn bodde jo i Norge fra før. I Israel eller det historiske Palestina bodde det jo masse mennesker som ikke var jøder og hadde bodd der i lange tider. De måtte jo vekk for at jødene skulle ta over landet, and here we are. Vi trenger sikkert ikke ramse opp hele historien der nok en gang. Men sionisme, nasjonalisme er såklart forståelig, bare straks litt kronglete når det allerede bor masse folk i det landet.

Det var ingen palestinsk nasjonalistisk bevegelse.

Der var derimot en antisionistisk antisemittisme som rådet. Det viktige var ikke å danne en egen stat, det viktige var at jødene ikke skulle danne en stat på islamsk territorium.

De fikk tilbud om å ta over landområde, men i stede for å organisere seg til å danne en palestinsk stat, allierte de seg med arabiske naboland, for å forhindre at jødene dannet sin stat.
De har forresten enda ikke greidd å organisere seg for annet enn å krige mot jødene, der er ingen palestinsk organisasjon som kan bygge en stat for palestinerne hvor innbyggernes ve og vel, eller innbyggernes frihet og rettigheter er ivaretatt.

Man ser på Ramallah med plakater over martyrer på hvert gatehjørne, med Abass som er god for milliarder etter korrupsjon. Man ser på Gaza, med Hamas ledere i luksushjem, sivile uten vann og mat, de lanserer en krig, med dype terror tunneler å krige fra, uten et eneste bomberom til de sivile. 
Det er ingenting som tyder på seriøs nasjonsbygging å se et eneste sted. 

Islamisme og sharia, og hellig krig, prydet med enorm korrupusjon. 
Det var ingen som ville danne en stat i 1948, og det er ingen som vil danne en stat i 2023. 
Grupperinger som var med å krige mot Israel i 1948 haddd jihad i navnet, og grupperinger som kriger mot Israel i 1948 har jihad i navnet. 

Akkurat hvilken visjon for denne staten de ønsker å opprette råder i Palestina? Hva er deres plan for dagen etter krigen? 

Jihad, jødehat, frihetshat, kvinneundertrykkelse, martyrdom, og korrupsjon? 

Hva gjorde de med drivhus? Hva gjorde de med vannrør? Hva bygget de med byggematerialer? Hva brukte de pengene på? Hva er best betalte «jobb» i Palestina? Martyr? 

  • Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 hours ago, Sirisiri10 said:

Israel - skal være et demokratisk, vestlig og sivilisert land. God økonomi. Gode utdannings muligheter. Skal i utgangspunktet være et land med gode verdier der også ærlighet og transparent burde stå sterkt.

Mye propaganda innad i landet og utad. Bruker store summer og mye resurser på propaganda. Godt kjent for propagandaen sin. Egne folk til å ta seg av propaganda. Har større gehør internasjonalt, ihvertfall før krigen. Burde være troverdige og et land man kan stole på.

Jeg tror ikke dette er en god eller representativ sammenligning av hvordan situasjonen er i dag. Særlig i Norge. Hamas har definitvt steppet opp sitt propagandamaskineri, sikkert med hjelp fra Russland.

13 hours ago, Sirisiri10 said:

Hamas: terrororganisasjon! Lite troverdig, har liten til ingen støtte internasjonalt. Ikke demokratisk, sivilisert eller vestlig. Propagandaen deres er veldig enkelt gjennomskubart og brukes heller ikke, selv om det i ny og ne skjer. Det de sier blir ikke tatt som sannhet før det eventuelt er verifisert. Ei heller så flinke på propaganda og heller ikke samme resurser som Israel. Propagandaen fungerer nok bedre internt i Gaza en internasjonalt. 

Blir litt som en kriminell uteligger i slitte klær Vs en velstelt mann med stresskoffert. Hvem ville du tenk hadde vært mest troverdig?

Hamas har nok liten støtte når det kommer til deres overordnede mål om å repetere 7. Oktober til alle jøder er utslettet, men de får likevel en bemerkelsesverdig høy støtte rundt andre fokusområder til tross for disse uttalelsene.

Man trenger ikke gå lenger enn de mye omtalte sykehusbombingene før man ser at Hamas sine påstander blir spredt høyt og lavt før de er verifisert. Nei, de har ikke samme resurser som Israel, men min oppfatning er at de har en ganske stor fordel med tanke på at det er esktremt mye flere mennesker som tilhører samme religion/etnisitet som palestinerne. Dette er selvfølgelig anekdotisk, men mitt intrykk er også at den offentlige i samtalen i Norge lener ganske kraftig i retning Palestina. Før jeg satte meg inn i konflikten oppfattet jeg mediedekningen som uvanlig ensidig. Etter å ha satt meg mer inn i materialet har det ikke endret seg.

13 hours ago, Sirisiri10 said:

Men, jo mer propaganda Israel sprer, jo mer propaganda som blir avslørt, jo mindre troverdig blir de. Det har man nå sett under krigen. Når man må spre så mye propaganda har man mye å skjule. Det gavner dem ikke på noen måter, kun skader dem. Men sannheten er nok verre tydeligvis.

I trådene om krigen, har det vært ekstremt mye Israel propaganda. Mye er bare så latterlig at man skulle tro man var med på skjult kamera eller noe.

Nysgjerrig på hva du mener her. Hva er den groveste pro-Israel propagandaen du menes spres på dette forumet?

(For å komme en i møte til en viss grad, så kan jeg si at jeg mener noe av den groveste anti-Israel propagandaen som skjer, er å gjentatte ganger hevde at Israel begår folkemord. Som en direkte konsekvens av det kommer også påstandene om at de som støtter Israel støtter folkemord, som er ekstremt skadelig for enhver seriøs diskusjon. .)

13 hours ago, Sirisiri10 said:

Eneste som sitter igjen med noe som helst troverdighet av pro Israel er de som ikke sprer denne ekstreme propagandaen, som ikke ser alt svart hvitt (i en av verdens vanskeligste konflikter vel og merke) etc. 

Oppriktig usikker på hvem man sikter til her, og hva man mener er ekstrem propaganda.

Endret av Aliquis
  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (4 timer siden):

Hva mer hamas propaganda spres? 

Har fått summet meg litt...

MYE, stort sett ALT som kommer ut fra Gaza er propaganda siden formidlerne er terrorister eller har terror-tilknytninger.

Tenk tilbake til det islamske kalifatet som IS opprettet og hva som kom ut derfra, hvor påvirket noen ble og hvor mye de trodde på.. Propagandaen var så overbevisende at til og med bortskjemte ungdommer i Europa pakket bagen, og dro til "paradiset". Sånn sett så slipper man det nå siden grensene er lukket, faren er at de påvirker noen til å utføre terror på vegne av de utenfor Gaza.

Tilbake til IS, HVEM var avsenderen hos kalifatet? Joda, det var terroristenes eget PR-byrå som produserte propaganda døgnet rundt. Nøyaktig det samme som Hamas. De har også eksistert lengre enn IS, har flere støttespillere (eks. Gilbert, diverse journalister m.fl.), Hamas har mer erfaring, mye mer støtte og vet hvilke knapper de skal trykke på. At folk sprer propagandaen deres uten å skjønne det selv er et godt bevis på at de lykkes, samme med alle som roper og skriker i gatene osv.

Legger ved noen linker, prøver å forklare dette på en skikkelig måte så jeg gidder ingenting tull nå.

Vi kan starte med det som de lykkes best i: Å spille ofre. Det mest horrible er at det er tilfeller der Hamas dreper barn, kun for å vise de frem til verden og fremstille de som ofre pga. Israel. Så kyniske er terrorister, de bruker ALLE midler for å overbevise DEG.

CNN-dead baby strategy. This strategy involves Hamas getting Palestinians killed, shifting blame to the IDF, and then playing victim.

Hamas lies. Hamas and the Palestinians lie … then they pretend everyone is a victim.

De har FN i lomma, her har de tatt for seg hvordan Hamas jobber for å fremstille "helsemyndighetene" som troverdige noe som igjen fører til opptøyer - alt pga. info fra: Terrorister!

Misinformation is spreading so fast partly because the media and UNRWA, “parrot” Hamas-controlled Gaza Health Ministry statistics, Mast said, which ultimately leads to misinformation responsible for anti-Semitic attacks across the United States.

Her er linken, les gjerne alt som står der:

US Officials: Hamas Pushes Misinformation To Play the Victim - The Media Line

Har sett at du har stilt spørsmål om menneskelige skjold. Det er ikke så mange som gjør det, tipper at du har lest noe der Hamas nekter på at de bruker det. Uansett, Hamas er kjente for å gjøre det og har benyttet seg av den råtne taktikken tidligere også. Her er en artikkel som foreller om en eldre dame i rullestol og et barn som ble brukt av terroristene:

This is the Hamas that pretends to care for Palestinians but would even use an elderly disabled Palestinian woman as a human shield.

The soldiers saw a 13-year old boy running with a bag near one of the schools. He put it down and ran away. A few minutes later it detonated, badly wounding one of the Israeli soldiers nearby.

Hamas' philosophy: All civilians, all children are tools of war (nypost.com)

Historier som dette er selvsagt vridd helt rundt om de kommer til desken hos VG, da er damen i rullestol og barn ofre pga. Israel. 

Så er det videoene og alt de selv dokumenterte den 7. okt., det er også gjort i propaganda hensikt (se neste link) og her er noen uttalelser fra eksperter som tilbakeviser stort sett alt du påsto vedr. Hamas:

Although such propaganda is not a new addition to Hamas's arsenal, "Today we see much more sophisticated methods of manipulation and propaganda from Hamas," said Ruslan Trad, resident fellow for security research at the Atlantic Council's Digital Forensic Research Lab.

Hamas narratives have enjoyed amplification online, as they are "systematically spread by Iranian and Russian trolls, and boosted by state media," said David Colon, a professor at the Sciences Po university in Paris

Israel: Hamas waging propaganda war on Israel with shocking videos: Experts - The Economic Times (indiatimes.com)

Til slutt så kan du se på dette intervjuet, det er fra Aftonbladet (som er 100 ganger mer nøytrale enn norske medier) og etter 36 minutter snakker oberstløytnant Anders Ekholm om propagandakrigen.

Han mener at Hamas leder mediekrigen, han begrunner det bl.a. med demonstrasjoner og opptøyer man har sett - opptøyer trigget av propagandaen. Hele intervjuet er interessant siden det er befriende fritt for slike som Yama Wolasmal og Ekholm kan mye om dette, men som sagt - mediekrigen diskuteres etter 36 minutter:

Krigsrapporten om kriget i Gaza - Aftonbladet TV

(Om du vil krangle på noe av dette så gidder jeg ikke det, terrorgruppers propaganda er ingenting å diskutere og de som sprer slikt er enten terror-sympatisører eller nyttige idioter).

  • Liker 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
jordy skrev (8 timer siden):

Det gikk et lys opp for meg nå, plutselig så skjønner jeg hvorfor du reagerer så sterkt når jeg påpeker at du sprer terror-propaganda. Du gjennomskuer det ikke og skjønner ikke hva som er terror-propaganda, dette forklarte mye faktisk.

Nei, men vet jeg har helt andre steder og kilder jeg leser om konflikten og krigen enn deg. 

Så tok en tur innom X og tictok i går etter jeg skrev det jeg skrev for å prøve å forstå reaksjonen - og ja, der spres det jo ekstremt med propaganda fra begges side. Så sitter man å leser på some skjønner jeg at man reagerer på innlegget mitt og ser og leser om propaganda fra Hamas. Der er det jo latterlig enkelt å bli styrt i en retning - nesten litt skremmende, eller jo veldig skremmende og ikke sunt på noen måter. Some forsterker ting så ekstremt, selv med info man ikke vet stemmer som gjør det enda mer ekstremt. 

X skal jeg ihvertfall aldri inn på når det kommer til krigen. Det var så voldsomt at man nesten gir opp menneskeheten. 

Holder meg heller til ulike nyhetsmedier, forskning, uttalelser fra organisasjoner etc. Det er heller ikke så ensidig som some fort kan bli. Når man sier at dette er propaganda, men sitter å leser og får infoen fra X, tictok, YouTube etc da klarer jeg ikke å ta det serlig seriøst. Men forstår jo bedre dette hatet enkelte har, når det er denne infoen man får. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Sirisiri10 said:

Gi meg gjerne eksempeler på hva som er løgn, og hvilken propaganda som brukes i nyhetsmedier fra Hamas. 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/69QJPz/israelsk-luftangrep-mot-sykehusomraade-minst-500-doede-ifoelge-hamas

Du har vel fått med deg at folk gikk i tog for gaza, ikke for israel. Og det før israel gikk inn i gaza.  
Khamas blir støttet av folk verden rundt, og land. khamas lederne ble ikke rike av å jobbe. 

«Palestinske helsemyndigheter» aka khamas, samt UNRWA brukes da hele tiden av folk. 
khamas er så flinke med propaganda, at folk sitter og støtter khamas. Folk sitter og sier at israel er så grusomme, og sammenligner israel med nazi tyskland. Folk har slukt både krog, søkke og snøre til khamas. 

Du husker vel kanskje når khamas la en haug med små babier på ett bord, uten varme, uten oksygen, kun fordi dem ville ta bilder samt kunne vise at her dør det barn? Og verden slukte bildene rått.

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirisiri10
Duraton skrev (36 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/69QJPz/israelsk-luftangrep-mot-sykehusomraade-minst-500-doede-ifoelge-hamas

Du har vel fått med deg at folk gikk i tog for gaza, ikke for israel. Og det før israel gikk inn i gaza.  
Khamas blir støttet av folk verden rundt, og land. khamas lederne ble ikke rike av å jobbe. 

«Palestinske helsemyndigheter» aka khamas, samt UNRWA brukes da hele tiden av folk. 
khamas er så flinke med propaganda, at folk sitter og støtter khamas. Folk sitter og sier at israel er så grusomme, og sammenligner israel med nazi tyskland. Folk har slukt både krog, søkke og snøre til khamas. 

Du husker vel kanskje når khamas la en haug med små babier på ett bord, uten varme, uten oksygen, kun fordi dem ville ta bilder samt kunne vise at her dør det barn? Og verden slukte bildene rått.

Jeg tror mange misforstår det å støtte befolkningen vs det å støtte Hamas. Det ser man jo her inne også at det fort misforstås. Det vil alltid være synd på sivile i krig. Det vil alltid være bilder fra krigen. Og media har blitt veldig opptatt av å verifisere bildene eller skrive hva de ikke kan verifisere, eller hvor infoen kommer fra. 

Israels krigføring får mye kritikk av flere årsaker. De får ikke kritikk for selve krigen (det er mer av enkelt personer som ytrer seg en sjendent gang) eller for å ta Hamas. Der har jeg stort sett bare sett støtte. 

7. Oktober blir ofte nevnt i nyhetene. Hamas får mye kritikk, både indirekte og direkte. Det dras også frem positive ting Israel gjør. 

Hvis det å beskrive hendelser, dele bilder som er verifisert etc er propaganda kan man ikke skrive om krigen. Egentlig noe. Det har vært mye negativ omtale om f.eks protester (pro Palestina) , skal man da kalle det propaganda eller beskrivelse av hendelse? Eller hat, diskriminering og rasisme mot jøder rundt i verden? Jeg ser på det som info, ikke propaganda. 

Jeg ser ikke denne støtten til Hamas. Er det fordi vi bruker og leser ulike kilder? Fordi vi tolker hva støtte til Hamas er ulikt? 

Når man avskriver alle nyhetsmedier, alle organisasjoner, alle forskere som propaganda så er det ikke igjen noe. Personlige uttalelser på X, videoer på tiktok og YouTube etc er ikke nøytral informasjon som tar for seg begges sider, verifisert etc. Noe, selvfølgelig. Men veldig selektivt informasjon. Som jeg skrev tidligere, man faller fort ned i et høl som får frem mye følelser, sinne, frustrasjon - men med mye uriktig og propaganda. 

De kildene jeg har lest og leser, både fra forskning, organisasjoner og nyheter, skriver og setter lys på problemene og utfordringene med Hamas internt i ladet og mot Israel. De beskriver utfordringene Israel har med Hamas, hva Hamas gjør som eks begå krigsforbrytelser og menneskerettighetsbrudd etc. Jeg har enda tilgode å se kilder som utelukkende skriver positivt om Hamas bortsett fra noen arabiske nyhetsmedier som jeg anser som kun propaganda og nesten litt tragisk komisk. Selv i Gaza ønsker de færreste sivile Hamas som leder. 

Å være 100% pro den ene siden, uansett hvilken side, i en av verdens vanskeligste konflikter hvor begge land begår menneskerettighetsbrudd og krigsforbrytelser er uforståelig med mindre man får veldig selektiv info om krigen. Det skal godt gjøres å være 100% pro den ene siden hvis man holder seg mest mulig unna some. 

Nazi Tyskland og Israel er to ulike ting, men noen likheter har det, og da tenker jeg på BN og gjengen. Ikke befolkningen. Som avhumanisering, mye av samme propaganda, en leder som fører eller prøver å føre mye av samme politikken innad i Israel som Hitler, ulovlig bosetting etc. Mange sammenligner Hamas med Hitler/nazi også, blant annet pga holdningene de har mot jøder. Men Hamas vil aldri kunne utslette jøder, ikke i nærheten. Og vi må alle gjøre det vi kan for at jødehat ikke får fotfeste. Samme med hat mot muslimer og palestinerne. Skille mellom de som sitter med makten og de sivile. 

Ang palestinske helsemyndigheter og tallene derfra har det blitt diskutert mange ganger. Kan tallene være propaganda? Ja, det er en mulighet. Men ingenting tyder på det. Og ingen har bevis på at det er det heller, ei heller har de brukt det som propaganda før. Media skriver tydelig at tallene er fra palestinske helsemyndigheter og ikke verifisert av andre, ihvertfall ikke alle dødsfallene. Vi vet at registeret har flere mangler som at den ikke inneholder hvem av de døde er Hamas, dødsårsak eller hvem de ble drept av - IDF, Hamas eller av andre årsaker. Mye av infoen ang dødstallene stemmer med estimat fra Israel og USA. Vi vet også at mange tusen er savnet eller ligger i ruinene som ikke står på listen. 

Det har også vært diskutert hvordan de kan telle så fort. Palestinske helsemyndigheter ligger langt bak. Det er kun døde på sykehuset som blir registrert. Enten om de dør på sykehuset eller blir fraktet dit etter de har dødd. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (10 timer siden):

Men hva? 

Hvilken Hamas propaganda tas som den absolutte sannhet uten å bli verifisert? 

Selvfølgelig må info fra Israel verifiseres når de lyver så ekstremt mye. Hadde de ikke det hadde man jo hatt større troverdighet til hva de sier. Er ikke det åpenlyst? 

 

Israel er ganske troverdige ja, de reduserer antall egne døde, tar ansvar for drap på egne gisler og har faktisk beklaget noen bombinger. Selv påstandene om 40 halshugde barn kom ikke fra Israel,  men fra en fransk journalist 

Hamas derimot, benekter at de drepte barn, benekter.at de drepte sivile og benektet voldtekt,.mens de skylder på sivile i Gaza

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Topsi skrev (2 minutter siden):

Israel er ganske troverdige ja, de reduserer antall egne døde, tar ansvar for drap på egne gisler og har faktisk beklaget noen bombinger. Selv påstandene om 40 halshugde barn kom ikke fra Israel,  men fra en fransk journalist 

Hamas derimot, benekter at de drepte barn, benekter.at de drepte sivile og benektet voldtekt,.mens de skylder på sivile i Gaza

Palestinske helsemyndigheter har også nedjustert tall. De har funnet en dobbeltregistrering og gitt info videre. Tatt kritikk. Åpen om at registreringen har mangler. Det sitter Hamas motstandere og nøytrale som jobber med registrering, bistandsarbeidere, leger og helsearbeidere fra Gaza og andre land som registrerer. I USA går de igjennom satellittbilder for å se om de kan finne døde og matche opp mot registeret -  men selvfølgelig, veldig begrenset med resultater de får fra det. Kan dødstallene være propaganda, ja det er en mulighet, men ingenting tyder på det. 

At Hamas benekter det meste fæle de gjør vet vi jo. De færreste har vel tiltro til det? Det har aldri blitt representert som en sannhet i de kildene jeg har lest heller. Jeg har ikke lest at de benekter alt dette, men at de la mest skyld over på de sivile. Men jeg tviler ikke på at de har benektet det altså. For min del så har ikke Hamas noe troverdighet. Skal det ha noen troverdighet må det verifiseres av uavhengige, gjerne flere. Jeg gidder hverken å se intervju med Hamas, ta noe av det de sier seriøst med mindre det er verifisert eller ha noe empati eller medmenneskelighet med Hamas. 

Forstår jeg at de angrep Israel, ja hvis det hadde vært basert på uretten palestinere har blitt påført av Israel. Men absolutt ingenting kan forsvare at de voldtok, drepte barn og andre sivile, tok små barn og frihetskjempere, eldre og andre sivile som gisler mm. De sivile skulle blitt skånet og det Hamas gjorde var helt jævelig. Kjenner jeg blir ordentlig sint når jeg skriver dette, for det er bare ren ondskap og dette beskyldes jeg og andre for å støtte 🤬 

Jeg er dog helt uenig at Israel er troverdig. De har blitt tatt i så mange løgner nå at skal man stole på de så må det også verifiseres. Det betyr ikke at alt er løgn, men mye. Diskusjonen her inne, deling av alle X innlegg, YouTube og tiktok er nok et bevis på den ekstreme propagandaen. 

Den letteste måten å spre propaganda på er jo gjennom some.

I nyheter, organisasjoner, forskning etc er det langt større og strengere krav til verifisering og deling av informasjon. Det anbefales sterkt å holde seg mest mulig unna some når det kommer til krigen. Blant annet drev Hamas med voldsom propaganda på X, hvor de opprettet enormt mange ulike falske profiler for å spre propaganda som var vanskelig å gjennomskue for brukere. Israel har opprettet falske Hamas nettsider, begge deler falske bilder, falske anklagelser, falske profiler etc. Det er ikke like lett gjennom seriøse nyhetsmedier, forskning, organisasjoner etc. Og der får Hamas ingen positiv omtale. 

https://www.google.com/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2023/10/14/tech/social-media-misinformation-israel-hamas/index.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (5 timer siden):

Nei, men vet jeg har helt andre steder og kilder jeg leser om konflikten og krigen enn deg. 

Så tok en tur innom X og tictok i går etter jeg skrev det jeg skrev for å prøve å forstå reaksjonen - og ja, der spres det jo ekstremt med propaganda fra begges side. Så sitter man å leser på some skjønner jeg at man reagerer på innlegget mitt og ser og leser om propaganda fra Hamas. Der er det jo latterlig enkelt å bli styrt i en retning - nesten litt skremmende, eller jo veldig skremmende og ikke sunt på noen måter. Some forsterker ting så ekstremt, selv med info man ikke vet stemmer som gjør det enda mer ekstremt. 

X skal jeg ihvertfall aldri inn på når det kommer til krigen. Det var så voldsomt at man nesten gir opp menneskeheten. 

Holder meg heller til ulike nyhetsmedier, forskning, uttalelser fra organisasjoner etc. Det er heller ikke så ensidig som some fort kan bli. Når man sier at dette er propaganda, men sitter å leser og får infoen fra X, tictok, YouTube etc da klarer jeg ikke å ta det serlig seriøst. Men forstår jo bedre dette hatet enkelte har, når det er denne infoen man får. 

Jeg vet ikke hvor du henter infoen din fra, men det er noe naivt over det du kommer med. Du burde absolutt begynne å følge f.eks. Midtøsten-eksperter, terrorforskere, forsvarspersonell o. lign på SoMe.

At jeg linker til israelske kilder på X betyr ikke at jeg kun leser der. IDF (som faktisk er en viktig del av denne krigen) er enklest å linke til derfra om man bruker de som kilde.

Dere bruker X og SoMe som skjellsord, men det kommer jo helt an på hvem man følger. Nyhetsmedier, forskere og organisasjoner som du fremhever er like troverdige på X som i en avisartikkel. 

At jeg følger f.eks. nyhetssider, IDF, offentlige pressetalsmenn o.lign. på X har INGENTING med min reaksjon på ditt innlegg å gjøre og det fremkaller ikke noe hat som ikke allerede var der.

Du gjentar ofte at du henter din info fra nyhetsmedier, forskning, organisasjoner etc. Hvilke?

Sirisiri10 skrev (3 timer siden):

Jeg ser ikke denne støtten til Hamas. Er det fordi vi bruker og leser ulike kilder? Fordi vi tolker hva støtte til Hamas er ulikt?  

Å være 100% pro den ene siden, uansett hvilken side, i en av verdens vanskeligste konflikter hvor begge land begår menneskerettighetsbrudd og krigsforbrytelser er uforståelig med mindre man får veldig selektiv info om krigen. Det skal godt gjøres å være 100% pro den ene siden hvis man holder seg mest mulig unna some. 

Men Hamas vil aldri kunne utslette jøder, ikke i nærheten. 

Ang palestinske helsemyndigheter og tallene derfra har det blitt diskutert mange ganger. Kan tallene være propaganda? Ja, det er en mulighet. Men ingenting tyder på det. Og ingen har bevis på at det er det heller, ei heller har de brukt det som propaganda før.

Du gjør ikke det nei.. tviler på at så mange tolker det ulikt, dette som du skriver rett etterpå: "Men Hamas vil aldri kunne utslette jøder, ikke i nærheten" er f.eks. både støtte og helt feil. Du minimerer en reell trussel for Israels eksistens og det du skriver er helt motsatt av hva som er Hamas' mål. Å betrakte terrorister som "ikke så farlige, de er ikke mange nok eller har kapasitet" er faktisk veldig farlig. Man må ta de på alvor, noe Israel gjør.

Jeg er 100% for Israel og forklaringen er enkel: Jeg er alltid på side MOT islamsk terrorisme og det handler ikke om SoMe i det hele tatt, at du mener SoMe har "skylden" i dette og at du prøver å fremstille det som at man er unyansert pga. det er bare sprøyt. 

Tallene er propaganda pga. at de kommer fra terrorister. Bevis: Avsenderen, slik terror info er og forblir propaganda uansett hvor mye du nekter på det. 

Sirisiri10 skrev (2 timer siden):

Palestinske helsemyndigheter har også nedjustert tall. De har funnet en dobbeltregistrering og gitt info videre. Tatt kritikk. Åpen om at registreringen har mangler. Det sitter Hamas motstandere og nøytrale som jobber med registrering, bistandsarbeidere, leger og helsearbeidere fra Gaza og andre land som registrerer. I USA går de igjennom satellittbilder for å se om de kan finne døde og matche opp mot registeret -  men selvfølgelig, veldig begrenset med resultater de får fra det. 

Kilder på ALT dette, takk. 

Sirisiri10 skrev (2 timer siden):

Jeg gidder hverken å se intervju med Hamas, ta noe av det de sier seriøst med mindre det er verifisert eller ha noe empati eller medmenneskelighet med Hamas. 

Diskusjonen her inne, deling av alle X innlegg, YouTube og tiktok er nok et bevis på den ekstreme propagandaen. 

I nyheter, organisasjoner, forskning etc er det langt større og strengere krav til verifisering og deling av informasjon. Det anbefales sterkt å holde seg mest mulig unna some når det kommer til krigen. Blant annet drev Hamas med voldsom propaganda på X, hvor de opprettet enormt mange ulike falske profiler for å spre propaganda som var vanskelig å gjennomskue for brukere. Israel har opprettet falske Hamas nettsider, begge deler falske bilder, falske anklagelser, falske profiler etc. Det er ikke like lett gjennom seriøse nyhetsmedier, forskning, organisasjoner etc. Og der får Hamas ingen positiv omtale. 

Du burde absolutt både høre på hva de sier og se hvordan de opptrer, en viktig del av å forstå konflikter som dette er at man vet hvem de involverte er og hva de står for.

Så når du eller andre linker til en VG artikkel med info fra f.eks. IDF så er den mer troverdig enn om jeg linker direkte til IDF som sier det samme på X? Forklar hvorfor.

Hvem anbefaler sterkt at folk skal holde seg unna SoMe? Her håper jeg på et svar, dette lurer jeg virkelig på siden SoMe er viktig i alle kriger og konflikter.

Det er relativt enkelt å gjennomskue propaganda om man er klar over at det finnes mye og vet hva som faktisk er det. De falske Hamas-profilene var super enkle å avsløre, den falske nettsiden som Israel publiserte ble laget i åpenhet med hensikt å informere verden om brutaliteten i terrorangrepet - det er to helt ulike ting du blander sammen.

Endret av jordy
skrivefeil
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordy skrev (34 minutter siden):

 

Så når du eller andre linker til en VG artikkel med info fra f.eks. IDF så er den mer troverdig enn om jeg linker direkte til IDF som sier det samme på X? Forklar hvorfor.

 

Jeg bruker bare de vanlige norske nyhetsformidlerne, NRK, Tv2, VG, Dagbladet etc.. + litt BBC .  Dette fordi jeg da vet at det har vært journalister som har kontrollert kildene til artiklene som blir trykt, og om informasjonen kommer fra Hamas, Israel eller Mads Gilbert og kan lese artiklene med det som bakgrunn. Vis det viser seg at artikkelen inneholder feil blir det opplyst i etterkant. 

 

Endret av Apis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (16 minutter siden):

Jeg bruker bare de vanlige norske nyhetsformidlerne, NRK, Tv2, VG, Dagbladet etc.. + litt BBC .  Dette fordi jeg da vet at det har vært journalister som har kontrollert kildene til artiklene som blir trykt, og om informasjonen kommer fra Hamas, Israel eller Mads Gilbert og kan lese artiklene med det som bakgrunn. Vis det viser seg at artikkelen inneholder feil blir det opplyst i etterkant. 

Takk for et normalt svar (har begynt å bli vant til å ikke få det) og jeg skjønner jo at de aller fleste bruker samme kilder som deg, har opplevd det i juleselskaper der dette har vært diskutert. Jeg synes norske medier er veldig farget, mer enn svenske til og med, så jeg følger heller svenske medier enn norske for å få et mer nøytralt bilde. BBC er hatet i Israel pga. feil info, det skal sies at de har skjerpet seg litt i det siste.

Det er fint at de dementerer evnt. feil som blir avdekket, problemene med det er bare at det ofte gjøres lang tid etterpå (så den feile infoen "lever videre" uansett) og at det gjøres raskt/i en liten notis som nesten ingen legger merke til. Derfor er det ekstra ille når feil spres via mediehus enn fra en enkeltperson på X...

Men, som vanlig i alle kriger så er informasjonsstrømmen enorm og kaotisk til tider.

Endret av jordy
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
jordy skrev (36 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor du henter infoen din fra, men det er noe naivt over det du kommer med. Du burde absolutt begynne å følge f.eks. Midtøsten-eksperter, terrorforskere, forsvarspersonell o. lign på SoMe.

At jeg linker til israelske kilder på X betyr ikke at jeg kun leser der. IDF (som faktisk er en viktig del av denne krigen) er enklest å linke til derfra om man bruker de som kilde.

Dere bruker X og SoMe som skjellsord, men det kommer jo helt an på hvem man følger. Nyhetsmedier, forskere og organisasjoner som du fremhever er like troverdige på X som i en avisartikkel. 

At jeg følger f.eks. nyhetssider, IDF, offentlige pressetalsmenn o.lign. på X har INGENTING med min reaksjon på ditt innlegg å gjøre og det fremkaller ikke noe hat som ikke allerede var der.

Du gjentar ofte at du henter din info fra nyhetsmedier, forskning, organisasjoner etc. Hvilke?

Du gjør ikke det nei.. tviler på at så mange tolker det ulikt, dette som du skriver rett etterpå: "Men Hamas vil aldri kunne utslette jøder, ikke i nærheten" er f.eks. både støtte og helt feil. Du minimerer en reell trussel for Israels eksistens og det du skriver er helt motsatt av hva som er Hamas' mål. Å betrakte terrorister som "ikke så farlige, de er ikke mange nok eller har kapasitet" er faktisk veldig farlig. Man må ta de på alvor, noe Israel gjør.

Jeg er 100% for Israel og forklaringen er enkel: Jeg er alltid på side MOT islamsk terrorisme og det handler ikke om SoMe i det hele tatt, at du mener SoMe har "skylden" i dette og at du prøver å fremstille det som at man er unyansert pga. det er bare sprøyt. 

Tallene er propaganda pga. at de kommer fra terrorister. Bevis: Avsenderen, slik terror info er og forblir propaganda uansett hvor mye du nekter på det. 

Kilder på ALT dette, takk. 

Du burde absolutt både høre på hva de sier og se hvordan de opptrer, en viktig del av å forstå konflikter som dette er at man vet hvem de involverte er og hva de står for.

Så når du eller andre linker til en VG artikkel med info fra f.eks. IDF så er den mer troverdig enn om jeg linker direkte til IDF som sier det samme på X? Forklar hvorfor.

Hvem anbefaler sterkt at folk skal holde seg unna SoMe? Her håper jeg på et svar, dette lurer jeg virkelig på siden SoMe er viktig i alle kriger og konflikter.

Det er relativt enkelt å gjennomskue propaganda om man klar over at det finnes mye og vet hva som faktisk er det. De falske Hamas-profilene var super enkle å avsløre, den falske nettsiden som Israel laget ble laget i åpenhet med hensikt å informere verden om brutaliteten i terrorangrepet - det er to helt ulike ting du blander sammen.

Kan du hver så snill å diskutere sak, ikke person? 

Og nei, jeg følger ingen på some når det kommer til krigen. Det er begrenset av informasjon man kan gi, algoritmer gjør at man fort havner nede i kaninhullet og infoen er ikke verifisert. Ikke trenger jeg å følge Hamas eller høre på hva de sier, jeg vet nok igjennom andre kilder. Ei heller vil jeg støtte Hamas gjennom å gi mer trafikk til sider, personer etc. Jeg mener samtidig at ikke all info fra some er feil. 

Jeg leser nyheter fra større aviser fra Norge, Sverige, noe Frankrike, USA og Israel. Leser forskning, nettsider til organisasjoner som jobber i og med konflikten, intervjuer av palestinere og israelere som ikke er ensidig etc. Dette har jeg også brukt som kilder her inne. 

Det advares å bruke some når det kommer til konflikten/krigen. Også å dele det videre. Jeg har lagt ved en kilde på det før, men her er noen flere: 

"Be very cautious about sharing’

Despite giving the impression of reality and truthfulness, Brookie said, individual stories and combat footage conveyed through social media often lack the broader perspective and context that journalists, research organizations and even social media moderation teams apply to a situation to help achieve a fuller understanding of it."

https://www.google.com/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2023/10/14/tech/social-media-misinformation-israel-hamas/index.html

https://time.com/6342140/israel-hamas-war-social-media-flaws/

https://www.google.com/amp/s/abcnews.go.com/amp/US/experts-fear-hate-extremism-social-media-israel-hamas-war/story%3fid=104221215

"Redaktørstyrte medier jobber hardt med faktasjekk i sine redaksjoner. Så har man ildsjeler på sosiale medier som gjør dette på fritiden."

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/advarer-om-falske-sjokk-videoer-fra-krigen/16120638/

Her har man et intervju med en tidligere journalist i CNN som beskriver faren med some, deling, ensidig informasjon etc. Hvor farlig det faktisk kan være. Og oppfordrer folk til å ta lærdom av tidligere feil. 

https://www.atlanticcouncil.org/blogs/menasource/cnn-media-truth-gaza-israel-hamas/

Jeg har lagt ved kilder på det jeg skrev om helsemyndighetene. Vi diskuterte dette på flere sider, du kommenterte linkene og du avfeide informasjonen, som kom fra ulike kilder. 

Og dette begynner å bli litt slitsomt. Jeg legger ved linker, det avfeies eller blir omtalt som propaganda. Etterfulgt av masse personangrep. Så går det litt tid så spør man om kilde på akkurat de samme tingene igjen. Også blir jeg gang på gang beskyldt for å ikke svarer på spørsmål etterfulgt av masse personangrep. Flere ganger, etter jeg har svart. 

Nei, jeg omtaler ikke some som skjellsord, jeg påpeker faren ved å bruke det og dele det. 

Nei, jeg undervurderer ikke Hamas. Jeg mener Israel bør ha et sterkt forsvar for å kunne forsvare seg mot Hamas, som eks ved grensen. Men jeg overdriver ikke Hamas heller og undervurderer militæret til Israel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil minne om at KG er et sosialt medium. Det er derfor fare forbundet med å lese, dele, sitere eller stole på noe av det som postes her - samme hva som skrives, samme hvilke kilder som er brukt i innleggene - fordi det er postet på et sosialt medium. Vær på vakt!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (16 minutter siden):

Kan du hver så snill å diskutere sak, ikke person? 

Ikke trenger jeg å følge Hamas eller høre på hva de sier, jeg vet nok igjennom andre kilder. Ei heller vil jeg støtte Hamas gjennom å gi mer trafikk til sider, personer etc. 

Jeg leser nyheter fra større aviser fra Norge, Sverige, noe Frankrike, USA og Israel. Leser forskning, nettsider til organisasjoner som jobber i og med konflikten, intervjuer av palestinere og israelere som ikke er ensidig etc. Dette har jeg også brukt som kilder her inne. 

Jeg har lagt ved kilder på det jeg skrev om helsemyndighetene. Vi diskuterte dette på flere sider, du kommenterte linkene og du avfeide informasjonen, som kom fra ulike kilder. 

Og dette begynner å bli litt slitsomt. Jeg legger ved linker, det avfeies eller blir omtalt som propaganda. Etterfulgt av masse personangrep. Så går det litt tid så spør man om kilde på akkurat de samme tingene igjen. Også blir jeg gang på gang beskyldt for å ikke svarer på spørsmål etterfulgt av masse personangrep. Flere ganger, etter jeg har svart. 

Nei, jeg omtaler ikke some som skjellsord, jeg påpeker faren ved å bruke det og dele det. 

Nei, jeg undervurderer ikke Hamas. Jeg mener Israel bør ha et sterkt forsvar for å kunne forsvare seg mot Hamas, som eks ved grensen. Men jeg overdriver ikke Hamas heller og undervurderer militæret til Israel. 

Diskuterer sak, tåler du ikke at man svarer deg?

Skjønner ikke de gjentatte påstandene dine om personangrep.. Flere av dere skriver "personangrep, hersketeknikk, stråmann" til alt mulig i alle trådene som handler om denne krigen. Har begynt å tro at det gjøres når det er noe dere ikke vil eller kan svare på. Hvis det ikke er slik må noen av dere være de mest hårsåre jeg har vært borti, samtidig som dere selv kjører en røff tone tilbake..

Det aller beste er å høre på de direkte, ikke via tredjeperson. Man støtter absolutt ikke terrorister selv om man hører på hva de sier. Anbefaler at du gir det en sjanse, det vil kanskje være oppklarende.

Hvilke type forskning og fra hvem, og hvilke organisasjoner?

Joda, jeg husker de linkene dine. Men, nå la du til så mye mer for å få terroristene å virke troverdig og det var kilder til dette jeg etterlyste.

Det som er slitsomt er påstander som aldri kan underbygges skikkelig, de slenges ut og noen ganger skulle man tro at man fulgte en tvilsom X-konto som driver propaganda når man leser hva som skrives her.

Nei, du skrev at noen "anbefaler sterkt" at man holder seg unna SoMe... Alle som bruker SoMe mye vet at det er en viss fare for feil info, men det er det jaggu om man leser VG også. 

Du undervurderte Hamas i ditt forrige innlegg, men du ser det muligens ikke selv. 

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
jordy skrev (1 time siden):

Det aller beste er å høre på de direkte, ikke via tredjeperson. Man støtter absolutt ikke terrorister selv om man hører på hva de sier. Anbefaler at du gir det en sjanse, det vil kanskje være oppklarende.

Hvilke type forskning og fra hvem, og hvilke organisasjoner?

Joda, jeg husker de linkene dine. Men, nå la du til så mye mer for å få terroristene å virke troverdig og det var kilder til dette jeg etterlyste.

Det som er slitsomt er påstander som aldri kan underbygges skikkelig, de slenges ut og noen ganger skulle man tro at man fulgte en tvilsom X-konto som driver propaganda når man leser hva som skrives her.

Nei, du skrev at noen "anbefaler sterkt" at man holder seg unna SoMe... Alle som bruker SoMe mye vet at det er en viss fare for feil info, men det er det jaggu om man leser VG også. 

 

Nei, gir ikke klikk til Hamas. Det er nok info andre steder. Oppklarende på hva? 

Forskning i kategorier og det som hører til og er relevant fra Israel, Palestina, konflikten og krigen. Organisasjoner som jobber i og med konflikten. FN, who, røde kors, plan internasjonal Norge, Amnesty, kirkens nødhjelp etc. 

Jeg har ikke lagt masse til. Dette Har jeg skrevet om før, og linket til. 

Eneste gangene jeg er innom X er hvis det er noen som har linket til det, f.eks i nyheter. 

Det er ikke snakk om en "viss fare" for feilinfo. Se tidligere svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sirisiri10 skrev (17 timer siden):

Ja, det var en feil de gjorde, som jeg skrev, det skjer i ny og ne. 

 

😂😂😂😂

En terrororganisasjon, på linje med IS, som har løgner som levebrød, gjør feil i "ny og ne" 

Dette er jo egentlig ikke morsomt. At propagandaen til hamas blir godtatt uten videre undersøkelser er skremmende. 

Jeg skulle VIRKELIG ønske de brydde seg om eget folk, men det gjør de ikke. Hat mot jøder trumfer alt. Og menneskeliv betyr lite fordi for islamister så er dette livet kun en "venteplass" før de får begynne på neste.

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/30/2023 at 5:36 PM, Fru Solsikke said:

Jeg skulle VIRKELIG ønske de brydde seg om eget folk, men det gjør de ikke. Hat mot jøder trumfer alt. Og menneskeliv betyr lite fordi for islamister så er dette livet kun en "venteplass" før de får begynne på neste.

I mitt aller første innlegg på KG angående denne krigen, hadde jeg med en video der en mann (som også er sitert i denne tråden) holder en tale i FNs generalforsamling der han svarer på flere lands fordømmelser av Israel. Sønn av en av Hamas' grunnleggere, vokst opp med deres terror, nå en skarp kritiker av Hamas og andre myndigheter i de palestinske områdene: Mosab Hassan Yousef.

Her er et annet sitat av ham:

"Why are Palestinians suffering?

1. Their violence. They bully Israel, and somehow, every time! Israel beats them up. Then they quickly become the victim. 70 years of repetition.

2. Their denial that Israel has been rooted in this part of the world for centuries. Way before Muhammad. It's their failing attempts to rewrite history.

3. Their ignorance, hatred, lack of education, and jealousy. As long as they don't respect Israel as the cornerstone of this region and drop their idiotic attempts at annihilating the Jews, Arabs will suffer. By removing the cornerstone, the entire structure will collapse. Pro-Palestine, Hamas and anti-Semitic groups can go to hell. Israel is going nowhere."

Endret av Ichiko
  • Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Fru Solsikke skrev (1 time siden):

😂😂😂😂

En terrororganisasjon, på linje med IS, som har løgner som levebrød, gjør feil i "ny og ne" 

Dette er jo egentlig ikke morsomt. At propagandaen til hamas blir godtatt uten videre undersøkelser er skremmende. 

Jeg skulle VIRKELIG ønske de brydde seg om eget folk, men det gjør de ikke. Hat mot jøder trumfer alt. Og menneskeliv betyr lite fordi for islamister så er dette livet kun en "venteplass" før de får begynne på neste.

Det var snakk om rapporterte døde fra palestinske helsemyndigheter. Nå tok du setningen min ut av kontekst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Ichiko skrev (3 timer siden):

Jeg vil minne om at KG er et sosialt medium. Det er derfor fare forbundet med å lese, dele, sitere eller stole på noe av det som postes her - samme hva som skrives, samme hvilke kilder som er brukt i innleggene - fordi det er postet på et sosialt medium. Vær på vakt!

Desto viktigere at man ikke deler kun fra some, men heller legger ved link i tillegg hvis f.eks det er en video eller uttalelse fra en nyhetskilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...