AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #1 Del Skrevet 24. oktober 2023 Foreldrene mine og jeg kom i snakk om den stadig oppblomstrende antisemittismen vi igjennom alle tider har sett og ser. Han presterer å si at iflg skriften, så skal jødene slås tilbake og minimeres til en ubetydelig gruppe. De skal kuttes ned på samme måte som man hogger et tre: Etterpå står bare stubben tilbake. Mor skjønte nok da at samtalen tok en feil retning, og brøt av ved å begynne å snakke om trivielle saker. Jeg måtte straks etter avslutte telefonsamtalen pga tidsklemme, så det ble ikke mer snakk om det. Jeg skrev en sms idag og spurte om dette virkelig var den læren man lever etter i kristendommen. Jo, han skulle lete etter avsnittet hvor det står mente han. Men har ikke fått noe svar enda. Dette er vel bare svada vel? Han dikter? (Han har det med å være ekstremt påståelig uten å ha noen kilder i det hele tatt) Takker på forhånd for svar Anonymkode: d4886...269 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 24. oktober 2023 #2 Del Skrevet 24. oktober 2023 Tror det er nonsense, men det refereres til "satans synagoge" som mange mener er dagens jøder. Og så kan man argumentere inn i evigheten om det var en liten gruppe jøder som nå er borte eller om det er alle jøder. Er vel litt der slaget står, så og si. Det som er det større poenget for kristne er vel at de avviser Jesus som en falsk profet, at de ikke følger en del normer som kristne har sett på som obligatoriske for et fungerende samfunn, og at det står en del dodgy greier i talmudden om at forbrytelser mot ikke jøder er greit etc. Da har du en oppskrift for evige gnisninger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #3 Del Skrevet 24. oktober 2023 What? Ingen steder i Markus 12 står det at jødene skal forminskes eller drepes. Det står at de, etter å ha slått sønnen ihjel, ikke lenger er Israel - men alle som tar imot Guds sønn er den nye bruden, det nye Israel. Jøde så vel som ikke-jøde. Anonymkode: 49d2f...fc2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #4 Del Skrevet 24. oktober 2023 I alle dager. Jeg har vokst opp med søndagsskole, studert et årsstudium krl, har mye kristen slekt og en del kristne venner og kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har hørt dette før. Anonymkode: 73c46...5ba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #5 Del Skrevet 24. oktober 2023 Kanskje blant "ekstremister" innen kristendommen. Jeg opplevde noe lignende under en konfirmasjon, der en perifer slektning reiste seg opp og holdt en tale om akkurat det du er inne på. Det var direkte upassende og fikk meg til å tenke på nazistene under ander verdenskrig. Når det er sagt tror jeg det er en svært liten andel kristne som tenker slik. Selv er jeg kristen, men tenker på ingen måter at jøder må utryddes. Det er bare avskyelig. Anonymkode: a1f99...5d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #6 Del Skrevet 24. oktober 2023 Jesus var jo jøde selv, for pokker. Anonymkode: 41225...764 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #7 Del Skrevet 24. oktober 2023 takk for svar dere. Jeg er jaggu glad for at faren min bare var en liten dritunge i bleier under andre verdenskrig. Ellers hadde han vel gladelig ment at Holocaust var helt ok. .. og jeg er vel faktisk akkurat nå takknemlig for at jeg ikke har et så himla nært forhold til far. Ellers vet jeg ikke hvordan jeg hadde taklet å få vite dette om tankene hans Anonymkode: d4886...269 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #8 Del Skrevet 24. oktober 2023 Israel betyr guds folk. Jødene er ikke guds folk hvis dem ikke tror jesus kom og døde for oss. Vi groende er israel. Anonymkode: 45961...265 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #9 Del Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jesus var jo jøde selv, for pokker. Anonymkode: 41225...764 Han ble født inn i jødedommen. Hans disipler etter hans død var dem første som begynte å kalle seg kristne. Dem æret jesus med en ny tittel. Anonymkode: 45961...265 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #10 Del Skrevet 24. oktober 2023 Er ikke menneskerettighetserklæringen mer å bry seg om enn bibelen? Ikke på FN dagen en gang? Anonymkode: 0159b...d00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #11 Del Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er ikke menneskerettighetserklæringen mer å bry seg om enn bibelen? Ikke på FN dagen en gang? Anonymkode: 0159b...d00 Nei. Det har ikke endret noen ting. Annet en fasade av ærklæring. Rettigheten var der lenge før dette. Anonymkode: 45961...265 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #12 Del Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Det har ikke endret noen ting. Annet en fasade av ærklæring. Rettigheten var der lenge før dette. Anonymkode: 45961...265 Der er bare trist at folk bryr seg mer om gamle tekster enn menneskrettighetene 😔 Anonymkode: 0159b...d00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 24. oktober 2023 #13 Del Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Foreldrene mine og jeg kom i snakk om den stadig oppblomstrende antisemittismen vi igjennom alle tider har sett og ser. Han presterer å si at iflg skriften, så skal jødene slås tilbake og minimeres til en ubetydelig gruppe. De skal kuttes ned på samme måte som man hogger et tre: Etterpå står bare stubben tilbake. Mor skjønte nok da at samtalen tok en feil retning, og brøt av ved å begynne å snakke om trivielle saker. Jeg måtte straks etter avslutte telefonsamtalen pga tidsklemme, så det ble ikke mer snakk om det. Jeg skrev en sms idag og spurte om dette virkelig var den læren man lever etter i kristendommen. Jo, han skulle lete etter avsnittet hvor det står mente han. Men har ikke fått noe svar enda. Dette er vel bare svada vel? Han dikter? (Han har det med å være ekstremt påståelig uten å ha noen kilder i det hele tatt) Takker på forhånd for svar Anonymkode: d4886...269 Svada, ja - fra ende til annen. Det er en gammel profeti, tror det er Esekiel, og der står det at fra denne stubben som er igjen skal det vokse en spire (Jesus). At Jesus skal komme fra jødene, noe som har vist seg å stemme, da Han var jøde - og ut fra Ham skal det vokse noe nytt altså. Den siste profetien ble oppfylt for 2000 år siden, og den stubben kom altså før den tid. Jødene skal vende om og bli kristne etterhvert som de ser Han er Messias, så slikt sett minker det jo på dem, men at de skal forsvinne som 'mennesker'..... Jeg har ikke ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #14 Del Skrevet 24. oktober 2023 Vi er alle Abrahams barn, jøder, muslimer og kristne. Det er søsterreligioner. Religionskriger handler stort sett om noe annet, som klassikerne penger og makt, kultur og etnisitet. Anonymkode: 3836b...2ef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #15 Del Skrevet 26. oktober 2023 et voilà, nå har brikkene falt på plass. Jeg skulle lese Jesaja, fikk jeg beskjed om. Der skulle det stå. ... og jeg har faktisk klart å rote fram en bibel fra konfirmasjonen, og har skummet litt igjennom denne Jesaja.. Her følger enkelte utdrag: "Klage over Israel. Ve det syndige folket, eit folk tungt av skuld, ei slekt som handlar vondt, born som øydelegg. Dei har forlate Herren, forakta Israels Heilage og vendt ryggen til han (..) når de lyfter hendene, lèt eg att augo for dykk. Samme kor mykje de bed høyrer eg ikkje. Hendene dykkar er fulle av blod. (..) Jerusalem skal reinast. Å, at den trufaste byen skulle bli ei hore. Han var full av rett, rettferd budde der, men no - mordarar. (...) Men svikarar og syndarar skal knusast, dei som forlèt Herren skal gå til grunne (...) de skal bli som ei eik med visne blad, som ein hage utan vatn. Dei skal brenna utan at nokon sløkkjer (..) Difor skal folket mitt dra i eksil før dei veit av det, dei fremste skal svelta i hel og folkemassen skal forgå av tørste. Difor opnar dødsriket svelget og sperrar opp munnen på vidt gap, og ned fèr dei, både dei fornemme og masse Difor, slik eld fortærer halm og høy søkk saman i flammane, skal rota deira rotna bort, blomen deira stiga opp som støv. For dei har forkasta lova til Herren over hærskarane og forakta ordet frå Israels Heilage. Difor flamma Herrens vreide opp mot folket hans. (..) Gjer hjartet til dette folket feitt, gjer øyra tunge og klin auga att, så dei ikkje kan sjå me auga, ikkje høyra med øyra, ikkje forstå med hjartet og ikke venda om og bli lækte. (..) Og Herren skal senda menneskal langt bort, audt og forlate skal landet bli. Er det enno att ein tiandedel, skal den òg brennast opp som når ei eik blir felt, og berre ein stubbe står att. Den stubben er ei heilag ætt" Jeg har altså en fasit og komme med til far: Dette er jo Gamle Testamentet! Det gjelder jo ikke lenger (eller? slik jeg har forstått det ihvertfall). Ellers så var jo forklaringen fra Lawyam over her logisk. Ut av stubben vokste så det hellige folket fram, og all ondskapen ble tilgitt og og alt var fryd og gammen. Jeg melder gjerne tilbake når far har svart på kontringene mine igjen. Setter pris på å kunne dele det med noen kloke hoder her inne. Anonymkode: d4886...269 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 26. oktober 2023 #16 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): et voilà, nå har brikkene falt på plass. Jeg skulle lese Jesaja, fikk jeg beskjed om. Der skulle det stå. ... og jeg har faktisk klart å rote fram en bibel fra konfirmasjonen, og har skummet litt igjennom denne Jesaja.. Her følger enkelte utdrag: "Klage over Israel. Ve det syndige folket, eit folk tungt av skuld, ei slekt som handlar vondt, born som øydelegg. Dei har forlate Herren, forakta Israels Heilage og vendt ryggen til han (..) når de lyfter hendene, lèt eg att augo for dykk. Samme kor mykje de bed høyrer eg ikkje. Hendene dykkar er fulle av blod. (..) Jerusalem skal reinast. Å, at den trufaste byen skulle bli ei hore. Han var full av rett, rettferd budde der, men no - mordarar. (...) Men svikarar og syndarar skal knusast, dei som forlèt Herren skal gå til grunne (...) de skal bli som ei eik med visne blad, som ein hage utan vatn. Dei skal brenna utan at nokon sløkkjer (..) Difor skal folket mitt dra i eksil før dei veit av det, dei fremste skal svelta i hel og folkemassen skal forgå av tørste. Difor opnar dødsriket svelget og sperrar opp munnen på vidt gap, og ned fèr dei, både dei fornemme og masse Difor, slik eld fortærer halm og høy søkk saman i flammane, skal rota deira rotna bort, blomen deira stiga opp som støv. For dei har forkasta lova til Herren over hærskarane og forakta ordet frå Israels Heilage. Difor flamma Herrens vreide opp mot folket hans. (..) Gjer hjartet til dette folket feitt, gjer øyra tunge og klin auga att, så dei ikkje kan sjå me auga, ikkje høyra med øyra, ikkje forstå med hjartet og ikke venda om og bli lækte. (..) Og Herren skal senda menneskal langt bort, audt og forlate skal landet bli. Er det enno att ein tiandedel, skal den òg brennast opp som når ei eik blir felt, og berre ein stubbe står att. Den stubben er ei heilag ætt" Jeg har altså en fasit og komme med til far: Dette er jo Gamle Testamentet! Det gjelder jo ikke lenger (eller? slik jeg har forstått det ihvertfall). Ellers så var jo forklaringen fra Lawyam over her logisk. Ut av stubben vokste så det hellige folket fram, og all ondskapen ble tilgitt og og alt var fryd og gammen. Jeg melder gjerne tilbake når far har svart på kontringene mine igjen. Setter pris på å kunne dele det med noen kloke hoder her inne. Anonymkode: d4886...269 Ikke alle profetier handler om vår tid og endetiden. Det har vært profetert om mye oppetter Bibel historien som har skjedd. Jesaia proferterte bl.a om Jesus sitt komme..., dårlig husk, men tror det er 43 eller lenger ut. Det skjedde jo for 2000 år siden. Jerusalem falt før den tid. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #17 Del Skrevet 27. oktober 2023 Lawyam skrev (13 timer siden): Ikke alle profetier handler om vår tid og endetiden. Det har vært profetert om mye oppetter Bibel historien som har skjedd. Jesaia proferterte bl.a om Jesus sitt komme..., dårlig husk, men tror det er 43 eller lenger ut. Det skjedde jo for 2000 år siden. Jerusalem falt før den tid. Poenget er at alt skal skje innen noen få år. Når det skjer er det oppfylt. Anonymkode: 45961...265 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 27. oktober 2023 #18 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Poenget er at alt skal skje innen noen få år. Når det skjer er det oppfylt. Anonymkode: 45961...265 Jesaja levde 700 år før Kristus. Fallet han snakka om var ca hundre år etterpå. Jerusalem har falt ca 23 ganger til nå. Ut fra den resten som er igjen skal det vokse ut en hellig ett....Jesus...så den profetien gjelder ikke for nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #19 Del Skrevet 28. oktober 2023 Lawyam skrev (14 timer siden): Jesaja levde 700 år før Kristus. Fallet han snakka om var ca hundre år etterpå. Jerusalem har falt ca 23 ganger til nå. Ut fra den resten som er igjen skal det vokse ut en hellig ett....Jesus...så den profetien gjelder ikke for nå. Det spør hva annetn som skjer i løp av neste 3 åra så vi får se Anonymkode: 45961...265 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #20 Del Skrevet 28. oktober 2023 Lawyam skrev (14 timer siden): Jesaja levde 700 år før Kristus. Fallet han snakka om var ca hundre år etterpå. Jerusalem har falt ca 23 ganger til nå. Ut fra den resten som er igjen skal det vokse ut en hellig ett....Jesus...så den profetien gjelder ikke for nå. Jeg forstår ikke hva du snakker om her. Jesus sa etter hans oppstandelse skal endetiden begynne 2000 år etterpå. Endetiden varer i 7 år ut i fra beregning, dem første 3,5 åra skal vi kristne bli fylt med den hellige ånd og vitne mirakler rundt om i verden. Så skal antikrist komme og herske di siste 3,5 åra. Da skal jesus komme tilbake og brenne hele verden og spare dem hellige. Hans rike skal komme ned i jerusalem og der skal vi herske med han i 1000 år til satan kommer tilbake og vi skal utslette han for godt. Det står at vi skal vite tiden vi er i og som kristne vet vi at vi er i endetiden for første gang med sikkerhet. Endetiden er når alt skjer innen disse åra noe som aldri har skjedd før. I endetiden skal israel bli invandert vi venter nå på en fredsavtale som skal brytes etter noen år. Vi venter påtvinging av dyrets merke som allerede er her, det er en chip i hånda eller et merke i pannen. Man kan ikke kjøpe og selge uten dette merket Det står i endetiden skal det komme masse elver i midtøsten i ørkenet og ørkenet skal bli frodigt. I år sprutet det masse vann fra jordoverflaten og ørkenet er nå grønt og frodigt fylt med elver. Eufrates elva skal tørke ut og store zeler av elva er tørket ut. Bibelen snakker om en endetid en verdens religion. Paven har skrevet under på dokumenter med muslimer og prøver å få til en verdensreligion, det ser ut som muslimer og katolikkene skal slå seg sammen når antikrist kommer og ser ut som antikrist kan være saudi arabias prins. Anonymkode: 45961...265 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå