AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #41 Del Skrevet 23. oktober 2023 10 minutter siden, Million said: Er du helt rusk eller? Skulle en mann sitte og bestemme hva en voksen kvinne får bruke penger på og bestemme hver transaksjon (!), og bestemme over en fraskilt partners økonomi?! Du er ikke litt barnslig nå synes du? Som lager en stråmann som absolutt alle skjønner er tull? Inkludert de som gir likes på kommentaren din? Anonymkode: 1bcda...677 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #42 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke det at jeg tror at folk ikke kan være lykkelige alene, men mennesker er sosiale av natur. Jeg tror det blir en bølge med ensomhet etter hvert pga romantiseringen av singellivet, og feiring av skilsmisse med "yaaass queeen, go on sis". Ordleggelsen i innlegget her blir helt feil for min del, kvinnefrigjøring har ikke noe med dette å gjøre. Så klart har ikke frigjøring av kvinner "gått for langt", hvordan er det mulig å bli for fri? Anonymkode: 1727d...4fe Å være singel er ikke ensbetydende med at man er ensom eller alene. Anonymkode: 987d9...4a4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 23. oktober 2023 #43 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mange kvinner i dag er fornøyde med å være single og drømmer ikke om en prins å gifte seg med, som redder dem fra singellivet. Er dette tegn på at kvinnefrigjøringen er gått for langt? https://www.elle.com/uk/life-and-culture/culture/a45568776/happily-ever-single/ Anonymkode: ec8e9...442 Nei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Artmo3 Skrevet 23. oktober 2023 #44 Del Skrevet 23. oktober 2023 På en del områder ja, andre ikke. Men når så mange feminister støtter diskriminering som tiltak for likestilling, så er det åpenbart at det har gått for langt på visse områder, diskriminering er jo det de påstår de vil bli kvitt, for begge kjønn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #45 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Damer da? Må de også heve seg slik at menn finner en de vil dele livet sitt med? Anonymkode: 35ada...ec1 Ja, så absolutt! Hvis en kvinne opplever ikke å finne noen menn som vil ha henne, er det klart at hun må jobbe med seg selv for å bli et person som andre ønsker å dele livet sitt med. En som tilfører noe positivt. Det er ingen som har noe krav på en mann eller kone, og i dagens samfunn er man heller ikke avhengig av det. Anonymkode: b4104...dea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #46 Del Skrevet 23. oktober 2023 Det å ønske og være singel er et privilegium både kvinner og menn har. Har da ingenting med kvinnefrigjøring å gjøre. Kvinner er ikke en eiendel. Anonymkode: a3a90...a5c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandagsunge Skrevet 23. oktober 2023 #47 Del Skrevet 23. oktober 2023 "Skal kvinner få leve livet sånn dei ønsker det viss prisen er at nokre menn ikkje får fitte?" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 23. oktober 2023 #48 Del Skrevet 23. oktober 2023 Jeg tror det handler mindre om frigjøring og mer om kultur og trender, og jeg synes ikke det er noe å glede seg over at flere kvinner og menn lever som enslige og i mange tilfeller barnløse. Jeg tror også en bør utvise en viss skepsis ovenfor kilder som forsøker å fremsnakke enslighet og barnløshet. Antagelig er hensikten ofte god, å forsøke å fremheve noe positivt ved situasjoner de færreste virker å ønske, men jeg tror samtidig en risikerer å "forlede" flere til å velge bort en del svært meningsfullt fra livene sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ebbeliten Skrevet 23. oktober 2023 #49 Del Skrevet 23. oktober 2023 Ja, det får da være grenser for hvor fri vi kvinner skal være. 🤣 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hespe3 Skrevet 26. oktober 2023 #50 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 23.10.2023 den 14.21): Mange kvinner i dag er fornøyde med å være single og drømmer ikke om en prins å gifte seg med, som redder dem fra singellivet. Anonymkode: ec8e9...442 Det finnes så innmari få prinser, de er nok en utdøende rase. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
umAxa Skrevet 26. oktober 2023 #51 Del Skrevet 26. oktober 2023 2 minutter siden, Hespe3 said: Det finnes så innmari få prinser, de er nok en utdøende rase. Også kjent som "Hvor er alle gode mennene blitt av??" Godt spørsmål å stille, og kanskje det henger sammen med kulturskift som kvinne-frigjørelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #52 Del Skrevet 26. oktober 2023 umAxa skrev (4 timer siden): Også kjent som "Hvor er alle gode mennene blitt av??" Godt spørsmål å stille, og kanskje det henger sammen med kulturskift som kvinne-frigjørelsen. Man skal jo ikke komme med anekdotiske bevis, men...jeg er feminist (ikke radikal/ekstrem), og har aldri vært opptatt av drømmeprinser, giftermål og det å få barn. Likevel har jeg et langvarig forhold bak meg (20 år), og er nå i mitt forhold nr. 2 (som har vart i 5 år) med en flott, snill og oppegående mann, som jeg traff da jeg var passert 40. Han er noen år yngre enn meg. Jeg tror ikke kvinnefrigjøringen er "skyd" i stort mer enn at mange menn ikke har hengt med i svingene, og strever med å definere en ny mannsrolle. Min ser ut til å ha klart det, noe som jeg tipper har sammenheng med at han ser både kvinner og menn som likeverdige individer, og han er ikke opphengt i gammeldagse kjønnsroller. Anonymkode: cf4dd...b28 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hespe3 Skrevet 26. oktober 2023 #53 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man skal jo ikke komme med anekdotiske bevis, men...jeg er feminist (ikke radikal/ekstrem), og har aldri vært opptatt av drømmeprinser, giftermål og det å få barn. Likevel har jeg et langvarig forhold bak meg (20 år), og er nå i mitt forhold nr. 2 (som har vart i 5 år) med en flott, snill og oppegående mann, som jeg traff da jeg var passert 40. Han er noen år yngre enn meg. Jeg tror ikke kvinnefrigjøringen er "skyd" i stort mer enn at mange menn ikke har hengt med i svingene, og strever med å definere en ny mannsrolle. Min ser ut til å ha klart det, noe som jeg tipper har sammenheng med at han ser både kvinner og menn som likeverdige individer, og han er ikke opphengt i gammeldagse kjønnsroller. Anonymkode: cf4dd...b28 Meg over, var ikke meningen å være anonym. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 26. oktober 2023 #54 Del Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 23.10.2023 den 14.04): Det er også mange menn i dag som er helt fornøyde med å være single og som ikke er på jakt etter en "prinsesse" som kan redde dem fra singellivet. Det er bare det at disse klager ikke, så man hører ikke så mye om dem. De single mennene som klager, er de som gjerne skulle hatt seg en dame. Men som samtidig er veldig uklare på hva de vil tilføre positivt i livet til denne kvinnen. (Men veldig klare på hva denne skal tilføre deres liv.) De fleste kvinner (også de som er fornøyde som single) er åpne for å få seg kjæreste dersom denne tilfører livet deres noe positivt. Anonymkode: 2f817...576 De som er fornøyd med sitt liv klager ikke. Uansett kjønn. Angående dem som klager er det en person som virkelig kan ta tak i det de er misfornøyd med, og jobbe med å oppnå sine mål; De selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Menelaos Skrevet 26. oktober 2023 #55 Del Skrevet 26. oktober 2023 Det at kvinner får de samme rettigheter som menn, er bra så nei kvinnefrigjøringen har ikke gått for langt. Den går bare for langt om menn mister rettigheter, for å gi kvinner rettigheter. Men så vit jeg vet har det ikke skjedd. Kvinner og menn skal ha de samme rettigheter, forstår ikke hvordan noen kan si seg uenig i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
umAxa Skrevet 27. oktober 2023 #56 Del Skrevet 27. oktober 2023 17 hours ago, AnonymBruker said: Man skal jo ikke komme med anekdotiske bevis, men...jeg er feminist (ikke radikal/ekstrem), og har aldri vært opptatt av drømmeprinser, giftermål og det å få barn. Likevel har jeg et langvarig forhold bak meg (20 år), og er nå i mitt forhold nr. 2 (som har vart i 5 år) med en flott, snill og oppegående mann, som jeg traff da jeg var passert 40. Han er noen år yngre enn meg. Jeg tror ikke kvinnefrigjøringen er "skyd" i stort mer enn at mange menn ikke har hengt med i svingene, og strever med å definere en ny mannsrolle. Min ser ut til å ha klart det, noe som jeg tipper har sammenheng med at han ser både kvinner og menn som likeverdige individer, og han er ikke opphengt i gammeldagse kjønnsroller. Anonymkode: cf4dd...b28 17 hours ago, Hespe3 said: Meg over, var ikke meningen å være anonym. Det blir et stort ansvarsfraskrivelse hvis man skal se på at kvinnefrigjøringen ikke har skyld; for hvis du er enig i at mennesket er komplisert, så er det komplisert fordi det er sammensatt av mange, nesten utallige, aspekter. Hvorfor skulle kvinne-frigjørelsen være fritatt fra å være en av disse aspektene? Jeg kan komme opp med eksempler på hvordan det ene påvirker det andre: La oss ta den seksuelle frigjørelsen; ved hjelp av tilgjengelig prevensjon og kulturelt akseptert abort, så kan kvinner i dag være like seksuell som mennene og ha sex med "alle". Med slik konsekvensfri sex så trenger hun ikke lenger å være nøye med de langsiktige utsiktene i mannen hun velger - tross alt er det ingen barn med i bildet av å ligge rundt. Hvis menn lærer at de kan ha sex, uten å vise til langsiktige kvaliteter, hva tror du det vil gjøre med menn sin egen standard da? Tror du de vil fokusere på bygge langsiktige kvaliteter da? Som du selv sa: "Det finnes så innmari få prinser, de er nok en utdøende rase." Prins, god mann, drømmemannen, mann med stor M er alle samme tingen. Ikke at KG skal trekkes frem som bevis, men du finner omtrent daglige tråder om kvinner som synes at menn er dårlige nå til dags, noe du selv indikerer når du synes at "menn ikke har hengt med i svingene" Et annet eksempel er jo hvordan samfunnet utvikler seg med overskrifter som at norge må nå for første gang importere sperm fra utlandet fordi kvinner vil være mødre, men ikke finner/vil ha menn. Norge topper også barn utenfor ekteskap globalt. Det sies at 5-10% av menn har like mye sex som nederste 50% av menn. Det sies også at sexløshet for menn har mer enn doblet seg, mens kvinners andel av sexløshet har vært upåvirket de siste 10 årene. Alle disse tallene handler om samspillet mellom kjønnene og noe har blitt forandret. Kan det være noe så fundamentalt som kvinnefrigjørelsen? Jeg er enig i at det er mye flott med det skiftet, men hvorfor skulle ikke et slikt skift også ha ringvirkninger og baksider? - Men la oss si at du har helt rett. Dette handler bare om menn sitt ansvar i "å henge med i svingene" Hvordan skal en mann i 2023 og fremover henge med i svingene? Jeg ser bokstavelig talt reklame, annonser og media generelt som løfter unge kvinner for å ta sin plass, bli neste generasjons ledere og få ansettelse fordeler. Når hørte du sist noe tilsvarende for unge menn? Hva hører du egentlig om unge menn? Er det positivt, eller er det negativt? Siden du har over 40 år med livserfaring så må du har sett en viss utvikling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #57 Del Skrevet 27. oktober 2023 Kvinnefrigjøring kan aldri gå for langt. Alle skal være like fri til å kunne leve det livet de ønsker. Single eller ikke single. Voksne mennesker skal støtte hverandre, ingen som skal reddes av prinser. Anonymkode: b6790...96f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #58 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kvinnefrigjøring kan aldri gå for langt. Alle skal være like fri til å kunne leve det livet de ønsker. Single eller ikke single. Voksne mennesker skal støtte hverandre, ingen som skal reddes av prinser. Anonymkode: b6790...96f Hva slags frihet er det menn har i dag, som kvinner ikke har ? Anonymkode: 49421...40f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #59 Del Skrevet 27. oktober 2023 Hvorfor det? Det er vel ikke alle som ønsker å være i et forhold. Forskjellen fra tidligere er vel at nå slipper vi som ikke vil, å finne en partner. Før måtte jo alle gifte seg. Det betyr ikke at alle ville gifte seg. Hilsen tilfreds singel som ikke er interessert i forhold. Anonymkode: fd248...54c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #60 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hva slags frihet er det menn har i dag, som kvinner ikke har ? Anonymkode: 49421...40f Friheten til å gå rundt som de vil hele døgnet feks. Frihet til å kunne høre på musikk på hodetelefonene mens de går gjennom parken etter at det er blitt mørkt uten frykten for å bli overfalt. Friheten til å få barn når de vil uten å frykte at det vil gå ut over karriere. Friheten til å bare drite i barna sine og ha dem annenhver helg og samtidig bli ansett som en «god far», mens dersom en kvinne har samme løsning tenker man automatisk at det er noe galt med henne. Menns helse har også større fokus, kvinner lever i årevis med unødvendig smerte fordi «det bør de tåle». Det anses som normalt at kvinner lever etter fødsel med plager. Menn har friheten til å ha det sexlivet de selv ønsker, mens kvinner i dag fortsatt lever under temmelig sterk kulturell kontroll. Ligger man med «for mange» = hore, ligger man med «for få» = snerpete. Jeg drømmer om den dagen jeg kan ta på meg joggesko og ta løpeturen min gjennom parken på kvelden mens jeg spiller så høy musikk jeg vil og ikke engang ofrer voldtekt en tanke. Den dagen nøklene ligger i veska og ikke i hånda som et potensielt forsvarsvåpen. Da kommer jeg som kvinne til å virkelig føle meg fri. Anonymkode: 05afe...c87 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå