AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #21 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): I et fritt samfunn er det opplagte svaret 50/50. Når vi sammenligner «kvinnesak» med kampen mot rasisme og homohat så er det en viktig forskjell: det finnes relevante og til dels store biologiske forskjeller mellom det å være kvinne og det å være mann. Joda, en kvinne kan fint gå i dress og være direktør og tjene masse penger, men den biologiske funksjonen til menn og kvinner er forskjellig. Det kan gjøre det vanskelig å avgjøre hva «rettferdig» eller «50/50» maktbalanse egentlig skal være. Hva om det er sånn at kvinner sett under ett er 10% bedre foreldre enn hva menn er. Er det da rett at kvinner alltid skal få barna ved samlivsbrudd? At man alltid skal dele 50/50? At retten skal vurdere hvem som er best egnet (er det i det hele tatt mulig?) Anonymkode: d37a4...ba2 Ja, den biologiske funksjonen til kvinner er å føde barn, og den biologiske funksjonen til mannen er å befrukte kvinner. Samtidig er ikke kvinnens biologiske funksjon å gjøre alt husarbeid, mens mannens biologiske funksjon å feste med gutta og pule andre damer. Jeg har 50/50-fordeling om barna med min eks. Han er en god far, jeg er en god mor. Ingen av oss er bedre enn den andre, nettopp fordi farens og morens roller er forskjellige. Barn trenger optimalt begge foreldre i livet sitt, med mindre en av foreldrene er uskikket til å være forelder eller av andre grunner ikke kan bidra på lik linje. I de fleste saker i dag tilstreber man å oppnå 50/50. Anonymkode: 3d39e...473 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #22 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er også mange menn i dag som er helt fornøyde med å være single og som ikke er på jakt etter en "prinsesse" som kan redde dem fra singellivet. Det er bare det at disse klager ikke, så man hører ikke så mye om dem. De single mennene som klager, er de som gjerne skulle hatt seg en dame. Men som samtidig er veldig uklare på hva de vil tilføre positivt i livet til denne kvinnen. (Men veldig klare på hva denne skal tilføre deres liv.) De fleste kvinner (også de som er fornøyde som single) er åpne for å få seg kjæreste dersom denne tilfører livet deres noe positivt. Anonymkode: 2f817...576 Og som gjerne har skyhøye krav til kvinner: jomfru eller nesten jomfru, BMI under 20, veldig pen og mye yngre. I tillegg må hun selvfølgelig holde kjeft og la mannen bestemme. Anonymkode: 3d39e...473 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #23 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er takket være kvinnefrigjøringen at menn i dag faktisk har bestemmelsesrett i barnefordelingssaker og det ikke er en automatikk i at kvinner skal få barna ved en skilsmisse. Anonymkode: d62f4...0ba Nettopp. Tidligere, da menn hadde flere rettigheter enn kvinner, var menn ikke velkomne på fødestuer, de hadde ikke rett til permisjon, de fikk ikke barna ved skilsmisse, og så videre. Anonymkode: 3d39e...473 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 23. oktober 2023 #24 Del Skrevet 23. oktober 2023 Hvorfor er dette et problem, TS? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #25 Del Skrevet 23. oktober 2023 Ikke det at jeg tror at folk ikke kan være lykkelige alene, men mennesker er sosiale av natur. Jeg tror det blir en bølge med ensomhet etter hvert pga romantiseringen av singellivet, og feiring av skilsmisse med "yaaass queeen, go on sis". Ordleggelsen i innlegget her blir helt feil for min del, kvinnefrigjøring har ikke noe med dette å gjøre. Så klart har ikke frigjøring av kvinner "gått for langt", hvordan er det mulig å bli for fri? Anonymkode: 1727d...4fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #26 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ikke det at jeg tror at folk ikke kan være lykkelige alene, men mennesker er sosiale av natur. Jeg tror det blir en bølge med ensomhet etter hvert pga romantiseringen av singellivet, og feiring av skilsmisse med "yaaass queeen, go on sis". Ordleggelsen i innlegget her blir helt feil for min del, kvinnefrigjøring har ikke noe med dette å gjøre. Så klart har ikke frigjøring av kvinner "gått for langt", hvordan er det mulig å bli for fri? Anonymkode: 1727d...4fe Men det er jo nettopp det. Forskningen viser at kvinner er mye flinkere enn menn å bygge sosiale relasjoner som ikke innebærer sex - familie, venninner, kollegaer, damer fra koret eller velforeningen osv. Anonymkode: 3d39e...473 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 23. oktober 2023 #27 Del Skrevet 23. oktober 2023 På noen områder ja. Men det hi sikter til er ikke gått for langt, det skulle bare mangle at kvinner kan velge å være frie og selvstendige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #28 Del Skrevet 23. oktober 2023 Million skrev (1 time siden): Det sistnevnte er jo personlig egnethet som burde råde, mener jeg. En kvinne kan være en elendig forelder, hun også. Men det er dessverre slik at statistikken viser at menn i mye høyere grad enn kvinner dropper kontakt med sine egne unger når han bryter ut av forholdet med moren deres, og særlig hvis han finner seg en ny partner. Burde det at andre menn dropper ungene sine påvirke oddsene for at en gitt mann får samvær? Anonymkode: d37a4...ba2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 23. oktober 2023 #29 Del Skrevet 23. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Burde det at andre menn dropper ungene sine påvirke oddsene for at en gitt mann får samvær? Anonymkode: d37a4...ba2 Med "samvær", mener du da 50% ? Eller bare annenhver helg som er standarden for mange "fjerne" pappaer? Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "får" samvær. Det er jo noe en far har krav på, 50%, så det er noe han bare kan kreve. Hvis han er skikket som far da, selvfølgelig. Mor bestemmer ikke dette, hva far kan "få" hvis du mener mindre enn 50. Statistikken og tallenes tale er vel klar. Det du kaller "andre menn" er det store flertallet. Jeg antar retten lener seg litt på dette. Ikke meningen å snakke ned menn generelt, men dessverre er det sånn - menn har en tendens til å stikke av fra ansvaret i LANGT større grad enn mødrene. Men er man som mann en mye bedre forelder enn mor og kan bevise dette, så bør han jo få foreldreretten hvis mannen ønsker det - for eksempel der mor er beviselig svært syk, psykisk syk med diagnose for eksempel, hvor hun knapt klarer å ta hånd om seg selv. Hun kan jo ikke da ta seg av en-to-tre barn alene to uker i måneden. Endret 23. oktober 2023 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #30 Del Skrevet 23. oktober 2023 Million skrev (1 minutt siden): Med "samvær", mener du da 50% ? Eller bare annenhver helg som er standarden for mange "fjerne" pappaer? Statistikken og tallenes tale er vel klar. Det du kaller "andre menn" er det store flertallet. Jeg antar retten lener seg litt på dette. Ikke meningen å snakke ned menn generelt, men dessverre er det sånn - menn har en tendens til å stikke av fra ansvaret i LANGT større grad enn mødrene. Men er man som mann en mye bedre forelder enn mor og kan bevise dette, så bør han jo få foreldreretten hvis mannen ønsker det - for eksempel der mor er beviselig svært syk, psykisk syk med diagnose for eksempel, hvor hun knapt klarer å ta hånd om seg selv. Hun kan jo ikke da ta seg av en-to-tre barn alene to uker i måneden. Og det får dem. Kjenner tre pappaer som har hovedomsorgen fordi mor er lite egnet. Anonymkode: 3d39e...473 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 23. oktober 2023 #31 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og det får dem. Kjenner tre pappaer som har hovedomsorgen fordi mor er lite egnet. Anonymkode: 3d39e...473 Og godt er det. Er mor lite egnet som forelder, så er hun det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #32 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Men det er jo nettopp det. Forskningen viser at kvinner er mye flinkere enn menn å bygge sosiale relasjoner som ikke innebærer sex - familie, venninner, kollegaer, damer fra koret eller velforeningen osv. Anonymkode: 3d39e...473 Mulig, men det er også fordi damer i større grad melder seg inn i aktiviteter og grupper utenom. Som f.eks. kor, rødekors, strikkeklubb idk... Jeg kjenner menn som er med i forskjellige sport grupper, villmark arrangement, kristen gruppe osv, som har gjennom det fått mange relasjoner. Poenget er at man har eget ansvar for å finne disse sosiale relasjonene, det nytter ikke å sitte foran tv'en å forvente og få nye venner. Anonymkode: 1727d...4fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #33 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I et fritt samfunn er det opplagte svaret 50/50. Når vi sammenligner «kvinnesak» med kampen mot rasisme og homohat så er det en viktig forskjell: det finnes relevante og til dels store biologiske forskjeller mellom det å være kvinne og det å være mann. Joda, en kvinne kan fint gå i dress og være direktør og tjene masse penger, men den biologiske funksjonen til menn og kvinner er forskjellig. Det kan gjøre det vanskelig å avgjøre hva «rettferdig» eller «50/50» maktbalanse egentlig skal være. Hva om det er sånn at kvinner sett under ett er 10% bedre foreldre enn hva menn er. Er det da rett at kvinner alltid skal få barna ved samlivsbrudd? At man alltid skal dele 50/50? At retten skal vurdere hvem som er best egnet (er det i det hele tatt mulig?) Anonymkode: d37a4...ba2 Du omtaler barn som om de var gjenstander på linje med huset og bilen. Anonymkode: effd1...c8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #34 Del Skrevet 23. oktober 2023 Som om alle menn ønsker å være i et forhold.. noe som jo ikke sant. 😅 Anonymkode: 0c42e...a35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #35 Del Skrevet 23. oktober 2023 Million skrev (25 minutter siden): Statistikken og tallenes tale er vel klar. Det du kaller "andre menn" er det store flertallet. Jeg antar retten lener seg litt på dette. La meg framstille mitt ståsted mer tydelig da. Hvis jeg kan finne statistikk på at flere kvinner enn menn har dårlig forståelse for økonomi. Ville du da støtte at kvinner bare fikk bruke penger hvis faren eller ektemannen signerte hver enkelt transaksjon? For det er det jeg mener med at hva noen/mange menn gjør dårligere ikke burde påvirke «dommen» for hver enkelt mann. Er du villig til å bedømme en mann som en borger, eller vil du bedømme han som «en av de»? Anonymkode: d37a4...ba2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 23. oktober 2023 #36 Del Skrevet 23. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): La meg framstille mitt ståsted mer tydelig da. Hvis jeg kan finne statistikk på at flere kvinner enn menn har dårlig forståelse for økonomi. Ville du da støtte at kvinner bare fikk bruke penger hvis faren eller ektemannen signerte hver enkelt transaksjon? For det er det jeg mener med at hva noen/mange menn gjør dårligere ikke burde påvirke «dommen» for hver enkelt mann. Er du villig til å bedømme en mann som en borger, eller vil du bedømme han som «en av de»? Anonymkode: d37a4...ba2 Er du helt rusk eller? Skulle en mann sitte og bestemme hva en voksen kvinne får bruke penger på og bestemme hver transaksjon (!), og bestemme over en fraskilt partners økonomi?! Det er så søkt og fjernt og 1800-talls holdning at jeg dropper å diskutere videre med deg. Jeg har aldri hatt felles økonomi med noen, ikke da jeg var gift heller, for jeg har stålkontroll på økonomien og klarer meg utmerket. Det hadde ikke eksmannen. Han var en ødeland uten like, og hadde alle kredittkortene som fantes på markedet. De var selvfølgelig makset og vinduskonvoluttene i hans navn haglet inn. En gang da jeg hentet inn posten, husker jeg at han hadde fått 10 regninger fra kredittkortselskaper bare den ene dagen... Min stusselige, enslige erfaring er derfor motsatt av det bildet du prøver å male. Endret 23. oktober 2023 av Million 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #37 Del Skrevet 23. oktober 2023 Million skrev (1 minutt siden): Er du helt rusk eller? Skulle en mann sitte og bestemme hva en voksen kvinne får bruke penger på og bestemme hver transaksjon (!), og bestemme over en fraskilt partners økonomi?! Det er så søkt og fjernt og 1800-talls holdning at jeg dropper å diskutere videre med deg. Jeg forstår at dette ble for komplisert for deg. Du er velkommen tilbake når du har tenkt deg litt om. Anonymkode: d37a4...ba2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 23. oktober 2023 #38 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg forstår at dette ble for komplisert for deg. Du er velkommen tilbake når du har tenkt deg litt om. Anonymkode: d37a4...ba2 Åh, hersketeknikker slengt på til slutt? Rull inn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #39 Del Skrevet 23. oktober 2023 Million skrev (1 minutt siden): Åh, hersketeknikker slengt på til slutt? Rull inn. Neida. Jeg presenterte deg for en enkel analogi som illustrerte et prinsipp. Du greide ikke å ta analogien og gikk heller i fistel Jeg er sikker på at når du tenker deg litt om utover kvelden så forstår du analogien, og at jeg hverken foreslår at menn skal styre kvinners økonomi eller at kvinner skal ha forrang ved barnefordelingssaker. Jeg har trua på deg! Anonymkode: d37a4...ba2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #40 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Damer da? Må de også heve seg slik at menn finner en de vil dele livet sitt med? Anonymkode: 35ada...ec1 Om kvinnene er fornøyd som single, så nei. Jeg er meget fornøyd med singeltilværelsen, og ser ingen grunn til å ‘heve’ meg etter hva menn finner attraktivt. Vi kvinner er ikke ansvarlig for at menn skal finne en de vil dele livet sitt med! Anonymkode: 987d9...4a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå