Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Brunello skrev (52 minutter siden):

Etter min mening er den eneste problemstillingen her de andre barnas situasjon og forhold til dere. Vil et felles barn ødelegge mer enn det tilføyer. Siden dere ikke bor sammen og bor langt fra hverandre, medfører dette at noen av barna må betale prisen med enten å flytte eller få mindre samvær med forelderen sin. Jeg tror ikke jeg ville risikert forholdet til barna mine for dette.

Jeg synes dette er ekstremt vanskelig å ta stilling til ennå, så må nesten ta en prat med han snart. Men vi bor ikke lengre unna enn at det tar 25 min med bil og litt lengre med buss. Mange bor jo på bygda med 1 times skolebusstur hver vei eller må kjøres. Barna vil nok neppe få noe dårligere forhold til oss, så om vi velger å beholde får vi bruke mest tid med de eldre barna de ukene vi har de, og en evt baby de andre ukene. 
Men som sagt, jeg må la det synke inn litt og vente med å teste på nytt neste gang vi ses. Kanskje går det over av seg selv også når det er så tidlig. Ingen som vet. Men uansett vil jeg ikke være alene om dette om det skjærer seg.

Anonymkode: dd955...23a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg synes dette er ekstremt vanskelig å ta stilling til ennå, så må nesten ta en prat med han snart. Men vi bor ikke lengre unna enn at det tar 25 min med bil og litt lengre med buss. Mange bor jo på bygda med 1 times skolebusstur hver vei eller må kjøres. Barna vil nok neppe få noe dårligere forhold til oss, så om vi velger å beholde får vi bruke mest tid med de eldre barna de ukene vi har de, og en evt baby de andre ukene. 
Men som sagt, jeg må la det synke inn litt og vente med å teste på nytt neste gang vi ses. Kanskje går det over av seg selv også når det er så tidlig. Ingen som vet. Men uansett vil jeg ikke være alene om dette om det skjærer seg.

Da synes jeg ikke dere bor langt fra hverandre, slik at det ikke er et veldig stort problem.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ville tenkt på barnet.. ikke alle barn synes det er like kult med gamle foreldre. Tenk når ungen er konfirmant da er du midt i 50 årene .

Jeg vet hva jeg ville gjort. 

Anonymkode: 69970...1bd

Veldig blåst kommentar.

Anonymkode: 43e0b...6d1

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å få barn som 39årig mann på ingen måte gammelt!  
Å bli pappa som 19-åring er heller uvanlig i dagens samfunn. De færreste er i stand til å forsørge seg selv på den alderen, for ikke å snakke om et barn i tillegg. 

Anonymkode: dd604...ea0

Vel... siden hverdagen min i stor grad preges av å rydde opp etter en far som nekter å innrømme at han er dement, så synes jeg selv at jeg har en gammel far. Mine venners foreldre er betydelig yngre og hjelper til med barnebarn osv, mens jeg koordinerer møter med helsevesenet og leter etter nøkler og gjenoppretter passord og alt annet den mannen roter til.

Men da jeg var liten var det ingen som kommenterte alderen hans, for han har alltid vært veldig sprek. Det har vært hans store stolthet, at han er så ungdommelig og frisk. Det er han egentlig enda, men ingen kan stoppe en demenssykdom, uansett hvor ungdommelig man selv mener man er. Og oddsen for å utvikle demens i 70-årene er betydelig større enn å utvikle demens i 50-åra...

Men hovedpoenget med innlegget mitt var uansett hvordan mine søsken tok det å få en lillesøster så mange år etter, og det gikk ikke særlig bra. Mest fordi faren min valgte å flytte inn til moren min. Det var en times reisevei fra der yngste bodde (eldste hadde flyttet) og hun var i en sårbar periode og tok det hardt at faren hennes fikk ny familie. Han har aldri blitt tilgitt. Og i dag, når han er syk, får han stadig høre at det var han som valgte å flytte, derfor gidder ikke de å hjelpe han.

Anonymkode: f45ba...334

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg ville tenkt på barnet.. ikke alle barn synes det er like kult med gamle foreldre. Tenk når ungen er konfirmant da er du midt i 50 årene .

Er midt i 50-årene så fryktelig gammalt? Min mamma er 61, og hadde ikke sett rart ut om hun hadde hatt en tenåring. 

Folk får barn senere i livet nå, og ingen vil se rart på deg. Bortsett fra noen få... ☝️ 

Anonymkode: 9718a...7e9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er du attpåklatt selv siden du sier det slik? Jeg er attpåklatten med gamle foreldre, mine 4 eldre halvsøsken var nesten voksne da jeg ble født.

Jeg er prinsessa i familien. Mine foreldre begynte å bli «gamle» ja, men mine søsken var unge voksne og fylte litt inn der mine foreldre kanskje ikke orket å løpe runde nr 47 rundt peisen i stua.

Jeg elsket helgene da jeg var i Oslo hos eldste broren min - vi fant på så mye spennende! For ikke å snakke om somrene da jeg var hos storesøster i en større by et annet sted i landet.

Har aldri vært plaget av at mine foreldre er 10 år eldre enn mine jevnaldrende. Foreldrene mine er snille, har god økonomi og har alltid stilt opp. Føler meg bare enda mer elsket som er så heldig å ha alle disse eldre spakene mine i tillegg som hver og en har spilt sin rolle i mitt liv.

Til ts: snakk med han som skal bli pappa. Kanskje han tilogmed blir glad! Dere høres ut som fine folk og attpåklatten er en gave ❤️ Gratulerer!

Anonymkode: cb7e5...2af

Selvsagt er jeg attpåklatt, hadde ikke kommet med meningen min om det uten å være det selv. Jeg er også rundt 10 år yngre enn søsknene mine. Jeg var i praksis alenebarn med et par søsken som kom hjem av og til. Vi hadde og har et godt forhold, men jeg kjente dem strengt talt ikke før vi ble voksne. De hadde barndommen sin sammen, jeg hadde barndommen min alene. Det var veldig kjipt. 

Anonymkode: a8c33...12d

Skrevet

Begynne på nytt når de første har blitt ganske store..  tror du har glemt hvor mye jobb det er. Hyggelig med fellesbarn men det vil gå på bekostning av særkullsbarna deres. Plutselig må en av dere være hjemme fra kl 19 når småen sover. Mye må ofres. Det vil bli slitsomt. 

Anonymkode: 1cc79...b2d

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg er selv gravid med første (og eneste) fellesbarn, vi har begge barn fra før. Jeg er 37, samboeren min 47. Barnet var planlagt og veldig ønsket, og vi ser på det som mulighet til å holde oss yngre lengre. Selv om graviditeten har vært tyngre enn mine tidligere da jeg var i 20-årene, føler jeg meg ikke for gammel til å bli mor. Tvert i mot vet jeg at jeg er mer ressursterk og moden for å måtte ta kampene som kan oppstå med helsevesen og skolen nå, enn da jeg fikk første i midten av 20-årene. 

Mulig de som kritiserer "gamle" foreldre er veldig unge eller føler seg eldre til sinns enn det jeg gjør. Jeg jobber på en arbeidsplass med et spennende miljø, med høyt utdannede kollegaer, og her får de gjerne ikke første barn før de er godt oppi 30-årene. Synes ikke alder bør være noen bekymring hos dere.

Anonymkode: 153fc...c0d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Begynne på nytt når de første har blitt ganske store..  tror du har glemt hvor mye jobb det er. Hyggelig med fellesbarn men det vil gå på bekostning av særkullsbarna deres. Plutselig må en av dere være hjemme fra kl 19 når småen sover. Mye må ofres. Det vil bli slitsomt. 

Anonymkode: 1cc79...b2d

Nå er det ikke akkurat sånn at vi har valgt å «begynne på nytt», det skjedde jo på tross av prevensjon. Og jeg vet heller ikke om det blir noe av enten vi ønsker det nå eller tar abort, fordi jeg testet i dag morges, én dag etter forventet mens. Er dermed kun 4 uker ca nå, men streken var «dessverre» meget tydelig allerede nå. Satser på det ikke betyr flerlinger og at hcg-nivået er høyt pga det.

Mye må ofres ja i en periode, men det finnes familie og andre som kan passe barn etterhvert, igjen HVIS dette blir noe av. Selvsagt er det ikke gøy å tenke på å ofre den friheten vi nå har med kun oss to annenhver uke og der vi kan gå ut sammen hele tiden bare vi to. Så det er kanskje den friheten og tiden jeg setter for høyt til å ville beholde dette. Alder på oss eller den yngste fra før er ikke et argument imot.

Som sagt, vi får se, men jeg må teste igjen om litt og snakke med han sånn at jeg ikke står alene i det hvis jeg spontanaborterer.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er selv gravid med første (og eneste) fellesbarn, vi har begge barn fra før. Jeg er 37, samboeren min 47. Barnet var planlagt og veldig ønsket, og vi ser på det som mulighet til å holde oss yngre lengre. Selv om graviditeten har vært tyngre enn mine tidligere da jeg var i 20-årene, føler jeg meg ikke for gammel til å bli mor. Tvert i mot vet jeg at jeg er mer ressursterk og moden for å måtte ta kampene som kan oppstå med helsevesen og skolen nå, enn da jeg fikk første i midten av 20-årene. 

Mulig de som kritiserer "gamle" foreldre er veldig unge eller føler seg eldre til sinns enn det jeg gjør. Jeg jobber på en arbeidsplass med et spennende miljø, med høyt utdannede kollegaer, og her får de gjerne ikke første barn før de er godt oppi 30-årene. Synes ikke alder bør være noen bekymring hos dere.

Anonymkode: 153fc...c0d

Nei, alder er absolutt ikke et motargument sånn sett, bare at vi nå må vente lenge med å dra på lengre turer og konserter o.l. sammen hvis dette blir et barn. Vet ikke om jeg orker dette, men det føles også litt rart og koselig på ett vis at noe som er lagd av oss vokser i meg nå… Huff, hadde håpet på og snakket om at vi ikke ønsket å havne i den situasjonen at vi måtte ta et slikt valg…

• Hjerte 1
Skrevet

Alderen din er ikke noe problem, iallfall. Min mormor fikk 7 barn over en periode på 19 år, altså sistemann da hun var 39 år. Hennes mor fikk 13 barn, helt sikkert over en ganske lang periode hun også. Jeg tror folk glemmer at eldre generasjoner gjerne fikk 10+ barn, altså fikk de barn opp til og kanskje inn i 40-årene. Ikke alle, men det er/var ikke uvanlig. 

Anonymkode: 9ce82...024

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 50 og ble gravid med min yngre kjæreste. Trodde jeg var infertil, men neida. Vi valgte å bære det frem så jeg er nå gravid. Lagde en tråd om det, men finner den ikke igjen. Så jeg blir en gammel mor, men kjæresten har ikke barn fra før så vi valgte bære det frem. 

Det vil nok gå bra.

Anonymkode: 92af1...77a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Alderen din er ikke noe problem, iallfall. Min mormor fikk 7 barn over en periode på 19 år, altså sistemann da hun var 39 år. Hennes mor fikk 13 barn, helt sikkert over en ganske lang periode hun også. Jeg tror folk glemmer at eldre generasjoner gjerne fikk 10+ barn, altså fikk de barn opp til og kanskje inn i 40-årene. Ikke alle, men det er/var ikke uvanlig. 

Ja, min mor var 39 selv da hun fikk yngste faktisk, og min mormor i midten av 40-årene da hun fikk yngste, så vi er tydeligvis fertile lenge i min morsslekt… 

• Liker 1
Skrevet

Fant tråden min igjen

Anonymkode: 92af1...77a

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jepp! Min oldemor var 43 da hun fikk nr 11 og sistemann i 1951.

Anonymkode: dabad...944

• Liker 1
Gjest Angry Man
Skrevet
On 10/23/2023 at 9:12 AM, AnonymBruker said:

Øhhhh. Seriøst?? Hadde TS vært 50 hadde jeg hatt større forståelse for ditt standpunkt. Men 39???

Du vet at gjennomsnittalderen på foreldre i norge er over 30? Det er svært få som er "unge" når ungen er konfirmant. 

Jeg tror ikke at den "massive" alderforskjellen på 8 år vil innebære at det "stakkars" barnet blir mobbet for sine ELDGAMLE foreldre akkorat. 🤣

Skrevet
Angry Man skrev (29 minutter siden):

Øhhhh. Seriøst?? Hadde TS vært 50 hadde jeg hatt større forståelse for ditt standpunkt. Men 39???

Du vet at gjennomsnittalderen på foreldre i norge er over 30? Det er svært få som er "unge" når ungen er konfirmant. 

Jeg tror ikke at den "massive" alderforskjellen på 8 år vil innebære at det "stakkars" barnet blir mobbet for sine ELDGAMLE foreldre akkorat. 🤣

Haha, takk for bra tilsvar😘 Heldigvis preller slike kommentarer av tvert. Det er som sagt ikke akkurat alderen vår som gjør dette til et dilemma. Flere andre ting. Hadde håpet at vi slapp det valget. Men så tidlig som det er så kan jo ting gå over av seg selv ennå en stund.

Gjest Angry Man
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Haha, takk for bra tilsvar😘 Heldigvis preller slike kommentarer av tvert. Det er som sagt ikke akkurat alderen vår som gjør dette til et dilemma. Flere andre ting. Hadde håpet at vi slapp det valget. Men så tidlig som det er så kan jo ting gå over av seg selv ennå en stund.

🥰

Nei alderen er det siste dere trenger å tenke på.

Dere har jo gjort det før. Så dere vet hva det innebærer. Det er ikke som om dere er førstegangsforeldre som stepper inn i ukjent territorie. 

Med mindre noe skjer har dere et vanskelig valg foran dere. Det er ingen her som kan fortelle dere hva som er best for akkorat dere.

Vi var i en situasjon hvor vi vurderte abort selv. Valgte å ikke gjøre det og det er vi veldig takknemlige for idag. Nå må det sies at det selfølgelig er mye lettere å leve med uten å ha satt livet til verden og lært det å kjenne. Jeg tror jeg hadde slitt med det uansett. Men nå er jeg en følsom person som liker å gruble over mine feil. :D 

Ønsker dere lykke til videre og håper dere kommer til et valg som er riktig for dere. ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.10.2023 den 10.05):

39 er ikke sååå himla gammelt. Jeg har lest en del om forskning på barn som vokser opp med foreldre som ikke er purunge når de får barn, og de barna har det faktisk bedre enn barn av yngre foreldre. Dette fordi foreldrene har mer livserfaring å dra på for å takle situasjonen. https://forskning.no/barn-og-ungdom/eldre-modre-har-de-gladeste-barna/357203. Du må gjerne sette deg til doms og tre egne fordommer over hodene på andre, men det er jo greit å vite hva du snakker om før du påstår at barna vil lide hvis mor velger å bli beholde som 39-åring.

Utdrag fra artikkelen:

image.png.94baad8f0b93ba3ab1bffe24163b7177.png

Anonymkode: dabad...944

Nei. Har gamle foreldre, ingen fordeler der.

Anonymkode: e81a6...900

Skrevet
Angry Man skrev (3 timer siden):

🥰

Nei alderen er det siste dere trenger å tenke på.

Dere har jo gjort det før. Så dere vet hva det innebærer. Det er ikke som om dere er førstegangsforeldre som stepper inn i ukjent territorie. 

Med mindre noe skjer har dere et vanskelig valg foran dere. Det er ingen her som kan fortelle dere hva som er best for akkorat dere.

Vi var i en situasjon hvor vi vurderte abort selv. Valgte å ikke gjøre det og det er vi veldig takknemlige for idag. Nå må det sies at det selfølgelig er mye lettere å leve med uten å ha satt livet til verden og lært det å kjenne. Jeg tror jeg hadde slitt med det uansett. Men nå er jeg en følsom person som liker å gruble over mine feil. :D 

Ønsker dere lykke til videre og håper dere kommer til et valg som er riktig for dere. ❤️

Mhm, jeg tror ganske sikkert at dette valget blir noe i hvert fall jeg vil synes er vanskelig, særlig hvis vi tar abort. Men jeg må sørge for å si det til han før jeg evt spontanaborterer, så jeg slipper å være alene om det…

Jeg merker mange tegn allerede da. Veldig ømme bryst siste uka og må oftere på do. Pluss litt verkende korsrygg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...