Gå til innhold

Får ikke til å skru av hydraulikkslange på traktor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke rette forumet, jeg vet. Men siden dette er norges største forum så skader det ikke heller. 

Skulle løfte litt grus med lasteapparat på traktor og så sprakk en hydraulikkslange. Ble masse søl før jeg fikk kjørt traktor på en passelig plass. Forsøkte i dag å skru av festet til slangen men sitter helt fast. Er vel rusta fast rett og slett. Sprayet masse w40 også. 

Jeg er helt ny når det gjelder traktor men er helt avhengig av å bruke denne for å brøyte veien. Så det var litt dårlig timing akkurat nå. Leser noen steder at man kan forsøke å varme opp bolten, men vil det ikke være fare for brann? Tenker da på at det jo er olje igjen i systemet. 

Anonymkode: 0aa7c...a7d

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer og velkommen etter skulle fjerne leire med min Volvo 4200 1984 mod hjullaster når min slange rauk ikke billig 1200,- ink mva du må trykke ned koblinger også må du lirke den ut noe ala kompressorslange 😀 

IMG_20231012_114820_233.jpg

IMG_20231017_133221_293.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke rette forumet, jeg vet. Men siden dette er norges største forum så skader det ikke heller. 

Skulle løfte litt grus med lasteapparat på traktor og så sprakk en hydraulikkslange. Ble masse søl før jeg fikk kjørt traktor på en passelig plass. Forsøkte i dag å skru av festet til slangen men sitter helt fast. Er vel rusta fast rett og slett. Sprayet masse w40 også. 

Jeg er helt ny når det gjelder traktor men er helt avhengig av å bruke denne for å brøyte veien. Så det var litt dårlig timing akkurat nå. Leser noen steder at man kan forsøke å varme opp bolten, men vil det ikke være fare for brann? Tenker da på at det jo er olje igjen i systemet. 

Mulig og varme men du må bruke hode 😀 har du bilde ? 😀 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt off-topic, men elsker at det er en slik tråd her på kvinneguiden😅 OG at det faktisk kommer seriøse svar! Kudos til Maskinfører!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BlåSwix skrev (5 minutter siden):

Totalt off-topic, men elsker at det er en slik tråd her på kvinneguiden😅 OG at det faktisk kommer seriøse svar! Kudos til Maskinfører!

Samme her! Ja til mer traktor på KG! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (6 minutter siden):

Gratulerer og velkommen etter skulle fjerne leire med min Volvo 4200 1984 mod hjullaster når min slange rauk ikke billig 1200,- ink mva du må trykke ned koblinger også må du lirke den ut noe ala kompressorslange 😀 

Tusen takk for svar :) Feste i enden var enkel å få av, var bare å klemme av, men er feste fra bolt til stålrør på lasteapparat som ikke ønsker å være villig. Vet ikke hvor godt det synes her, men jeg skal skru av denne ja?

slange.thumb.jpg.006d3c463fc33aff49db62881abef4a8.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for svar :) Feste i enden var enkel å få av, var bare å klemme av, men er feste fra bolt til stålrør på lasteapparat som ikke ønsker å være villig. Vet ikke hvor godt det synes her, men jeg skal skru av denne ja?

Da må du holde på den i midten med skiftenøkkel og en skiftenøkkel på mutteren men den sitter nok godt ☹️ spray rikelig på med WD40 CRC eller annen type og la virke så løsner den nok så er det ned på Tess eller Hydroscand med  deg 😀 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at lengre skifte/fastnøkkel gir større moment, evt. sett et rør i enden av nøkkelen, så du får enda mer moment, bare sørg for at noen holder slange og rør, så du ikke vrir hele dritten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (5 minutter siden):

Da må du holde på den i midten med skiftenøkkel og en skiftenøkkel på mutteren men den sitter nok godt ☹️ spray rikelig på med WD40 CRC eller annen type og la virke så løsner den nok så er det ned på Tess eller Hydroscand med  deg 😀 

Ja den sitter godt, mulig må få bistand av noen med mer krutt i armene. Men ja, skal fortsette år spraye 40wd, dårlig plass er det også. Er noe knot

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (4 minutter siden):

Slike koblinger kan med fordel varmes med hårføner. Det blir ikke farlig varmt, men det hjelper.

varmluftspistol? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja den sitter godt, mulig må få bistand av noen med mer krutt i armene. Men ja, skal fortsette år spraye 40wd, dårlig plass er det også. Er noe knot

Ja det er ett helvette med sånne slanger ja bistand må du nok ha muligens noen litt store skiftenøkler/fastnøkler så skal det nok gå ellers får du ta høytrykk og spyle bort verste av olja så får du gå på med propanbrenner fra Biltema 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

varmluftspistol? 

Denne 😊

17-612_xl_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalikalinka skrev (22 minutter siden):

Samme her! Ja til mer traktor på KG! 😂

Helt enig! Håper traktoren til TS er på bedringens vei. 

Endret av Traktor
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maskinfører skrev (9 minutter siden):

Denne 😊

17-612_xl_1.jpg

Hjelpes, får prøve det hvis ikke noe annet går ja, men har litt respekt for flamme

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hjelpes, får prøve det hvis ikke noe annet går ja, men har litt respekt for flamme

Ja du får gjøre det ja det må en ha respekt for men slanger og har sittet lenge sitter hardt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sett en nøkkel på den smaleste sekskanten, og en på den brede til venstre. Løft den venstre opp, og dra motsatt med den høyre. Da løsner du. Ikke bruk noe som helst av varme, hårføner er bare tull! Disse tetter kon mot kon, og det danner seg ikke rust i gjengene på en slik kobling. Få det fikset hos Tess eller noen som har mulighet for å presse koblinger på ny slange. Det finnes skrukoblinger, men da skal en vite hva en driver med for at de skal bli vellykket. Ser ut for at det meste av slanger kan byttes på denne, de er ikke nye akkurat, ser jeg.

Anonymkode: b9a01...135

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...