AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #1 Del Skrevet 21. oktober 2023 Nesten alle apotekteknikerne snakker skikkelig dårlig norsk, det er så vanskelig å få skikkelig hjelp. Fått merkelige råd jeg veit er feil, og jeg blir så oppgitt. Er det ikke noen krav om at man kan norsk? Eller til utdanning? Anonymkode: 82741...802 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #2 Del Skrevet 21. oktober 2023 Har merket det samme, snart bare utlendinger som jobber på apotek. Er det blitt så uattraktivt for norske ? Anonymkode: fdda7...77c 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #3 Del Skrevet 21. oktober 2023 Her er det forskjellige nasjonaliteter som arbeider, og hun jeg liker best, har aksent og ser asiatisk ut. Ikke vanskelig å forstå, veldig hyggelig og behjelpelig. Anonymkode: 37a13...7a2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #4 Del Skrevet 21. oktober 2023 Apoteker er et veldig populært yrke blant innvandrerkvinner. Anonymkode: 41e14...b08 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #5 Del Skrevet 21. oktober 2023 Joda, de fleste snakker norsk i de apotekene jeg går til i hvert fall. Anonymkode: a1250...0d8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #6 Del Skrevet 22. oktober 2023 Jeg har opplevd språkproblemer på apotek ved noen tilfeller, og det er ekstra slitsomt når man f.eks (som meg) har adhd og bruker mye energi på å henge med i samtaler, og så i tillegg må bruke energi på å avkode det som blir sagt. Har opplevd det samme i møte med leger, sist med en svenske der jeg konsentrerte på meg hodepine for å henge med. Anonymkode: 08b5a...ac1 4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #7 Del Skrevet 22. oktober 2023 Har samme problem inne på sykehusene. Anonymkode: 5dc2e...0a2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 22. oktober 2023 #8 Del Skrevet 22. oktober 2023 Farmasøyt og apotektekniker gir prestisje i mange kulturer slik at det blir andrevalget når du ikke kommer inn på medisin, mens andre tenker, spesielt om farmasi, at det er en veldig lang utdanning for å bli butikkekspeditør. ( unnskyld) 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #9 Del Skrevet 22. oktober 2023 Jeg jobbet i apotek i flere år, er norsk. Jeg sluttet i 2018. Da hadde vi nettopp hatt lønnsøkning, jeg er autorisert apotektekniker og derfor utdannelse til å jobbe i apotek. Da jeg sluttet hadde jeg 390.000 i året! Det er latterlig dårlig betalt! En farmasøyt ligger på rundt 600.000 i året, og de har flere års utdannelse. Jeg jobber nå på kontor og har 630.000 i året. Er ikke rart folk ikke gidder å jobbe i apotek når man har så mye ansvar, både teknikere og farmasøyter, og får ikke en lønn å leve av omtrent. Anonymkode: b7960...d10 12 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #10 Del Skrevet 22. oktober 2023 Veldig problematisk når det blir ringt inn resepter…. Det blir fort feil. Anonymkode: ce5fd...fa9 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #11 Del Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg jobbet i apotek i flere år, er norsk. Jeg sluttet i 2018. Da hadde vi nettopp hatt lønnsøkning, jeg er autorisert apotektekniker og derfor utdannelse til å jobbe i apotek. Da jeg sluttet hadde jeg 390.000 i året! Det er latterlig dårlig betalt! En farmasøyt ligger på rundt 600.000 i året, og de har flere års utdannelse. Jeg jobber nå på kontor og har 630.000 i året. Er ikke rart folk ikke gidder å jobbe i apotek når man har så mye ansvar, både teknikere og farmasøyter, og får ikke en lønn å leve av omtrent. Anonymkode: b7960...d10 Tekniker har vel kun vgs? Sånn sett er ikke lønna veldig dårlig sammenlignet med ansatte i det offentlige. Og de kontorjobbene hvor man kan tjene 630 000 i året uten høyere utdanning - dem er det ikke mange av… Generelt er lønna som farmasøyt/provisorfarmasøyt ikke så ille, sammenlignet med andre med tre- eller femårig utdanning som jobber i helsevesenet. Dette er anbefalingen fra 2022, dvs FØR årets lønnsoppgjør: Farmaceutene mener at ingen nyutdannede provisorfarmasøyter bør akseptere dårligere årslønn en kr. 605 000, og at ingen nyutdannede reseptarfarmasøyter bør akseptere dårligere årslønn enn kr. 520 000. https://www.farmaceutene.no/nyhetsarkiv/hva-tjente-andre-farmasoyter-i-2022 Anonymkode: ce5fd...fa9 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #12 Del Skrevet 22. oktober 2023 Jeg henter ut medisiner 2-4 ganger i måneden, og veksler mellom ulike apoteker. Må si det er svært sjeldent jeg møter på noen som ikke snakker godt norsk. De fleste snakker bra nok til at jeg antar de enten har norsk som morsmål eller har bodd her mesteparten av livet. Bruker apoteker i Lørenskog, Strømmen, Skedsmokorset og Lillestrøm. Anonymkode: be925...ba8 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødstrupa Skrevet 22. oktober 2023 #13 Del Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har merket det samme, snart bare utlendinger som jobber på apotek. Er det blitt så uattraktivt for norske ? Anonymkode: fdda7...77c Enig at det er mange ikke etniske norske men, de er utrolig flinke, informative og gir bra kundeservice😀👍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 22. oktober 2023 #14 Del Skrevet 22. oktober 2023 De snakket Norsk på mitt apotek, nå pratet ikke jeg med alle da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #15 Del Skrevet 23. oktober 2023 De snakker norsk på mitt apotek, men når jeg går dit er dialogen som oftest begrenset til at vi hilser, jeg viser frem leg. og hun slår meg opp. Etter litt spør hun hva hun kan hjelpe meg med i dag. Jeg sier legemiddel xx, som er et av de jeg har resept på. Så tar det litt tid, hun sier "kontroll" eller lignende, og et minutt etter der igjen sier hun noe ala "det blir 107 kr". Jeg "tæpper" kortet, takker nei til kvittering, sier ha det godt og går. Helseråd og oppfølging satser jeg på at legen gir meg, og det har fungert fint i et par tiår nå. For øvrig er jeg kronisk syk, og er på apoteket minst en gang i mnd. Aldri noen gang opplevd problemer med språk der. Anonymkode: 213e8...50d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 23. oktober 2023 #16 Del Skrevet 23. oktober 2023 (endret) Jeg bruker nesten alltid Farmasiet.no og får apotekvarene (inkl reseptvarer) levert på døren. Veldig praktisk og lettvint. Bestiller man tidlig om morgenen, får man det oftest levert samme kveld. Bestiller man sent på dagen, blir det levert med bud dagen etter eller den dagen man velger selv. Men ja, det er stort sett ikke-europeiske eller ikke-skandinaver som jobber på alle de tre lokale apotekene her jeg bor. Noen menn, noen kvinner. Det er vel bare en eller to som ser norske ut av alle ansatte på disse tre apotekene her. Det går stort sett greit å snakke med dem, men det har vært litt dårlig norsk ved et par tilfeller, der jeg har måttet be de gjenta det de sa fordi aksenten var så sterk at det ble vanskelig å forstå. Endret 23. oktober 2023 av Million 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #17 Del Skrevet 23. oktober 2023 Ene apoteket her jeg bor har bare engelsktalende ansatte tror jeg. Det andre har bare lokale ansatte. De er like flinke på begge apotekene synes jeg. Hjelp til medisiner osv tar jeg med fastlegen som skriver ut medisinene, har aldri snakket om slik med de ansatte i apoteket. Skal jeg ha noe ikke reseptpliktig googler jeg før jeg spør etter hjelp. De siste årene har jeg kun brukt nettapotek, apotek1 til resepter og apotera til alt annet, mye billigere... Anonymkode: c881c...80f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #18 Del Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): De siste årene har jeg kun brukt nettapotek, apotek1 til resepter og apotera til alt annet, mye billigere... Anonymkode: c881c...80f Jeg kjøpte en Draxxin shampoo på apoteket i nærheten en gang. Tror den kostet 289,- kroner der. Senere sjekket jeg litt på nett og søkte etter den samme shampooen, og fant den samme hos Lyko til 169 kr.....Det er altså over 100 kr billigere å kjøpe på nett enn på fysisk apotek! De kan ikke klage på at nettbutikkene tar over markedet når de selv priser seg sånn ut av markedet. Anonymkode: 1cf99...06f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #19 Del Skrevet 23. oktober 2023 Jeg har aldri opplevd noe problem med det. Jeg tar dårlig norsk framfor engelsk når som helst. Anonymkode: d15fe...746 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #20 Del Skrevet 23. oktober 2023 De to nærmeste apotekene som jeg har rundt meg der er det nettopp språk det gjelder. Gidder ikke lenger, må derfor dra til et apotek lenger unna. Og hvorfor er ikke det et minstekrav for pokker? Norsk språk. På ett av stedene er det én som presterer kun tåkete babbel som ikke ligner på norsk engang. I tillegg skal det kommuniseres via endel vanskelige ord og uttrykk innen den bransjen. Komplett useriøst. Anonymkode: 26033...da7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå