Gå til innhold

Kan båter være ute når det er 8 meter høye bølger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I følge VG skal det bli monsterbølger på opp mot 8 meter nå!

image.thumb.png.e9760ad2ebcdc56cb8ead94970de054a.png

Kan båter være ute når det er så store bølger?

Anonymkode: 42f75...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags båter? Robåt? Nei. Digert lasteskip? Tja. Finnes båter som har kjempet mot 20 meter høye bølger 

Anonymkode: a445b...8cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld kaller vi i Norge meterhøye bølger for bårer/dønninger, på samme måte som at på engelsk skiller en mellom waves/rollers. Det er mye mer presist siden det oftest er bølger oppå bårene/dønningene. 

Anonymkode: 69d8d...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir ikke det som om båten faller ned fra flere etasjer opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tankbåter og supply ere til offshoren kan takle endel...ellers er det fare for å ødelegge strukturen som kan destabilisere fartøyet ..vil jeg tro..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse bølgene er mindre enn 8 meter. Det er derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på skipet.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men blir ikke det som om båten faller ned fra flere etasjer opp?

Nei, de faller jo ikke når de flyter på havet. De gynger med bølgene. Kommer jo an på bølgene også. 

Anonymkode: 0508c...48c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ute i høyere bølger enn 8 meter (13 meter er det verste jeg har vært med på), og de fleste ferger og skip takler det greit så lenge de går oppimot bårene, og ikke får dem på tvers.

Det er uansett ikke særlig behagelig, og jeg håper jeg aldri opplever det igjen.

Anonymkode: a75c0...fb9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

For ordens skyld kaller vi i Norge meterhøye bølger for bårer/dønninger, på samme måte som at på engelsk skiller en mellom waves/rollers. Det er mye mer presist siden det oftest er bølger oppå bårene/dønningene. 

Anonymkode: 69d8d...6bd

Dønninger er det som er igjen av store bølger etter en storm. De har lenger bølgelengde og er flatere og vanligvis ufarlige for småbåter. Når bølgene dannes kalles de vindsjø og er skarpere og farligere.

Anonymkode: cb548...9ea

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

strukturelle påkjenninger fra sjø og vind som tar tak i overbygg er med på å avgjøre stabiliteten til et fartøy ..her må man ha flere tanker i hodet samtidig...når feks fergene over vestfjorden går eller ikke går så vurderes det ikke bare bølgehøyde , men også vind , som vil påvirke både bølger og skrog og igjen være med på å destabilisere et fortrengningsfartøy.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada… har ligget på Draugen-feltet med bøyelaster og ventet mer enn en gang på at bølgehøyden skal bli så lav at det var mulig å koble til og begynne å laste. Og 8 meter er ikke monsterbølger.

(Jeg diskuterer vanligvis ikke bølger med folk som ikke har vært minst en vinter på bøyelaster i Nordsjøen. De aner nemlig ikke hva de snakker om…).

Anonymkode: ef86e...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

(Jeg diskuterer vanligvis ikke bølger med folk som ikke har vært minst en vinter på bøyelaster i Nordsjøen. De aner nemlig ikke hva de snakker om…).

Anonymkode: ef86e...44e

Jeg har aldri vært på bøyelaster, men jeg er oppvokst midt ute i Norskehavet (området du snakker om), har som sagt vært ute i 13 meter høye bølger i en 70 fots fiskeskøyte, og vært med ferge i både full storm og orkan. 

Jeg kommer fra en lang rekke fiskere med og uten kystskippersertifikat, og sjømenn (innenriks- og utenriksfart)  som har lært meg mye om sjø og båter/skip, tyngdepunkt, rulling, kryssbølger, vind osv.

At du ikke diskuterer bølgehøyde med meg er veldig forståelig, jeg er enig i at jeg ikke vet hva jeg snakker om ut over egenopplevde erfaringer. 

Men du sier at sjømenn som jeg beskriver, som har levd hele livet sitt i båt ute i Nordsjøen/Norskehavet ikke aner hva de snakker om fordi de ikke har vært på en bøyelaster minst en vinter?  😂😂

Anonymkode: a75c0...fb9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...