Gå til innhold

Hvorfor får kjønnsidentiet frem det verste i folk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er et storby problem. Samt internett problem. Her i lillebyen har vi gudskjelov ikke denne galskapen i fri utfoldelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da er vi iallefall enig om at det er aktivistene som er problemet.

Jeg vil ikke påstå at jeg lar mrg provosere. Jeg konstaterer bare at det er viktig å stå i mot, for å bevare et språk som gir mening, bevare kvinneidrett og å ikke forvirre barn.

Jeg var selv "guttejente" som bare klaterert i trær og lekte mest med gutter til tennårene, og jeg tenker med gru på at jeg kunne blitt påvirket til å tro jeg var "gutt i jentekropp" om jeg var barn nå. Og så er jeg bare en mindre typisk versjon av det å være kvinne.

Anonymkode: 7b7c9...200

Er enig i alt du skriver her. Poenget mitt var egentlig at det er også flere skeive , inkludert transpersoner,som er lei av woke og alt fokus på kjønnsidentitet osv.. , så generaliseringen er kjip. Det er lett for mange å se på minoriteter som en gruppe , men sånn er det ikke.

Anonymkode: 75bfc...230

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Så transmenn og transkvinner er uekte?

Anonymkode: 50b5d...3e3

De er sikkert ekte transpersoner men en transkvinne kan aldri bli en ekte kvinne og en transmann kan aldri bli en ekte mann, fakta er at noe så enkelt som en blodprøve kan vise vilket kjønn de er og det er ikk noe som kan forandres med all verdens operasjoner og medisiner.

Enten er man XY eller XX, ja det finnes noen veldig få personer som har andre kombinasjoner med det regnes som genfeil.

Anonymkode: 56b6b...240

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en mann tar estrogen og påstår at han er en kvinne, er omtrent som jeg skal ta ekstra C-vitaminer for å påstå at jeg er en sitrusfrukt.     

Anonymkode: 74cca...9af

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nettopp. Aktivistene ødelegger for andre skeive, men det er jo fordi folk generaliserer hele lhbt+. Skjønner ikke hvorfor så mange orker å bry seg om og la seg provosere av aktivistene uansett egentlig. De er ytterst få. 

Anonymkode: 75bfc...230

Fordi de ytterst få fører til veldig store endringer som går ut over alle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hmm tror endel snegler, meitemarker og igler vil være uenig i dette. samt 0,5 % av mennesker som fødes som hemafroditt...utover det finnes flere fisker som skifter kjønn i løpet av livet ut i fra hva som behøves...og det kommer altså ikke fra hjernen...

Anonymkode: 972bb...316

Disse dyrene, som insekter, snegler, fisk, er skapt og født med de biologiske egenskapene og hormonene til å skifte kjønn naturlig. Ingen sprøyter og kunstige hormoner eller operasjoner må til. 

Anonymkode: 9f421...759

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hmm tror endel snegler, meitemarker og igler vil være uenig i dette. samt 0,5 % av mennesker som fødes som hemafroditt...utover det finnes flere fisker som skifter kjønn i løpet av livet ut i fra hva som behøves...og det kommer altså ikke fra hjernen...

Anonymkode: 972bb...316

Snegler, meitemarker og igler har fortsatt kun to kjønn. Noen av dem kan være begge kjønn samtidig, og noen få arter (som klovnefisk) kan endre kjønn i løpet av livet. Det er ingen kjente organismer som har mer enn to kjønn. Sopp trekkes av og til fram, men de har ikke kjønn, men noe som kalles paringstyper. Og så er det organismer som formerer seg ukjønnet. Det er fascinerende greier, men kan altså ikke brukes for å påstå at mennesker har mer enn to kjønn.

Hermafroditisme (at man er begge kjønn samtidig) har aldri blitt observert hos mennesker. Det finnes riktignok syndromer og utviklingsforstyrrelser som gjør at man kan få utseendet eller andre egenskaper til det motsatte kjønn, men det er ikke det samme som å ha begge, eller et tredje, kjønn.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2023 den 13.31):

Vi som ikke ønsker å bli titulert "cis" og "menstruerende personer" blir jo på en måte fratatt identitet slik vi ønsker den å være. Jeg er kvinne og "hun". Ikke "cis" eller "vedkommende". 

Anonymkode: acbc4...5ac

Enig. Jeg blir personlig litt sånn vred inni meg av det der «cis»-pisset. Nei! Jeg er en jente/kvinne/dame, helt uten noe teit prefiks! Og jeg står med J. K. Rowling, for øvrig, uten at det betyr at jeg (eller hun!) er hatefull eller transfob av den grunn. Alle som ikke skader noen bør få kunne være seg selv, men går det ikke an å være seg selv uten å bråke så sinnssykt mye OG skyte seg selv i foten samtidig?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2023 den 21.48):

Ja, hvorfor?

Synes folk blir ufine og har et språk om de som bryter med normene som man ikke ville akseptert om noen andre grupper. Det er ikke bare her på KG, men i media, blant politkere...u name it.

Hvorfor går fullstendig av hengslene og blir aggressive?

Fordi det aller mest frustrerende er ikke å diskutere med en saklig motdebattant, men å diskutere med noen som ikke aksepterer hverken logikk eller regler for saklig debatt overhodet.

Se for deg at du er spiller i en fotballkamp. I løpet av kampen tar motstanderlaget judogrep på medspillerne dine og hiver dem i bakken, plukker opp ballen med hendene og løper avgårde med den, ut av banen opp på tribunen, ut på gata, triller ballen over sidelinja og sier de scoret og når du klager til dommeren får det andre laget medhold, fotball er jo tross alt hva du gjør det til. Vel, laget ditt kan saktens spasere ut av banen i protest, det er ikke like lett bare å spasere ut av samfunnet.

Tilhengere av skeiv teori er vandrende lærebøker i hersketeknikker, argumentasjonsfeil og logiske brister, men snillistene i politikken og media støtter dem for det er jo synd på dem, stakkars, og da spiller det ingen rolle om ting ikke henger på greip, og tilhengerne på sin side gjør jo alt de kan for å bekrefte denne offerrollen.

Anonymbruker*** skrev (På 21.10.2023 den 2.20):

Transer og romfolk kan vell knive om å være blant de mest forhatte minoritetene. Hat og undertrykking er en del av grunnmuren i hvordan samfunnet er bygd opp. Dagens samfunn kunne ikke operert uten at majoriteten av mennesker godtok at det eksiterer en underklasse som gjør de dårligste/farligste jobbene og en overklasse som nyter fortjenesten.

Trans er en av gruppene som de siste årene har hevet stemmen og krever anerkjennelse og rettigheter. At de ønsker plass blir en form for trussel mot det etablerte systemet. Kanskje er det derfor vi er så komfortable med å føle hat, avsky og likgyldighet til de m transidentitet og andre minoriteter. 

Altså, dette er jo bare sprøyt. Transpersoner har inntil nylig vært et marginalt fenomen som folk knapt kunne brydd seg mindre med utover å løfte et øyebryn eller to, en kuriositet som man stort sett bare kjente til i form av personer som Esben Esther Benestad, ikke akkurat et eksempel på en undertrykt minoritet ansatt i en slavejobb.
Forkjemperne deres har imidlertid gjort sitt beste for å erte på seg en stein (se svar til HI over) og i tillegg prøvd å normalisere transkjønn på en måte som ikke står i noe som helst forhold til den faktiske forekomsten, og dessuten fått presset dette svært så aldersupassende temaet inn i både grunnskole og barnehager, så om transpersoner skulle møte noe mer motbør i dag tenker jeg de bør ta et oppgjør med sine egne aktivister først og fremst.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2023 den 15.49):

Så du mener at skeiv woke påvirker deg i så stor grad at du ikke klarer å leve livet ditt normalt? Da er det på tide å scrolle videre og ikke ta innover seg alt det som finnes i sosiale medier 

Anonymkode: 4e7fc...63c

Og du klarer ikke å se for deg at ikke alle som ser et litt humoristisk bilde som spiller på et av transaktivistenes favorittuttrykk tar det 100% bokstavelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Det er nesten festlig hvordan en del er så høye på seg selv at hele deres identitet er truet om noen skulle kalle dem for cis.

Er transpersoner også så høye på seg selv at deres identitet er truet om noen skulle kalle de for transmenn eller transkvinner?

Anonymkode: 26042...23f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenkt mye på det her, og jeg tror det handler om å få bristninger i sin egen tro på hva man tror er sant/fakta. 

Om man sammenligner det med ekteskap, så var det jo ekstremt mye motstand til å legalisere ekteskap mellom to av samme kjønn. Folk dro opp de samme argumentene som nå. Ekteskap er mellom mann og kvinne (det finnes bare to kjønn), om vi tillater alle å gifte seg betyr ekteskapet mindre (jeg vil ikke miste MIN kjønnsidentitet/jeg har ALLTID vært mann/kvinne), homofile ekteskap ødelegger kjernefamilien (skal vi ALLE gå rundt å være hens nå?), tradisjonelt sett er det kone og mann, ikke kone og kone (vi har alltid hatt kvinne og mann) etc etc. 

Men så i Norge i alle fall, så ble det nå lovlig med ekteskap uansett kjønnstilknytning mellom ekteparet, og i realiteten så endret det ekstremt lite for mesteparten av befolkningen (de fleste er heterofile) men det endret ekstremt mye for en liten del av befolkningen (de som endelig fikk lov til å gifte seg med partneren sin, og fikk den annerkjennelsen de følte deres kjærlighet fortjener, samt de juridiske rettighetene man har ved et ekteskap). 

Når det kommer til kjønnsidentitet, så føler jeg mesteparten av debatten handler om høylytte mennesker som snakker om biologi (det finnes bare to kjønn), men det er jo ikke det debatten handler om. Vi snakker ikke om: det finnes flere en to biologiske kjønn, det er ingen som diskuterer det, men debatten handler jo om: hva er kjønnsidentitet. 

Som en person som ikke faller under LGBT+ paraplyen, og ikke har relevanse i denne debatten da det ikke omgår meg, så tenker jeg at jeg melder meg litt ut. Jeg har fulgt med, og synes begge parter kan gå ekstremt langt begge veier. Jeg har forståelse for at unge mennesker ønsker å "riste opp" kjønnsidentitetsdebatten, og tenker nok at dette er en slags videreføring av feminisme før i tiden, hvor kvinner måtte kjempe for å bli tatt på alvor, samt bevise at vi også kunne gå i bukser. Med andre ord så tror jeg det handler om å bryte sosiale forventinger til et kjønn man er født med. 

For i bunn å grunn, så handler det jo (som jeg ser det) mest om at noen ikke ønsker å ha en sosial forventing til sitt fødte kjønn, og for meg i realitet og virkelighet så har det jo ekstremt lite å si. Folk kan gjøre hva de vil, og som regel så endrer det ekstremt lite på min hverdag. 

Det jeg kan synes er ganske interessant er de juridiske konsekvensene, da vi faktisk sitter på en samfunnsmodell som styres en god del av hva som står i passet ditt, men det får fagfolk finne ut av tenker jeg. 

Eneste jeg synes er negativt er at jeg føler at det kanskje er en god del unge stemmer, som kommer med ganske drøye ønsker/tanker om hva som bør endres, som drar vekk diskusjonen rundt (og medfølelsen til) de som kanskje reelt sliter med kjønnsdysfori (transpersoner som faktisk sliter, og ønsker å både juridisk og medisinsk endre kjønn). For disse menneskene har jeg all sympati med. I min erfaring så ønsker de bare å være noe annet, og det bør de får lov til, for jeg lever ikke dems liv, og det påvirker meg lite, så jeg håper de får de rettighetene og hjelpen de trenger. 

Anonymkode: 518bd...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 15.27):

Ser ikke mye respekt i denne tråden. Man får svar på tiltale.

Så når jeg oppfatter deg som respektløs så er det greit at jeg går ut og snakker stygt til en transperson? Vi er alle representanter for vær identitet? Kom igjen, da. Vi kan ikke la dette idiotiske identitets-tankegodset forsøple landet vårt.

Anonymkode: ca036...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/20/2023 at 9:48 PM, AnonymBruker said:

Ja, hvorfor?

Synes folk blir ufine og har et språk om de som bryter med normene som man ikke ville akseptert om noen andre grupper. Det er ikke bare her på KG, men i media, blant politkere...u name it.

Hvorfor går fullstendig av hengslene og blir aggressive?

Fordi forenlighet må stå i kjernen av samarbeid og vekst for at gode ting kan skje.

Forenlighet av verdier.

Forenlighet av kultur.

Forenlighet av kommunikasjon, og ikke minst definisjon. Derav definisjonen av sannhet.

Sannheten er verdt å beskytte, og det kommer naturligvis ut både aggressivt og følelsesladet når en slik grunnstein krever å bli snudd opp ned på.

Å være opptatt av seg selv, sine versjoner av sannheter og skape opprør i godt definerte ord og begrep, nok til å nå politikken, lovverket og vår kulturelle identitet er et rimelig stort "angrep".

Endret av umAxa
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke med andre, men jeg synes vel at debatten er konsturert, og et uttrykk for en slags feilslutning. 

Det er greit å føle seg som hva som helst. Det er DEG det. Det kan du gjøre i den kroppen du har. Det er noe med tanken på hva et kjønn skal være, et slags steriotypisk uttrykk som disse transaktivistene og nytenkerne har, som kanskje "krenker" meg. Hvis du har langt hår, et par pupper så er du liksom hunkjønn. De skal redusere kvinner til det. Det blir latterlig. 

Jeg mener vel at det ikke stemmer, og at de ødelegger sin egen kropp ved en slags feilslutning. De om det, hvis de er voksen og fast bestemt, og helst betaler for å ødelegge kroppene sine selv...men i tillegg så skal de altså presse denne feilslutningen på resten av oss ved hjelp av språk, holdning og ikke minst ved å påvirke barna. Da blir de farlig. 

Jeg bruker ikke sterkt språk eller engasjerer meg i debatten, ...selv om jeg gjør det nå...men jeg observerer og venter på at galskapen skal gå over. Jeg tror det er en fase...og så roer det seg ned. Jeg håper iallefall det. 

Når det gjelder betegnelsen Cis eller hva det var, så har jeg ikke fått det med meg, og jeg blir ikke provosert av det. De må gjerne finne opp et nytt språk, men det er jo ikke noe jeg gidder å forholde meg til. Jeg ser vel delvis ned de som gjør det, og tenker at de er useriøse- 

Anonymkode: 0e997...ddf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

...men jeg observerer og venter på at galskapen skal gå over. Jeg tror det er en fase...og så roer det seg ned. Jeg håper iallefall det. 

På ett eller annet tidspunkt så vil de unge aktivistene jobbe bak skranken på NAV, være lærer for barna dine, være sykepleier på sykehuset. Og potensielt avkreve samme blinde lydighet som de gjør i dag.

Det er farlig å stikke hodet i sanden og håpe at de radikale besinner seg. Spør ofrene for kulturrevolusjonen i Kina.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På ett eller annet tidspunkt så vil de unge aktivistene jobbe bak skranken på NAV, være lærer for barna dine, være sykepleier på sykehuset. Og potensielt avkreve samme blinde lydighet som de gjør i dag.

Det er farlig å stikke hodet i sanden og håpe at de radikale besinner seg. Spør ofrene for kulturrevolusjonen i Kina.

Forhåpentligvis har en del angret seg, det blir rettsaker osv. Det er jo en del som allerede nå står fram og er kritiske, og jeg vil ikke tro at det blir mindre i framtiden. ... og disse aktivistene går og gjemmer seg litt, og så finner de noe nytt de kan henge seg opp i. Slike fjotte-bevegelser og de som deltar i dem holder seg sjelden på samme fase for lenge. 

Det er ikke første gang i historien og det blir neppe siste heller. Vi har hatt en del aktivister gjennom årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt riktig.

“The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.”"er et sitat, som omhandler å tro at det går over ved å være passiv. Man bør sette sin egen standard høy nok, og være modig nok til å si noe når man ser urett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...