Gå til innhold

Hvorfor får kjønnsidentiet frem det verste i folk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, hvorfor?

Synes folk blir ufine og har et språk om de som bryter med normene som man ikke ville akseptert om noen andre grupper. Det er ikke bare her på KG, men i media, blant politkere...u name it.

Hvorfor går fullstendig av hengslene og blir aggressive?

Anonymkode: 50b5d...3e3

Jeg tror det handler mye om at "transbevegelsen" har en del svært aggressive elementer som opptrer temmelig usaklig, kombinert med et krav eller en forventning om at "alle" skal endre språk og "late som" en tror på noe en ikke gjør. Det skaper et veldig underlig debattklima rundt noe som antagelig ikke ville hatt så stor konsekvens om en bare levde livet sitt slik en ønsket. 

Om en biologisk mann ønsker å fremstå og leve som kvinne tror jeg få vil bry seg veldig, så lenge han respekterer biologiske kvinners grenser. Om en derimot anklager andre for fobi om de ikke ser på ham som like mye kvinne som biologiske kvinner, ikke ser på ham som barns mor eller ikke har så lyst til å dele dusj med ham tror jeg derimot responsen blir en annen. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

durkie skrev (9 minutter siden):

🫥😶‍🌫️

56m4scws2aga1.jpg

Det der er svært generaliserende.

Anonymkode: 75bfc...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det der er svært generaliserende.

Først og fremst uhyre treffende 🤭

Anonymkode: 7b7c9...200

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (17 minutter siden):

Om en biologisk mann ønsker å fremstå og leve som kvinne tror jeg få vil bry seg veldig, så lenge han respekterer biologiske kvinners grenser. Om en derimot anklager andre for fobi om de ikke ser på ham som like mye kvinne som biologiske kvinner, ikke ser på ham som barns mor eller ikke har så lyst til å dele dusj med ham tror jeg derimot responsen blir en annen. 

På 90-tallet var jeg «liberal» fordi jeg tenkte at alle kunne få ha sex med den de ville, og få kle seg som de ville.

På 20-tallet er jeg «mørkemann» fordi jeg mener at kjønn er knyttet sammen med kromosomer.

Det er en stor kulturell endring som kreves, og jeg ser ikke at de klarer å argumentere så godt for sin sak. Det går mer i emosjoner og trussler.

Anonymkode: ca036...0c3

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Først og fremst uhyre treffende 🤭

Anonymkode: 7b7c9...200

Er mange homofile, transpersoner osv... som også føler at de får den tubaen blåst i trynet. Å skjære alle over en kam blir bare for dumt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bryr meg ikke om du er trans, homofil eller katt. Lev ditt liv som du vil med min velsignelse. 

Det jeg ikke vil ha noe av er at jeg må endre mine titler.
Jeg er dame, jente, hun/henne og mor/mamma. Jeg er ikke cis-dame, cis-jente, hun/henne (men uvisst frem til du spør, så du er sikker på å ikke ta feil. Jeg blir oppriktig fornærmet om noen spør) eller fødeforelder.

Transbevegelsen kan kalle seg hva de vil og bruke hvilke titler de ønsker, men ikke krev at jeg endrer mine. 

Anonymkode: e7d93...6e7

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Er mange homofile, transpersoner osv... som også føler at de får den tubaen blåst i trynet. Å skjære alle over en kam blir bare for dumt. 

For alt du vet så kan vedkommende som får tubaen tredd nedover hodet være homofil eller trans. 🤷‍♂️

Anonymkode: 26042...23f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at å minne folk på basic biologi  som at det eksisterer bare to kjønn og at alt annet er bare personligheter og kjønnsROLLER, skal gjøre dem så rasende. Å forsvare kvinnerettigheter er vi vant med at folk klikker i vinkel av. 

Anonymkode: 6b8e0...85a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

For alt du vet så kan vedkommende som får tubaen tredd nedover hodet være homofil eller trans. 🤷‍♂️

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Rart at å minne folk på basic biologi  som at det eksisterer bare to kjønn og at alt annet er bare personligheter og kjønnsROLLER, skal gjøre dem så rasende. Å forsvare kvinnerettigheter er vi vant med at folk klikker i vinkel av. 

Anonymkode: 6b8e0...85a

Jeg er også veldig forvirret over dette, da jeg aldri har opplevd at noen har sagt: Her kommer random biologiinformasjon: det finnes flere enn 2 biologiske kjønn. jeg har heller aldri opplevd at noen har sagt: Jeg vil bare minne deg på en ting: Paris er hovedstaden i Frankrike, grunnloven ble signert i 18 14 og det finnes 2 biologiske kjønn. Når kommer dette opp naturlig i en samtale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Jeg er også veldig forvirret over dette, da jeg aldri har opplevd at noen har sagt: Her kommer random biologiinformasjon: det finnes flere enn 2 biologiske kjønn. jeg har heller aldri opplevd at noen har sagt: Jeg vil bare minne deg på en ting: Paris er hovedstaden i Frankrike, grunnloven ble signert i 18 14 og det finnes 2 biologiske kjønn. Når kommer dette opp naturlig i en samtale?

Det er litt som «når kommer veganisme naturlig opp i en samtale?» Når man snakker med enkelte veganere som blåser i tubaen sin.

Andre veganere spiser maten sin i fred og ro og lever i fordragelighet med dem som har tatt andre valg enn seg selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er litt som «når kommer veganisme naturlig opp i en samtale?» Når man snakker med enkelte veganere som blåser i tubaen sin.

Andre veganere spiser maten sin i fred og ro og lever i fordragelighet med dem som har tatt andre valg enn seg selv.

Jeg tenker at veganisme kommer naturlig opp når man skal spise. I likhet med matallergi, men det er noe rart med å si at det er to biologisske kjønn, om ingen påstår noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er i bunn og grunn en søken om hvem man er, selvfølgelig er dette sårbart og vondt for de eller dem som føler at de ikke passer inni den ferdige boksen. Men ingen fortjener hets, hat eller latterliggjøring for det. Så mange som tar livet sitt, eller begynner med selvskading fordi de blir mobbet, utfryst eller får en dødsdom på seg i landene dette er ulovlig gjennom lov og religion. 

Mens vi er i frie Norge klager over at det er to kjønn. Det handler om den boksen og identitet. Jeg er verken lesbisk eller maskulin fordi jeg elsker biler og syns sminke og dill tall er noe tull. Skulle ønske man heller kunne la dem få finne seg selv uansett hvem og hvor man kommer ifra, men det er en utopi for mange. Rettigheten som bare vi damer har idag var engang også ofre for stor debatt og flere kvinner fikk føle hatet og utfrysning.

Kan vi ikke lære at ikke all forandring er negativt?  Det hjelper ikke med hat, det bare forsterker saken som man helst skal dysse ned. 

Anonymkode: 51a66...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (9 timer siden):

For å være helt ærlig, er jeg ikke overbevist om at transer blir "hatet" og mishandlet i utviklede vestlige land. 

Da må du åpne øynene og ørene og se hva høyrevridde politikere i land som USA og UK uttaler og presenterer som lovforslag. Det er basert på holdninger, følelser, frykt og fordommer fremfor kunnskap og fakta. Pga forslag eller vedtatte lover har transindivid og familiene deres  begynt å leve så skjult som mulig i flere stater i USA inntil de kan flykte til trygge stater. 

Anonymkode: 888f8...72f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Forklar gjerne hvordan det foregår helt konkret.

Anonymkode: 50b5d...3e3

Vi som ikke ønsker å bli titulert "cis" og "menstruerende personer" blir jo på en måte fratatt identitet slik vi ønsker den å være. Jeg er kvinne og "hun". Ikke "cis" eller "vedkommende". 

Anonymkode: acbc4...5ac

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anonymbruker*** skrev (11 timer siden):

Transer og romfolk kan vell knive om å være blant de mest forhatte minoritetene. Hat og undertrykking er en del av grunnmuren i hvordan samfunnet er bygd opp. Dagens samfunn kunne ikke operert uten at majoriteten av mennesker godtok at det eksiterer en underklasse som gjør de dårligste/farligste jobbene og en overklasse som nyter fortjenesten.

Trans er en av gruppene som de siste årene har hevet stemmen og krever anerkjennelse og rettigheter. At de ønsker plass blir en form for trussel mot det etablerte systemet. Kanskje er det derfor vi er så komfortable med å føle hat, avsky og likgyldighet til de m transidentitet og andre minoriteter. 

De kan gjerne få plass, men ikke på bekostning av rettferdighet og trygghet for biologiske kvinner. Hvorfor presse seg på kvinnenes hardt tilkjempede arenaer i stedet for å etablere sine egne?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lesbiske kvinner opplever hets når de ikke ønsker å date transkvinner med penis. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er vanskelig å snakke om, for jeg er livredd for å tråkke på noen tær. Jeg har respekt for noen som identifiserer seg som han, men er født hun, eller hun, som er født han, eller hen, det, de, dem osv. Deres liv, deres valg.

Men det virker som at noen av de (ikke alle!) forventer at hele Norge og verden skal omstilles for å tilpasses en mindre gruppe mennesker. Kjønnsnøytrale toaletter, garderober - Det er for meg helt fjernt. Når folk blir sinte fordi jeg ikke husker hvilket pronomen de bruker?  De fleste bruker vanligvis kun han og hun i sitt ordforråd. Jeg med glutenallergi forventer ikke at alle restauranter i verden skal tilpasse seg. Synd for meg, hvis de ikke har noe jeg kan spise. Jeg tror bare alle må innse at ethvert gatehjørne ikke er for alle… 

Begrepet «cis» irriterer meg også. Jeg kommer aldri til å bruke denne betegnelsen på meg selv uansett hvor mange transpersoner som mener det er riktig. Jeg er hun, og kvinne. 

Anonymkode: ee069...42e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...