AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #1 Del Skrevet 18. oktober 2023 Er det noen som kan nevne noen klare forskjeller. Jeg er ikke så veldig opptatt etter religion, men når jeg snakker med venninner osv, så er de veldig påpasselig med bruke disse om hverandre. Jeg sliter å forstå akkurat forskjellen - fordi at Israel sier at de er en jødisk stat, mens det tydeligvis finnes ortodokse jøder som mener at Israel ikke er det pga noen historier i religionen. jeg har riktig nok ikke peiling på disse historiene heller. Jeg bare forstår ikke hvordan sionismen kan hevde at de er jøder, hvis det er en politisk bevegelse. Hvis jeg forsto det riktig så er det en politisk bevegelse? Hva er på en måte forholdet mellom dem? Jeg spør fordi jeg gjerne vil lære forskjellen, og vil ikke ha et ytringer som er frekke. Anonymkode: 91e78...a8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. oktober 2023 #2 Del Skrevet 18. oktober 2023 Sionisme er tanken om et jødisk hjemland i det tidligere britiske protektorat Palestina, for å si det sånn, det historiske jødiske hjemland . Den kan være religiøs eller sekulær Jødedommen er en tro basert på det gamle testamente og med andre skrifter i tillegg. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #3 Del Skrevet 18. oktober 2023 Topsi skrev (2 minutter siden): Sionisme er tanken om et jødisk hjemland i det tidligere britiske protektorat Palestina, for å si det sånn, det historiske jødiske hjemland . Den kan være religiøs eller sekulær Jødedommen er en tro basert på det gamle testamente og med andre skrifter i tillegg. Så de har egentlig ikke noe forhold til hverandre? Anonymkode: 91e78...a8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. oktober 2023 #4 Del Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så de har egentlig ikke noe forhold til hverandre? Anonymkode: 91e78...a8f Jo selvsagt, religiøs sionismen bygger jo på landløftene i GT, og er delt i to, de som anerkjenner Israel som stat, og de som avviser Israel basert på at deres Messias ikke har kommet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #5 Del Skrevet 18. oktober 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): Jo selvsagt, religiøs sionismen bygger jo på landløftene i GT, og er delt i to, de som anerkjenner Israel som stat, og de som avviser Israel basert på at deres Messias ikke har kommet Okeeei, dette gir mening. Så da er det egentlig tvil og denne Israel som er laget i dag, er den riktige Israel som er beskrevet i GT? fordi religiøs sionisme mener at det er messias som skal danne staten, Israel?. Mens politisk sionisme er den Israel som finnes i dag? Anonymkode: 91e78...a8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. oktober 2023 #6 Del Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Okeeei, dette gir mening. Så da er det egentlig tvil og denne Israel som er laget i dag, er den riktige Israel som er beskrevet i GT? fordi religiøs sionisme mener at det er messias som skal danne staten, Israel?. Mens politisk sionisme er den Israel som finnes i dag? Anonymkode: 91e78...a8f Blant jødene er det ulike meninger ja. Israel idag er selve målet med sionismen, et jødisk hjemland i jødenes historiske område. Den politiske ledelsen i Israel varierer, men er idag styrt av en god del religiøse, så det er ekstremister på begge sider 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #7 Del Skrevet 18. oktober 2023 Topsi skrev (43 minutter siden): Blant jødene er det ulike meninger ja. Israel idag er selve målet med sionismen, et jødisk hjemland i jødenes historiske område. Den politiske ledelsen i Israel varierer, men er idag styrt av en god del religiøse, så det er ekstremister på begge sider Okei. Men står det ikke i Bibelen at det Israel ikke skal opprettes før folket har omvendt seg? Det sier min kristne venninne. Hun sier at Israel som er i dag ikke er ment til å eksistere nå. Og at når Israel blir laget, så skal alle religioner kunne leve der og ikke bare sionister Anonymkode: 91e78...a8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. oktober 2023 #8 Del Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Okei. Men står det ikke i Bibelen at det Israel ikke skal opprettes før folket har omvendt seg? Det sier min kristne venninne. Hun sier at Israel som er i dag ikke er ment til å eksistere nå. Og at når Israel blir laget, så skal alle religioner kunne leve der og ikke bare sionister Anonymkode: 91e78...a8f Nei, landløftet er et av kjennetegnene på at Jesus snart kommer tilbake, og det er først i de siste dager en vil se en omvendelse av jødene. Returen til istael er i tråd med bibelske profetier 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #9 Del Skrevet 18. oktober 2023 Topsi skrev (4 minutter siden): Nei, landløftet er et av kjennetegnene på at Jesus snart kommer tilbake, og det er først i de siste dager en vil se en omvendelse av jødene. Returen til istael er i tråd med bibelske profetier Innebærer at det Israel ikke skal bli et land før omvendelsen? Hææ Anonymkode: 91e78...a8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. oktober 2023 #10 Del Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Innebærer at det Israel ikke skal bli et land før omvendelsen? Hææ Anonymkode: 91e78...a8f Nei, at israel er et land er en oppfyllelse av bibelske profetier, at jødene blir frelst er en annen, som en del ting skal skje først . Israel har massiv kristen støtte basert på bibelske profetier, tror de fleste har mer peil enn venninna di, beklager 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smascha Skrevet 18. oktober 2023 #11 Del Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det noen som kan nevne noen klare forskjeller. Jeg er ikke så veldig opptatt etter religion, men når jeg snakker med venninner osv, så er de veldig påpasselig med bruke disse om hverandre. Jeg sliter å forstå akkurat forskjellen - fordi at Israel sier at de er en jødisk stat, mens det tydeligvis finnes ortodokse jøder som mener at Israel ikke er det pga noen historier i religionen. jeg har riktig nok ikke peiling på disse historiene heller. Jeg bare forstår ikke hvordan sionismen kan hevde at de er jøder, hvis det er en politisk bevegelse. Hvis jeg forsto det riktig så er det en politisk bevegelse? Hva er på en måte forholdet mellom dem? Jeg spør fordi jeg gjerne vil lære forskjellen, og vil ikke ha et ytringer som er frekke. Anonymkode: 91e78...a8f Artig at du spør! Eg lyttar akkurat no til eit veldig interessant radioprogram, om nettopp jødane si historie. Så visst du vil ha ei rask innføring finn du det her: P2/Jødane si historie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #12 Del Skrevet 18. oktober 2023 Topsi skrev (41 minutter siden): Nei, at israel er et land er en oppfyllelse av bibelske profetier, at jødene blir frelst er en annen, som en del ting skal skje først . Israel har massiv kristen støtte basert på bibelske profetier, tror de fleste har mer peil enn venninna di, beklager 😊 Så Israel kommer til å bli et land før jødene er frelst?¿ Anonymkode: 91e78...a8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. oktober 2023 #13 Del Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så Israel kommer til å bli et land før jødene er frelst?¿ Anonymkode: 91e78...a8f Ja. Israel er allerede et land, og jødene blir frelst til slutt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 18. oktober 2023 #14 Del Skrevet 18. oktober 2023 1 hour ago, Topsi said: Nei, landløftet er et av kjennetegnene på at Jesus snart kommer tilbake, og det er først i de siste dager en vil se en omvendelse av jødene. Returen til istael er i tråd med bibelske profetier Vel... jødene er ikke akkurat fans av Jesus, det er jo litt der striden oppstår. Jødene mener at Jesus var en falsk profet og ikke den rette Messias, mens kristne mener at han var det. Så jødene venter ikke akkurat på at Jesus kommer tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. oktober 2023 #15 Del Skrevet 18. oktober 2023 Kipling skrev (1 minutt siden): Vel... jødene er ikke akkurat fans av Jesus, det er jo litt der striden oppstår. Jødene mener at Jesus var en falsk profet og ikke den rette Messias, mens kristne mener at han var det. Så jødene venter ikke akkurat på at Jesus kommer tilbake. Sant, men jødene venter fortsatt på Messias, de mener han ikke enda har kommet, og det er årsaken til at enkelte ortodokse jøder er imot Israel, de mener Messias skal gjenopprette riket og enhver jødisk stat før dette er i deres øyne ikke legitim 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 18. oktober 2023 #16 Del Skrevet 18. oktober 2023 Just now, Topsi said: Sant, men jødene venter fortsatt på Messias, de mener han ikke enda har kommet, og det er årsaken til at enkelte ortodokse jøder er imot Israel, de mener Messias skal gjenopprette riket og enhver jødisk stat før dette er i deres øyne ikke legitim Jaja enig der, bare stusset over at "Jesus" ble nevnt. Tror de fleste jøder vil være enig i at det ikke er Jesus spesifikt de tror skal komme, i og med at talmuden sier han var en trollmann som brenner i helvete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. oktober 2023 #17 Del Skrevet 18. oktober 2023 Kipling skrev (1 minutt siden): Jaja enig der, bare stusset over at "Jesus" ble nevnt. Tror de fleste jøder vil være enig i at det ikke er Jesus spesifikt de tror skal komme, i og med at talmuden sier han var en trollmann som brenner i helvete. Jeg nevnte det ift en venninne av ts som mente at jødene måtte akseptere Jesus først Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 18. oktober 2023 #18 Del Skrevet 18. oktober 2023 2 minutter siden, Topsi said: Jeg nevnte det ift en venninne av ts som mente at jødene måtte akseptere Jesus først De har hatt 2000 års betenkningstid, vet ikke om jeg tror på at det kommer til å skje når det ikke har skjedd så langt. Men man kan håpe 😁 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #19 Del Skrevet 19. oktober 2023 Topsi skrev (7 timer siden): Jeg nevnte det ift en venninne av ts som mente at jødene måtte akseptere Jesus først Men jeg leste at Israel ikke kam bli laget før det er messias som gjør det. Det står ikke i Bibelen eller andre hellige skrifter at det er FN som skal gjøre det. Det står at Israel skal lages av messias Anonymkode: 91e78...a8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #20 Del Skrevet 19. oktober 2023 Topsi skrev (9 timer siden): Sant, men jødene venter fortsatt på Messias, de mener han ikke enda har kommet, og det er årsaken til at enkelte ortodokse jøder er imot Israel, de mener Messias skal gjenopprette riket og enhver jødisk stat før dette er i deres øyne ikke legitim Hvordan "vet" de at Messias skal komme? Anonymkode: 09779...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå