Gå til innhold

Norske jøder opplever dere mye antisemittisme?

Sommer2464

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

I Asker ble jo en moske angrepet av en muslimhater. Håper det ikke skjer med flere gudshus og folk kan få ha dem i fred🙁

Anonymkode: e91b1...b7e

Synagogen ble beskutt av Arfan Bhatti i 2006. (Han som nyhetsredaktøren i en norsk tv-kanal hadde et forhold til)

Enig med deg, la gudshus være i fred. Alle gudshus. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Er det så mange jødiske her ha ? de har min respekt og min sympati 🥰

Nei. De er få. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri forstått meg på jødehat. Er det det med Jesus? Er det at de ble et vandrerfolk, et fremmedelement i Europa etter at keiser Hadrian drev dem ut av hjemlandet? At de er flinke med penger, og har høyere IQ enn andre? Vet ikke, men noe er det hvertfall som provoserer. 
At Israel behandler palestinere så dårlig har vel to sider. Palestina har aldri eksistert som en selvstendig stat. Før 1948 var området på britiske hender. Det var bebodd av beduinstammer og også jøder (som aldri hadde forlatt området. )
Det var britene som delte opp området i en del til jødene og en del til araberne. 
Jødene sa ja takk, men palestinaaraberne godtok ikke dette siden de ønsket jødene vekk. De angrep Israel fra alle kanter, og Israel måtte forsvare seg. 
Mot alle odds vant israelerne krigen, og utvidet landområdet sitt. De har beholdt disse landområdene, av åpenbare grunner. 

Dette er omskrivning av historien, for å passe inn i narrative om jøder som en superior gruppe. Høyere IQ? Jeg vet ikke hvorfor folk blir antisemittiske, men er i mot å opphøye sionister basert på en oppkonstruer historie. De jødene jeg kjenner er sterkt i mot det som skjer i Israel nå, og ønsker en fredelig løsning. Å sette seg selv høyere andre basert på etnisitet er ikke viktig eller riktig for alle. 

Anonymkode: 5bf8e...cfe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (1 minutt siden):

Nei. De er få. 

Ja de er nok det :( de lever vel på sånn gammeldags måte de ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de er nok det :( de lever vel på sånn gammeldags måte de ? 

Nei. De er helt vanlige. Du tenker kanskje på de ultraortodokse, de finner du ikke i Norge. 

Endret av Trubadur
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror en del av jødehatet bunner i sjalusi. Jødiske folk har vært kjent for å få til veldig mye. I tillegg tenker jeg at fra et religiøst perspektiv er jødene kanskje de som er nærmest Gud (ikke at jeg personlig tror det, men jeg er ikke direkte kristen). Og jeg tror at sjalusi dessverre kan føre til ekstremt mye hat hos enkelte mennesker.

Anonymkode: 30253...16f

Jepp. Mamma hadde jødiske venner før krigen. Hun fortalte at de hadde så mange fine klær og ting. Var nok en del misunnelse.
Men har aldri opplevd at noen av mine familiemedlemmer har sagt noe stygt om jøder, ikke om andre grupper heller for den saks skyld. Om noe prøvde de å hjelpe. Bestefar forsøkte å advare faren til mammas venner. Og foreldrene hans igjen var gamle, men troppet opp på kaia når naboene deres skulle gå på båten. Det var en gjeng som sto der, i stille avsky. Tyskerne likte det ikke, så når neste transport skulle gå ble det holdt mer hemmelig. Historiene om det som skjedde med jødene i min hjemby er grunnen til at jeg heller til deres side, må innrømme det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trubadur skrev (7 minutter siden):

Nei. De er helt vanlige. Du tenker kanskje på de ultraortodokse, de finner du ikke i Norge. 

Kom på navnet nå Amish eller no sånt :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (13 minutter siden):

Å være jøde i Norge er fortsatt altfor tøft. For mye skjellsord og vitser blant de yngre.

Fortsatt? Det er vel mye mer antisemittisme nå tipper jeg enn det var på 70-80-tallet. 
Men ikke like farlig som å være jøde i 1943 seff. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke jøder. Kristen sekt det.

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er kristne. ;)

Det bor ca 1500 jøder i Norge. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er omskrivning av historien, for å passe inn i narrative om jøder som en superior gruppe. Høyere IQ? Jeg vet ikke hvorfor folk blir antisemittiske, men er i mot å opphøye sionister basert på en oppkonstruer historie. De jødene jeg kjenner er sterkt i mot det som skjer i Israel nå, og ønsker en fredelig løsning. Å sette seg selv høyere andre basert på etnisitet er ikke viktig eller riktig for alle. 

Hva er det som er omskrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Sunn skepsis, ikke hat. En naturlig konsekvens av utallige terrorangrep, og etterhvert flere lærerdrap, mm.

Anonymkode: 7608c...fd9

«Sunn skepsis» seriøst?? Hvorfor blir aldri angrep fra ikke-muslimer kalt for terrorangrep? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (4 minutter siden):

De er kristne. ;)

Det bor ca 1500 jøder i Norge. 

Ja det er riktig :D koselige med jøder :D 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Sunn skepsis» seriøst?? Hvorfor blir aldri angrep fra ikke-muslimer kalt for terrorangrep? 

Det skulle tatt seg ut om det ble det! 

Ikke-muslimer er vel ikke terrorister vel 🫣 

Anonymkode: b4642...4dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i skolen og kan dele at de som omtaler jøder i negativt fortegn primært er elever med minoritetsbakgrunn, gjerne fra muslimske land. 

Jødene er vanvittig dyktige, de har en ekstrem arbeidsmoral og har sett i forhold til folketall oppnådd langt mer enn noen annen folkegruppe. De har jo også en litt sånn lukket verden, gifter seg med hverandre og omgåes i stor grad hverandre. Hvor enn de har fått sjansen til å utfolde seg har de helhetlig som gruppe hatt stor suksess. Det er jo en trigger for mye sjalusi. Så har du det religiøse aspektet på toppen, kristne og muslimer ser dem som vantro. 

Mitt inntrykk er at muslimer har mindreverdighetskomplekser i forhold til jøder, og det kommer til uttrykk i hat. Israel er jo et levende bevis på at et fåtall jøder kan skape et moderne og vakkert land med det meste man kunne ønske seg på plass, mens muslimske land knapt kan ta i mot turisme fordi det det er for farlig der, krig eller rett og slett et uhyggelig sted på besøke pga de behandler kvinner som undermennesker. Og selv de muslimske landene som har fått hjelp av Vesten til å pumpe opp olje og har fått arkitekter fra alle verdens hjørner til å lage kule bygninger for dem (Dubai f.eks), så er det en undertone av noe uhyggelig likevel. En mentalitet. Skjønner godt at mange muslimer er sjalu på jøder, de er jo fullstendig overlegne dere hva gjelder prestasjoner, livsførsel og verdier. 

Anonymkode: 92e12...1a9

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bacteria skrev (2 timer siden):

Det kan du kanskje si. 
Problemet med det ressonementet er at jødehat også blir rasistisk på en annen og etter min mening verre måte enn kristen- og muslimhat, siden jødedom er nærmest uløselig knyttet opp mot jødisk etnisitet. 
Kristendommen og islam misjonerer, og er derfor utbredt i masse forskjellige etniske grupper. Jødedommen er ikke så enkel å konvertere til…

Enig. Man kan - i "fiendens" øyne - slutte å være både kristen og muslim. I fiendens øyne slutter en jøde aldri å være jøde. Jeg - og sikkert mange andre - kjenner mennesker i dag som ikke ville ha eksistert om nazistene - og deres venner i Midt-Østen - hadde klart å avlive deres beste- og oldeforeldre, som kanskje bare var halvt jødiske, kanskje til og med sekulære, eller hadde konvertert til annen religion. De ble jaktet ned likevel. Slik sett er både kristendom og islam et personlig valg (for fiendene), mens jødiskhet ikke kan velges bort, i fiendens øyne. Dette er forøvrig en bitteliten del av et mye større bilde, som ikke er tid og sted til å ta opp nå.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke verre en noe andre selv om jødene legger opp til at det er det. Ingen andre bruker rase som en definisjon på hvem de er. 

Rase? Jødene er ikke en egen rase - i den grad man i det hele tatt kan snakke om menneskeraser. Jøder finnes i alle farger; det er en kultur, mer enn noe annet. Akkurat som kristendom og islam.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (Akkurat nå):

Rase? Jødene er ikke en egen rase - i den grad man i det hele tatt kan snakke om menneskeraser. Jøder finnes i alle farger; det er en kultur, mer enn noe annet. Akkurat som kristendom og islam.

PS. siden du åpenbart ikke har kunnskap om hvilke folkegrupper/"raser" som er jødiske: i Israel, blant den *jødiske* befolkningen, finnes det kritt hvite mennesker, brune mennesker, samt helt svarte mennesker med gener fra sør for Sahara.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, askhenazi jødene har høy IQ. Arabere derimot… Dette er gammel info.

Anonymkode: 59696...a98

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...