Gå til innhold

Hvorfor blir edru folk mislikt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor virker det som om noen folk blir irritert over at noen aldri har prøvd alkohol og ikke vil prøve det heller?
Selv har jeg en venn som hele tiden nevner at vi burde ta en pils og at hun skal få meg til å prøve det.
Hvorfor er det så viktig for dem at andre prøver det? Kan de ikke bare drikke selv eller med sine andre venner?

Mann 28

Anonymkode: a9ecc...d5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du ekskluderer deg selv fra fellesskapet - uansett hvor teit det enn låter. Er dette ikke folk liker. Jeg blir mislikt om jeg ikke spiser en kake som blir servert på jobb i en pause. 

Anonymkode: 1cc03...79d

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir gjerne sett på som pripne og kjedelige, at de ikke kan slå seg løs. 

Anonymkode: 3be95...741

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har generelt problemer med at andre velger annerledes enn seg selv. 

Det er egentlig ganske sykt at folk på må dikte opp sykdom o.l for å slippe unna alkohol eller kake.

Anonymkode: 5c9f8...4f6

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de som drikker er redde for å slippe unna med alt det tullet de har planlagt, når de vet at det er noen edru som får det med seg. 

Anonymkode: 902e4...01e

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På den ene siden så burde det være en selvfølge at man respekterer den andres valg, enten det er å være avholds eller ikke spise kake. 

På den andre siden så er det noen ganger irriterende at noe så enkelt som å gå og ta en øl eller ta et kakestykke på en kafe skal bli en issue fordi noen skal være special snowflake.

Anonymkode: 9419e...0dd

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange argumenterer med at det er "ukomfortabelt" at noen er edru, spesielt blant ungdom hvor en ofte drikker så mye at man driter seg ut. 
Som en person som ikke hadde drukket hele mitt liv, men som nylig gav opp på det fordi jeg rett og slett var lei, er jeg veldig varsom på at de som ikke drikker på fest skal føle seg komfortable i den rollen. Alle argumentene og kommentarene jeg fikk slengt i trynet når ikke jeg selv drakk er jeg faktisk ikke enig i. Jeg synes ikke det er teit på noe som helst vis å ikke drikke. Det er ikke ukomfortabelt for de som drikker, det ødelegger ikke stemningen eller noe som helst. Selv om jeg skjønner litt hva folk mener med at "de som har drukket vet hva de som er edru går glipp av" og jeg er til dels enig i det utsagnet, mener jeg at alle andre argumenter folk bruker for å presse venner bare er straight up piss. 

Jeg synes du skal stå på, jeg. Folk som ikke har respekt for de som ikke drikker er kanskje bare sjalu på at man har en slik disiplin. 

Anonymkode: 11c65...8c2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor virker det som om noen folk blir irritert over at noen aldri har prøvd alkohol og ikke vil prøve det heller?
Selv har jeg en venn som hele tiden nevner at vi burde ta en pils og at hun skal få meg til å prøve det.
Hvorfor er det så viktig for dem at andre prøver det? Kan de ikke bare drikke selv eller med sine andre venner?

Mann 28

Anonymkode: a9ecc...d5a

Si ja og så blir du med og tar en alkoholfri pils. Veldig mange av de smaker veldig godt faktisk. 

Jeg gjør det ofte. 

Anonymkode: f2fa2...bf4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De vet hva edrue går glipp av.

Anonymkode: 8e097...c11

Alle liker ikke det samme, jeg liker genuint ikke hva alkohol gjør med folk. Bare noen imiterer en fulle person sine bevegelser blir jeg lei med en gang. Forstår at dere liker å miste hemninger, men personlig syns jeg ikke hva det resulterer i er gøy i det hele tatt, bare slitsomt og kvalmt. 

Liker å danse og ha det gøy, men uten bivirkninger som manglende hukomselse, ustabil gange, spy og snøvlete tale. 

Anonymkode: e8424...f87

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle liker ikke det samme, jeg liker genuint ikke hva alkohol gjør med folk. Bare noen imiterer en fulle person sine bevegelser blir jeg lei med en gang. Forstår at dere liker å miste hemninger, men personlig syns jeg ikke hva det resulterer i er gøy i det hele tatt, bare slitsomt og kvalmt. 

Liker å danse og ha det gøy, men uten bivirkninger som manglende hukomselse, ustabil gange, spy og snøvlete tale. 

Har vært full, var bare kvalmt og et styr. Klarer å ha det morsomt uten, du må bare finne de riktige folkene, så slipper du å bedøve systemet for å slippe deg løs. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme grunn som at folk misliker at man ikke tar et kakestykke. Alle vet at alkohol ikke akkurat er en vidunderkur for helsa. Men mange velger likevel å nyte alkohol. Når andre avstår blir man bevisst sine egne "dårlige" valg. 

Jeg drikker gjerne alkohol, men kake er bare bortkastede kalorier for meg. Unntaket er om det er en veldig god kake, men det er det sjeldent i jobbsammenheng. Og da avstår jeg, og opplever det samme som avholdsfolk på fest. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært full, var bare kvalmt og et styr. Klarer å ha det morsomt uten, du må bare finne de riktige folkene, så slipper du å bedøve systemet for å slippe deg løs. 

Da må du finne disse riktige folkene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

c_buk skrev (Akkurat nå):

Samme grunn som at folk misliker at man ikke tar et kakestykke. Alle vet at alkohol ikke akkurat er en vidunderkur for helsa. Men mange velger likevel å nyte alkohol. Når andre avstår blir man bevisst sine egne "dårlige" valg. 

Jeg drikker gjerne alkohol, men kake er bare bortkastede kalorier for meg. Unntaket er om det er en veldig god kake, men det er det sjeldent i jobbsammenheng. Og da avstår jeg, og opplever det samme som avholdsfolk på fest. 

Når det er sagt så har vi avholds folk i vennegjengen, og i vår gjeng har det ingen betydning. De blir av og til med på bar og drikke alkoholfritt, og når vi inviterer dem på middag har vi alltid gode alkoholfrie alternativer. Men nå er ikke vi typisk festmennesker, så denne drikkekulturen treffer oss ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så å si avholds. Har ikke noe imot at folk drikker, eller kan fint ta noe alkohol selv, men blir oftest til at jeg lar vær. Liker å komme meg hjem, det er dyrt etc.. samtidig liker jeg å være ute og kan fint gå på fest. Er fortsatt samme person og like festlig som om jeg ville drukket meg full... Det er så mange som reagerer på at jeg ikke drikker! Har ei (ny) venninne som sa at det var flaut å gå på fest med meg siden jeg ikke drikker og da vil huske alt som skjer.. 

Anonymkode: e623d...828

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

På den ene siden så burde det være en selvfølge at man respekterer den andres valg, enten det er å være avholds eller ikke spise kake. 

På den andre siden så er det noen ganger irriterende at noe så enkelt som å gå og ta en øl eller ta et kakestykke på en kafe skal bli en issue fordi noen skal være special snowflake.

Anonymkode: 9419e...0dd

Jeg spiser kake når jeg har lyst på. Jeg drikker alkohol når jeg har lyst på. Det første kan skje daglig, det siste kan skje en gang i året. Det er ikke fordi jeg er snowflake jeg velger vekk alkohol, men jeg synes det smaker helt jævlig når jeg ikke har lyst på. Det er ikke noe jeg tenker på aller som betyr noe i livet mitt. 

Det er ganske sært at folk blir irritert dersom jeg takker nei til en kake eller en øl og heller tar en sandwitch eller brus.

Anonymkode: bd406...ee7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mange argumenterer med at det er "ukomfortabelt" at noen er edru, spesielt blant ungdom hvor en ofte drikker så mye at man driter seg ut. 
Som en person som ikke hadde drukket hele mitt liv, men som nylig gav opp på det fordi jeg rett og slett var lei, er jeg veldig varsom på at de som ikke drikker på fest skal føle seg komfortable i den rollen. Alle argumentene og kommentarene jeg fikk slengt i trynet når ikke jeg selv drakk er jeg faktisk ikke enig i. Jeg synes ikke det er teit på noe som helst vis å ikke drikke. Det er ikke ukomfortabelt for de som drikker, det ødelegger ikke stemningen eller noe som helst. Selv om jeg skjønner litt hva folk mener med at "de som har drukket vet hva de som er edru går glipp av" og jeg er til dels enig i det utsagnet, mener jeg at alle andre argumenter folk bruker for å presse venner bare er straight up piss. 

Jeg synes du skal stå på, jeg. Folk som ikke har respekt for de som ikke drikker er kanskje bare sjalu på at man har en slik disiplin. 

Anonymkode: 11c65...8c2

Jeg drikker som sagt sjelden, men siden jeg er 40 år så har jeg rukket å ta en øl en fredag, ta et glass vin til maten (altså ingen voldsomt konsum per gang) og å drikke meg så full at det er mange timer jeg ikke husker. Og så har jeg nok noen fester og barbesøk som er mellom disse ytterpunktene. Jeg VET hva jeg går glipp av når jeg ikke drikker. Den godfølelsen er rett og slett ikke så viktig for meg eller noe som gir en så stor glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg lurt på mange ganger og, men får aldri noen gode svar… Jeg har aldri likt alkoholsmaken, og selv om flere sier «jamen, i denne kjenner du den ikke!» Jo, jeg gjør det, fordi smaksløkene mine er ikke vant til alkohol, og jeg har ikke lyst til å tvinge meg selv til å drikke noe jeg synes smaker grusomt så mange ganger, og ofte, at jeg tilslutt klarer smaken. Men da er jeg såååå kjedelig… Og når jeg spør hva er det som gjør meg kjedelig fordi jeg ikke drikker med de (jeg klager ikke på at de drikker), så har de ikke svar på det heller… For jeg er fullt til stede med de, koser meg like mye, har det like gøy som de, er med på akkurat samme moroa, slipper hemninger løs, er like fnisete, kan fint ende opp med å gjøre noe som er flaut dagen etter… Jeg er med andre ord akkurat som de, bare uten alkohol innabords… Men i bedre form dagen etter 😉

Anonymkode: 41534...59a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker som sagt sjelden, men siden jeg er 40 år så har jeg rukket å ta en øl en fredag, ta et glass vin til maten (altså ingen voldsomt konsum per gang) og å drikke meg så full at det er mange timer jeg ikke husker. Og så har jeg nok noen fester og barbesøk som er mellom disse ytterpunktene. Jeg VET hva jeg går glipp av når jeg ikke drikker. Den godfølelsen er rett og slett ikke så viktig for meg eller noe som gir en så stor glede.

Jeg drikker aldri utenom de gangene jeg er kanon. Tar aldri et glass vin eller øl utenom.

Har bare alltid vært slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...