Gå til innhold

Andlet eller ansikt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg vet så er ansikt helt lov å bruke på nynorsk.

Så hvorfor bruker noen likevel andlet? Hva er poenget? Er det på trass? For å være vanskelig?

Det skaper i alle fall ikke flere støttespillere.

Anonymkode: 320ec...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må være trass.. Jeg leste en NRK nyhetsartikkel tidligere idag som var på nynorsk (leser kun nynorsk om jeg er langt over snittet interessert i hva det står) der ordet "andlet" ble brukt. Måtte rett og slett bruke tid på å google ordet, for det hadde jeg ikke hørt om før... 

Anonymkode: 1c4c7...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med å bruke ordet? Andlet eller andlit er i Ivar Aasens ordbok, ansikt er ikke det.

Målet med nynorsk er ikke å skrive mest mulig likt bokmål, selv om mange tror det. Delvis også Språkrådet!

Anonymkode: 206fc...d39

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sagt eller skrevet "andlet". Snakker nynorsk, "ansikt" er det vi bruker,

Anonymkode: e5008...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at noen som skriver andlet gjør det på trass eller for å være vanskelig bare fordi DU ikke liker ordet, TS? Når ble en tilfeldig, bokmålsskrivende KG-bruker premissleverandør innen nynorskbruk, egentlig?

Andlet er et tillatt ord på nynorsk fordi dette er ordet for ansikt eller fjes i flere av dialektene nynorsken bygger på. Andlet er også det ordet som ligger nærmest det norrøne. Så enkelt er det. Ingen av dialektene er skapt av trass eller for å være vanskelig. ;) 

Selv skriver jeg fjes. Dette er det ordet som er naturlig å bruke i min dialekt i dag, og jeg tilstreber et talemålsnært nynorsk. 

Endret av Ullvott
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Må være trass.. Jeg leste en NRK nyhetsartikkel tidligere idag som var på nynorsk (leser kun nynorsk om jeg er langt over snittet interessert i hva det står) der ordet "andlet" ble brukt. Måtte rett og slett bruke tid på å google ordet, for det hadde jeg ikke hørt om før... 

Anonymkode: 1c4c7...a6e

Det sier mer om deg enn om NRK altså 😂

Anonymkode: 7464f...67b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så vidt jeg vet så er ansikt helt lov å bruke på nynorsk.

Så hvorfor bruker noen likevel andlet? Hva er poenget? Er det på trass? For å være vanskelig?

Det skaper i alle fall ikke flere støttespillere.

Anonymkode: 320ec...730

vet ikke. Tror nynorsken er blitt mer avslepen. Rtor det het andlet før men så ble det lov å si ansikt... Tror jeg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...