AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #1 Del Skrevet 18. oktober 2023 Så vidt jeg vet så er ansikt helt lov å bruke på nynorsk. Så hvorfor bruker noen likevel andlet? Hva er poenget? Er det på trass? For å være vanskelig? Det skaper i alle fall ikke flere støttespillere. Anonymkode: 320ec...730 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #2 Del Skrevet 18. oktober 2023 Må være trass.. Jeg leste en NRK nyhetsartikkel tidligere idag som var på nynorsk (leser kun nynorsk om jeg er langt over snittet interessert i hva det står) der ordet "andlet" ble brukt. Måtte rett og slett bruke tid på å google ordet, for det hadde jeg ikke hørt om før... Anonymkode: 1c4c7...a6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 18. oktober 2023 #3 Del Skrevet 18. oktober 2023 Ingen av orda er gode. Eg ville brukt fjes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #4 Del Skrevet 18. oktober 2023 Hva er galt med å bruke ordet? Andlet eller andlit er i Ivar Aasens ordbok, ansikt er ikke det. Målet med nynorsk er ikke å skrive mest mulig likt bokmål, selv om mange tror det. Delvis også Språkrådet! Anonymkode: 206fc...d39 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #5 Del Skrevet 18. oktober 2023 Har aldri sagt eller skrevet "andlet". Snakker nynorsk, "ansikt" er det vi bruker, Anonymkode: e5008...62f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 18. oktober 2023 #6 Del Skrevet 18. oktober 2023 (endret) Hvorfor mener du at noen som skriver andlet gjør det på trass eller for å være vanskelig bare fordi DU ikke liker ordet, TS? Når ble en tilfeldig, bokmålsskrivende KG-bruker premissleverandør innen nynorskbruk, egentlig? Andlet er et tillatt ord på nynorsk fordi dette er ordet for ansikt eller fjes i flere av dialektene nynorsken bygger på. Andlet er også det ordet som ligger nærmest det norrøne. Så enkelt er det. Ingen av dialektene er skapt av trass eller for å være vanskelig. Selv skriver jeg fjes. Dette er det ordet som er naturlig å bruke i min dialekt i dag, og jeg tilstreber et talemålsnært nynorsk. Endret 18. oktober 2023 av Ullvott 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #7 Del Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Må være trass.. Jeg leste en NRK nyhetsartikkel tidligere idag som var på nynorsk (leser kun nynorsk om jeg er langt over snittet interessert i hva det står) der ordet "andlet" ble brukt. Måtte rett og slett bruke tid på å google ordet, for det hadde jeg ikke hørt om før... Anonymkode: 1c4c7...a6e Det sier mer om deg enn om NRK altså 😂 Anonymkode: 7464f...67b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 18. oktober 2023 #8 Del Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så vidt jeg vet så er ansikt helt lov å bruke på nynorsk. Så hvorfor bruker noen likevel andlet? Hva er poenget? Er det på trass? For å være vanskelig? Det skaper i alle fall ikke flere støttespillere. Anonymkode: 320ec...730 vet ikke. Tror nynorsken er blitt mer avslepen. Rtor det het andlet før men så ble det lov å si ansikt... Tror jeg da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå