AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #21 Skrevet 20. oktober 2023 Hva med aktivitetshuset 31B på Grønland? Kan det være et ok sted å henge på dagen? Anonymkode: 0eda0...3c6
Purple_Pixiedust Skrevet 20. oktober 2023 #22 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Godt poeng. Spesielt når flere har vært i Kriminalomsorgen. Anonymkode: be6ea...b1e Javel? Det var fordomsfullt da. Veldig mange som har fått samfunnsstraff er folk man ikke kan merke har den type problemer. Jeg er rusavhengig og ja noen er veldig tydelig det, men langt ifra alle. Det er mange her jeg er i rusbehandling som ser helt normale ut og som oppfører seg normalt. Du ville ikke merket det på meg. Kropp og utseende ei heller adferd bærer ikke preg av det nå som jeg er nykter. Så det der er bare tullete å si. Som om folk med samfunnsstraff er folk man må unngå. Det er mennesker. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #23 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ja er det jeg er litt redd for- at det er sånn. Vurderer det litt i desperasjon etter noe. Ikle så mange andre muligheter på det nivået jeg klarer nå på dagtid Anonymkode: 0eda0...3c6 Det er 22 Fontenehus i Norge så jeg ville ikke latt de dårlige erfaringene til en person avskrekke meg. Gi det et forsøk eller tre. Sjansene er svært gode for at denne personen ikke snakker om huset i din kommune. Uansett, at en enkeltperson har hatt en dårlig erfaring med det hen oppfattet som klikker blant de ansatte betyr ikke at andre opplever det på samme måte. Anonymkode: 2280c...6e9 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #24 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er 22 Fontenehus i Norge så jeg ville ikke latt de dårlige erfaringene til en person avskrekke meg. Gi det et forsøk eller tre. Sjansene er svært gode for at denne personen ikke snakker om huset i din kommune. Uansett, at en enkeltperson har hatt en dårlig erfaring med det hen oppfattet som klikker blant de ansatte betyr ikke at andre opplever det på samme måte. Anonymkode: 2280c...6e9 Helt sant. Men hvis det handler om å trene folk i basale ferdigheter så er det ikke helt det jeg trenger.. ønsker ikke å føle meg som et barn som får ros for å tørke støv. Vil heller føle meg normal igjen og ha folk å henge med og gjøre noen meningsfylt og kanskje spille litt spill eller annet Anonymkode: 0eda0...3c6 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #25 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 13.33): Er det for å lære basis ferdigheter? Jeg trenger et sted å gå til på dagen og være i interaksjon med andre, ha noe å gjøre. er ressurs sterk men sliter jo nå og orker ikke og kan ikle forplikte meg til «arbeid eller annet. Men trenger noe innhold sammen med andre i hverdagen som sykmeldt og ensom og må komme meg ut av depresjon og uvirkelighetsfølelse Anonymkode: 0eda0...3c6 Kanskje "Aktiv på dagtid" har noen tilbud du kan benytte der du bor? Anonymkode: fc45e...bfb 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #26 Skrevet 21. oktober 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Helt sant. Men hvis det handler om å trene folk i basale ferdigheter så er det ikke helt det jeg trenger.. ønsker ikke å føle meg som et barn som får ros for å tørke støv. Vil heller føle meg normal igjen og ha folk å henge med og gjøre noen meningsfylt og kanskje spille litt spill eller annet Anonymkode: 0eda0...3c6 Da vil jeg foreslå frivillighetssentralen og Røde Kors Eventuelt "Aktiv på dagtid", hvis du liker å trene på treningssenter. Anonymkode: be6ea...b1e
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #27 Skrevet 21. oktober 2023 On 10/20/2023 at 8:55 AM, AnonymBruker said: Hva med aktivitetshuset 31B på Grønland? Kan det være et ok sted å henge på dagen? Anonymkode: 0eda0...3c6 Jeg var innom nettstedet der i dag. Det stedet virker litt bedre enn Fontenehuset, må jeg si. Det er i hvertfall mer fokus på kunstneriske aktiviteter der og ikke så mye fokus på opplæring av grunnleggende ferdigheter, sammenligna med Fontenehuset. Jeg har aldri vært på 31B før, så jeg vet ikke hvordan det funker i praksis. Anonymkode: be6ea...b1e 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #28 Skrevet 22. oktober 2023 De ansatte undervurderer medlemmene, og det er overhodet ikke sunt eller positivt. Jeg tror mange medlemmer er mer oppegående enn hva de ansatte gir uttrykk for. Heiarop for vasking, støvtørking og vanning av planter er bare fordummende. Det er helt forferdelig at staten bruker penger på sånne tiltak. Anonymkode: be6ea...b1e 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #29 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 19.10.2023 den 20.34): Jeg mener at Fontenehuset passer best for psykisk utviklingshemmede og narkomane, samt mennesker med autisme og asperger. På huset kan de få opplæring i grunnleggende ferdigheter, alt fra vasking, rydding, matlaging, besvare telefonen, vanne planter til skifte lyspære. Det er disse oppgavene som utgjør mesteparten av alle arbeidsoppgavene. Når medlemmene er på huset så forventes det at alle tar aktiv del i arbeidsoppgavene. Det sosiale er overhodet ikke noe å skryte av. Mange medlemmer er så rusa at de bare stirrer ned i bordet. Andre medlemmer er kun opptatt av å snakke med folk i gjengen sin. Nye medlemmer blir ofte ignorert og utfryst. De ansatte muliggjør at utfrysing og favorisering foregår. Min mening er at Fontenehuset er en blanding av barnehage og DPS. Rett og slett laverskel-DPS, men uten henvisning og terapi. Arbeidsoppgavene er veldig fordummende. På toppen av det hele er det mye narkotika og tyveri på hele huset. Jeg anbefaler at folk heller skaffer seg en hobby. Veldedig arbeid er for eksempel mye mer sunt og givende Fontenehuset er overhodet ikke noe bra miljø å ferdes i. Du blir stempla som en taper og en narkoman. Anonymkode: be6ea...b1e Vet ikke hvilket Fontenehus du har vært på, men på huset i min kommune er det ikke narkomane - de har andre tilbud. Ingen kommer rusa på «jobb»- og har aldri hørt at noen har fått stjålet noe. Medlemmene har nøkkel til huset - og kan låse seg inn om de trenger det. Det er heller ikke utviklingshemmede, såvidt jeg vet. Har ikke sjekka IQ en til de andre, men vet at vi generelt ikke tar inn personer med utviklingshemming - fordi de har andre tilbud i kommunen for denne gruppa, som Vekstbedrifter med ulike krav til «produktivitet». Og fordi de ofte trenger mer oppfølging enn huset har mulighet til å gi. Tror ikke jeg har blitt noe dummere av å være på Fontenehuset. Jeg støvsuger ikke for å «lære meg å støvsuge», men fordi deg trengs å støvsuges - akkurat som hjemme. Jeg setter heller ikke på kaffe for å lære meg å koke kaffe, men fordi jeg drikker kaffe. Det handler jo om å dra sin del av lasset - å bidra til at alle har det bra. Medlemmer kjører ikke ut og handler for å lære å kjøre heller - men fordi vi trenger noe fra en butikk, og de har lappen. MEN, og men.. Det er 22 hus, og alle husene er forskjellige, _veldig_ forskjellig. Anonymkode: c3b7f...2d5 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #30 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vet ikke hvilket Fontenehus du har vært på, men på huset i min kommune er det ikke narkomane - de har andre tilbud. Ingen kommer rusa på «jobb»- og har aldri hørt at noen har fått stjålet noe. Medlemmene har nøkkel til huset - og kan låse seg inn om de trenger det. Det er heller ikke utviklingshemmede, såvidt jeg vet. Har ikke sjekka IQ en til de andre, men vet at vi generelt ikke tar inn personer med utviklingshemming - fordi de har andre tilbud i kommunen for denne gruppa, som Vekstbedrifter med ulike krav til «produktivitet». Og fordi de ofte trenger mer oppfølging enn huset har mulighet til å gi. Tror ikke jeg har blitt noe dummere av å være på Fontenehuset. Jeg støvsuger ikke for å «lære meg å støvsuge», men fordi deg trengs å støvsuges - akkurat som hjemme. Jeg setter heller ikke på kaffe for å lære meg å koke kaffe, men fordi jeg drikker kaffe. Det handler jo om å dra sin del av lasset - å bidra til at alle har det bra. Medlemmer kjører ikke ut og handler for å lære å kjøre heller - men fordi vi trenger noe fra en butikk, og de har lappen. MEN, og men.. Det er 22 hus, og alle husene er forskjellige, _veldig_ forskjellig. Anonymkode: c3b7f...2d5 Men føler man seg som et oppegående menneske der? Og er det nok til å fylle dagen og føles meningsfylt? Støvsuge og koke kaffe kan jeg jo gjøre hjemme. Men trenger noe meningsfylt og samvær med andre uteN å føle seg hjelpetrengende eller som en syk eller et barn Anonymkode: 0eda0...3c6 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #31 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men føler man seg som et oppegående menneske der? Og er det nok til å fylle dagen og føles meningsfylt? Støvsuge og koke kaffe kan jeg jo gjøre hjemme. Men trenger noe meningsfylt og samvær med andre uteN å føle seg hjelpetrengende eller som en syk eller et barn Anonymkode: 0eda0...3c6 Du vil at Fontenehuset skal få deg til å føle deg på en bestemt måte, det skal føles meningsfylt, det skal få deg til å føle deg som et oppegående menneske og ikke føles som om man er syk eller et barn. Dine følelser er jo inne i deg. De må du ta ansvar for selv. Det har vel mye med hvilken holdning du går inn i det med? Det er kanskje litt mye å kreve at et sted skal få en til å føle seg frisk når man er syk? Som du ser i tråden har to forskjellige personer helt ulik tolkning av den samme situasjonen. En opplever at hen er der for å lære grunnleggende ting som å feie gulvet eller koke kaffe. Likte ikke å få påpekt at det var bra at de bidro, tok det som en fornærmelse! En annen har en annen holdning, de koker ikke kaffe for å lære det, men fordi de drikker kaffe... Det kan være vanskelig å se mening med noe som helst hvis man har angst og depresjon, da handler det om sykdommen, ikke at det er meningsløst å lage kaffe eller feie gulvet. At det er bra for oss alle å komme oss ut og være rundt andre mennesker er helt sikkert, depresjon eller ikke. Anonymkode: 2280c...6e9 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #32 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du vil at Fontenehuset skal få deg til å føle deg på en bestemt måte, det skal føles meningsfylt, det skal få deg til å føle deg som et oppegående menneske og ikke føles som om man er syk eller et barn. Dine følelser er jo inne i deg. De må du ta ansvar for selv. Det har vel mye med hvilken holdning du går inn i det med? Det er kanskje litt mye å kreve at et sted skal få en til å føle seg frisk når man er syk? Som du ser i tråden har to forskjellige personer helt ulik tolkning av den samme situasjonen. En opplever at hen er der for å lære grunnleggende ting som å feie gulvet eller koke kaffe. Likte ikke å få påpekt at det var bra at de bidro, tok det som en fornærmelse! En annen har en annen holdning, de koker ikke kaffe for å lære det, men fordi de drikker kaffe... Det kan være vanskelig å se mening med noe som helst hvis man har angst og depresjon, da handler det om sykdommen, ikke at det er meningsløst å lage kaffe eller feie gulvet. At det er bra for oss alle å komme oss ut og være rundt andre mennesker er helt sikkert, depresjon eller ikke. Anonymkode: 2280c...6e9 Det er klart, men jeg tenker på det å oppsøke steder hvor fokuset fortsatt blir værende på at man er syk da. Om man hadde gått til vanlig jobb eller aktiviteter kunne det føltes mer vanlig og fokuset bort fra syk og sånn sett fått sitt eget jeg tilbake. Når man må oppsøke andre ting så er jeg redd at den «nye» identiteten som syk bare blir forsterket.. Anonymkode: 0eda0...3c6 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #33 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er klart, men jeg tenker på det å oppsøke steder hvor fokuset fortsatt blir værende på at man er syk da. Om man hadde gått til vanlig jobb eller aktiviteter kunne det føltes mer vanlig og fokuset bort fra syk og sånn sett fått sitt eget jeg tilbake. Når man må oppsøke andre ting så er jeg redd at den «nye» identiteten som syk bare blir forsterket.. Anonymkode: 0eda0...3c6 Jobb ville helt klart føltes mer vanlig, ja. Å være syk er en del av den du er akkurat nå, men det er ikke din identitet hvis du ikke gjør det til det. Anonymkode: 2280c...6e9 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #34 Skrevet 24. oktober 2023 Ingen av medlemmene på mitt lokale fontenehus har nøkkel til huset. Det er kun de ansatte som har nøkkel. Flere medlemmer og ansatte har opplevd tyveri. I tillegg er det flere narkomane som er på huset. Det er kanskje annerledes på de andre husene Anonymkode: be6ea...b1e 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #35 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg hadde heller meldt meg inn i turistforeningen og gått turer som også er sosialt med alle mulig forskjellige mennesker 🙂 Anonymkode: a75d9...87d 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #36 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde heller meldt meg inn i turistforeningen og gått turer som også er sosialt med alle mulig forskjellige mennesker 🙂 Anonymkode: a75d9...87d Men er vel ikke så mye slikt på dagtid? Anonymkode: 0eda0...3c6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #37 Skrevet 27. oktober 2023 Jeg skjønner ikke hvem som får glede av å henge med narkomane og kriminelle fra Kriminalomsorgen. I aller verste tilfelle kan du bli misbrukt av de folka. Fontenehuset er overhodet ikke sunt for samfunnet. Anonymkode: be6ea...b1e 3
Pipaluk Skrevet 28. oktober 2023 #38 Skrevet 28. oktober 2023 De sier at frivilligheten står sentralt. Men hva med de som er i Nav-tiltak eller soner samfunnstraff på huset. Selv om de har valgt tiltak og straff selv, så kan de ikke velge å utebli fra oppmøte på huset🤔 regnes de da som frivillige medlemmer av huset? Dette spørsmålet ville ikke Halvar fra Fontenehuset svare på. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #39 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg har vært på et skikkelig fint fontenehus. For å fortelle kort om min situasjon så har jeg psykoselidelse og er ung ufør så jeg hadde veldig godt av å komme meg ut og gå til et sted og gjøre litt arbeid og være sosial når jeg klarte. Der jeg var så var det mange unge på min alder som var høyt fungerende mennesker med sine problemer, og som ikke var narkomane og kriminelle (det var sikkert noen av dem og, men jeg har ikke tenkt over det). Det var også eldre mennesker med litt lavere funksjonsnivå. Vi hadde kafé der blant annet så jeg lagde iskaffe og latte og de kaffedrikker du finner på vanlige kaféer. Jeg jobbet også på kjøkken og synes det var veldig hyggelig å lage mat. Vi hadde noe som het «ung på huset» for de under 30, mye fine aktiviteter og ting vi gjorde sammen. Føltes helt ut som vanlige unge mennesker som hadde litt angst eller depresjoner for eksempel. Fikk hjelp til navrelaterte og arbeidsrelaterte ting. Jeg syntes det var fint. Det var ikke utagerende og farlige kriminelle der. Anonymkode: bd276...0bb 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #40 Skrevet 28. oktober 2023 Pipaluk skrev (2 timer siden): De sier at frivilligheten står sentralt. Men hva med de som er i Nav-tiltak eller soner samfunnstraff på huset. Selv om de har valgt tiltak og straff selv, så kan de ikke velge å utebli fra oppmøte på huset🤔 regnes de da som frivillige medlemmer av huset? Dette spørsmålet ville ikke Halvar fra Fontenehuset svare på. Herregud og jesuskristus, hva i alle dager er det de rører med. Dette er ikke i tråd med fontenehusmodellen. Anonymkode: 36a81...8a6 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå