AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #1 Skrevet 18. oktober 2023 Er sykemeldt med en blanding av utbrent og angst/depresjon. Føler meg i en grusom skvis mellom ekstrem kjedsomhet (helt vissen) og at jeg ikke klarer å hvile og er ikke meg selv pga dette. Trenger derfor å prøve å finne noe å aktivisere meg med sammen med andre. så lurer på erfaringer med fontenehuset? Anonymkode: 0eda0...3c6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #2 Skrevet 18. oktober 2023 Tviler på at du er riktig klientell for fontenehuset. Finn deg heller en hobby Anonymkode: 6f0d4...dc9 1
Fighter83 Skrevet 18. oktober 2023 #3 Skrevet 18. oktober 2023 Joda, du er kandidat for å gå dit. Det er et lavterskeltilbud. Ring dem å hør. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #4 Skrevet 18. oktober 2023 Hva slags aktiviter vil du ha da? Veldig mange oppfatter fontenehuset som fordummende, tror det passer best for veldig ressurssvake folk. Hva med noe veldedig arbeid? Anonymkode: 1f356...978 1 4
Fighter83 Skrevet 18. oktober 2023 #5 Skrevet 18. oktober 2023 (endret) Det noen jeg har snakket med har sagt om Fontenehuset er at det opplegget fra NAV ofte ikke passer med dems situasjon. Noen har angst, utmattelse, andre hadde direkte fysiske utfordringer. Da de kom til Fontenehuset så fikk de hjelp med å finne noe de kunne gjøre som gjorde at man følte at man ble sett og fikk tilhøre. Man kan fint være dårlig og ikke kunne møte opp også sånn jeg forstod. Fontenehuset kan også bistå med å lage et opplegg som kan bli godkjent av NAV som arbeidsutprøving også. https://www.fontenehus.no/ Endret 18. oktober 2023 av Fighter83 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #6 Skrevet 18. oktober 2023 Fontenehuset er ikke et aktivitetstilbud, men et arbeidsfellesskap for alle som har eller har hatt psykiske utfordringer. Hvis du ikke er ressurssvak, så ville jeg heller ha sett meg etter noe annet. Jeg har vært omvisning der, og jeg er ikke interessert i å lære meg basis ferdigheter - når jeg har en mastergrad. Anonymkode: ff2e3...463 8 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #7 Skrevet 18. oktober 2023 Fighter83 skrev (8 minutter siden): Det noen jeg har snakket med har sagt om Fontenehuset er at det opplegget fra NAV ofte ikke passer med dems situasjon. Noen andre angst, utmattelse, andre hadde direkte fysiske utfordringer. Da de kom til Fontenehuset så fikk de hjelp med å finne noe de kunne gjøre som gjorde at man følte at man ble sett og fikk tilhøre. Man kan fint være dårlig og ikke kunne møte opp også sånn jeg forstod. Formatenehuset kan også bistå med å lage et opplegg som kan bli godkjent av NAV som arbeidsutprøving også. https://www.fontenehus.no/ Av de jeg kjenner som har vært innom fontenehuset er det en som faktisk trives. Der kan hun sitte og fargelegge feks og få masse skryt og ros. Veldig mange opplever det motsatte av mestringsfølelse når de skal i « barnehagen «, derfor blir så mange lei når nav sender dem på fontenehuset. ( jo, man kan få trekk i utbetalingene om en ikke møter ) nå er vel ts uansett sykmeldt, så det er vel ikke noe aap opplegg som er aktuelt. Anonymkode: 1f356...978 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #8 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Fontenehuset er ikke et aktivitetstilbud, men et arbeidsfellesskap for alle som har eller har hatt psykiske utfordringer. Hvis du ikke er ressurssvak, så ville jeg heller ha sett meg etter noe annet. Jeg har vært omvisning der, og jeg er ikke interessert i å lære meg basis ferdigheter - når jeg har en mastergrad. Anonymkode: ff2e3...463 Er det for å lære basis ferdigheter? Jeg trenger et sted å gå til på dagen og være i interaksjon med andre, ha noe å gjøre. er ressurs sterk men sliter jo nå og orker ikke og kan ikle forplikte meg til «arbeid eller annet. Men trenger noe innhold sammen med andre i hverdagen som sykmeldt og ensom og må komme meg ut av depresjon og uvirkelighetsfølelse Anonymkode: 0eda0...3c6 1
Fighter83 Skrevet 18. oktober 2023 #9 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Av de jeg kjenner som har vært innom fontenehuset er det en som faktisk trives. Der kan hun sitte og fargelegge feks og få masse skryt og ros. Veldig mange opplever det motsatte av mestringsfølelse når de skal i « barnehagen «, derfor blir så mange lei når nav sender dem på fontenehuset. ( jo, man kan få trekk i utbetalingene om en ikke møter ) nå er vel ts uansett sykmeldt, så det er vel ikke noe aap opplegg som er aktuelt. Anonymkode: 1f356...978 For noen som sliter med angst så er det noe så enkelt som at man kan dra et sted å ta en kaffe, si hei til noen og kanskje være tilstede i 1 time før de må dra hjem igjen. Så bruker man stedet til mengdetrening ang å nettopp dette tiltaket.
Fighter83 Skrevet 18. oktober 2023 #10 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det for å lære basis ferdigheter? Jeg trenger et sted å gå til på dagen og være i interaksjon med andre, ha noe å gjøre. er ressurs sterk men sliter jo nå og orker ikke og kan ikle forplikte meg til «arbeid eller annet. Men trenger noe innhold sammen med andre i hverdagen som sykmeldt og ensom og må komme meg ut av depresjon og uvirkelighetsfølelse Anonymkode: 0eda0...3c6 Sånn jeg har forstått så er tilbudene ganske forskjellige fra sted til sted. Noen har media, foto, noe håndtverk, ordne et måltid, trening ang å ulike digitale platformer osv. Må nesten ta kontakt med dem å høre.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #11 Skrevet 18. oktober 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Er det for å lære basis ferdigheter? Jeg trenger et sted å gå til på dagen og være i interaksjon med andre, ha noe å gjøre. er ressurs sterk men sliter jo nå og orker ikke og kan ikle forplikte meg til «arbeid eller annet. Men trenger noe innhold sammen med andre i hverdagen som sykmeldt og ensom og må komme meg ut av depresjon og uvirkelighetsfølelse Anonymkode: 0eda0...3c6 Da høres Fontenehus ut som et godt tilbud for deg. Anonymkode: 86e3d...bf5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #12 Skrevet 19. oktober 2023 Jeg mener at Fontenehuset passer best for psykisk utviklingshemmede og narkomane, samt mennesker med autisme og asperger. På huset kan de få opplæring i grunnleggende ferdigheter, alt fra vasking, rydding, matlaging, besvare telefonen, vanne planter til skifte lyspære. Det er disse oppgavene som utgjør mesteparten av alle arbeidsoppgavene. Når medlemmene er på huset så forventes det at alle tar aktiv del i arbeidsoppgavene. Det sosiale er overhodet ikke noe å skryte av. Mange medlemmer er så rusa at de bare stirrer ned i bordet. Andre medlemmer er kun opptatt av å snakke med folk i gjengen sin. Nye medlemmer blir ofte ignorert og utfryst. De ansatte muliggjør at utfrysing og favorisering foregår. Min mening er at Fontenehuset er en blanding av barnehage og DPS. Rett og slett laverskel-DPS, men uten henvisning og terapi. Arbeidsoppgavene er veldig fordummende. På toppen av det hele er det mye narkotika og tyveri på hele huset. Jeg anbefaler at folk heller skaffer seg en hobby. Veldedig arbeid er for eksempel mye mer sunt og givende Fontenehuset er overhodet ikke noe bra miljø å ferdes i. Du blir stempla som en taper og en narkoman. Anonymkode: be6ea...b1e 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #13 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg mener at Fontenehuset passer best for psykisk utviklingshemmede og narkomane, samt mennesker med autisme og asperger. Du er jo helt på viddene. Anonymkode: 36a81...8a6 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #14 Skrevet 19. oktober 2023 32 minutter siden, AnonymBruker said: Du er jo helt på viddene. Anonymkode: 36a81...8a6 Det er disse fire gruppene som dominerer på mitt lokale fontenehuset i hvertfall. Anonymkode: be6ea...b1e 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #15 Skrevet 19. oktober 2023 Fontenehuset har vel gjerne et klientell du gjerne vil holde deg lengst mulig unna med mindre du absolutt må? Hadde tenkt meg om mange ganger før jeg i det hele tatt hadde vurdert noe sånt Anonymkode: f3eb2...3d4 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #16 Skrevet 19. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Fontenehuset har vel gjerne et klientell du gjerne vil holde deg lengst mulig unna med mindre du absolutt må? Hadde tenkt meg om mange ganger før jeg i det hele tatt hadde vurdert noe sånt Anonymkode: f3eb2...3d4 Godt poeng. Spesielt når flere har vært i Kriminalomsorgen. Anonymkode: be6ea...b1e 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #17 Skrevet 19. oktober 2023 Jeg ble tatt med på omvisning av Dps. Syntes det var nokså spesielt sted som jeg neppe oppsøker på frivillig basis. Anonymkode: a1da7...262 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #18 Skrevet 19. oktober 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ble tatt med på omvisning av Dps. Syntes det var nokså spesielt sted som jeg neppe oppsøker på frivillig basis. Anonymkode: a1da7...262 De har møte for å ha møte. I tillegg har de OA med helt enkle oppgaver. Fontenehuset her i kommunen har inngått OA-samarbeid med SpareBank1. Arbeidsoppgavene hos SpareBank1 er kaffekoking og forefallende rydding. Anonymkode: be6ea...b1e 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #19 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Fontenehuset har vel gjerne et klientell du gjerne vil holde deg lengst mulig unna med mindre du absolutt må? Hadde tenkt meg om mange ganger før jeg i det hele tatt hadde vurdert noe sånt Anonymkode: f3eb2...3d4 Ja er det jeg er litt redd for- at det er sånn. Vurderer det litt i desperasjon etter noe. Ikle så mange andre muligheter på det nivået jeg klarer nå på dagtid Anonymkode: 0eda0...3c6 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #20 Skrevet 19. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er disse fire gruppene som dominerer på mitt lokale fontenehuset i hvertfall. Anonymkode: be6ea...b1e Da lurer jeg virkelig på hva som har skjedd på de 15 årene siden jeg var medlem. Det er ikke slik det skal være. De har forlatt tankegangen til fontenehusmodellen helt kan det virke som. Anonymkode: 36a81...8a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå