Gå til innhold

Hva ville dere valgt? 2 hus...

Fremhevede innlegg

Skrevet
nordlending skrev (4 timer siden):

Har dere lest salgsrapporten til boligen? Hvis et større hus, med større uteområde er mye billigere enn det dere har nå, kan det være en grunn til det. At det er renovert betyr ikke at alt er greit, det kan være mye rart i taksten. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når du sier totalrenovert, inkluderer det også de dyre tingene, som drenering og bytte av tak?

Bad er renovert fullstendig med ny membran, og ikke bare modernisert?
Det elektriske er oppgradert av fagkyndige og det er samsvarserklæringer på alt?

Har det meste TG1, og kun småting TG2?

Anonymkode: 48093...7a6

Det har vi sett på. Og alt som er gjort ser veldig bra ut, og gjort av fagfolk/dokumentert. Mannen som har mest styr på slike ting.

Ts.

Anonymkode: 457fb...e5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge dere vet dere ikke kommer til å få noen store utgifter på det huset dere bor i nå, hadde jeg glatt holdt ut! Vi har eldre hus, og kan love at det kommer kostnader på det etterhvert, og man vet aldri når de kommer...

Når dere nå bor i gåavstand til det meste, hadde jeg aldri byttet det ut uten at jeg var helt nødt. Dere har små barn. Etterhvert blir det mindre utgifter på barnehage osv. Fokuser på budsjett, gode opplevelser som ikke koster, og prøv å spare bittelitt slik at dere kanskje kan reise på ferie. Som noen over her sier; småbarnsåra er dyre, men dere har alt igjen for å "holde ut". Vi er jo forskjellige, men dette er det jeg hadde valgt om jeg fikk velge om igjen. 

Anonymkode: 2b877...ae4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så lenge dere vet dere ikke kommer til å få noen store utgifter på det huset dere bor i nå, hadde jeg glatt holdt ut! Vi har eldre hus, og kan love at det kommer kostnader på det etterhvert, og man vet aldri når de kommer...

Når dere nå bor i gåavstand til det meste, hadde jeg aldri byttet det ut uten at jeg var helt nødt. Dere har små barn. Etterhvert blir det mindre utgifter på barnehage osv. Fokuser på budsjett, gode opplevelser som ikke koster, og prøv å spare bittelitt slik at dere kanskje kan reise på ferie. Som noen over her sier; småbarnsåra er dyre, men dere har alt igjen for å "holde ut". Vi er jo forskjellige, men dette er det jeg hadde valgt om jeg fikk velge om igjen. 

Anonymkode: 2b877...ae4

Takk for svar! Jeg er nok enig. Får satse på vi får refansiering så ting blir litt lysere for oss nå. Så slipper vi gjøre store endringer for bedre økonomi 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså, nå leser du tydelig bare hva du vil lese. Jeg skrev at det som er viktig er god og bra mat, ja, men hovedfokuset vårt er jo å ha råd til nettopp sparing. Både til oss og barna senere. Vi har da selvsagt ikke tenkt å spise bort pengene vi ville ha spart.

Vi har ikke god nok dekning på kollektiv. Vi er avhengig av to biler av ulike grunner. Men som sagt, vi trenger ikke bruke dem like mye som vi gjør.

Jeg har ikke låst meg til noen ting? Jeg spurte et spørsmål fordi vi vurderer mulighetene våre. Og et at mulighetene er faktisk å kjøpe et billigere hus. Snakk om å prøve å få meg til å føle meg dum? Vi bor på en plass hvor det ikke er flust av ledige jobber. Og det er heller ikke mulig å ta noe mer utdanning nå mtp barna er små og økonomien faktisk ikke strekker til til det. Jeg har en god utdanning, men som ikke betaler like mye som man skulle ønske. Samme med mannen. Men takk for nyttig tips?

Du skriver jo ganske klart at økt forbruk er delårsak til å ville bo billigere, og å bo billigere vil i seg selv medføre at dere legger dere opp mindre kapital over årene. Jeg presiserte det bedre i innlegget etter det du siterte her hvorfor sparing til barna blir bedre av å tåle å ha noe mindre å rutte med noen år fremover nå. Angående å legge seg opp kapital, så dere kan hjelpe barna økonomisk med tiden, er det absolutt ikke lurt å kjøpe seg ned. I tillegg til det jeg skrev i det andre innlegget koster det også å selge og kjøpe. Det er fort 200000 bare det. Et saftig bidrag til barna borte bare i den kostnaden. Om vel 20 år vil dere enten ha betalt godt ned på det billigere huset eller det dyrere huset, og deres totale kapital vil være preget av hvilket valg dere nå gjør. Det er deres totalkapital som avgjør i hvor stor grad dere kan hjelpe deres barn når de blir voksne, ikke om dere har opprettet sparekonto i deres navn. Selv har jeg aldri hatt sparekonto til barna, men latt pengene jobbe frem til de trenger dem, i form av å være min kapital. Det har lønnet seg veldig, og gjør at jeg er godt i stand til å gi dem økonomisk starthjelp når de skal inn i boligmarkedet. Mer enn om jeg istedenfor hadde lagt pengene på konto i deres navn. 

• Nyttig 1
Skrevet
Trolltunge skrev (57 minutter siden):

Du skriver jo ganske klart at økt forbruk er delårsak til å ville bo billigere, og å bo billigere vil i seg selv medføre at dere legger dere opp mindre kapital over årene. Jeg presiserte det bedre i innlegget etter det du siterte her hvorfor sparing til barna blir bedre av å tåle å ha noe mindre å rutte med noen år fremover nå. Angående å legge seg opp kapital, så dere kan hjelpe barna økonomisk med tiden, er det absolutt ikke lurt å kjøpe seg ned. I tillegg til det jeg skrev i det andre innlegget koster det også å selge og kjøpe. Det er fort 200000 bare det. Et saftig bidrag til barna borte bare i den kostnaden. Om vel 20 år vil dere enten ha betalt godt ned på det billigere huset eller det dyrere huset, og deres totale kapital vil være preget av hvilket valg dere nå gjør. Det er deres totalkapital som avgjør i hvor stor grad dere kan hjelpe deres barn når de blir voksne, ikke om dere har opprettet sparekonto i deres navn. Selv har jeg aldri hatt sparekonto til barna, men latt pengene jobbe frem til de trenger dem, i form av å være min kapital. Det har lønnet seg veldig, og gjør at jeg er godt i stand til å gi dem økonomisk starthjelp når de skal inn i boligmarkedet. Mer enn om jeg istedenfor hadde lagt pengene på konto i deres navn. 

Nei. Jeg presiserer flere ganger at å ha mulighet til å spare for oss og for barna er førstepri og hovedsakelig hvorfor vi vurderer gjøre noe. Vi kjøper allerede god, rein og økologisk mat, så det er ikke noe som vil øke forbruket vårt nå eller senere. Men dette er viktig for oss å gi barna. Heller det enn nye mobiler, sydenreiser, frisørtimer osv til oss.

Jeg skjønner ellers poenget ditt med kapital osv.

Ts.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det har vi sett på. Og alt som er gjort ser veldig bra ut, og gjort av fagfolk/dokumentert. Mannen som har mest styr på slike ting.

Ts.

Og det er ikke masse annet som er feil med det? 

Skrevet
nordlending skrev (3 timer siden):

Og det er ikke masse annet som er feil med det? 

Selvsagt ikke :) Grunnen til at det ligger ute for kun 3.5 er beliggenhet. At det tidligere kun har vært oppussingsprosjekt liggende ute i samme område, og at det ligger 10min utenfor kommunesenteret. Hadde samme huset + uteområdet ligget ute her jeg bor nå, hadde det lett ligget ute for 1mill+ mer.

Men nå var ikke denne tråden for å få hjelp til å vite om huset er bra eller ikke 😅 men om folk synes 2mill mindre i gjeld er verdt å bli mer avhengig av bil. Og jeg har fått mange gode svar, så takk folkens! :) 

ts.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 11.23):

Du skriver ikke noe om inntekt.

Vi er også 2 voksne med 2 barn. Vi har ca 1.4 mill i boliglån (har ikke annen gjeld). Syntes det er mer en nok. Huset vårt ligger på 6+

Høyeste vi har hatt i lån var ca 2.6. Det syntes vi var ubehagelig mye. 4 mill er fullstendig uaktuelt for vår del. Jeg syntes det er veldig mye (om ikke dere begge har millionlønn).

Anonymkode: 4d500...200

Vi har 3,8 mill i boliglån og inntekt på 1,5 mill. Vi har null problem med å takle boliglånet, i tillegg til 2 biler og 3 barn hvorav en bedriver konkurranseidrett som koster en del. Nå aner jeg ikke noe om inntekten din, men hvis dere får hetta av 2,6 mill i lån så tjener dere enten veldig lite, eller så har dere et forbruk som ikke ligner grisen.

Anonymkode: 3233a...aae

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Bli boende om det er levelig, med en gang en er 10min fra ting med bil så kommer behovet veldig fort for å ha to biler og da gikk det du evnt fortjeneste bort i økt kostnad på transport.

Anonymkode: 4308f...45f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 11.23):

Du skriver ikke noe om inntekt.

Vi er også 2 voksne med 2 barn. Vi har ca 1.4 mill i boliglån (har ikke annen gjeld). Syntes det er mer en nok. Huset vårt ligger på 6+

Høyeste vi har hatt i lån var ca 2.6. Det syntes vi var ubehagelig mye. 4 mill er fullstendig uaktuelt for vår del. Jeg syntes det er veldig mye (om ikke dere begge har millionlønn).

Anonymkode: 4d500...200

Dere har jo en voldsom risikoaversjon da, tydeligvis 😂

Jeg har årsinntekt på ca 1,4 millioner og tett oppunder 3 millioner i lån - alene. Boligen er verdt ca det dobbelte (eller var verdt, før markedet for "dyre" boliger (lokalt sett) stagnerte helt). Jeg sover meget godt om natta 😅 Banken kunne gitt tilsvarende lån om jeg hadde halvert inntekten... DA kunne man begynt å snakke om å ha det litt trangt... 

Anonymkode: 97bd4...5bf

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville nok heller gått gjennom budsjettet og pengebruken nøye, sett hva man kan spare på og spart der. Ring og få billigere forsikringer, mobil, tv/streaming (og evnt kutt noe hvis man har ørten strømmetjenester), se gjennom hva man bruker penger på av "tull" og vurder hva som er viktig, bruk mattilbudsappen og kjøp på tilbud, hvis dere spiser kjøtt ha vegetar noen dager, kjør mindre bil siden det høres ut som ting er i gåavstand nå, slike ting. Man kan spare endel på alle slike "småting" til sammen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.10.2023 den 13.15):

Vi har allerede 2 biler, og bruker de mye idag også. Men vi må ikke, da vi bor så nært alt. Bomringer er det ikke her. Og å reise er selvsagt ikke første pri. Men vi ønsker selvsagt å kunne ha råd til det. Vi har råd til fine ferier med campingvogna som ungene elsker, så vi lider ingen nød. Vi vil bare ha mulighet til å spare mer, gi barna mer...

Vi holder på å sjekke refinansiering nå, det vil nok hjelpe mye. Så får sjekke når vi får mer svar der :)

Vare for å avklare litt: huset vi ser på er nært barnehage og en liten butikk. Og har flere barn i nærheten, så vi flytter ikke til skogs akkurat. Så det blir ikke til at vi må bruke bilen hver dag hele tiden. Vi bruker bilen også idag, selv om det er gangavstand til det meste. Så vi kan nok spare mer der, om vi må.

Vi har trygge jobber. Men noe høye lønnsøkninger nå eller i nær fremtid er ikke mulig.

Vi har ikke finregnet på avgifter osv ved salg/kjøp, så det må vi sjekke oppi. Nå er ikke dette noe vi skal gjøre NÅ. Men vi begynner å se litt mer på mulighetene våre, da vi ikke ønsker å leve som vi gjør nå.

Ts

Er det virkelig nødvendig å bruke 2 biler når dere bor i gangavstand til alt ? Å selge 1 bil ville jo gitt dere mer penger til overs.

Anonymkode: 313b1...f63

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.10.2023 den 19.32):

Er det virkelig nødvendig å bruke 2 biler når dere bor i gangavstand til alt ? Å selge 1 bil ville jo gitt dere mer penger til overs.

Anonymkode: 313b1...f63

Vi må ha 2 biler ja, men trenger ikke bruke begge to like ofte som vi gjør nå. Det er jo bare fordi det er enklere enn å gå 😅

Ts.

Skrevet

Ville uten tvil prioritert å ha gangavstand. Jeg kan gå på jobb og til nærbutikken, og det gjør underverker i hverdagen. Og gratis trim 😉 

Ungene blir mer selvstendige når de kan gå og sykle på ting selv og ikke alltid må kjøres

Anonymkode: 32a1f...c2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...