enda1anonymbruker Skrevet 18. oktober 2023 #21 Skrevet 18. oktober 2023 Ingen mulighet for å lage til en hybel eller leilighet i huset dere har? 1
Gringo01 Skrevet 18. oktober 2023 #22 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvis man ikke har barn og råd til en bil som er gøy og kjøre (og faktisk synes det er gøy å kjøre bil) så er det sikkert greit. Men det er ingenting i HI som tilsier at TS ha masse penger å investere i morsom bil, og de fleste småbarnsfamilier har "gøy" ganske langt ned på lista over hva familiebilen må inneholde, så jeg tror ikke svarene dine er så relevante, egentlig. Anonymkode: d833d...01e klart svarene er relevant. de vil halvere gjeld når de flytter så de vil helt klart ha bedre råd
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #23 Skrevet 18. oktober 2023 Å gå i muns er i allefall ikke bærekraftig i lengden da gjelden bare øker og til slutt vil bli vanskelig å betjene. Kan dere refinansiere og endre på noe eller er det å flytte eneste reelle mulighet for en mer trygg økonomi? Hvis det siste er det eneste alternativet gir deg seg vel selv hva som er det langsiktige valget? Anonymkode: 062c6...f82
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #24 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Her må dere regne mer på det. Hva koster det å selge? Husk at du må betale megler. For en bolig i den prisklassen blir det dyrt. Hva koster det å kjøpe? Tenk dokumentavgift, som du må ha selv, du kan ikke låne de pengene. Hva koster det med bil i mnd? Bensin, forsikringer, bompenger, osv. Får dere faktisk så mye mer til overs? Spesielt om reise er deres første pri. Høres ut som dere bør spare opp en god del først. Ellers syns jeg ikke det å kjøre i hverdagen er et problem, men nå trives jeg litt utenfor og da trenger man bil. Anonymkode: a20da...9a0 Vi har allerede 2 biler, og bruker de mye idag også. Men vi må ikke, da vi bor så nært alt. Bomringer er det ikke her. Og å reise er selvsagt ikke første pri. Men vi ønsker selvsagt å kunne ha råd til det. Vi har råd til fine ferier med campingvogna som ungene elsker, så vi lider ingen nød. Vi vil bare ha mulighet til å spare mer, gi barna mer... AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Å gå i muns er i allefall ikke bærekraftig i lengden da gjelden bare øker og til slutt vil bli vanskelig å betjene. Kan dere refinansiere og endre på noe eller er det å flytte eneste reelle mulighet for en mer trygg økonomi? Hvis det siste er det eneste alternativet gir deg seg vel selv hva som er det langsiktige valget? Anonymkode: 062c6...f82 Vi holder på å sjekke refinansiering nå, det vil nok hjelpe mye. Så får sjekke når vi får mer svar der Vare for å avklare litt: huset vi ser på er nært barnehage og en liten butikk. Og har flere barn i nærheten, så vi flytter ikke til skogs akkurat. Så det blir ikke til at vi må bruke bilen hver dag hele tiden. Vi bruker bilen også idag, selv om det er gangavstand til det meste. Så vi kan nok spare mer der, om vi må. Vi har trygge jobber. Men noe høye lønnsøkninger nå eller i nær fremtid er ikke mulig. Vi har ikke finregnet på avgifter osv ved salg/kjøp, så det må vi sjekke oppi. Nå er ikke dette noe vi skal gjøre NÅ. Men vi begynner å se litt mer på mulighetene våre, da vi ikke ønsker å leve som vi gjør nå. Ts Anonymkode: 457fb...e5f
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #25 Skrevet 18. oktober 2023 1 hour ago, Gringo01 said: Jeg har faktisk gåavstand til alt i dag. Vil lenger bort slik at jeg får brukt bilen mer: Nå har jeg 2 biler som jeg knapt får brukt. Avstand til folk er helt fint jeg beklager.. Men har du to små barn, slik som TS, eller snakker du bare om deg selv? Anonymkode: 03c04...332
Trolltunge Skrevet 18. oktober 2023 #26 Skrevet 18. oktober 2023 Det koster å kjøpe og selge, og når barna blir større er det gull verdt at de kan komme seg godt rundt selv. Ja verdt det, og å ha god økonomi i en etableringsfase i livet synes jeg er for mye å forvente. Slikt kommer etterhvert, om man tar kloke valg. Å kjøpe seg nedover for å kunne øke forbruk er ikke et klokt valg for fremtiden. 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #27 Skrevet 18. oktober 2023 Bombasi skrev (9 timer siden): Jeg betrakter dere som "nyetablerte" i et nytt hus, og da er det normalt å ha det økonomisk trangt. Det dere må huske på er at om 5-8 år ser ting helt annerledes ut for dere. Dere er nå på "det verste". Det vil bli bedre for dere. For det første vil inflasjonen minske verdien på lånet deres samtidig som dere betaler lånet ned, og for det andre vil dere få lønnsøkninger og lønnsreguleringer som vil skape dere høyere kjøpekraft. Og nå er også renten på det høyeste, den vil gå ned med årene. Det nye huset dere har vil også øke i verdi med årene, og kanskje mer enn det andre dere ser på siden dette er et eldre hus. Og jeg antar at dere vil tape penger på å selge et så dyrt hus nå i tiden der det er kjøpers marked og interessen er lav. Jeg ville ha hatt is i magen og sett ting an, og prøvd å få det til å bo der dere allerede bor. Det vil dere ikke angre på i det langsiktige perspektivet. Enig i dette. 1) Risikoen for at dere ikke får så mye for huset dere eier nå som dere tror, er stor. 2) Gjelda deres kan dermed ende opp med å bli større enn du tror 3) Det er DYRT å ha bil 4) Eldre hus er uforutsigbare pengesluk, selv om det er totalrenovert 5) Sannsynligvis vil huset dere bor i nå stige mer i verdi. Jeg vil råde dere til å flytte kun hvis det faktisk er der dere ønsker å bo (beliggenhet nær vannet etc). Ikke fordi dere tror det vil redde økonomien deres. Forøvrig kan jeg legge til at det er relativt enkelt med barnehagebarn når det gjelder kjøring. Når de begynner på skolen og aktiviteter - det er da man merker kjøringen. Må dere ha to biler (noe det høres ut som) - tusenlappene flyr, hver måned. Det er vanvittig dyrt å ha bil. Dere kan ende opp med å betale samme sum til bil (verdens dårligste investering) som dere betaler i mellomlegg i huslån. Anonymkode: 8b5dd...eb8 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #28 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Enig i dette. 1) Risikoen for at dere ikke får så mye for huset dere eier nå som dere tror, er stor. 2) Gjelda deres kan dermed ende opp med å bli større enn du tror 3) Det er DYRT å ha bil 4) Eldre hus er uforutsigbare pengesluk, selv om det er totalrenovert 5) Sannsynligvis vil huset dere bor i nå stige mer i verdi. Jeg vil råde dere til å flytte kun hvis det faktisk er der dere ønsker å bo (beliggenhet nær vannet etc). Ikke fordi dere tror det vil redde økonomien deres. Forøvrig kan jeg legge til at det er relativt enkelt med barnehagebarn når det gjelder kjøring. Når de begynner på skolen og aktiviteter - det er da man merker kjøringen. Må dere ha to biler (noe det høres ut som) - tusenlappene flyr, hver måned. Det er vanvittig dyrt å ha bil. Dere kan ende opp med å betale samme sum til bil (verdens dårligste investering) som dere betaler i mellomlegg i huslån. Anonymkode: 8b5dd...eb8 Enig i de første punkta. Man vet bare ikke, så det er usikkert både det ene og det andre. Det er jo selvsagt et fint hus og ligger en plass hvor vi lett kunne bodd, hadde det ikke vært for at vi allerede har et hus nå. Bare så det er sagt, vi har allerede to biler. Og bruker dem. Ja, vi har gangavstand til alt hvor vi bor nå, men å bruke bil er mye lettere. Så akkurat den kostnaden tror jeg ikke blir så mye større nå når de er små i værtfall. Det endrer seg sikkert når de blir eldre. Trolltunge skrev (6 timer siden): Det koster å kjøpe og selge, og når barna blir større er det gull verdt at de kan komme seg godt rundt selv. Ja verdt det, og å ha god økonomi i en etableringsfase i livet synes jeg er for mye å forvente. Slikt kommer etterhvert, om man tar kloke valg. Å kjøpe seg nedover for å kunne øke forbruk er ikke et klokt valg for fremtiden. Hva mener du med "kjøpe seg nedover"? Det er et hus fra slutten av 80-tallet som er totalrenovert siste årene. Så alle de tinga vi ville gjort, er allerede gjort. Fornyet isolasjon, nye vindu, oppusset bad og kjøkken... Det er et større hus enn vi har nå, og uteområdet er ferdigstilt og ganske pent gjort. Minuset er bare at avstanden til jobb og aktivitetene ungene kommer til å benytte seg av fremover krever bil. Og det handler ikke om å øke forbruket. Men å faktisk ha råd til å leve fra mnd til mnd. Vi ønsker ikke å reise til syden flere ganger i året, eller ha de nyeste mobilene osv. Men vi ønsker å kunne kjøpe den maten vi vil, ønsker å kunne ha råd til å kjøpe ny vaskemaskin om den går kruken uten å ta det på avbetaling. Men det er vanskelig å ta det steget å kjøpe noe annet en annen plass av grunnene som dere nevner flere her. + det er et hus mannen stort sett har bygd selv. Ts. Anonymkode: 457fb...e5f
Trolltunge Skrevet 18. oktober 2023 #29 Skrevet 18. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Enig i de første punkta. Man vet bare ikke, så det er usikkert både det ene og det andre. Det er jo selvsagt et fint hus og ligger en plass hvor vi lett kunne bodd, hadde det ikke vært for at vi allerede har et hus nå. Bare så det er sagt, vi har allerede to biler. Og bruker dem. Ja, vi har gangavstand til alt hvor vi bor nå, men å bruke bil er mye lettere. Så akkurat den kostnaden tror jeg ikke blir så mye større nå når de er små i værtfall. Det endrer seg sikkert når de blir eldre. Hva mener du med "kjøpe seg nedover"? Det er et hus fra slutten av 80-tallet som er totalrenovert siste årene. Så alle de tinga vi ville gjort, er allerede gjort. Fornyet isolasjon, nye vindu, oppusset bad og kjøkken... Det er et større hus enn vi har nå, og uteområdet er ferdigstilt og ganske pent gjort. Minuset er bare at avstanden til jobb og aktivitetene ungene kommer til å benytte seg av fremover krever bil. Og det handler ikke om å øke forbruket. Men å faktisk ha råd til å leve fra mnd til mnd. Vi ønsker ikke å reise til syden flere ganger i året, eller ha de nyeste mobilene osv. Men vi ønsker å kunne kjøpe den maten vi vil, ønsker å kunne ha råd til å kjøpe ny vaskemaskin om den går kruken uten å ta det på avbetaling. Men det er vanskelig å ta det steget å kjøpe noe annet en annen plass av grunnene som dere nevner flere her. + det er et hus mannen stort sett har bygd selv. Ts. Anonymkode: 457fb...e5f Med å kjøpe seg nedover mener jeg å kjøpe et billigere hus. Jeg har selv alltid prioritert å oppgradere bolig, på bekostning av forbruk. Altså bo så dyrt som jeg bare klarer egentlig, for å bygge opp min kapital. Det er derfor jeg i alder av 48 år har de økonomiske muligheter jeg nå har. Hadde jeg istedetfor kjøpt meg nedover når det ble litt tøft økonomisk, hvilket det mange ganger var, da hadde jeg verken nå eller resten av livet hatt de økonomiske muligheter jeg nå har. Som definitivt er verdt noen tøffe år. Det er bedre å ha det tøft økonomisk noen år i etableringsfase enn å ha dårlige økonomiske muligheter resten av livet. Økt forbruk bare forsvinner. Den maten du så gjerne vil spise bare dr... du ut igjen, for å si det direkte. Pengene du setter i bolig står trygt, og blir etterhvert en kapital som gir større frihet. Jeg gjorde mitt valg angående dette for mange år siden, og inderlig glad for valget jeg da tok om å kjøpe meg oppover, ikke nedover. Alt det jeg kunne ha spart på det der og da, og spist opp med mer, har jeg nå glede av. Og det resten av livet også. Kvitt dere heller med en bil. To er vel ikke nødvendig om dere bor med gangavstand til det meste? Bil er dyrt. Endret 18. oktober 2023 av Trolltunge 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #30 Skrevet 18. oktober 2023 Trolltunge skrev (25 minutter siden): Med å kjøpe seg nedover mener jeg å kjøpe et billigere hus. Jeg har selv alltid prioritert å oppgradere bolig, på bekostning av forbruk. Altså bo så dyrt som jeg bare klarer egentlig, for å bygge opp min kapital. Det er derfor jeg i alder av 48 år har de økonomiske muligheter jeg nå har. Hadde jeg istedetfor kjøpt meg nedover når det ble litt tøft økonomisk, hvilket det mange ganger var, da hadde jeg verken nå eller resten av livet hatt de økonomiske muligheter jeg nå har. Som definitivt er verdt noen tøffe år. Det er bedre å ha det tøft økonomisk noen år i etableringsfase enn å ha dårlige økonomiske muligheter resten av livet. Økt forbruk bare forsvinner. Den maten du så gjerne vil spise bare dr... du ut igjen, for å si det direkte. Pengene du setter i bolig står trygt, og blir etterhvert en kapital som gir større frihet. Jeg gjorde mitt valg angående dette for mange år siden, og inderlig glad for valget jeg da tok om å kjøpe meg oppover, ikke nedover. Alt det jeg kunne ha spart på det der og da, og spist opp med mer, har jeg nå glede av. Og det resten av livet også. Kvitt dere heller med en bil. To er vel ikke nødvendig om dere bor med gangavstand til det meste? Bil er dyrt. Takk for bra svar! Jeg er jo egentlig enig. Men kanskje ikke helt likevel 😅 For meg er det viktig å gi barna næringsrik og god mat. Det er dyrt. Det er viktig for oss å spare opp penger så barna får en annen økonomisk start på voksenlivet enn hva jeg og mannen hadde. (altså: ingen oppsparte midler for det var det ingen som lærte oss var viktig, og ingen som kunne/ville så som kausjonist). Vi var bare heldige som var en av de siste i kommunen som fikk startlån. Om ikke hadde vi nok ikke kommet oss inn i boligmarkedet når vi gjorde, og dermed ikke hadde hatt mulighet til å ha et nybygd hus nå. I værtfall ikke nå slik prisene er nå. Om jeg og mannen ender opp i ei lita leilighet når vi blir eldre gjør det ingenting så lenge barna sitter bedre i det. Men som du sier hva som er lurt langsiktig er kanskje noe annet.. Vi må nok ha to biler av ulike grunner. Men trenger kanskje ikke bruke de like mye som vi gjør nå. Ts. Anonymkode: 457fb...e5f
Tantemor Skrevet 18. oktober 2023 #31 Skrevet 18. oktober 2023 Jeg ville absolutt valgt å flytte i deres tilfelle. Jeg ser (og erfarer selv også) at selv om man bor sentralt og har "alt" i gåavstand, så brukes bilen likevel 🤭🙉. Så selv om det kan bli enda mer i drivstoff ved flytting så er ikke det det største argumentet imot i allefall. Ser jo du skriver at dere har både butikk og barnehage rett ved, så det høres sentralt nok ut spør du meg 👌
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #32 Skrevet 18. oktober 2023 Jeg ville kun flytta dersom dere har mer lyst til å bo i det andre huset, men jeg hadde vært EKSTREMT forsiktig med å kjøpe før salg i disse tider. Hva med å legge ut det nåværende huset deres først og se hva som evt kommer av bud? Veldig leit om dere går for et slikt grep (kjøpe seg ned for å bedre økokomien), men feilvurderer det vanskelige markedet nå og ender i enda værre økonomisk situasjon. Anonymkode: ae885...6a7 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #33 Skrevet 18. oktober 2023 Trolltunge skrev (3 timer siden): Med å kjøpe seg nedover mener jeg å kjøpe et billigere hus. Jeg har selv alltid prioritert å oppgradere bolig, på bekostning av forbruk. Altså bo så dyrt som jeg bare klarer egentlig, for å bygge opp min kapital. Det er derfor jeg i alder av 48 år har de økonomiske muligheter jeg nå har. Hadde jeg istedetfor kjøpt meg nedover når det ble litt tøft økonomisk, hvilket det mange ganger var, da hadde jeg verken nå eller resten av livet hatt de økonomiske muligheter jeg nå har. Som definitivt er verdt noen tøffe år. Det er bedre å ha det tøft økonomisk noen år i etableringsfase enn å ha dårlige økonomiske muligheter resten av livet. Økt forbruk bare forsvinner. Den maten du så gjerne vil spise bare dr... du ut igjen, for å si det direkte. Pengene du setter i bolig står trygt, og blir etterhvert en kapital som gir større frihet. Jeg gjorde mitt valg angående dette for mange år siden, og inderlig glad for valget jeg da tok om å kjøpe meg oppover, ikke nedover. Alt det jeg kunne ha spart på det der og da, og spist opp med mer, har jeg nå glede av. Og det resten av livet også. Kvitt dere heller med en bil. To er vel ikke nødvendig om dere bor med gangavstand til det meste? Bil er dyrt. Dette fordrer at man bor ganske sentralt. På mindre steder vil en slik strategi ikke lønne seg, da får man bedre avkastning om man bor billig, og heller investerer overskuddet hver måned i fond. Eiendom er ikke alltid en god investering i kroner og øre. Det viktigste er at det er et sted å bo. Anonymkode: 8b5dd...eb8 1
Trolltunge Skrevet 18. oktober 2023 #34 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Dette fordrer at man bor ganske sentralt. På mindre steder vil en slik strategi ikke lønne seg, da får man bedre avkastning om man bor billig, og heller investerer overskuddet hver måned i fond. Eiendom er ikke alltid en god investering i kroner og øre. Det viktigste er at det er et sted å bo. Anonymkode: 8b5dd...eb8 Ja, men nå skrev jo ts at de bor sentralt, samt at de ikke tenkte å spare i fond, men ha bedre økonomi til å blant annet kjøpe den maten de ønsker. Det er ingen god investering. 1
Trolltunge Skrevet 18. oktober 2023 #35 Skrevet 18. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for bra svar! Jeg er jo egentlig enig. Men kanskje ikke helt likevel 😅 For meg er det viktig å gi barna næringsrik og god mat. Det er dyrt. Det er viktig for oss å spare opp penger så barna får en annen økonomisk start på voksenlivet enn hva jeg og mannen hadde. (altså: ingen oppsparte midler for det var det ingen som lærte oss var viktig, og ingen som kunne/ville så som kausjonist). Vi var bare heldige som var en av de siste i kommunen som fikk startlån. Om ikke hadde vi nok ikke kommet oss inn i boligmarkedet når vi gjorde, og dermed ikke hadde hatt mulighet til å ha et nybygd hus nå. I værtfall ikke nå slik prisene er nå. Om jeg og mannen ender opp i ei lita leilighet når vi blir eldre gjør det ingenting så lenge barna sitter bedre i det. Men som du sier hva som er lurt langsiktig er kanskje noe annet.. Vi må nok ha to biler av ulike grunner. Men trenger kanskje ikke bruke de like mye som vi gjør nå. Ts. Anonymkode: 457fb...e5f Akkurat på grunn av barna, for å kunne hjelpe dem når de blir større, er det å kjøpe seg ned for å forbruke mer særdeles dumt. Jeg har ikke spart en krone dedikert til barna før jeg begynte å spare i fond for tre år siden, siden boliggjeld da var blitt såpass lav at jeg ikke så det så fornuftig å betale mest mulig ned på hus lenger. Det er din totale økonomi som teller mest i forhold til å kunne hjelpe barna i fremtiden, ikke at du her og nå lager en konto til "Pia " og "Pål". Betaler man mest mulig ned på bolig kan man senere enten låne seg opp igjen for å hjelpe barna, og ha mulighet til det, eller kjøpe mindre når barn flytter ut, og gi dem av kapitalen som da løses ut. Å spare i barnas navn er uansett ekstremt dumt, for da får de pengene når de er 18 år, og antagelig ikke modne til å være fornuftige med dem. Min eldste er betydelig eldre, og ennå ikke moden nok til å få sin tiltenkte pott utbetalt. En tiltenkt pott som enn så lenge "sitter i veggene", og medfører at jeg har mindre å betale til det er behov for dem. På sikt vil huset byttes ut med rimeligere leilighet og egenkapital til barna. Fondet er tiltenkt barnet som antagelig kjøper bolig før vi flytter i leilighet, men det er godt rom for å øke lånet opp igjen også, om to skulle behøve egenkapital før vi flytter. Det er betydelig klokere å la penger jobbe frem til barna faktisk trenger dem. Nei sunn og næringsrik mat trenger ikke å være dyr. Vil anbefale deg å begynne å lese ulike blogger og lignende med mat- tips og oppskrifter for god, sunn og billig mat. Å kutte ned på bilbruk er selvfølgelig også svært lurt, både helsemessige og for økonomi. Endret 19. oktober 2023 av Trolltunge 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #36 Skrevet 19. oktober 2023 Vi har gjort det samme. Endte opp med å flytte tilbake til området vi først bodde i. Snart blir barna store nok til at du setter pris på å bo sentralt og i gangavstand. Vi ble gal av all kjøringen, og følte vi mistet veldig mye frihet. Nå er dere unge og økonomien er trang. Etterhvert blir boligen betalt mere og mere ned på. Så små barn lider ingen nød av å ikke kunne dra på ferier. Hold ut er mitt råd og se om det er andre måter å kutte utgifter på. Totalrenoverte hus kan også inneholde mange overraskelser som kan bli kostbare. Anonymkode: 64577...642 2 1
nordlending Skrevet 19. oktober 2023 #37 Skrevet 19. oktober 2023 Har dere lest salgsrapporten til boligen? Hvis et større hus, med større uteområde er mye billigere enn det dere har nå, kan det være en grunn til det. At det er renovert betyr ikke at alt er greit, det kan være mye rart i taksten. 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #38 Skrevet 19. oktober 2023 Når du sier totalrenovert, inkluderer det også de dyre tingene, som drenering og bytte av tak? Bad er renovert fullstendig med ny membran, og ikke bare modernisert? Det elektriske er oppgradert av fagkyndige og det er samsvarserklæringer på alt? Har det meste TG1, og kun småting TG2? Anonymkode: 48093...7a6 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #39 Skrevet 19. oktober 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Enig i de første punkta. Man vet bare ikke, så det er usikkert både det ene og det andre. Det er jo selvsagt et fint hus og ligger en plass hvor vi lett kunne bodd, hadde det ikke vært for at vi allerede har et hus nå. Bare så det er sagt, vi har allerede to biler. Og bruker dem. Ja, vi har gangavstand til alt hvor vi bor nå, men å bruke bil er mye lettere. Så akkurat den kostnaden tror jeg ikke blir så mye større nå når de er små i værtfall. Det endrer seg sikkert når de blir eldre. Ts. Anonymkode: 457fb...e5f Altså, dette her virker som er mye enklere måte å spare litt på, enn å selge og kjøpe hus og flytte. Hva med å selge en av bilene. Er det noe slags bil-deling der dere bor? Nabobil, bilkollektivet, osv? Det kan hende dere kan klare dere med bare en bil, i flere år. To biler er absolutt luksus. Jo mindre en av bilene du har, er en gamme Leaf, med rekkevide på 50 km, som er omtrent gratis i bruk så lenge du lader den hjemme. Er det mulighet å bytte en av bilene til Leaf? Hva med elsykkel. Også mye billigere tranport metode. Enten transportsykkel, eller elsykkel med sykkelvogn (for å transportere barnehagebarn) - det kan gjøre dagen enklere, og gir litt helsegevinst på kjøpet. Litt merkelig at du "låser" deg selv til den absolutt vanskeligste og dyreste løsningen, og nekter samtidig å se og vurdere enklere, billigere veier til bedre økonomi, som er rett foran deg. Altså, selge bil og bytte jobb/høyre lønn. Men nei, det er visst helt umulig. Men det å betale megleren flere hundre tusen, å selge nytt hus på en verst mulig tidspunkt, å kjøpe et mer avissides hus fra 80-tallet med alt vedlikehold og bilkostnader som det kommer til å kreve - jaaaa, det er en løsning du ser. 🤯 Anonymkode: 03c04...332 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2023 #40 Skrevet 19. oktober 2023 Trolltunge skrev (9 timer siden): Ja, men nå skrev jo ts at de bor sentralt, samt at de ikke tenkte å spare i fond, men ha bedre økonomi til å blant annet kjøpe den maten de ønsker. Det er ingen god investering. Altså, nå leser du tydelig bare hva du vil lese. Jeg skrev at det som er viktig er god og bra mat, ja, men hovedfokuset vårt er jo å ha råd til nettopp sparing. Både til oss og barna senere. Vi har da selvsagt ikke tenkt å spise bort pengene vi ville ha spart. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Altså, dette her virker som er mye enklere måte å spare litt på, enn å selge og kjøpe hus og flytte. Hva med å selge en av bilene. Er det noe slags bil-deling der dere bor? Nabobil, bilkollektivet, osv? Det kan hende dere kan klare dere med bare en bil, i flere år. To biler er absolutt luksus. Jo mindre en av bilene du har, er en gamme Leaf, med rekkevide på 50 km, som er omtrent gratis i bruk så lenge du lader den hjemme. Er det mulighet å bytte en av bilene til Leaf? Hva med elsykkel. Også mye billigere tranport metode. Enten transportsykkel, eller elsykkel med sykkelvogn (for å transportere barnehagebarn) - det kan gjøre dagen enklere, og gir litt helsegevinst på kjøpet. Litt merkelig at du "låser" deg selv til den absolutt vanskeligste og dyreste løsningen, og nekter samtidig å se og vurdere enklere, billigere veier til bedre økonomi, som er rett foran deg. Altså, selge bil og bytte jobb/høyre lønn. Men nei, det er visst helt umulig. Men det å betale megleren flere hundre tusen, å selge nytt hus på en verst mulig tidspunkt, å kjøpe et mer avissides hus fra 80-tallet med alt vedlikehold og bilkostnader som det kommer til å kreve - jaaaa, det er en løsning du ser. 🤯 Anonymkode: 03c04...332 Vi har ikke god nok dekning på kollektiv. Vi er avhengig av to biler av ulike grunner. Men som sagt, vi trenger ikke bruke dem like mye som vi gjør. Jeg har ikke låst meg til noen ting? Jeg spurte et spørsmål fordi vi vurderer mulighetene våre. Og et at mulighetene er faktisk å kjøpe et billigere hus. Snakk om å prøve å få meg til å føle meg dum? Vi bor på en plass hvor det ikke er flust av ledige jobber. Og det er heller ikke mulig å ta noe mer utdanning nå mtp barna er små og økonomien faktisk ikke strekker til til det. Jeg har en god utdanning, men som ikke betaler like mye som man skulle ønske. Samme med mannen. Men takk for nyttig tips? Anonymkode: 457fb...e5f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå