AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #1 Skrevet 18. oktober 2023 Gift par hvor begge er i begynnelsen av 30-årene, med 2 små barn. Trygg jobb begge to. Sitter med ca 4mill i total gjeld, med et hus som er verdt i alle fall 5mill+. Nå for tiden lever vi mye fra måned til måned, og går ofte i akkurat null eller litt i minus hver måned. Ingen mulighet til å spare, eller legge opp sparing til barna. Vi har et hus som er bygd mellom 2015-2020. Fint hus i et tett nabolag, nær min familie. Gåavstand til alt man trenger. Så ser vi på et hus som ligger ca 10min her fra med bil, som er bygd i slutten av 80-tallet, men er totalrenovert siste tiåra. Litt større hus enn vårt, veldig fint hus og fin hage/uteområde, ligger nærmere vann så har veldig fin beliggenhet sånn sett, nær hans familie. Men blir avhengig av bil til jobb, barnehage, skole, butikker og mye av fritidsaktivitetene som kommer når barna blir større. Og eldste barnet, ca 3 år, må vi enten kjøre til barnehage eller bytte barnehage til en nærmere. Å bytte gruer jeg meg litt til, for han er veldig forsiktig så tar lang tid før han føler seg trygg på de i barnehagen, og sliter litt med å "hevde seg" blant barna. Han skal uansett over i storbarn-avdeling etter hvert, så kunne evt byttet i sammenheng med det.. Men: får vi solgt huset vi eier for det vi tror, så sitter vi da igjen med ca 2.2 mill i total gjeld. Så økonomien vår hadde totalendret seg. Vi kunne reist mer, vi kunne spart mer, og vi kunne spart opp til barna blir større så de får en lettere inngang i boligmarkedet... Så spørsmålet: Er gåavstand verdt å ha mer gjeld? For det er vel egentlig det eneste minuset her, at vi blir avhengig av bilen(+ evt bytte barnehage). Anonymkode: 457fb...e5f
c_buk Skrevet 18. oktober 2023 #2 Skrevet 18. oktober 2023 Vil dere egentlig få mer å rutte med når dere må budsjettere med bilutgifter i tillegg? Hvor permanent er dagens situasjon? Har noen av dere en større lønnsøkning i løpet av de neste årene? Dersom dere ikke har det, ville jeg nok forsøkt å senke utgiftene (altså flytte). Men med to stabile normale inntekter har jeg litt vanskelig for å forstå at det skal være så trangt når dere bor slik til (gåavstand til alt). Kanskje dere kan bli boende om dere tar en kritisk gjennomgang av utgifter? 13 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #3 Skrevet 18. oktober 2023 Vanskelig. På den ene siden så må dere forvente utgifter og risiko ved å flytte (kjøpe først eller selge først?) På den andre siden hvis dere uansett må flytte så er det bedre å gjøre det før dere er helt på felgen. Anonymkode: 47c4b...4bb 1
Bombasi Skrevet 18. oktober 2023 #4 Skrevet 18. oktober 2023 Jeg betrakter dere som "nyetablerte" i et nytt hus, og da er det normalt å ha det økonomisk trangt. Det dere må huske på er at om 5-8 år ser ting helt annerledes ut for dere. Dere er nå på "det verste". Det vil bli bedre for dere. For det første vil inflasjonen minske verdien på lånet deres samtidig som dere betaler lånet ned, og for det andre vil dere få lønnsøkninger og lønnsreguleringer som vil skape dere høyere kjøpekraft. Og nå er også renten på det høyeste, den vil gå ned med årene. Det nye huset dere har vil også øke i verdi med årene, og kanskje mer enn det andre dere ser på siden dette er et eldre hus. Og jeg antar at dere vil tape penger på å selge et så dyrt hus nå i tiden der det er kjøpers marked og interessen er lav. Jeg ville ha hatt is i magen og sett ting an, og prøvd å få det til å bo der dere allerede bor. Det vil dere ikke angre på i det langsiktige perspektivet. 11 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #5 Skrevet 18. oktober 2023 Ikke flyt, holdt ut litt til. Er huset dere bor i nå, er det lenge siden dere kjøpte/flyttet inn? Er lånet høyt nå men kommer til å gå ned snart? Eller, hvis ikke det, har noen av dere to, eller begge, en mulighet til å bytte jobb, eller ihvertfall søke en ny jobb, og vise til nåværende arbeidsgiver en ny lønnstilbud, og slik ordne en lønnsøkning? Det kan være mer reelt enn du tror. Det høres ut som det andre huset ligger litt mer avsides, og du skriver at eldste er 3 år. Det er virkelig ikke lenge til, kanskje 1 år bare, til du begynner å sette mer pris på å ha andre barn i umiddelbart nærhet. Det er også bare 3 år til der barnet skal kunne gå til og fra skolen, først med en gågruppe, så alene. Det kommer snart til å bli mye mer viktig å bo i gå-avstand til alt, i de barneskole-årene. Igjen, når barna begynner på ungdomskole eller videregående, blir det mindre viktig fordi da er de mer mobile, de kan sykle og komme seg lengre, men de også kommer til å ha mer av sitt liv og kommunikasjon med venner "online", da er det ikke lengre viktig å bo nærme. Så jeg ville kanskje i så fall vurdert å vente med flytting til når barna er litt større. Da kommer du også til å trenge mer penger til barnas aktiviteter, merkeklær og reiser, og større hus, så da gjør det mer mening å flytte til et større, billigere hus med større hage, når du har tenåringer. Anonymkode: 03c04...332 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #6 Skrevet 18. oktober 2023 Jeg ville ikke kjøpt noe før jeg har solgt den boligen jeg har i disse dager. Altfor mange som sliter med å få solgt for tiden, og det er ikke morsomt å sitte med to hus og dyr mellomfinansiering. En bolig som for et halvår siden var lettsolgt og ettertraktet i markedet, er ikke det i dag. Det er en laaang tråd i Forbruker/økonomi-underforumet om ei som trodde de skulle få en mer romslig økonomi ved å kjøpe seg ned, men som nå sitter i et økonomisk helvete fordi de nå har to hus de ikke blir kvitt og mellomfinansiering som har tatt fullstendig knekken på både økonomien og forholdet. Anonymkode: 8ae79...a28 8 1 2
Blåttvann Skrevet 18. oktober 2023 #7 Skrevet 18. oktober 2023 Hadde ikke flyttet og blitt så avhengig av bil for absolutt alt, høres ut som et mareritt. 7 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #8 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gift par hvor begge er i begynnelsen av 30-årene, med 2 små barn. Trygg jobb begge to. Sitter med ca 4mill i total gjeld, med et hus som er verdt i alle fall 5mill+.. Anonymkode: 457fb...e5f Du skriver ikke noe om inntekt. Vi er også 2 voksne med 2 barn. Vi har ca 1.4 mill i boliglån (har ikke annen gjeld). Syntes det er mer en nok. Huset vårt ligger på 6+ Høyeste vi har hatt i lån var ca 2.6. Det syntes vi var ubehagelig mye. 4 mill er fullstendig uaktuelt for vår del. Jeg syntes det er veldig mye (om ikke dere begge har millionlønn). Anonymkode: 4d500...200 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #9 Skrevet 18. oktober 2023 Jeg ville ikke gjort det. Spesielt ikke i disse tider. Anonymkode: 8dd81...47a 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #10 Skrevet 18. oktober 2023 Ville ikke flyttet. Gangavstand til det meste betyr mye, og enda mer når barna deres blir større. Dessuten er det store kvalitetsforskjeller på hus som er «totalrenovert». Det kan fort bli slik at det dere sparer i låneutgifter blir spist av økte strømutgifter. Og transportkostnader. Anonymkode: 20402...a76 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #11 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du skriver ikke noe om inntekt. Vi er også 2 voksne med 2 barn. Vi har ca 1.4 mill i boliglån (har ikke annen gjeld). Syntes det er mer en nok. Huset vårt ligger på 6+ Høyeste vi har hatt i lån var ca 2.6. Det syntes vi var ubehagelig mye. 4 mill er fullstendig uaktuelt for vår del. Jeg syntes det er veldig mye (om ikke dere begge har millionlønn). Anonymkode: 4d500...200 Inntekten er ca 1mill samlet. Ingen muligheter for å diskutere høyre lønn. Takk for svar, alle! Anonymkode: 457fb...e5f
Gringo01 Skrevet 18. oktober 2023 #12 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gift par hvor begge er i begynnelsen av 30-årene, med 2 små barn. Trygg jobb begge to. Sitter med ca 4mill i total gjeld, med et hus som er verdt i alle fall 5mill+. Nå for tiden lever vi mye fra måned til måned, og går ofte i akkurat null eller litt i minus hver måned. Ingen mulighet til å spare, eller legge opp sparing til barna. Vi har et hus som er bygd mellom 2015-2020. Fint hus i et tett nabolag, nær min familie. Gåavstand til alt man trenger. Så ser vi på et hus som ligger ca 10min her fra med bil, som er bygd i slutten av 80-tallet, men er totalrenovert siste tiåra. Litt større hus enn vårt, veldig fint hus og fin hage/uteområde, ligger nærmere vann så har veldig fin beliggenhet sånn sett, nær hans familie. Men blir avhengig av bil til jobb, barnehage, skole, butikker og mye av fritidsaktivitetene som kommer når barna blir større. Og eldste barnet, ca 3 år, må vi enten kjøre til barnehage eller bytte barnehage til en nærmere. Å bytte gruer jeg meg litt til, for han er veldig forsiktig så tar lang tid før han føler seg trygg på de i barnehagen, og sliter litt med å "hevde seg" blant barna. Han skal uansett over i storbarn-avdeling etter hvert, så kunne evt byttet i sammenheng med det.. Men: får vi solgt huset vi eier for det vi tror, så sitter vi da igjen med ca 2.2 mill i total gjeld. Så økonomien vår hadde totalendret seg. Vi kunne reist mer, vi kunne spart mer, og vi kunne spart opp til barna blir større så de får en lettere inngang i boligmarkedet... Så spørsmålet: Er gåavstand verdt å ha mer gjeld? For det er vel egentlig det eneste minuset her, at vi blir avhengig av bilen(+ evt bytte barnehage). Anonymkode: 457fb...e5f Nei gåavstand er ikke verdt noe. Hva så om det må kjøres bil? kjøpe en bil en det er gøy å kjøre så løser det seg
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #13 Skrevet 18. oktober 2023 Gringo01 skrev (1 minutt siden): Nei gåavstand er ikke verdt noe. Hva så om det må kjøres bil? kjøpe en bil en det er gøy å kjøre så løser det seg Selvfølgelig er det verdt mye å ha gangavstand til det meste! Man sparer store summer i bilkjøring, og tid i bilen mens man kjører hit og dit og frakter unger og handler osv. Jeg ville prioritert nærhet og gangavstand til alt, og heller hatt det litt smalere økonomisk en stund. Finn ting å skjære ned på andre steder i budsjettet. Anonymkode: 75bee...25c 2 2
c_buk Skrevet 18. oktober 2023 #14 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Inntekten er ca 1mill samlet. Ingen muligheter for å diskutere høyre lønn. Takk for svar, alle! Anonymkode: 457fb...e5f Og ingen nært forestående lønnsøkning? Planer om kompetanseheving? Hvis ikke så hadde jeg nok flyttet. Jeg reagerer egentlig ikke på belåningsgraden isolert sett, men med såpass lav/moderat lønn lønner det seg nok å være litt mer varsom med belåningsgrad. Men vær aktsom på om flyttingen faktisk medfører reduserte utgifter. 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #15 Skrevet 18. oktober 2023 Dere må ikke finne på å kjøpe før dere har solgt deres eget. Det kan fort ta noen måneder. Hva gjør dere da om det andre huset har blitt solgt i mellomtiden? Og hvis det ikke har blitt solgt i mellomtiden, hva sier det om huset? Vil dere virkelig investere i et såpass tungsolgt objekt? Og totalrenovert kan bety alt fra totalrenovering, med isolasjon, ventilasjon osv, til litt maling av overflater. Hvem har utført renoveringen og hvor mange overraskelser venter på grunn av tvilsomt utført arbeid? Vi var nettopp i rettssak med tidligere huseier, og det har jevnt og trutt ramlet i snitt 20 000 ut av kontoen vår det siste året til advokat og takstmenn. Litt av en ekstrautgift på toppen av lån, strøm og økte matutgifter. Nå vant vi saken, så vi får det dekket, men vi måtte jo legge ut. Og det er ikke gitt at man vinner... Anonymkode: d833d...01e 3
Gringo01 Skrevet 18. oktober 2023 #16 Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Selvfølgelig er det verdt mye å ha gangavstand til det meste! Man sparer store summer i bilkjøring, og tid i bilen mens man kjører hit og dit og frakter unger og handler osv. Jeg ville prioritert nærhet og gangavstand til alt, og heller hatt det litt smalere økonomisk en stund. Finn ting å skjære ned på andre steder i budsjettet. Anonymkode: 75bee...25c Jeg har faktisk gåavstand til alt i dag. Vil lenger bort slik at jeg får brukt bilen mer: Nå har jeg 2 biler som jeg knapt får brukt. Avstand til folk er helt fint
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #17 Skrevet 18. oktober 2023 Gringo01 skrev (2 minutter siden): Jeg har faktisk gåavstand til alt i dag. Vil lenger bort slik at jeg får brukt bilen mer: Nå har jeg 2 biler som jeg knapt får brukt. Avstand til folk er helt fint Hvis man ikke har barn og råd til en bil som er gøy og kjøre (og faktisk synes det er gøy å kjøre bil) så er det sikkert greit. Men det er ingenting i HI som tilsier at TS ha masse penger å investere i morsom bil, og de fleste småbarnsfamilier har "gøy" ganske langt ned på lista over hva familiebilen må inneholde, så jeg tror ikke svarene dine er så relevante, egentlig. Anonymkode: d833d...01e 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #18 Skrevet 18. oktober 2023 Her må dere regne mer på det. Hva koster det å selge? Husk at du må betale megler. For en bolig i den prisklassen blir det dyrt. Hva koster det å kjøpe? Tenk dokumentavgift, som du må ha selv, du kan ikke låne de pengene. Hva koster det med bil i mnd? Bensin, forsikringer, bompenger, osv. Får dere faktisk så mye mer til overs? Spesielt om reise er deres første pri. Høres ut som dere bør spare opp en god del først. Ellers syns jeg ikke det å kjøre i hverdagen er et problem, men nå trives jeg litt utenfor og da trenger man bil. Anonymkode: a20da...9a0
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #19 Skrevet 18. oktober 2023 Vi brukte 4mnd på å selge nå i sommer. Kåken gikk til slutt for 18% under meglers prisvurdering (og 8% under det vi edruelig hadde budsjettert med). Etter laber interesse. Visning etter visning og ingen kom. Anonymkode: 47c4b...4bb 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #20 Skrevet 18. oktober 2023 Hvordan er det økonomiske fremtidsutsiktene? Har dere trygge jobber, og kanskje også lønnsøkning i vente (f.eks. pga. ansiennitet?)? For meg er det veldig viktig at vi ikke er fullstendig avhengig av bil, men kan gå eller sykle til det meste. Det tenker jeg også er viktig når barna blir større. For ikke å snakke om kostnadene ve å bytte bolig. Jeg ville holdt ut. Anonymkode: 713fd...349
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå