Gå til innhold

Candidasyndromet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med candidasyndromet? Som har fått diagnose og blitt bra? Eller kanskje kan tipse om ting som ikke fungerer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke så mye mer enn jeg leste i magasinets artikkel om temaet for noen år siden. Som hun ene som fikk bilimi av å settes på streng diett, tror jeg ikke det kan være sunt å gå på så strenge dietter over for lang tid. Hjelper ikke særlig å bli kvitt denne candidasoppen inne i seg, hvis man i stedet får spiseforstyrrelser og ikke kan leve et normalt liv samtidig som man går på dietten.

men media er jo flinke til å vinkle saker kun i en retning, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om saken. Men vet med meg selv at jeg aldri hadde klart å overholde en slik diett..

Gjest Gjest_Evita_*
Skrevet

Selvsagt trist med hun som utviklet spiseforstyrrelse pga en diett. Men det er jo ikke akkurat noen regel da. ;) Moren min var _hardt_ angrepet av candida, var fryktelig dårlig og fungerte ikke i hverdagen. (På det nivået at hun knapt klarte å gå sakte opp en trapp uten å måtte hvile i to timer etterpå. + + + - orker ikke liste opp symptomene her). For henne var det ikke bare "lurt", men HELT NØDVENDIG, å gå på en streng diett. Hun ble frustrert - særlig i begynnelsen, da hun ikke kunne spise "noe" (hun hadde en del matallergier og -intoleranser i tillegg, så hennes diett ble ekstra snever). Likevel fikk hun et nytt liv - det gikk visst sjeldent saaaakte mot bedring, siden hun var sjeldent syk, men etterhvert både ble hun langt bedre (i stand til å gå lange turer, og jobbe bl.a.) og kunne etterhvert gjeninnføre en del matvarer i kosten igjen. :)

Det er sikkert individuelt hvor strengt man må leve, og mye må man nok finne ut selv. Mamma gikk på Balderklinikken, som koster skjorta, men som hjalp henne veldig godt med å finne ut hva hun kunne og ikke kunne spise/tålte. Både hun og andre jeg har snakket med som har gått til Balderklinikken for lignende problemer, har oppfattet det som at man får meget god hjelp til å komme i gang der - inn på riktig spor og på veien til bedring. Men etter en stund har man liksom ikke mer å lære av dem - man blir ekspert på seg selv, og når ting DA stopper opp, er det ikke mer å hente der.. Men - de anbef klinikken for "å pense seg inn på riktig spor"..

Mht candida, så vet du jo helt sikkert, at første bud er å kutte ut sukker! Ikke sant?! (Og visste du ikke det, så let & I vil finde.. ;) )

Skrevet

Litt kritisk til Candida. Det er viktig at du går til kompetente personer og får profesjonell hjelp og ikke stiller diagnose og begynner på diett selv. Candida har blitt en mote-diagnose og mange har nok andre sykdommer enn candida og kan gjøre vondt verre ved feil dietter. Så ta deg råd til skikkelig sjekk!

Men å kutte ut sukker kan vi alle gjøre - og det vil bare gjøre godt!

Gjest Lilleulv
Skrevet
Selvsagt trist med hun som utviklet spiseforstyrrelse pga en diett. Men det er jo ikke akkurat noen regel da. ;) Moren min var _hardt_ angrepet av candida, var fryktelig dårlig og fungerte ikke i hverdagen. (På det nivået at hun knapt klarte å gå sakte opp en trapp uten å måtte hvile i to timer etterpå. + + + - orker ikke liste opp symptomene her). For henne var det ikke bare "lurt", men HELT NØDVENDIG, å gå på en streng diett. Hun ble frustrert - særlig i begynnelsen, da hun ikke kunne spise "noe" (hun hadde en del matallergier og -intoleranser i tillegg, så hennes diett ble ekstra snever). Likevel fikk hun et nytt liv - det gikk visst sjeldent saaaakte mot bedring, siden hun var sjeldent syk, men etterhvert både ble hun langt bedre (i stand til å gå lange turer, og jobbe bl.a.) og kunne etterhvert gjeninnføre en del matvarer i kosten igjen. :)

Det er sikkert individuelt hvor strengt man må leve, og mye må man nok finne ut selv. Mamma gikk på Balderklinikken, som koster skjorta, men som hjalp henne veldig godt med å finne ut hva hun kunne og ikke kunne spise/tålte. Både hun og andre jeg har snakket med som har gått til Balderklinikken for lignende problemer, har oppfattet det som at man får meget god hjelp til å komme i gang der - inn på riktig spor og på veien til bedring. Men etter en stund har man liksom ikke mer å lære av dem - man blir ekspert på seg selv, og når ting DA stopper opp, er det ikke mer å hente der.. Men - de anbef klinikken for "å pense seg inn på riktig spor"..

Mht candida, så vet du jo helt sikkert, at første bud er å kutte ut sukker! Ikke sant?! (Og visste du ikke det, så let & I vil finde.. ;) )

dette er akkurat som å lese om meg selv... :( og det er jo umulig å bli kvitt dette her... Jeg har vært syk i 2,5 år, er i grei form så lenge jeg går på diett, men det er ikke gjennomførbart pga at jeg raser ned i vekt hver gang.

Skrevet

Nå blir jeg vel slaket her men....

Litt kritisk til Candida. Det er viktig at du går til kompetente personer og får profesjonell hjelp og ikke stiller diagnose og begynner på diett selv. Candida har blitt en mote-diagnose og mange har nok andre sykdommer enn candida og kan gjøre vondt verre ved feil dietter. Så ta deg råd til skikkelig sjekk!

Men å kutte ut sukker kan vi alle gjøre - og det vil bare gjøre godt

Tror dette er en diagnos som kommer dersom man har hatt dårlg kosthold. Folk aner ikke hva man gjør med kroppen sin når de bare spiser dritt, er jo ikke rart man føler seg slapp og dårlig hvis man ikke får i seg de nærinsstoffene man trneger. Kutt ut alt sukker og fet mat spis grønnsaker grovt korn, rent kjøtt og fisk.

Skrevet

Tror dette er en diagnos som kommer dersom man har hatt dårlg kosthold. Folk aner ikke hva man gjør med kroppen sin når de bare spiser dritt, er jo ikke rart man føler seg  slapp og dårlig hvis man ikke får i seg de nærinsstoffene man trneger. Kutt ut alt sukker og fet mat spis grønnsaker grovt korn, rent kjøtt og fisk.

:overrasket: eh... tror ikke du helt har forstått greia. jeg har vært treningsnarkoman og spist sunt i alle år jeg. men jeg fikk kussesyken en gang i halvåret og til slutt utmattelsessyndrom. jeg var dritsyk i 8 mnd før jeg fikk tips av balderklinikken om å gå på candidadiett, og da drastisk mye bedre på kort tid. men jeg blir ikke kvitt greiene selv om jeg går på diett og medisiner i månedsvis. det er noe dritt. men seriøst, jeg har aldri bare spist dritt :overrasket: det var utrolig teit å si, og det er tydelig at du ikke vet hva du snakker om...

Skrevet
:overrasket: eh... tror ikke du helt har forstått greia. jeg har vært treningsnarkoman og spist sunt i alle år jeg. men jeg fikk kussesyken en gang i halvåret og til slutt utmattelsessyndrom. jeg var dritsyk i 8 mnd før jeg fikk tips av balderklinikken om å gå på candidadiett, og da drastisk mye bedre på kort tid. men jeg blir ikke kvitt greiene selv om jeg går på diett og medisiner i månedsvis. det er noe dritt. men seriøst, jeg har aldri bare spist dritt  :overrasket: det var utrolig teit å si, og det er tydelig at du ikke vet hva du snakker om...

Sikker på det er candidasyndromet du har da, og ikke ME?

Gjest Liten Tapir
Skrevet

Ikke ta diagnosen candida-syndrom for god fisk sånn helt uten videre. Det er så vage symptomer og ingen objektiv test, så det er så lett å feildiagnostisere.

Selv hadde jeg diagnosen i flere år, men så viste det seg at det var noe annet og langt mere alvorlig som feilte meg.

Gjest Liten Tapir
Skrevet

Det tenkte jeg på også...

Skrevet

jeg har ME forårsaket av candida slik jeg ser det. iom at candidadiett er det eneste som får meg ut av utmattelsen...

Skrevet
jeg har ME forårsaket av candida slik jeg ser det. iom at candidadiett er det eneste som får meg ut av utmattelsen...

Selvdiagnosering er alltid lurt...

Skrevet
Selvdiagnosering er alltid lurt...

spesialistene mine er enige :) fastleger kanskje litt mer i tvil... men etter min erfaring med fastleger er selvdiagnostisering livsviktig for å overleve. gud hjelpe meg hvis jeg skulle lagt livet mitt i legers hender, da hadde jeg fortsatt vært sengeliggende.

Gjest Gjest_Evita_*
Skrevet

Tror dette er en diagnos som kommer dersom man har hatt dårlg kosthold. Folk aner ikke hva man gjør med kroppen sin når de bare spiser dritt, er jo ikke rart man føler seg  slapp og dårlig hvis man ikke får i seg de nærinsstoffene man trneger. Kutt ut alt sukker og fet mat spis grønnsaker grovt korn, rent kjøtt og fisk.

Jeg skal ikke slakte deg for å si at kosthold er viktig, derimot syns jeg du bør være forsiktig med å generelt skylde på pasientene selv for å ha blitt syke. Jeg skrev jo om min mor i et innlegg over her, hun har alltid vært nøye med kosten og i aktivitet. Det er ikke hennes skyld at hun ble syk!! Mange av hennes problemer kom etter en blodforgiftning hun hadde ifbm en operasjon, men hun hadde diverse helseproblemer også før denne sepsisen. Etter å ha snakket med en hel del med Candida-diagnose, kan jeg ikke si jeg har samme inntrykk som deg - at det først og fremst er selvforskyldt. Slike kommentarer kan være ganske provoserende/sårende for de deg gjelder..

Gjest Gjest_Evita_*
Skrevet
spesialistene mine er enige :) fastleger kanskje litt mer i tvil... men etter min erfaring med fastleger er selvdiagnostisering livsviktig for å overleve. gud hjelpe meg hvis jeg skulle lagt livet mitt i legers hender, da hadde jeg fortsatt vært sengeliggende.

:klappe:

Klart man skal til lege for å finne ut av ting.. Men det er dessverre risikabelt å overlate alt til legene og regne med at de fikser helsen din for deg.. Husk at en fastlege er en generalist, og pasienten er spesialist - på seg selv..! ;) Det er knapt annet å forvente at pasienten etterhvert blir mer ekspert på sin egen sykdom, enn legen som har drøssevis av lidelser og mennesker å ta seg av hver dag.. Jeg studerer selv medisin, og forelesningene og historiene fra legekontorer og sykehus gjør meg IKKE betrygget.. Man har mye ansvar for sin egen helse - og også for å tenke selv, følge med, oppsøke lege, og høre på legen.. men legen er ikke Gud, så noen ganger svikter h*n..

Når det gjelder (ja, ja, jeg maser nå fælt om min ovvennevnte, kjære) mamma, fikk hun IKKE hjelp hos vanlig lege, MEN på Balder.. (der har de for øvrig også leger.. Det er ikke noe krystallkulesenter altså..). Kjenner også til andre som har fått beskjed om at det kun er "psykisk" og at de er "for vanskelige pasienter", så "deg gidder jeg ikke å ha" (!!!). Sistnevnte person fikk omsider oppreisning (og diagnose, diett og påfølgende bedring).. Synd, men sant.. Man må ta ansvar for seg selv.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Bare man er slapp og dårlig + fiser litt mye så har man "candida syndrom" Latterlig.

Candida er en sopp som naturlig finnes i tarmene til de aller fleste. Det er i svært ekstreme tilfeller med lavt immunforsvar som ved AIDS eller etter meget kraftige antibiotikakurer at soppen kan ta overhånd og skape sykdom.

Gjest Gjest
Skrevet

jepp, men hva om man da faktisk har gått på antibiotika i 6 mnd sammenhengende, pluss mange kortere kurer både før og etter, men du det er mulig å ha det da? :forvirret:

jeg skal i allefall få sjekket det ut nå veldig snart :)

Gjest meya84
Skrevet

ME fikk jeg over et år før den lange kuren ja ;)

men det fikk jeg av mykoplasma lungebetennelse som aldri gav seg.

Candida er noe jeg evt har fått i etterkant. ETTER all antibiotikan :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...