Gå til innhold

Valg av hund til uerfaren

Fremhevede innlegg

Skrevet

Whippet er også en ålreit førstegangshund. Mynden har generelt en god av- knapp inne, hengiven til folka sine og relativt lite opptatt av fremmede. De kan dog ha noe jakt i seg, men her er det nok litt inviduelle forskjeller. Behov for å løpe fra seg nå og da også. 

Synes forslag med å luke ut egenskaper du ikke ønsker for mye av var et bra forslag. 
Hund er hund, og mitt tips er å ikke undervurdere kurs og hjernetrim for hunden- stor eller liten. 
Gå på kurs, og legg mye tid i hverdagslydighet første året- minst (også hjemme…) Det får du ekstremt mye igjen for.

Jeg personlig ville valgt tispe som førstegangshund - her er det sikkert ulike preferanser, og lynne og adferd uavhengig av kjønn og rase har selvsagt noe å si også.

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Whippet er ofte omtalt som et godt valg for førstegangseiere. Ville tenkt meg om to ganger før jeg valgte dansk-svensk gårdshund, det er en rase som krever en del aktivitet. 

Anonymkode: 702a0...c6a

• Hjerte 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Whippet er ofte omtalt som et godt valg for førstegangseiere. Ville tenkt meg om to ganger før jeg valgte dansk-svensk gårdshund, det er en rase som krever en del aktivitet. 

Anonymkode: 702a0...c6a

Og de er utrolig nervøse og skjøre i hodet spør du meg

Anonymkode: 893e7...e89

• Hjerte 1
Skrevet

Tusen takk til dere som kommer med så mye bra forslag og info! 
Vi ser på alle forslag, spennende ! 
❤️
Ts

Anonymkode: 033e7...da7

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tusen takk for svar. 

Ja, en hund som ikke har veldig høyt aktivitetsnivå er nok smart. 

Jeg testet ut den rasevelgeren, men fikk kun opp Golden retriever, labrador og slikt, tenkte kanskje det var flere andre alternativer dersom jeg spør de som kan hund. 

Aner virkelig ikke hva som er selvskapshund eller jakt /vakthund, men skal sjekke google altså. Takk ☺️

Ts

Anonymkode: 033e7...da7

Du bør virkelig sette deg inn i hva som er selskapshund og jakt/vakthund. Og tenke kritisk igjennom hva du vil bidra med for at hunden får det bra.

Jeg har veldig god erfaring med Golden Retriever. Sosial, tålmodig, trygg. Røyter som et uvær og elsker å bade i søle. Lett å trene, fin mot barn, trygg med fremmede. Stor og sterk og må trenes på å gå i bånd.

Har en Labrador nå og har hatt litt blandet erfaring. Han er noe kvass og har mye vokt og jakt i seg. Jeg tror kanskje jeg har vært uheldig med psyken. Ellers mye av de samme fordeler og ulemper som golden.

Jeg misliker små hunder. Blir irritert på gneldring og synes ofte at eierene erstatter trening og fullverdige liv med å behandle dem som aksessoir som løftes ut av vanskelige situasjoner.

Anonymkode: 3ab0e...a0d

• Liker 1
Skrevet

Engelsk Setter 😀

Skrevet
Maskinfører skrev (6 minutter siden):

Engelsk Setter 😀

Det er vel ingen vits å anbefale en typisk jakthundrase til noen som ikke driver med jakt og ikke har nevnt noe om at de har planer om å begynne med det heller? Sa du bare navnet på en rase DU synes er fin, uten tanke for hva som kan passe ts og hva hun spør etter?

Anonymkode: 68a93...f90

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Litt for vokal, ellers ville jeg foreslått en sheltie/shetland sheepdog. Et utrolig godt lynne.

Fabelaktig hund, men du har fått mange gode forslag ❤️🙂

Anonymkode: e3954...487

Skrevet
Tanuki skrev (2 timer siden):

med de lever ofte ikke veldig lenge, kjedelig å pøse på med penger for en hund som kanskje dør når den er 8 år, tenker spesielt på grand danois.

Det som er så negativt med dem😰 har hatt 2 av de 3 jeg nevnte. De driter hestestørrelser, spiser noe enormt, røyter noe ekstremt og lever kort. Men det er VERDENS beste hunder! Ingen kan måle seg med en leonberger. Snilleste, beste og fineste hunden. 

Anonymkode: 343dd...501

• Liker 2
Skrevet

Schapendoes syns jeg virker som kan passe midt i blinken. Jeg har selv to stk, men ville da vært svært nøye med å velge linjer. Jeg mener at 50% av de som finnes i Norge i dag er ganske så frynsete i nøtta.  

Anonymkode: a8aae...585

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Whippet, verdens fineste bestevenn.

En skikkelig sofagris som elsker å kose, men som også elsker lange turer når du vil det. Rolig, og kan tas med overalt. Den er fornøyd så lenge den får være sammen med deg. Bjeffer minimalt. Liker ikke regn, så de dagene går den gledelig kun ut for å tisse.

Whippeten min som hver kveld legger seg kloss inntil meg og hviler haka over beina mine mens den smatte fornøyd er den beste terapien jeg vet.

Anonymkode: 94836...978

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mynder kan oppfattes nervøse, det kan de være, men de ofte lite interessert i å hilse på folk de ikke kjenner. Hvis man likevel insisterer kan de lett trekke seg tilbake. 

En nervøs hund kommer frem i ulike uttrykk, og langt ifra forbeholdt whippet- spør du meg. Selv om den kan se litt pinglete ut. Her spiller også avl og individ en rolle- som for alle raser. 

Jeg vil heller kalle de ganske myke, de er forholdsvis lette å trene- kanskje ingen lydighetsmaskin, men krever det ikke heller - og foretrekker å forholde seg til folk de kjenner. Det er en fin ting i en førstegangshund. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du erfaring med Whippet? For det du sier her er en utbredt missforståelse.

Whippeter har et uttrykk som gjør at de kan se usikre ut, men de er det motsatte. En whippet er nysgjerrig, glad og omgjengelig. De er vanvittig morsomme.

Anonymkode: 94836...978

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er vel ingen vits å anbefale en typisk jakthundrase til noen som ikke driver med jakt og ikke har nevnt noe om at de har planer om å begynne med det heller? Sa du bare navnet på en rase DU synes er fin, uten tanke for hva som kan passe ts og hva hun spør etter?

Anonymkode: 68a93...f90

Kusina mi har Engelsk Setter (Bamse) hun jakter ikke ja Engelsk Settere er gode og snille hunder glade i barn også spessielt Bamse 😳😀🐶

Skrevet

Whippet eller cocker spaniel, kanskje? Anbefaler å gå på en hundeutstilling eller to og hilse på ulike hunder og oppdrettere. Se hvilken rase dere faller for, og så sjekke om dn passer til deres behov og liv

• Liker 1
Skrevet

Cobberdog er også et alternativ. Jeg kjenner mange, og de har et fantastisk gemytt alle sammen. Glade, enkle hunder. 

Anonymkode: a1490...89d

Skrevet

Foreldrene mine er i 70-årene og kjøpte seg i våres en golden retrievervalp. Han er nå 8 mnd, sterk som et uvær og med hodet et helt annet sted enn mine gjeterhunder hadde på samme alder🤣 Han har skikkelig potensiale og hadde blitt en råbra hund i de rette hender, men mine foreldre er ikke spreke nok til å oppdra han og gi han den stimuleringen han trenger. Utfordringen er at han er så svær og dermed blir uønsket og vanlig  valp/unghundadferd VOLDSOMT.
Han er jo bare happy, han. Men han er MYE.  

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Foreldrene mine er i 70-årene og kjøpte seg i våres en golden retrievervalp. Han er nå 8 mnd, sterk som et uvær og med hodet et helt annet sted enn mine gjeterhunder hadde på samme alder🤣 Han har skikkelig potensiale og hadde blitt en råbra hund i de rette hender, men mine foreldre er ikke spreke nok til å oppdra han og gi han den stimuleringen han trenger. Utfordringen er at han er så svær og dermed blir uønsket og vanlig  valp/unghundadferd VOLDSOMT.
Han er jo bare happy, han. Men han er MYE.  

Må legge til at de er erfarne hundefolk, men har aldri hatt retriever før. 

Skrevet

Pomeranian / kleinspitz / mittelspitz. 

Anonymkode: d7118...748

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...