femme_pilot Skrevet 17. oktober 2023 #21 Skrevet 17. oktober 2023 Kan anbefale golden retriever Jeg kan gå 8 timers lange fjellturer med han eller 1 time. De er en typisk happy go lucky hund og lette å trene. Min hund er litt lat, liker helst ikke å begynne dagen før etter kl 12 men samtidig elsker å løpe etter ball/pinne. Litt pelsstell, spesielt når det blir for langt men ellers en flott rase. Er jo selvsagt subjektiv men har vokst opp med flere forskjellige hunderaser og selv hatt flere forskjellige raser i voksen alder og golden er definitivt min favoritt 2
Troyamin Skrevet 17. oktober 2023 #22 Skrevet 17. oktober 2023 Tanuki skrev (17 minutter siden): Hvis du leser det jeg skrev så ser du at jeg ikke anbefaler pekingeser, nettopp pga helseproblemer:) Aaah! Det gikk veldig kjapt i svingene der. Sorry!
Liveterspennende Skrevet 17. oktober 2023 #23 Skrevet 17. oktober 2023 Har en Bichon Frisee og kan absolutt anbefales. Lettere hund å ha med å gjøre har jeg ikke vært ute for, lærer raskt, smart og veldig enkel å stelle. At man i tillegg kan kose med hunden, ha på svart dress uten å få et eneste hår på dressen betyr mye. Veldig forsiktig rundt babyer, og bjeffer kun de gangene den treffer hunder ute som bjeffer først. Vår erfaring er bare god og vil derfor anbefale denne typen. 2
Tanuki Skrevet 17. oktober 2023 #24 Skrevet 17. oktober 2023 6 minutter siden, Troyamin said: Aaah! Det gikk veldig kjapt i svingene der. Sorry! Det går helt fint. Forøvrig helt enig med deg i at det er uetisk å kjøpe hunder med åpenbare helseproblemer. Mine er fra omplassering/shelter. 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #25 Skrevet 17. oktober 2023 Bichon frisé Bichon havanais Coton de tulear Papillon/phalene Tibetansk spaniel(OBS: er ganske sta og egenrådige) Puddel(obs! Høyt aktivitetsnivå) Tibetansk terrier(samme som puddel) Affenpinscher Petit brabancon Japansk spisshund(kan bjeffe mye) Ellers passer store hunderaser ofte godt i leiligheter, for de er ofte ganske rolige. Leonberger, grand danois, newfoundlandshund osv. Anonymkode: 343dd...501 1 2
Tanuki Skrevet 17. oktober 2023 #26 Skrevet 17. oktober 2023 8 minutter siden, Liveterspennende said: Har en Bichon Frisee og kan absolutt anbefales. Lettere hund å ha med å gjøre har jeg ikke vært ute for, lærer raskt, smart og veldig enkel å stelle. At man i tillegg kan kose med hunden, ha på svart dress uten å få et eneste hår på dressen betyr mye. Veldig forsiktig rundt babyer, og bjeffer kun de gangene den treffer hunder ute som bjeffer først. Vår erfaring er bare god og vil derfor anbefale denne typen. Samme her, elsker vår bichon, den er så kosete og glad i alle den møter, særlig barn. Og det at den ikke røyter er en stor bonus, tror ikke jeg noensinne kan ha en hund som røyter igjen.
Tanuki Skrevet 17. oktober 2023 #27 Skrevet 17. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Bichon frisé Bichon havanais Coton de tulear Papillon/phalene Tibetansk spaniel(OBS: er ganske sta og egenrådige) Puddel(obs! Høyt aktivitetsnivå) Tibetansk terrier(samme som puddel) Affenpinscher Petit brabancon Japansk spisshund(kan bjeffe mye) Ellers passer store hunderaser ofte godt i leiligheter, for de er ofte ganske rolige. Leonberger, grand danois, newfoundlandshund osv. Anonymkode: 343dd...501 med de lever ofte ikke veldig lenge, kjedelig å pøse på med penger for en hund som kanskje dør når den er 8 år, tenker spesielt på grand danois.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #28 Skrevet 17. oktober 2023 norw skrev (1 time siden): At svært få menn vil ha papillon. Mannfolk som ikke vil ha liten hund burde stå for mesteparten av oppdragelsen. Jeg er lei av å se kvinner bli dratt etter store hunder, fordi mannen absolutt skulle ha en "ordentlig" hund. Det er fint hvis par blir enige, men den som ønsker den største, mest krevende osv. hunden må også stå for mesteparten av jobben. Anonymkode: 83245...134 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #29 Skrevet 17. oktober 2023 Ikke bruk rasevelgere, de er alt for generelle og man kan bare velge it fra positive egenskaper som regel. Derfor kommer labrador og golden retriever nesten alltid opp for alle fordi alle vil ha en glad og familievennlig hund..... Jeg anbefaler å lage en liste over egenskaper du IKKE vil ha i hunden og så krysse ut alle raser som har disse egenskapene. Vil du ikke ha en hund som jakter, gjeter, røyter etc, så krysser du ut disse rasene fra lista.Ikke velg f.eks. en BC fordi du vil ha en lettrent hund, men samtidig overser at de gjeter og har høyt aktivitetsbehov... Elimineringsteknikken er effektiv for å faktisk se hva man da sitter igjen med. Anonymkode: b1197...1db 5 1
Iia Skrevet 17. oktober 2023 #30 Skrevet 17. oktober 2023 Vil du ha en stor hund eller liten? hva slags hunder liker du? Lettere å gi deg råd hvis du forteller mer
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #31 Skrevet 17. oktober 2023 Iia skrev (1 minutt siden): Vil du ha en stor hund eller liten? hva slags hunder liker du? Lettere å gi deg råd hvis du forteller mer Liker både store og små! Men jeg tenker nok en middels eller liten hund er best for oss. ts Anonymkode: 033e7...da7 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #32 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ikke bruk rasevelgere, de er alt for generelle og man kan bare velge it fra positive egenskaper som regel. Derfor kommer labrador og golden retriever nesten alltid opp for alle fordi alle vil ha en glad og familievennlig hund..... Jeg anbefaler å lage en liste over egenskaper du IKKE vil ha i hunden og så krysse ut alle raser som har disse egenskapene. Vil du ikke ha en hund som jakter, gjeter, røyter etc, så krysser du ut disse rasene fra lista.Ikke velg f.eks. en BC fordi du vil ha en lettrent hund, men samtidig overser at de gjeter og har høyt aktivitetsbehov... Elimineringsteknikken er effektiv for å faktisk se hva man da sitter igjen med. Anonymkode: b1197...1db Tusen takk, det syns jeg var en utrolig bra måte! For jeg ser jo at det ofte blir som du sier.. Og føler det ikke er helt rett! TS Anonymkode: 033e7...da7
Million Skrevet 17. oktober 2023 #33 Skrevet 17. oktober 2023 (endret) Bichon Frise. De er avlet frem for å være selskapshunder. Samtidig er de gjerne med på turer, både korte og lange, og lar seg dressere lett. De er i tillegg noen utrolig søte og fluffy hårballer som er til å smelte av 😍 Men for meg er deres beste trekk, i tillegg til å være selskapshunder, at de IKKE RØYTER! Å, det er et så stort pluss at jeg kan ikke få sagt det (etter 12 år med en annen svært pelsrik, røytende hund....) Endret 17. oktober 2023 av Million 3
rebella81 Skrevet 17. oktober 2023 #34 Skrevet 17. oktober 2023 femme_pilot skrev (1 time siden): Kan anbefale golden retriever Jeg kan gå 8 timers lange fjellturer med han eller 1 time. De er en typisk happy go lucky hund og lette å trene. Min hund er litt lat, liker helst ikke å begynne dagen før etter kl 12 men samtidig elsker å løpe etter ball/pinne. Litt pelsstell, spesielt når det blir for langt men ellers en flott rase. Er jo selvsagt subjektiv men har vokst opp med flere forskjellige hunderaser og selv hatt flere forskjellige raser i voksen alder og golden er definitivt min favoritt Ja, helt enig! Herlig rase, pen og passe ivrig. Mye pels, eneste aberet.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #35 Skrevet 17. oktober 2023 norw skrev (1 time siden): At svært få menn vil ha papillon. Svært få menn med skrøplig selvbilde vil ha papillon. Nå ble det riktig. Anonymkode: 46ccb...86b 6 3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #36 Skrevet 17. oktober 2023 Jeg slenger meg på forslaget om Bichon Frisé. Skal innrømme at jeg ikke har erfaring med andre hundetyper, men nettopp fordi jeg hadde null erfaring så funket BF veldig bra. Det er litt jobb med pelsen om den ikke skal bli seende lurvete ut, men det er en utrolig tillitsfull, glad og kosete rase etter min opplevelse. Min lille dott var også veldig utholdende og tålte godt lange turer, men klarte seg også fint bare ved å slippe henne ut rundt huset for å få seg en luftetur. Hun var en taktisk, liten røver. Hver gang vi hadde besøk gikk hun fra person til person, la seg på rygg for å bli klødd. Da personen ble lei, gikk hun til nestemann og kunne sånn sett bli klødd gjennom en hel kveld, om det var mange på besøk 😍. Kunne ikke få nok kløing og kos. Anonymkode: 46ccb...86b 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #37 Skrevet 17. oktober 2023 https://dyreliv.no/hund/dansk-svensk-gardshund/ Kanskje dette er noe for dere? Jeg har lest mye bra om denne hunden. Jeg har en Phalene selv. Jeg er veldig glad i hunden, og det er jo en liten primadonna, bare veldig snill og klok. Det er en pen hund og hun har vært veldig rett for oss. Det eneste minuset er dette med at hun ikke liker små barn så godt. Vi har ikke små barn, men det er noe med at hvis det skulle komme en liten baby på besøk, eller man går tur og de i barnehagen vil klappe hunden, så er det fint å ha en hund som er veldig barnevennlig. Anonymkode: f4a4b...5c7 1
Troyamin Skrevet 17. oktober 2023 #38 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Mannfolk som ikke vil ha liten hund burde stå for mesteparten av oppdragelsen. Jeg er lei av å se kvinner bli dratt etter store hunder, fordi mannen absolutt skulle ha en "ordentlig" hund. Det er fint hvis par blir enige, men den som ønsker den største, mest krevende osv. hunden må også stå for mesteparten av jobben. Anonymkode: 83245...134 Fikk assosiasjoner til siste sesong av Fra bølle til bestevenn når jeg leste innlegget ditt.... 4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #39 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): https://dyreliv.no/hund/dansk-svensk-gardshund/ Kanskje dette er noe for dere? Jeg har lest mye bra om denne hunden. Jeg har en Phalene selv. Jeg er veldig glad i hunden, og det er jo en liten primadonna, bare veldig snill og klok. Det er en pen hund og hun har vært veldig rett for oss. Det eneste minuset er dette med at hun ikke liker små barn så godt. Vi har ikke små barn, men det er noe med at hvis det skulle komme en liten baby på besøk, eller man går tur og de i barnehagen vil klappe hunden, så er det fint å ha en hund som er veldig barnevennlig. Anonymkode: f4a4b...5c7 Ditt første forslag virker ok, men den trenger mye stimuli og endel mosjon har jeg lest.. Nå har vi god tid til dette, men tenker også litt på de periodene som man er dårlig og ikke kan gå så langt. Phalene har jeg ikke sett så mye på, så det skal jeg gjøre! Tusen takk Ts Anonymkode: 033e7...da7 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #40 Skrevet 17. oktober 2023 Whippet ville jeg godt for 😍 eller en Staff, men det er kanskje upopulært å foreslå en Staff til en uerfaren hundeperson nå som det har vært så mye useriøs avl på dem over flere år etter de ble så populære… men det fu jeg utmerket som førstegangsrase for meg. Anonymkode: 00662...f7d 1 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå