AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #1 Skrevet 17. oktober 2023 Kunne noen hjulpet meg med valg av hund? Har aldri hatt hund før, kun passet hund opptil noen måneder. Jeg ønsker ikke en hund som sliter, lik Fransk bulldog /mops/ slike ting.. Størrelse betyr lite for meg og oss, men hunden må jo trives så dette kan sikkert dere mer om enn meg? Skriver litt om meg ( oss, det er meg og mannen) - Vi bor i en leilighet i en by, kun 65 m2. Men det er ikke langt til skog og mark. - Er ufør, så er for det meste hjemme og har tid til alt av turer og valpekurs osv, men ikke helse til opptrening i agility og slike ting, eller timesvis på fjellet enda. - Ønsker oss en god venn og et familiemedlem, har ikke barn. - Er altså uerfarne egentlig, men vil tilegne oss kunnskap om rase og alt. - Lengde på hår spiller ingen rolle, har tid og ork til å dusje den og stelle den. - Skal forsikre den såklart, og har råd til å ha en hund. - Burde man velge valp eller voksen? Jeg vet at jeg må jobbe med å være konsekvent, mens mannen er flink til det. Har mye kjærlighet å gi! Har familie som kan stille opp som dyrepasser. Tusen takk på forhånd. Anonymkode: 033e7...da7 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #2 Skrevet 17. oktober 2023 Papillon. De er gode selvskapshunder og passer utmerket til lydighetstrening, som er fint siden du ikke kan drive med agility. De har ikke et spesielt høyt energinivå, men er glad i turer såklart. Stort sett god helse, men dette må du lese litt på. Pelsstellet er ikke for mye. Anonymkode: 73ddc...b6f 5 1
Tanuki Skrevet 17. oktober 2023 #3 Skrevet 17. oktober 2023 en mindre rase kanskje? Rent praktisk er det veldig greit. Har selv rasen bichon frise, og pekingeser. Den siste er nok ikke så aktuel for dere pga helseproblemer. Uansett, bichon frise er en veldig grei rase, smart, ikke gneldrete (men varsler), vår tok også hjemme-alene trening veldig greit. Krever børsting og en klipp innimellom, men til gjengjeld lukter den ikke og røyter ikke. Er med på "alt! enten det er telttur i skogen eller en rolig dag hjemme. om jeg nå skulle vurdert rase, utenom de jeg har, ville jeg sett på amerikansk cocker spaniel, puddel, tibetansk spaniel, shitzu eller malteser. 2 1
norw Skrevet 17. oktober 2023 #4 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Papillon. De er gode selvskapshunder og passer utmerket til lydighetstrening, som er fint siden du ikke kan drive med agility. De har ikke et spesielt høyt energinivå, men er glad i turer såklart. Stort sett god helse, men dette må du lese litt på. Pelsstellet er ikke for mye. Anonymkode: 73ddc...b6f Men ikke særlig kjønnsnøytral. Storpudler virker ålreite, bare hold pelsen helt kort over det hele. 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #5 Skrevet 17. oktober 2023 norw skrev (3 minutter siden): Men ikke særlig kjønnsnøytral. Storpudler virker ålreite, bare hold pelsen helt kort over det hele. Hva menes med "ikke særlig kjønnsnøytral"? Ts Anonymkode: 033e7...da7 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #6 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Papillon. De er gode selvskapshunder og passer utmerket til lydighetstrening, som er fint siden du ikke kan drive med agility. De har ikke et spesielt høyt energinivå, men er glad i turer såklart. Stort sett god helse, men dette må du lese litt på. Pelsstellet er ikke for mye. Anonymkode: 73ddc...b6f Tusen takk for svar. Jeg skal prøve å lese meg opp på Papillon. Ts Anonymkode: 033e7...da7 1
norw Skrevet 17. oktober 2023 #7 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva menes med "ikke særlig kjønnsnøytral"? Ts Anonymkode: 033e7...da7 At svært få menn vil ha papillon.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #8 Skrevet 17. oktober 2023 Tanuki skrev (9 minutter siden): en mindre rase kanskje? Rent praktisk er det veldig greit. Har selv rasen bichon frise, og pekingeser. Den siste er nok ikke så aktuel for dere pga helseproblemer. Uansett, bichon frise er en veldig grei rase, smart, ikke gneldrete (men varsler), vår tok også hjemme-alene trening veldig greit. Krever børsting og en klipp innimellom, men til gjengjeld lukter den ikke og røyter ikke. Er med på "alt! enten det er telttur i skogen eller en rolig dag hjemme. om jeg nå skulle vurdert rase, utenom de jeg har, ville jeg sett på amerikansk cocker spaniel, puddel, tibetansk spaniel, shitzu eller malteser. Takk for svar! Jeg har faktisk vært innom Bichon, men tror jeg leste om en annen type..? Havanais? Er disse ulik? Skal lese om de du nevner! Anonymkode: 033e7...da7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #9 Skrevet 17. oktober 2023 norw skrev (1 minutt siden): At svært få menn vil ha papillon. Aha! Da skjønner jeg. Jeg tror ikke mannen min fakrisk tenker over det. Han hadde ikke noe imot chihuahua, og det er vel en ganske lite kjønnsnøytral hund også, vil jg tro? Ts Anonymkode: 033e7...da7 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #10 Skrevet 17. oktober 2023 Kommer an på ditt aktivitets nivå. Ville valgt en hund med lavt aktivitetsnivå som førstegangshund. En som kanskje ikke er super smart da de trenger mye mer trening. Rasevelgeren til nkk kan gi deg en veldig god pekepinn på hva som passer deg 😊 husk og velge selvskapshund og ikke noe jakt eller vakthund så lenge du ikke jakter og bor i leilighet😊 Anonymkode: 4c3cb...5fd 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #11 Skrevet 17. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kommer an på ditt aktivitets nivå. Ville valgt en hund med lavt aktivitetsnivå som førstegangshund. En som kanskje ikke er super smart da de trenger mye mer trening. Rasevelgeren til nkk kan gi deg en veldig god pekepinn på hva som passer deg 😊 husk og velge selvskapshund og ikke noe jakt eller vakthund så lenge du ikke jakter og bor i leilighet😊 Anonymkode: 4c3cb...5fd Tusen takk for svar. Ja, en hund som ikke har veldig høyt aktivitetsnivå er nok smart. Jeg testet ut den rasevelgeren, men fikk kun opp Golden retriever, labrador og slikt, tenkte kanskje det var flere andre alternativer dersom jeg spør de som kan hund. Aner virkelig ikke hva som er selvskapshund eller jakt /vakthund, men skal sjekke google altså. Takk ☺️ Ts Anonymkode: 033e7...da7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #12 Skrevet 17. oktober 2023 Sjekk ut tibetansk terrier (ikke en terrier, men veldig trivelige hunder) Anonymkode: 893e7...e89 1
Troyamin Skrevet 17. oktober 2023 #13 Skrevet 17. oktober 2023 Selv ville jeg styrt unna hunder med mye jakt i seg, type støtende fuglehunder, terriere, huskyer. Jeg ville gått for hund med grei flokk funksjon, sånn at innkalling og annen trening blir enklere. @Tanuki har gode forslag. Unntatt pekingneser. De er litt for kortsnutete til at jeg med god samvittighet kan anbefale de. Så lenge dere ikke har barn, hva med en voksen omplasseringshund? En med kjent bakgrunn, sånn at dere vet litt mer om hva dere får? Enkelte ganger får oppdrettere inn hunder til omplassering. Alvorlig sykdom hos eier, feks. (Mao ikke bare problemhunder) 4 1 1
Tanuki Skrevet 17. oktober 2023 #14 Skrevet 17. oktober 2023 Just now, Troyamin said: Selv ville jeg styrt unna hunder med mye jakt i seg, type støtende fuglehunder, terriere, huskyer. Jeg ville gått for hund med grei flokk funksjon, sånn at innkalling og annen trening blir enklere. @Tanuki har gode forslag. Unntatt pekingneser. De er litt for kortsnutete til at jeg med god samvittighet kan anbefale de. Så lenge dere ikke har barn, hva med en voksen omplasseringshund? En med kjent bakgrunn, sånn at dere vet litt mer om hva dere får? Enkelte ganger får oppdrettere inn hunder til omplassering. Alvorlig sykdom hos eier, feks. (Mao ikke bare problemhunder) Hvis du leser det jeg skrev så ser du at jeg ikke anbefaler pekingeser, nettopp pga helseproblemer:) 1
døgnflue Skrevet 17. oktober 2023 #15 Skrevet 17. oktober 2023 Langhåret collie, den er flink til og tilpasse seg ditt energi nivå. Det største behovet til en langhåret collie er og være i nærheten av flokken sinn. De er lettlærte, elsker alt og alle. Våres går vi mye tur med men da jeg måtte sykemeldes i over måneder var det nok og bare tusle litt i hagen og kaste ball. Kos er like givene som trening. Men har jo behov for en liten tur hver dag som alle hunder har. Den kan bli med deg opp på lengste fjellturen om den blir trent til det og den er like glad med å kaste ball i hagen. Utfordringene i rasen. -De krever litt pels stell -De er litt pysete og kan synes å gå på glatte gulvflate er skummelt. (våres har aldri hatt det problemet, men det eksisterer i rasen) Bonus posetivt det er et veldig hyggelig miljø i rasen og ønsker du og møte andre med samme rase er det ofte tur treff i flere byer og fylker og om du ikke vil stille ut kan du også møte opp på utstillinger og bare skravle med folk. Kan sjekke ut gruppa på facebook om du vil da er det Norsk collie https://www.facebook.com/groups/113442472019797 Om du vil se på kjøp/salg av rasen er det meste via facebook her. Der legges også ut planlagte fremtidige kull https://www.facebook.com/groups/286371825229385 Om du ikke vil ha lang pels så finnes de også som korthåret collie ikke møtt på dem enda. Men fra hva jeg har lært har de litt mer energi. Har heler ikke noe imot om du sender melding til min bruker om det er noe du lurer på.
Tanuki Skrevet 17. oktober 2023 #16 Skrevet 17. oktober 2023 17 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar! Jeg har faktisk vært innom Bichon, men tror jeg leste om en annen type..? Havanais? Er disse ulik? Skal lese om de du nevner! Anonymkode: 033e7...da7 Det flere av disse Middelhavsrasene, malteser, havanais (teknisk sett cubansk med uansett), coton de tulear, har inntrykk av at de har mange likhetstrekk med hverandre, pelstype, smarte, etc. kjenner til flere som har malteser og coton de tulear, veldig koselige hunder, uten voldsomt aktivitetsbehov. 3
Tanuki Skrevet 17. oktober 2023 #17 Skrevet 17. oktober 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Aha! Da skjønner jeg. Jeg tror ikke mannen min fakrisk tenker over det. Han hadde ikke noe imot chihuahua, og det er vel en ganske lite kjønnsnøytral hund også, vil jg tro? Ts Anonymkode: 033e7...da7 Mannen din er fornuftig TS. Min går gledelig tur med våre hvite pelsdotter, aldri tenkt over at de ikke er maskuline nok. 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #18 Skrevet 17. oktober 2023 Jeg var helt uerfaren da jeg fikk min første hund. Gikk for yorkshire terrier. Vet de har et rykte som "gneldrebikkjer" som mange andre små hunder, men han er er altså så rolig og snill, og bjeffer sjeldent. Verdens beste kosebass. Absolutt verdt å lese litt om denne rasen. Anonymkode: 9fee4...831 1
Sofakona Skrevet 17. oktober 2023 #19 Skrevet 17. oktober 2023 Golden retriever. Portugisisk vannhund. Puddle ( men krever en del pels stell) 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #20 Skrevet 17. oktober 2023 norw skrev (27 minutter siden): At svært få menn vil ha papillon. For en merkelig påstand, jeg kjenner flere par som har papillon hvor mannen er like engasjert i hunden som dama. Mannen min har aldri nevnt at papillon ikke passer han som hund fordi han er mann (vi har tre stykker). Han har de med på løpeturer om sommeren og skiturer om vinteren, mens jeg er den som interesserer seg for utstilling og den slags. Anonymkode: c0301...3a5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå