Gå til innhold

Seksualiserte kvinnelige karakterer i videospill

Martelè

Anbefalte innlegg

18 hours ago, AnonymBruker said:

WHOPS glemte denne. 

https://vgsales.fandom.com/wiki/List_of_highest-grossing_video_games

De øverste spillene er en god blanding av barnespill, mobilspill og microtransaction spill. Det øverste har jeg aldri hørt om, men googla kjapt å det er sånne anime-titties så det er ikke for meg. Mobilspill er det forresten kvinner som har høyest prosentandel spillere på. 

Pluss, det er noe eget med argumentet: " alt er retta mot menn nå, og de tjener penger, så det bør fungere fint". For all del, jeg sier ikke at de mannsdominerende investorene, og mannsdominerte boardsa på spillstudioer IKKE vet hva de holder på med, men at de ekskluderer penger ved å ikke ta hensyn til kvinner er et faktum. 

Det er forresten en helt annen diskusjon, og heter datatolkningpartiskhet. (og kvinner er så utsatt for dette at vi ikke legger merke til det lengere). 

Anonymkode: 7e7cc...3b7

Å snakke om mobilspill er utenfor diskusjonen; jeg har aldri sagt at spill markedet må begrenses til visse typer spill. Mitt ståsted er at et marked, spesielt et digitalt ett; har plass til alle spill, ja de med "pixel tits" inkludert. Til syvende og sist er det som selger et bevis på at det er en kjøper.

Men hvis du skal argumentere for at "en aktør går glipp av penger ved å ikke ta hensyn til kvinner er et faktum"

Det like svakt som å si at en aktør går glipp av penger ved å ikke ta hensyn til uansett preferanse. Skal jeg klage på at Pac-Man utviklere går glipp av mine penger fordi de ikke inkluderte mine preferanser for la oss si fotball spill?

Realiteten er at det det er veldig mange som betaler for fotball spill, og derfor utgis det proporsjonalt like ofte ut nye fotball spill årlig.

Realiteten er også at hva nå enn som du mener er kvinner sin preferanse av spill, så vil det også utgis også dette proporsjonalt ut. Enten om det er The Sims, Cand Crush, eller alle klonene av av dem.

Jeg ser faktisk ikke problemet ditt med "ekskluderer penger ved å ikke ta hensyn til kvinner er et faktum." 

Hvilken spill type snakker du om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 10/18/2023 at 11:19 AM, AnonymBruker said:

Banebrytende nyhet: Mann føler han har fasiten på hva andre skal føle. Og andre som ikke føler det samme som han er teit. Mer om dette på nyhetene kl 19.00 

Anonymkode: 7e7cc...3b7

Han er bokstavelig talt bare en spill designer som lager et spill. Eller mener du at det er du eller andre som skal fortelle en kreatør hva han skal lage?

Snakk om å lage stråmann for et argument som ikke finnes....

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HegeMarie

Et spill skal vel først og fremst være gøy?

Tror jeg ville valgt pen/sexy fremfor PK dersom jeg spilte.

Tror dagens ideer om hva som skal være politisk korrekt og ikke-støtende kommer til å gå av moten før sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, HegeMarie said:

Tror dagens ideer om hva som skal være politisk korrekt og ikke-støtende kommer til å gå av moten før sex.

Jeg håper og ber om at dette skjer så snart som overhodet mulig. Hvis ikke så vil jeg ikke være med i dette samfunnet lenger. Vurderer sterkt å bygge ei hytte på fjellet, og bosette meg langt fra alle samfunn allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss kvinner som er motstandere av objektivisering av kvinner, er det jo en stor fordel at menn som synes objektivisering er greit (og ja, "noe pent å se på", er nettopp objektivisering - kvinnen blir gort til og oppfattat som en ting, en gjenstand, uten substans og innhold) "avslører" seg på denne måten, da er det lettere å holde seg unna dem og heller satse på å treffe og omgås menn med bedre kvinnesyn og holdninger.

Anonymkode: c1d71...188

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For oss kvinner som er motstandere av objektivisering av kvinner, er det jo en stor fordel at menn som synes objektivisering er greit (og ja, "noe pent å se på", er nettopp objektivisering - kvinnen blir gort til og oppfattat som en ting, en gjenstand, uten substans og innhold) "avslører" seg på denne måten, da er det lettere å holde seg unna dem og heller satse på å treffe og omgås menn med bedre kvinnesyn og holdninger.

Tror du har misforstått det meste. Kvinner kan være veldig sexy for menn, heldigvis for kvinner og menn, uansett personlighet. Minimalt med menn tror kvinner er objekter, det er bare enkelte kvinner som selv tror de blir ansett for et objekt, dersom noen liker det de ser. Btw, videospill er visuelle. Livet er noe annet.

Anonymkode: 4ccf1...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er samme logikk som å si at folk som liker voldelige og intense videospill er 
en tikkende psykotisk bombe som venter på å gå av. Sånn fungerer ikke mennesker

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamerkvinne 32 her.

Jeg syns dette temaet er spennende og problematisk, så langt innlegg (med masse synsing) coming up. 

Jeg er som mange andre også påvirket av the male gaze, og liker å se på sexy damer. Lager sjelden en burugle når jeg kan lage karakteren selv, feks. Og jeg er som regel en grisete spiller som ligger med alt som byr og sprader rundt i avslørende klær når jeg kan. Men! Jeg kan oppleve at jeg som heterofil kvinne er "uvelkommen" når spillet tvinger seksualiseringen på meg. Jeg foretrekker å selv være skyld i seksualiseringen.

Det beste eksempelet jeg kan komme på akkurat nå er Cyberpunk 2077; De fleste damene er kledd som strippere, og jeg kan ikke huske at jeg kom over en lubben eller stygg en; Flere av mennene var derimot stygt kledd, kom i alle former og størrelser, og hadde lov til å være uattraktive. 

I en tidlig scene finner man en død mann og bevisstløs kvinne i et badekar. Mannen har på undertøy, mens kvinnen er naken - og hun må naturligvis bæres i sikkerhet (i 1st person) mens puppene skvises mot skjermen. Jeg syntes det var litt snålt/komisk mens det pågikk - fordi det var distraherende med en dissende pupp i midten av all dramatikken - men ble ikke så veldig oppgitt av dette alene. 

Hele byen viste seg å være full av ensporede "reklameplakater" av sprikende dameben, ekle mannetryner mellom dameben, pupper, hunder og pupper, damer som sleiker opp brus fra gulvet, flere pupper, rumper, damer som putter ting i munnen, etc etc etc. Det var noen homoerotiske mannereklamer også, da. I allefall, budskapet var klart: i denne byen selges BARE produkter til kåte menn! (Finnes det ingen betalingsdyktige kvinner der, eller?)

Videre skal min kvinnelige karakter på et "viktig møte" med en annen kvinnelig leder-skikkelse. Underholdningen på møtet er tilfeldigvis et hologram av en poledancer. Så der sitter de to relativt tøffe damene med en dansende bikinidame på bordet foran seg. Hm…

Jeg ble minnet gang på gang på gang på gang at dette spillet på INGEN MÅTE var laget for meg, men var intet annet enn en guttefantasi med tits for tits’ sake. Jeg begynte å ta bilder av alt jeg kom over av ting jeg syntes var teit, men til slutt bare sluttet jeg, selv om kampsystemet og egentlig alt annet var helt min greie.

Hyperseksualiseringen i Cyberpunk kan forsvares litt, fordi spillet skildrer en verden der inngrep og avansert fiksing på kroppen er blitt normalisert. Jeg håper de problematiserte akkurat det utover i spillet, men det orket jeg ikke finne ut. 

Poenget med å bable så mye om Cyberpunk: jeg liker absolutt å se på sexy damer - men ikke om det er veldig påtvunget og bryter illusjonen av en levende og hvertfall LITT realistisk verden. 

Moving on. 

Jeg har slukt alle Yakuza/Like a dragon-spillene, og ELSKER dem, selv om fremstillingen av kvinnene er helt på jordet. De er sjeldent noe mer enn pene fjes som er der for protagonistens forlystelse - selv om jeg noen ganger får følelsen av at Ryu ga Gotoku studios prøver å late som noe annet. Jeg tror nesten spillene hadde vært akkurat like gode om de bare kuttet ut alle dame-karakterene. De tilfører stort sett nada og er der bare til pynt. Riktignok er mannfolka UTROLIG seksualiserte selv; De røsker av seg klærne og slåss med svulmende muskler i allslags vær. ALLE har sixpack i Yakuza, inkludert de gamle mennene. Jeg tror mange japanske spill kan slippe unna med seksualiseringen fordi de allerede er så absurde og totalt virkelighetsfjerne, og i tillegg seksualiserer begge kjønn i like stor grad. Det oppleves mer problematisk i spill som går inn for å skildre en realistisk verden.

Jeg syns det er merkelig at noen hevder det ikke er mange spill som seksualiserer menn. Noen jeg kommer på: Witcher, Yakuza, BG3, god of war, Tekken, Soulcalibur, final fantasy, dragon age, street fighter. Og en drøss fler, især japanske. Japanerne eier ingen skam og bare kjører på med hva det skal være. Det er kjempesjarmerende, men fremstår litt naivt - som om de ennå ikke har fått med seg at virkeligheten påvirkes av det som produseres. Vi lever i en deprimerende tid med mye fokus på utseendet og overfladiske kvaliteter fordi det selger - og det er utrolig imponerende når noen klarer å gå imot dette og til og med slå an. Men som TS skriver, de gir "faen i følelsene dine"! Det er sant, det gjør de. Det er lite som er så viktig som lommeboka. 

For å oppsummere hva jeg mener:

• Påtvunget seksualisering er kjipt
  • Valgfri seksualisering er gøy
  • Virkelighetsfjerne/absurde spill åpner for mer seksualisering 
  • Realistiske spill bør ikke seksualisere så det går på bekostning av realismen 
  • Menn og kvinner bør seksualiseres likt
  • Spillutviklere bør vurdere å tenke mer på sitt samfunnsansvar 

Bonustanke: Jeg syns Geralt er et godt eksempel på en mann som er seksualisert for "the female gaze", om noe slikt eksisterer; Han er kjekk, han er sterk og kan passe på deg. Ikke bare det; han VIL passe på deg, for Geralt er en godklump. Selvsikker, trygg og er villig til å leke gjemsel med barn. Okay, buksa er litt trang til tider, men det er hvertfall ikke hans fremste kvalitet (som man kanskje kan si om enkelte kvinnelige karakterer.) 

Endret av GlutheaMaxima
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GlutheaMaxima skrev (12 timer siden):

Gamerkvinne 32 her.

Jeg syns dette temaet er spennende og problematisk, så langt innlegg (med masse synsing) coming up. 

Jeg er som mange andre også påvirket av the male gaze, og liker å se på sexy damer. Lager sjelden en burugle når jeg kan lage karakteren selv, feks. Og jeg er som regel en grisete spiller som ligger med alt som byr og sprader rundt i avslørende klær når jeg kan. Men! Jeg kan oppleve at jeg som heterofil kvinne er "uvelkommen" når spillet tvinger seksualiseringen på meg. Jeg foretrekker å selv være skyld i seksualiseringen.

Det beste eksempelet jeg kan komme på akkurat nå er Cyberpunk 2077; De fleste damene er kledd som strippere, og jeg kan ikke huske at jeg kom over en lubben eller stygg en; Flere av mennene var derimot stygt kledd, kom i alle former og størrelser, og hadde lov til å være uattraktive. 

I en tidlig scene finner man en død mann og bevisstløs kvinne i et badekar. Mannen har på undertøy, mens kvinnen er naken - og hun må naturligvis bæres i sikkerhet (i 1st person) mens puppene skvises mot skjermen. Jeg syntes det var litt snålt/komisk mens det pågikk - fordi det var distraherende med en dissende pupp i midten av all dramatikken - men ble ikke så veldig oppgitt av dette alene. 

Hele byen viste seg å være full av ensporede "reklameplakater" av sprikende dameben, ekle mannetryner mellom dameben, pupper, hunder og pupper, damer som sleiker opp brus fra gulvet, flere pupper, rumper, damer som putter ting i munnen, etc etc etc. Det var noen homoerotiske mannereklamer også, da. I allefall, budskapet var klart: i denne byen selges BARE produkter til kåte menn! (Finnes det ingen betalingsdyktige kvinner der, eller?)

Videre skal min kvinnelige karakter på et "viktig møte" med en annen kvinnelig leder-skikkelse. Underholdningen på møtet er tilfeldigvis et hologram av en poledancer. Så der sitter de to relativt tøffe damene med en dansende bikinidame på bordet foran seg. Hm…

Jeg ble minnet gang på gang på gang på gang at dette spillet på INGEN MÅTE var laget for meg, men var intet annet enn en guttefantasi med tits for tits’ sake. Jeg begynte å ta bilder av alt jeg kom over av ting jeg syntes var teit, men til slutt bare sluttet jeg, selv om kampsystemet og egentlig alt annet var helt min greie.

Hyperseksualiseringen i Cyberpunk kan forsvares litt, fordi spillet skildrer en verden der inngrep og avansert fiksing på kroppen er blitt normalisert. Jeg håper de problematiserte akkurat det utover i spillet, men det orket jeg ikke finne ut. 

Poenget med å bable så mye om Cyberpunk: jeg liker absolutt å se på sexy damer - men ikke om det er veldig påtvunget og bryter illusjonen av en levende og hvertfall LITT realistisk verden. 

Moving on. 

Jeg har slukt alle Yakuza/Like a dragon-spillene, og ELSKER dem, selv om fremstillingen av kvinnene er helt på jordet. De er sjeldent noe mer enn pene fjes som er der for protagonistens forlystelse - selv om jeg noen ganger får følelsen av at Ryu ga Gotoku studios prøver å late som noe annet. Jeg tror nesten spillene hadde vært akkurat like gode om de bare kuttet ut alle dame-karakterene. De tilfører stort sett nada og er der bare til pynt. Riktignok er mannfolka UTROLIG seksualiserte selv; De røsker av seg klærne og slåss med svulmende muskler i allslags vær. ALLE har sixpack i Yakuza, inkludert de gamle mennene. Jeg tror mange japanske spill kan slippe unna med seksualiseringen fordi de allerede er så absurde og totalt virkelighetsfjerne, og i tillegg seksualiserer begge kjønn i like stor grad. Det oppleves mer problematisk i spill som går inn for å skildre en realistisk verden.

Jeg syns det er merkelig at noen hevder det ikke er mange spill som seksualiserer menn. Noen jeg kommer på: Witcher, Yakuza, BG3, god of war, Tekken, Soulcalibur, final fantasy, dragon age, street fighter. Og en drøss fler, især japanske. Japanerne eier ingen skam og bare kjører på med hva det skal være. Det er kjempesjarmerende, men fremstår litt naivt - som om de ennå ikke har fått med seg at virkeligheten påvirkes av det som produseres. Vi lever i en deprimerende tid med mye fokus på utseendet og overfladiske kvaliteter fordi det selger - og det er utrolig imponerende når noen klarer å gå imot dette og til og med slå an. Men som TS skriver, de gir "faen i følelsene dine"! Det er sant, det gjør de. Det er lite som er så viktig som lommeboka. 

For å oppsummere hva jeg mener:

• Påtvunget seksualisering er kjipt
  • Valgfri seksualisering er gøy
  • Virkelighetsfjerne/absurde spill åpner for mer seksualisering 
  • Realistiske spill bør ikke seksualisere så det går på bekostning av realismen 
  • Menn og kvinner bør seksualiseres likt
  • Spillutviklere bør vurdere å tenke mer på sitt samfunnsansvar 

Bonustanke: Jeg syns Geralt er et godt eksempel på en mann som er seksualisert for "the female gaze", om noe slikt eksisterer; Han er kjekk, han er sterk og kan passe på deg. Ikke bare det; han VIL passe på deg, for Geralt er en godklump. Selvsikker, trygg og er villig til å leke gjemsel med barn. Okay, buksa er litt trang til tider, men det er hvertfall ikke hans fremste kvalitet (som man kanskje kan si om enkelte kvinnelige karakterer.) 

Et av de svært sjeldne, om ikke den første gangen, jeg har lest en lang kommentar
skrevet av en person jeg trodde skulle være imot meg haha. Med èn gang jeg leste setningen
"jeg synes dette temaet er spennende og problematisk" så forberedte jeg meg på en feministisk tirade xD
Men istedet fikk jeg en velskrevet, behersket og diplomatisk tekst

Endret av Visceral
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...