Gå til innhold

Hvorfor greier ikke Norge å kvalifisere seg til mesterskap i fotball?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anonyme-meg skrev (2 timer siden):

Det må legges mer til rette for å løfte fotballspillere fra tidlig alder som viser talent. 

Det er for mye fokus på at alle skal med. 

På laget til mitt barn skal de nå begynne å gi mest spilletid under kamper til dem som møter på flest treninger og er mest engasjert. Det syntes jeg er helt redfersig. 

Tja, en annen mulighet er at man passer på at alle får spilt like mye, uansett hvor gode de er eller hvor mye de er på trening. Det kan bidra til at flere fortsetter lenge nok til at de blir gode nok.

Men det er vanskelig. Det gjør vondt i et trenerhjerte å ikke spisse laget, særlig når de har med egne barn som de vil at skal vinne noe.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Majer skrev (På 16.10.2023 den 21.25):

Spillerne tar kanskje ut for mye når de spiller og trener for sine utenlandske klubber. De tenker kanskje mer på penger enn patriotisme. 

Jeg er ikke  så redd for det. Gi en toppidrettsmann to rolige dager, og den tredje er han i kjempeform.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anonyme-meg said:

Det må legges mer til rette for å løfte fotballspillere fra tidlig alder som viser talent. 

Det er for mye fokus på at alle skal med. 

På laget til mitt barn skal de nå begynne å gi mest spilletid under kamper til dem som møter på flest treninger og er mest engasjert. Det syntes jeg er helt redfersig. 

Enig i at det er rettferdig. Men vil legge til at mange lag sier at de skal prioritere de som kommer på trening, men så blir de fristet til å gjøre mange unntak og man ender igjen med at de beste får spille. På sønnen min sitt lag var det regel om at man måtte kommer på høst og vintertreningene for å få spillekamp. Den beste spilleren på laget kom aldri på høst og vintertrening, men fikk spille kamp likevel. Den beste spilleren var for øvrig en av disse som kom tidlig i puberteten. Han lå sikkert 4 år foran de som kom sist i puberteten. 

Anonymkode: 2dbf2...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg aner ikke hva redfersig betyr (google gir 0 treff), likevel mistenker jeg sterkt at jeg er helt enig med deg 😅

Anonymkode: f6fb2...2b8

Beklager at det ble en skrive feil. Trist du ikke klarte å tenke deg til hva det skulle stå 🤷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballforbundet har vært på bærtur. Solbakken mangler internasjonal erfaring. Han fikk forøvrig sparken etter noen uker i både Køln og Wolverhampton. Han kan sikkert trene Ham-kam eller LSK. Til Landslaget har vi kun 3 aktuelle: Hareide, Solskjær eller kanskje til nød, Ronny Deila. 

Anonymkode: 97600...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2023 den 23.50):

Fordi vi ikke er gode nok. 

Anonymkode: 9361a...e4c

Når det er slutt på oljen blir Norge gode i fotball. Vi mangler insentiver til at mange nok er villige til å gjøre de offrene som må til. 

Norge er ikke bli proff eller fattig et alternativ. Det går bra uansett. Fotball er en hyggelig hobby. 

Vi har noen gode enkeltspillere men det blir for tynt.

Anonymkode: 2b412...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig i at det er rettferdig. Men vil legge til at mange lag sier at de skal prioritere de som kommer på trening, men så blir de fristet til å gjøre mange unntak og man ender igjen med at de beste får spille. På sønnen min sitt lag var det regel om at man måtte kommer på høst og vintertreningene for å få spillekamp. Den beste spilleren på laget kom aldri på høst og vintertrening, men fikk spille kamp likevel. Den beste spilleren var for øvrig en av disse som kom tidlig i puberteten. Han lå sikkert 4 år foran de som kom sist i puberteten. 

Det var ikke snakk om 1 eller 2 kamper han fikk spille heller. Han fikk spille alle kampene han ville og så mye han ville. Han fikk spille mer enn spillerne som kom på hver trening. Slikt oppmuntrer selvsagt ikke folk til å komme på trening. De beste spillerne ser de får spille kamp selv om de ikke kommer på trening og de mindre gode ser at det ikke hjelper å komme på trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonyme-meg said:

Beklager at det ble en skrive feil. Trist du ikke klarte å tenke deg til hva det skulle stå 🤷

Grunnen til at jeg ikke forsto det var at jeg tolket første del av innlegget ditt som at du mente noe helt annet. Du skrev det er for mye fokus på at alle skal med, som jeg er enig i (i hvert fall hvis målet er å få frem toppspillere.) Derfor forsto jeg ikke hvorfor du mener det er rettferdig å la folk spille basert på innsats og engasjement (i motsetning til talent). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ikke henger helt med, men er ikke kvinnelandslaget støtt og stadig med i ulike mesterskap og OL? Jeg tror de tradisjonelt gjør det relativt bra? Jeg tror de vant OL i Sydney også, selv om det jo er noen år siden nå. Men imponerende da!

Anonymkode: 6260f...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mulig jeg ikke henger helt med, men er ikke kvinnelandslaget støtt og stadig med i ulike mesterskap og OL? Jeg tror de tradisjonelt gjør det relativt bra? Jeg tror de vant OL i Sydney også, selv om det jo er noen år siden nå. Men imponerende da!

Anonymkode: 6260f...e8f

kvinnelandslaget var i verdenstoppen for noen år siden da kvinnefotball var ganske nytt som internasjonal storidrett. Men etter hvert som de store nasjonene har blitt store i kvinnefotball også så mangler vi nok verdensklassespillere til å henge med helt i toppen. Vi er et lite  land med få innnbyggere, og fotball er mindre populært blant jenter enn blant gutter her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vinter og norsk høst/vintertrening blir aldri samme kvalitet som nedover i Europa. Jeg bodde en periode i USA og i den perioden kom 80 % av landslagsspillerne fra California. Det var nesten bare der det gikk an å spille fotball hele året….  Mine unger har hutret seg i høstvind på trening idag, men de var ikke mange. Bor ikke grisgrendt nok til å ha innendørshall (som Haaland hadde) 

Bredde- breddetankegangen er for sterk og selv om kretslag velger talenter og storlag plukker spillere tidlig er det aaaltfor lavt nivå på treninger for de som ikke bor nærme storklubber.  

Enig med den over som sier at det er sltfor stort fokus på de gutta som kommer tidlig i puberteten. Har en 16-åring som er sen i puberteten - 3 år minst etter en del. Han har ikke samlet på seg selvtillit, men følt seg dårlig. Gøy å se nå at han går forbi andre, men har mistet mye på veien. Ikke noe anlegg for å bli toppspiller som en kompis som var god tidlig og tidlig i puberteten og som ble hentet av eliteserielag som 14-åring.  Her «henter» eliteserielag spillere født 2011 til Akademi, men kretsen tillater ikke overgang enda. 

Bare se serien «Våre neste menn» G15 landslagsspillere og hvem som blir den meste store. EN av de er proff og gikk nylig til Celtic, ingen av de andre har nådd Eliteserien, vet ikke om alle spiller fotball en gang.  

Kvaliteten MÅ forbedres på grasrota og det må differensieres mer på trening, ikke nødvendigvis toppes. Sone/Satelittsamlinger/samarbeidstreninger på tvers av lag er viktig.  Vanskelig å si hvem som blir stjerner, men de som ble stjerner var ikke dårlige som unge.  

Belgia, England, Spania, Frankrike- toppspillere kommer fra Akademi og de hentes tidlig. Frankrike og England har veldig ulik demografi og skolesystem så derfor utvikles spillere fra ulike miljøer. 

Norske akademier (dvs Elitelag og Obosliga akademier) er også ganske små. 

I mangle land flytter Akademispillere på internat/vertsfamilie for å satse på fotball. Sjelden så seriøst i Norge. 

Så er det spillersystem 4-5-1 som drilles gjennom landslagsskolen. Drittlei av det. Jeg ser ungdomslag kjøre det identisk som dame og herrelandslaget og forsvaret bare måker opp på ensomme spisser, minimal bearbeiding, sliter under press og de som er gode med ballen får den for lite, (Graham Hansen, Ødegaard) og så er det for lite teknisk trening så forsvarsspillere er superklønete med ball og trege… 

Anonymkode: 8c062...1ef

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2023 den 16.58):

Det var ikke snakk om 1 eller 2 kamper han fikk spille heller. Han fikk spille alle kampene han ville og så mye han ville. Han fikk spille mer enn spillerne som kom på hver trening. Slikt oppmuntrer selvsagt ikke folk til å komme på trening. De beste spillerne ser de får spille kamp selv om de ikke kommer på trening og de mindre gode ser at det ikke hjelper å komme på trening. 

Men de som kommer på hver trening vil ta han igjen etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et moment er at vi over de siste 23-årene har utviklet en taperkultur. Vi ble fra år 2000 en nesten-nasjon, men vi feilet gang på gang i avgjørende kamper. Det gjelder norsk klubbfotball i Europa også.

Vi feilet i playoff i 2003, 2005, kunne avgjort hjemme mot Tyrkia og gått direkte til EM i 2007, ble dårligste toer i gruppa i 2009 og misset akkurat playoff, misset 2.plassen med målforskjell vs Portugal i 2011, tapte playoff mot Ungarn i 2015 osv.. Lista er lang som et vondt år.

Feiler når det gjelder som mest. Da er det et mentalt problem, og ikke bare fordi vi har hatt for dårlige spillere. Når man ryker ut på små marginer gang på gang er det mentaliteten som svikter.

Det samme gjelder alle norske lag som prøver å komme seg til Champions League. Svikter som oftest i siste hinder. Ja, ofte møter man sterke lag der, men at man ALDRI lykkes handler om det mentale.

Det vi må gjøre er:

1- Kvitte oss med Solbakken og få inn en merittert utenlandsk trener som kan få det beste ut av spillerne vi har

2- Få inn en bedre stoppermakker til Østigård (en Vålerenga-spiller på 34 år holder ikke mål)

3- Antonio Nusa og Oscar Bobb er den nye vinen, og må satses på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DelvisPresley skrev (7 timer siden):

Et moment er at vi over de siste 23-årene har utviklet en taperkultur. Vi ble fra år 2000 en nesten-nasjon, men vi feilet gang på gang i avgjørende kamper. Det gjelder norsk klubbfotball i Europa også.

Vi feilet i playoff i 2003, 2005, kunne avgjort hjemme mot Tyrkia og gått direkte til EM i 2007, ble dårligste toer i gruppa i 2009 og misset akkurat playoff, misset 2.plassen med målforskjell vs Portugal i 2011, tapte playoff mot Ungarn i 2015 osv.. Lista er lang som et vondt år.

Feiler når det gjelder som mest. Da er det et mentalt problem, og ikke bare fordi vi har hatt for dårlige spillere. Når man ryker ut på små marginer gang på gang er det mentaliteten som svikter.

Det samme gjelder alle norske lag som prøver å komme seg til Champions League. Svikter som oftest i siste hinder. Ja, ofte møter man sterke lag der, men at man ALDRI lykkes handler om det mentale.

Det vi må gjøre er:

1- Kvitte oss med Solbakken og få inn en merittert utenlandsk trener som kan få det beste ut av spillerne vi har

2- Få inn en bedre stoppermakker til Østigård (en Vålerenga-spiller på 34 år holder ikke mål)

3- Antonio Nusa og Oscar Bobb er den nye vinen, og må satses på.

Er du sikker på det med taperkultur? Det største problemet er jo at det er urettferdige lag. De store landene har jo minst 50 spillere som er bedre enn den femte beste på Norge, og matematikk og naturlover gjør jo at det normalt vil være sånn.

Enig i at vi trenger toppklasse midtstoppere, men de kommer ikke av seg selv, siden de beste barna gjerne synes det er mest moro å spille spiss. Skal vi få  til noe sånt så må midtstoppertalenter belønnes ekstraordinært slik  at midtstopper blir minst like attraktivt som spiss. Kanskje det må til et  proffstipend fra 12 årsalderen, øremerket forsvarsspiller?

Jeg mistenker Solbakken for å lage en landslagskultur der de starter kampen med så høy intensitet at de blir slitne etter 80 minutter og taper.  Kankje norsk fotballkultur handler om mye innsats, og det holder jo ikke når man ikke har vesentlig bedre kondis enn utlandet, og det tror jeg ikke vi har. Det skulle ikke overraske meg om folk som har spilt på lavere nivå har bedre kondis enn snittet av landslaget (sikter spesifikt til Northug og Klæbo).

Skal man gå hardt ut og stå hele  kampen så kreves det monsterkondis, og det er ikke helt forenlig med å være en høy muskulløs fotballsmart og teknisk midtstopper på 95 kg som løper 100 meter på 10 sekunder. 

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Israel ligger under mot Romania, dermed er Norge endelig på vei ut og vi slipper alle artikler med "slik kan Norge".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt på å bli gal på kampen i dag med totalt manglende press på ballfører. Ryerson på 3-2 målet var skrekkeksempel. Vi har ikke toveisspillere så spiller ingen rolle at han hadde assist. 

Anonymkode: 8c062...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag scoret vi i hvert fall noen mål og tok med oss ett poeng. Så i det minste litt bedre når det ikke gjelder enn når det gjelder. Nå er det bare å vente på VM-kvalifiseringen, hvor alle "eksperter" igjen kommer til å fortelle oss at det er total skandale om Norge ikke kommer med. Selv om det bare er 16 europeiske lag som får bli med, mot 24 i EM som vi altså ikke klarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel kanskje om at vi har for mange individer, som dyrker seg selv, og ikke klarer å spille god fotball sammen? Er jo en lagsport dette. 

Anonymkode: 81f99...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi har for mange selvutnevnte fotballprofessorer som overtenker når vi spiller viktige kamper.

Anonymkode: bb912...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...