Gå til innhold

Hvem er de 130 nordmennene som er fast i Gazastripen?


Sommer2464

Anbefalte innlegg

Susanne skrev (11 minutter siden):

Det her er sånt som gjør at jeg ikke forstår flyktningsarbeidet i Norge:

 

Mohamed har vært i Gaza i omtrent en måned for å besøke sin mor, kone og barn. Konen og barna har bodd i Bergen med han tidligere. Da konen ikke fikk jobb i Norge, reiste hun og barna til Gaza, hvor hun fikk jobb på et universitet.

 

Fra følgende artikkel: 

Krigen mellom Israel og Hamas: Norsk familie i Gaza: - Ingen er trygge (tv2.no)

 

Vi får stadig informasjon om hvor forferdelig det er der nede, og hvor viktig det er å hjelpe. (Noe jeg er 100% for der det er nødvendig). Men når folk da frivillig reiser hjem igjen - til og med med barna på slep, da forstår jeg ikke helt hva vi i Norge driver med egentlig.. 

 

 

Vi begynner å bli mange som synes dette er uforståelig, ja, uforståelig og  irrasjonelt.

  • Liker 26
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sirisiri10
Frisk Frosk skrev (2 timer siden):

Befolkningen  blir bedt om å evakuere sørover.

For et par timer siden var antall døde palestinere under 2500, nå er det nesten 2700, 700 av disse er barn.

1400 israelere ble drept av Hamas.

3600 israelere er så langt skadet.

Israel har skadet nærmere 10 000 palestinere.

I går var 95 % av alle forsyninger på sykehusene i Gaza oppbrukt, og Israel vil at også sykehusene i nord-Gaza skal evakueres. Det finnes ingen steder å evakuere disse dødssyke og svært skadede menneskene, inklusive barn. Det finnes ingen transportmuligheter som på sikker måte hadde kunnet evakuere så mange syke og skadede, inkl. deres pårørende og helsepersonell- og utstyr. Det finnes ingenting -   i n g e n t i n g - for de friske som evakuerer sørover, ingen steder å bo, ingen mat. Men nå hadde Israel slått på litt vann i den sørlige delen av Gaza i ettermiddag, så lenge det varer.

Dødstallene vil bli enorme!

Og det Israel nå har satt i gang er en planlagt etnisk rensning som ikke er særlig bedre enn hva tyskerne gjorde mot jøder under kriger. Også da var det umenneskelige transporter, hvor mennesker ble behandlet som kveg, fratatt menneskeverd, fratatt mat og andre grunnleggende behov, stuet sammen på minimale områder uten noen måte å greie seg på. Historien gjentar seg.

 

Det er helt grusomt. De færreste kan forstå. 

Det er godt Israel nå får press fra de fleste kanter og følges nøye med, selv fra de allierte. Slik Israel har holdt på i 75 år og gjør nå mot Palestinere er ikke særlig humant. De straffer sivilbefolkning hardt for hva Hamas har gjort. Noe de har gjort i 16 år før dette også. 

De tallene på døde er nok langt høyere enn dette. Og kommer til å stige enormt dager fremover hvis dette fortsetter 💔 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (2 minutter siden):

Det er helt grusomt. De færreste kan forstå. 

Det er godt Israel nå får press fra de fleste kanter og følges nøye med, selv fra de allierte. Slik Israel har holdt på i 75 år og gjør nå mot Palestinere er ikke særlig humant. De straffer sivilbefolkning hardt for hva Hamas har gjort. Noe de har gjort i 16 år før dette også. 

De tallene på døde er nok langt høyere enn dette. Og kommer til å stige enormt dager fremover hvis dette fortsetter 💔 

 

Legene på sykehusene der har sagt at dødstallene vil stige mye.

I tillegg til de som er drept og skadet i angrep, så er også en million mennesker drevet på flukt - langs ruter som blir angrepet, og til et sted det ikke finnes mottaksapparat til dem, i heldigste fall får de vann når de kommer frem... hvis de kommer frem.

Og hva vil Israel? At folket skal flykte til Egypt. Dette igjen vil føre til store mengder flyktninger til resten av Europa og andre land.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (1 time siden):

Legene på sykehusene der har sagt at dødstallene vil stige mye.

I tillegg til de som er drept og skadet i angrep, så er også en million mennesker drevet på flukt - langs ruter som blir angrepet, og til et sted det ikke finnes mottaksapparat til dem, i heldigste fall får de vann når de kommer frem... hvis de kommer frem.

Og hva vil Israel? At folket skal flykte til Egypt. Dette igjen vil føre til store mengder flyktninger til resten av Europa og andre land.

Da Hamas blei valgt til president i Gaza stengte både "Israel og Egypt" sine grenser mot Gaza. Det Israelske folket har i årevis levd med en stadig  frykt av å få ein messil i hodet fra Gaza.

En hel verden har fordømt denne  terroren " untatt  Iran" som tok livet av mange uskykdige ungdomer, og mange  blei tatt til fange av Hamas  terrorgruppe. Det nytter ikkje bare  med en  "klapp på skulderen" med  en oppmoding om at slikt bør  ein ikkje gjøre. 

Målsettingen til Israel er å "knuse terroregime" til Hamas, og de har rett  forsvare seg mot ein ustabil  fiende. Hvor mye støtte Hamas har egen  befolkiningen  vet ein egentlig lite om.  (Seier ein  noe negativt om Putin, og krigen Ukraina kan ein påregne 15 års fengsel  i russland, og kanskje er tilsvarende  i Gaza).

      

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Møkkalei skrev (På 15.10.2023 den 1.45):

Fikk ei god venninne fra Bosnia i barneårene. De ble i Norge og reiste på ferie til Sarajevo hver sommer. Hørtes ut som det var veldig fint og hyggelig. Ikke et vondt ord om henne, hun ble en god venn i mange år og hadde sikkert vært det enda om vi bodde nær hverandre. Hun er strøken, flott utdannelse og en superressurs i AS Norge, fin person. Men sannheten er jo at sånn er det med flyktninger, konfliktene avtar jo og de kan i prinsippet reise hjem igjen, men levekårene er jo stort sett alltid bedre i Norge, så man forstår vel hvorfor de blir her? Men kan si at hun var overraskende fort tilbake på morsomme ferieopphold i 2-3 mnd i et land som angivelig skulle være livsfarlig å bo i. På sikt med stadig flere innvandrere, tror jeg det må vurderes mer midlertidig opphold. Blir jo ikke plass til slutt.. 

Krigen i Bosnia varte i 3 år. Vil si det er ganske annerledes enn Gaza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkalei skrev (På 15.10.2023 den 1.45):

Fikk ei god venninne fra Bosnia i barneårene. De ble i Norge og reiste på ferie til Sarajevo hver sommer. Hørtes ut som det var veldig fint og hyggelig. Ikke et vondt ord om henne, hun ble en god venn i mange år og hadde sikkert vært det enda om vi bodde nær hverandre. Hun er strøken, flott utdannelse og en superressurs i AS Norge, fin person. Men sannheten er jo at sånn er det med flyktninger, konfliktene avtar jo og de kan i prinsippet reise hjem igjen, men levekårene er jo stort sett alltid bedre i Norge, så man forstår vel hvorfor de blir her? Men kan si at hun var overraskende fort tilbake på morsomme ferieopphold i 2-3 mnd i et land som angivelig skulle være livsfarlig å bo i. På sikt med stadig flere innvandrere, tror jeg det må vurderes mer midlertidig opphold. Blir jo ikke plass til slutt.. 

Jeg tenker det er annerledes med land i Europa, der er vi et nærområde for flyktninger. Krigen tok slutt etter 3 år? Europeere kan vel bosette seg og feriere fritt i Europa. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (På 14.10.2023 den 22.52):

Det er nok i all hovedsak mennesker som har flyktningstatus som har reist på ferie til det stedet de har flyktet fra..

Ellers er det nok en og annen venstreradikale som er dannelsesreise.

Jeg tror det første.

Paradokset flyktning som reiser på ferie i landet de flykter fra burde automatisk føre til at de mister oppholdstillatelse og norsk statsborgerskap. Er det trygt nok å reise til hjemlandet på ferie, til og med med små barn, så faller beskyttelsesbehovet i Norge bort og de kan bare forbli der. 

  • Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (17 timer siden):

Da Anniken Huitfeldt ble spurt på Tv2 tidligere i dag om disse bekreftet hun nærmest at ikke alle de hadde kontakt med hadde evakuert sørover. Altså, dette er personer som har reist inn i et område og trosset reiseråd, ringer Norge for hjelp om å komme ut, men fremdeles nekter å evakuere fra områdene som blir anbefalt å reise fra. Det er helt utrolig. 

Jeg tror nok mange overvurderer hvor mye hjelp Norge kan gi i utlandet noen ganger. Jeg liker selv å teste ut litt mer utradisjonelle reisemål, men da gjør jeg jo det med en viten om at det er en viss risiko involvert.

De reiser hjem og bryr seg ikke om reiseråd. De ringer UD for hjelp å komme seg ut når det blir farlig. 

Jeg skjønner ikke hvorfor Norge ikke strammer inn på hvem som får norsk statsborgerskap og hvem som kan miste det. 

  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midlertidig oppholdstillatelse med flyktning status. 

Permanent oppholdstillatelse. 

Norsk statsborgerskap. 

Det første kan man miste både hvis forholdene i hjemlandet har endret seg, eller at man for eksempel har reist frivillig ditt. Men er vel neppe aktuelt å omtale disse som norske. Vil tro at dem som omtales som norske er norske statsborgere. Er ikke noe krav om å ha startet med flyktingsstatus for å kunne få norsk statsborgerskap, så skjønner ikke helt hvordan dere tenker at man skal koble sammen flyktingsstatus og det å miste statsborgerskap?

Ja, kan skjønne at man syns det er feil å gi permanent oppholdstillatelse til dem med flyktingsstatus. Men her er det vel et godt og saklig argument om at et midlertidig oppholdstillatelse over tid vil gi mindre muligheter til god integrering. 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

Midlertidig oppholdstillatelse med flyktning status. 

Permanent oppholdstillatelse. 

Norsk statsborgerskap. 

Det første kan man miste både hvis forholdene i hjemlandet har endret seg, eller at man for eksempel har reist frivillig ditt. Men er vel neppe aktuelt å omtale disse som norske. Vil tro at dem som omtales som norske er norske statsborgere. Er ikke noe krav om å ha startet med flyktingsstatus for å kunne få norsk statsborgerskap, så skjønner ikke helt hvordan dere tenker at man skal koble sammen flyktingsstatus og det å miste statsborgerskap?

Ja, kan skjønne at man syns det er feil å gi permanent oppholdstillatelse til dem med flyktingsstatus. Men her er det vel et godt og saklig argument om at et midlertidig oppholdstillatelse over tid vil gi mindre muligheter til god integrering. 

Over tid vil det bli lettere å komme hjem og over tid vil sannsynligheten at den som søker beskyttelse i dag vil anse det som trygt nok å reise selv hjem og/eller sende sine barn dit.

Å gi permanent oppholdstillatelse og norsk statsborgerskap til de som har fått flyktningstatus er en paradoks. De skal hjem når det er trygt nok. Hele poenget med beskyttelse er dens midlertidighet. 

Da unngår man kuriositeter som det å reise på ferie med små barn til landet man har flyktet fra eller sende sine barn på koranskole dit når det, i teorien, er for farlig for forelderen selv å oppholde seg i landet. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (56 minutter siden):

Over tid vil det bli lettere å komme hjem og over tid vil sannsynligheten at den som søker beskyttelse i dag vil anse det som trygt nok å reise selv hjem og/eller sende sine barn dit.

Å gi permanent oppholdstillatelse og norsk statsborgerskap til de som har fått flyktningstatus er en paradoks. De skal hjem når det er trygt nok. Hele poenget med beskyttelse er dens midlertidighet. 

Da unngår man kuriositeter som det å reise på ferie med små barn til landet man har flyktet fra eller sende sine barn på koranskole dit når det, i teorien, er for farlig for forelderen selv å oppholde seg i landet. 

Kan ta et eksempel som kanskje viser at ting ikke er så enkelt. En av mine beste venner som barn, hadde en far som flyktet (som barn) fra Estland etter at landet ble okkupert av Sovjetunionen. Tenker du at det var galt at denne mannen (faren til min kamerat) , fikk lov å få permanent opphold og deretter statsborgerskap? Eller skulle han når Estland igjen ble fritt, ha fått beskjed at det var dags å komme seg hjem? Hva hadde du tenkt at man skulle ha gjort med hans kone som ikke var fra Estland og hans barn?

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Møkkalei skrev (På 15.10.2023 den 1.45):

Fikk ei god venninne fra Bosnia i barneårene. De ble i Norge og reiste på ferie til Sarajevo hver sommer. Hørtes ut som det var veldig fint og hyggelig. Ikke et vondt ord om henne, hun ble en god venn i mange år og hadde sikkert vært det enda om vi bodde nær hverandre. Hun er strøken, flott utdannelse og en superressurs i AS Norge, fin person. Men sannheten er jo at sånn er det med flyktninger, konfliktene avtar jo og de kan i prinsippet reise hjem igjen, men levekårene er jo stort sett alltid bedre i Norge, så man forstår vel hvorfor de blir her? Men kan si at hun var overraskende fort tilbake på morsomme ferieopphold i 2-3 mnd i et land som angivelig skulle være livsfarlig å bo i. På sikt med stadig flere innvandrere, tror jeg det må vurderes mer midlertidig opphold. Blir jo ikke plass til slutt.. 

men nå ble jo forholdene der mye bedre og veldig mange reiste faktisk tilbake. Og bosniere har i stor grad vært en resurss for Norge. Tror du alle ukrainere kommer til å reise hjem etter krigen er over? Noen vil nok ønske å bli her, barn vil være født her osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Topsi skrev (1 time siden):

Den palestineren som drepte kona og datteren ble funnet død i sjøen i Kristiansand. 

Jeg har ikke sett statistikk som viser at palestinere i Norge er mer kriminelle enn andre innvandrere,  men jeg tenker det har ikke noe å si i denne saken. Er man norskbstatsborger har Norge et ansvar, med mindre man verver seg til hamas eller is. 

Trolig er dette mennesker som har reist for å besøke familie, og vi burde prøve å få dem ut

Helt uenig i at vi burde bruke ressurser på å hjelpe ut folk som frivillig har dratt til et sted Norge anbefaler at man ikke reiser til. Da drar man på eget ansvar og får klare seg selv, og det gjelder både norskfødte idealister og tidligere flyktninger som besøker landet de har flyktet fra (og enig med de som sier det burde føre til inndragelse av statsborgerskap).

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (På 14.10.2023 den 21.28):

Ja, lurer jeg og på. Vi blir jo pepret med nyheter om at livet er sååå grusomt og umenneskelig på gazastripen til vanlig også. Et fengsel visstnok. Men her er det folk med norsk statsborgerskap som drar på ferie dit? På ferie til et fengsel?

Så på nyhetene i går eller dagen før, en palestinsk mann som bor i Norge som viste bilder av det visstnok fantastiske bryllupet hans i Gaza for en stund siden. Var en superfin dag, med familie og venner.

Men, media, Gilbert etc. sier jo at det er et helvete å bo i Gaza....

Om det er palestinske såkalte flyktninger som reiser fram og tilbake mellom Gaza og Norge, bør de selvfølgelig fratas oppholdstillatelsen sin.

Det er nok forskjell på å besøke et familiemedlem eller venn i fengsel, og det å faktisk sitte der selv på en livstidsdom. 
 

Å arrangere et fint bryllup på Gaza er jo mulig om man har jobb og ressurser til det. Som man gjerne har i Norge. Med arbeidsledigheten og gjennomsnittsinntekten der nede er det nok vanskeligere. Jeg har som nordmann selv vært på reiser i både diktaturer og områder belastet med krig, og hatt det helt topp. Der betyr ikke at det hadde vært mulig for meg å bo der, hvilket fører oss til neste punkt…

 

Status på opphold i Norge, for å oppklare litt rundt de som kommenterer at flyktninger reiser på ferie.
Med status som flyktning har man i utgangspunktet ikke mulighet til å reise noe sted. Unntaket kan være nødvendige reiser f. eks ved dødsfall i aller nærmeste familie, men dette er en søknadsprosess der situasjonen vurderes i hver sak. Mange får avslag på dette. Har man derimot permanent oppholdstillatelse, kan man søke om utlendingspass. Dette er et norsk pass for utenlandske borgere, med visse begrensninger. Man kan ikke reise visumfritt til like mange land som med et «ekte» norsk pass, og det gjelder ikke for innreise der man flyktet fra. I noen tilfeller gjelder det heller ikke i land som grenser til det aktuelle landet. 
Har man fått norsk statsborgerskap, med ordinært norsk pass, så har man de samme reiserettigjeter som enhver annen nordmann, og skal også behandles som enhver annen nordmann på reise. Jeg vil tro det er dette som gjelder for de fleste der nede nå. 
 

Mange steder har konflikter avtatt/endret seg, man har «frikort» med et norsk pass osv, og da forstår jeg godt at man ønsker å reise tilbake. Med det sagt, så har det vært veldig uberegnelige forhold på Gaza/Vestbredden i lange tider, og jeg ville nok tenkt meg om både 4 og 5 ganger før jeg hadde returnert akkurat dit, spesielt med barn, selv som norsk borger med rødt og fint pass. I Hamas’ øyne kan man være til nytte enten man har palestinsk, amerikansk eller norsk opphav. 

 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for nedsettende ytringer, avsporinger, innlegg kun bestående av lenker og/eller siteringer, brudd på rommets retningslinjer og svar til slettede innlegg. Den er også slått sammen med tilsvarende emne; ''Hvorfor blir ikkje kystlinja i Gaza nyttet til evakuering ?''.

Rhodiola, adm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (22 timer siden):

Det er helt grusomt. De færreste kan forstå. 

Det er godt Israel nå får press fra de fleste kanter og følges nøye med, selv fra de allierte. Slik Israel har holdt på i 75 år og gjør nå mot Palestinere er ikke særlig humant. De straffer sivilbefolkning hardt for hva Hamas har gjort. Noe de har gjort i 16 år før dette også. 

De tallene på døde er nok langt høyere enn dette. Og kommer til å stige enormt dager fremover hvis dette fortsetter 💔 

 

Nå må du huske på at i siste valget i Palestina vant Hamas valget noe som gjør ens sympati med den hevne palestiner lavere enn den ellers ville vært. I tillegg til å være en terrororganisasjon er og Hamas deres lovlig valgte styre

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...